ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 2 3/2017

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Advertisements

Η προστιθέμενη αξία των Ιδρυμάτων μέσω της παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης Κυριακή Μπαλτά.
"Δημιουργία Κοινωνικών Επιχειρήσεων με τη χρήση Κοινωνικού Κεφαλαίου"
Κοινωνική αλληλέγγυα οικονομία Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Κοινωνικές Επιχειρήσεις: Η πρόκληση της εποχής μας Αthens Information Technology Απόστολος.
Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Η Οπτική του Φύλου στις Τοπικές Πολιτικές
Κεφάλαιο 3: Το ενιαίο ρυθμιστικό και νομικό πλαίσιο. 3.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου. 3.2 Η αναγκαιότητα δόμησης του.
Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις
Κεφάλαιο 8 Η νέα οικονομία 8.1 Η μετάβαση από την παλιά στη νέα οικονομία. 8.2 Η έννοια και το περιεχόμενο της νέας ψηφιακής οικονομίας. 8.3 Οι κυριότερες.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007 – 2013
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ.
« Καταπολέμηση των διακρίσεων και της ανεργίας με τοπικές δράσεις κοινωνικής ένταξης ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗ » ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.
Ευρυζωνικότητα στην τοπική αυτοδιοίκηση Τρέχουσες εξελίξεις – μελλοντικές προκλήσεις.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
ΔΗΣ 110 Δημόσιες Σχέσεις ΣΤΕΛΛΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ 02/02/2015 1
ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ & Κοιν.Σ.Επ. Χορμόβα Γιάννα Γενική Γραμματέας Δήμου Καρπενησίου – Κοιν.Σ.Επ. «Ευρυτανική»
Η Οικονομική Κρίση και η Διεθνής Οικονομική Συνεργασία και Ολοκλήρωση Διαλέξεις για το Μάθημα Διεθνής Οικονομική Συνεργασία και Ολοκλήρωση Δημήτρης Κατσίκας.
Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων» Παρασκευή 12 Μαρτίου Στοιχεία Διοίκησης Επιχειρήσεων.
EGovernment Γιώργος Παπαπαύλου, Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Καθ. Γκρίτζαλης Στέφανος Ειδικός Γραμματέας Διοικητικής Μεταρρύθμισης
1 Δημόσιες σχέσεις και Περιφερειακή Ανάπτυξη: Η συμβολή των δημοσίων σχέσεων στο (δημοκρατικό) Αναπτυξιακό Σχεδιασμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Πρόδρομος.
ΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ; Οι βασικοί οικονομικοί λόγοι για την κυβερνητική παρέμβαση είναι:  Ο επιχειρηματικός κύκλος- οι αποφάσεις σχετικά με.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
«Ξαναδιαβάζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση με την έκθεση των πέντε προέδρων και την νέα δια-θεσμική συμφωνία: Νέα στρατηγική σε παλιό σκηνικό;» Λουτράκι
Πολιτική Διεθνούς Ανάπτυξης και Βοήθειας της Ε. Ε Γκότση Παναγιώτα Παπαλεξίου Βασιλική.
ΚΡΑΤΟΣ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. ΚΡΑΤΟΣ: ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ  Γεωγραφικός χώρος  Ξηρά  Θάλασσα  Αέρας  Πληθυσμός  Κυριαρχία  Εσωτερική  Εξωτερική  Διεθνής.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 12: Η Εποχή μετά το 1973 Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
1 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1. ΟΡΑΜΑ2. ΣΚΟΠΟΙ3. ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΣΚΟΠΩΝ4. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ6. ΜΕΛΗ7.
Κράτος Πρόνοιας και Εκπαίδευση Κλασσική Σοσιαλδημοκρατία & Ο Τρίτος Δρόμος.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
Συνοπτική Παρουσίαση Ε.Π. «ΚτΠ» Παναγιώτης Γεωργιάδης Αθήνα 9 Νοεμβρίου 2004.
Γιάννης Α. Μυλόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής Α.Π.Θ. Τομέας Υδραυλικής & Τεχνικής Περιβάλλοντος Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών-Πολυτεχνική Σχολή H ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ. Ρόλος της Ε.Ε. στη διεθνή σκηνή πρωταγωνιστικός σημαντικός οικονομικός, εμπορικός και χρηματοδοτικός ρόλος κυριότερος.
Εισαγωγή στις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς
Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
Κράτος Πρόνοιας και Εκπαίδευση
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Δομική προσέγγιση και δομο-λειτουργισμός.
2. Σκοπός της ΕΕ Ειρήνη, αξίες, ευημερία.
Η πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
ΜΠΣ «Διακυβέρνηση, ανάπτυξη και ασφάλεια στην Μεσόγειο»
Σεμινάριο Δημοσίου Δικαίου
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Διακυβέρνηση και κρατική ισχύς
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΝ
Κοινωνικά Δικαιώματα.
ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΡΙΑ-ΛΙΖΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
3.4. Τοπική αυτοδιοίκηση Οι σύγχρονες τάσεις διοικητικής οργάνωσης ευνοούν την αποκέντρωση της πολιτικής εξουσίας σε κατώτερες βαθμίδες της Διοίκησης,
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η έννοια της επιχείρησης
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Καθηγητής Δημήτρης Γκίνογλου
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
Παντείου Πανεπιστημίου
Ευρωπαϊκή Διακυβέρνηση Ακαδ. Έτος
Τακτικό Ευρωβαρόμετρο 90   ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ 2018 ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΥΠΡΟΣ Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο Τακτικό.
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 2 3/2017 Μετασχηματισμός του δυτικού κράτους από τη δεκαετία 1970 μέχρι σήμερα. Κράτος και διεθνής διακυβέρνηση. 1. Inglehart, Ronald F. (1977), The Silent Revolution, Princeton University Press (Μέρος III/10). https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id =mdp.39015071884857;view=2up;se q=10;size=125 2. Giorgio Agamben (2005), State of Exception, Chicago Press (Κεφάλαιο 1). http://cscs.res.in/dataarchive/textfil es/textfile.2008-07- 22.3968004064/file ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Κρατικη επεκταση και κρατικοσ παρεμβατισμοσ μετα το β΄ππ 3/2017 Από το πολεμικό στο μεταπολεμικό κοινωνικό κράτος δικαίου: ενίσχυση των κυρίαρχων λειτουργιών του (jura regalia/ δικαιοσύνη, αστυνομία και άμυνα αλλά και διπλωματία, φορολογία), ανάπτυξη του δημόσιου τομέα, της παροχής των κοινωνικών υπηρεσιών, του ρόλου της δημόσιας διοίκησης, αύξηση των δημόσιων δαπανών και των φόρων. 1- H κρίση του 30 προετοίμασε το πεδίο για την υιοθέτηση της κενσυανής προσέγγισης στην οικονομική διαχείριση και την κοινωνική πολιτική. 2- Ο Β΄ΠΠ 39-45 νορμαλοποίησε την ιδέα της μεγάλης κρατικής παρέμβασης και ανέπτυξε το αίσθημα κοινότητας και εθνικής αλληλεγγύης που οδήγησε μεταπολεμικά στην ανάπτυξη των δημόσιων υπηρεσιών. 3- Η ανοικοδόμηση απονομιμοποίησε την οικονομική και κοινωνική βάση του πολιτικού εξτρεμισμού και ισχυροποίησε την δημόσια αντίληψη υπέρ της σημασίας του κράτους στην παροχή δημόσιων υπηρεσιών. ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Μετασχηματισμοσ του κρατουσ και μειωση τησ κρατικησ παρεμβασησ 3/2017 Το αφήγημα: «‘αναδιάρθρωση του κράτους΄ γιατί δεν είναι οικονομικά μη βιώσιμη η επέκταση του κοινωνικού κράτους (αναδιανεμητικές πολιτικές, αύξηση της φορολογίας εισοδήματος, αύξηση απασχόλησης στο δημόσιο τομέα, δημοσιονομικά προβλήματα, κίνδυνος χρεωκοπίας κυβερνήσεων) ». 1974-2007: ανάπτυξη της παγκοσμιοποίησης με την επιτάχυνση της κινητικότητας κεφαλαίου, προϊόντων, υπηρεσιών, επιχειρήσεων και αύξησης της μετανάστευσης και μετάβαση στη μεταβιομηχανική και μετα- μοντέρνα εποχή του οικονομικού ατομικισμού. Η συστημική κρίση του καπιταλιστικού συστήματος οδηγεί σε στροφή στη χρηματιστικοποίηση της οικονομίας. Μετά την αμφισβήτηση του κράτους πρόνοιας, την ανάπτυξη της οικονομίας της αγοράς , επέρχεται η κατάρρευση των σοσιαλιστικών καθεστώτων και η ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Κρατοσ προνοιασ και κοινη γνωμη: tι λενε τα εμπειρικα δεδομενα; 3/2017 Με βάση μελέτες για το τι πίστευαν οι πολίτες, τις δεκαετίες του 70, 80, 90, η υποστήριξη της κοινής γνώμης στο κράτος παραμένει σταθερή. το 70% της κοινής γνώμης σε 7 ευρωπαϊκά έθνη κράτη πίστευαν ότι (συνεχίζει να) είναι ευθύνη του κράτους να παρέχει υπηρεσίες υγίειας, για άνεργους, ηλικιωμένους, να ελέγχει τις τιμές, να στηρίζει τη βιομηχανία, να μείωνει τις ανισότητες κτλ. ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Μετασχηματισμοσ του κρατουσ και μειωση τησ παρεμβασησ του: ti λεει η θεωρια; 3/2017 Θεωρία της μέσης μάζας (70s, Wilensky): η χαμηλή μεσαία τάξη απομακρύνεται από τις βιομηχανικές αξίες, αναπτύσει αντι-κρατικά αισθήματα θεωρώντας ότι ανήκει στους χαμένους (loosers). Θεωρίες της υπερφόρτωσης και ακυβερνησίας (70s, Bell, Crozier, Huntington): οι πολιτικοί υπόσχονται ενώ το κράτος δεν μπορεί να ανταξεπέλθει στις όλο και πιο μεγάλες απαιτήσεις των πολιτών που μετατρέπονται σε ‘καταναλωτές των δημόσιων αγαθών’. Θεωρίες της κρίσης νομιμοποίησης (70s, 80s, O’Connor, Offe, Habermas): το κράτος είναι αντιμέτωπο με αντιφατικές απαιτήσεις όπως το να επενδύει σε υποδομές, να διατηρεί την κοινωνική τάξη παρέχοντας προνοιακές υπηρεσίες και συγχρόνως να κρατά τους φόρους σε χαμηλά επίπεδα. Η κοινή γνώμη είναι δυσαρεστημένη στρέφεται εναντίον του. Οι κρίσεις και η παγκοσμιοποίηση εισάγει και μετα-υλιστικές αξίες στην πολιτική ατζέντα (τέλη 70s, Inglehart): στην υλιστική ατζέντα (ανάπτυξη, εργασία, ασφάλεια, συλλογικότητα) εισάγονται νέα θέματα που απασχολούν το κοινό (οικολογία, αυτοδιοίκηση, ελευθερία, ισότητα φύλων, δικαιώματα μειονοτήτων, προστασία καταναλωτή, προσωπική εκπλήρωση). Η επιτυχία του προνοιακού κράτους υπονομεύθηκε από την ίδια την επιτυχία του. Αφού έλυσε τα κοινωνικά προβλήματα του καπιταλισμού, έχασε έδαφος. ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Ο μετασχηματισμοσ του δυτικου κρατουσ σημαινει την υποχωρηση του; Εξήγηση 1 3/2017 Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών του 20αι, πραγματοποιείται ο περιορισμός της άμεσης συμμετοχής του κράτους στην οικονομία (απο-παρεμβατισμός) και η διεύρυνση του ρυθμιστικού του ρόλου (ρόλος χαμηλού κόστους με στόχο τη διόρθωση των αποτυχιών της αγοράς). Από τη δυναμική εθνικοποίησης της πολιτικής εξουσίας στη σταδιακή αποεθνικοποίηση της πολιτικής εξουσίας και των κρατικών λειτουργιών. Απέναντι στους ιδιωτικούς δρώντες (π.χ. Πολυεθνικές), τα δίκτυα και τους διεθνείς οργανισμούς, το κράτος χάνει το μονοπώλιο άσκησης της πολιτικής εξουσίας, αλλά παραμένει κεντρικός παίκτης αφού μετατρέπεται σε διαχειριστής της πολιτικής εξουσίας αναπτύσσοντας σχέσεις αλληλεξάρτησης με τους άλλους παίκτες (από την κυβέρνηση στη διακυβέρνηση). ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Κυβερνηση - Διακυβερνηση 3/2017 Κυβέρνηση Διακυβέρνηση Η έννοια της κυβέρνησης με την ευρεία έννοια του όρου όπου συμμετέχουν κράτη, διακρατικοί οργανισμοί, η κοινωνία των πολιτών (λιγότερο στατική). Μορφές πολυεπίπεδου και πολύ-δρώντων (multi-agent) συντονισμού και διαπραγμάτευσης λαμβάνοντας υπόψη τα συμφέροντα όλων των εμπλεκόμενων δρώντων (εθνικοί, υπερεθνικοί δρώντες, οικονομικοί δρώντες, κοινωνία των πολιτών). Ικανότητα των δημόσιων φορέων να καθορίσουν μια κοινή λογική, να κινητοποιήσουν εμπειρογνώμονες από διαφορετικά υπόβαθρα και να αναπτύξουν μορφές λογοδοσίας και νομιμότητας των αποφάσεων. Νέοι μέθοδοι κυβέρνησης (δυναμική): καλές πρακτικές, ήπιο δίκαιο, peer review τεχνικές κτλ. Μορφή κυβέρνησης με την στενή έννοια του όρου (στατική, ως θεσμός) – διαχωρισμός εξουσιών, η κεντρικότητα του Κράτους Πολιτικο-διοικητική ελίτ, ομοιογενή και συγκεντρωτική Κρατικό μονοπώλιο η κατασκευή του κανονιστικού πλαισίου της Δημόσιας Πολιτικής Κλασσική έννομη τάξη (ιεραρχική) ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Ο μετασχηματισμοσ του δυτικου κρατουσ σημαινει την υποχωρηση του; Εξήγηση 2 3/2017 (βεμπεριανής επιρροής): Σημασία στη γενεαλογική και ουσιοκρατική αντίληψη του κράτους, στα ιστορικά συστατικά της κρατικής κυριαρχίας και της ασφάλειας (εσωτερικής και εξωτερικής) και όχι στις δράσεις, την κυβέρνηση και τις δημόσιες πολιτικές. Οι μεταμορφώσεις του καπιταλισμού και του κράτους πρόνοιας δεν είναι παρά μακροπρόθεσμες αλλαγές που δεν έχουν να κάνουν με τη βιωσιμότητα του κράτους. Αναλυτική διάκριση μεταξύ αλλαγής καθεστώτος (Raymond Aron) και Κράτους, ώστε να μην συγχέουμε την αλλαγή καθεστώτος και τη μακροπρόθεσμη διάρκεια του κράτους. ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Τι είδους διακυβέρνηση; (Bevir, 2010) Democratic theory Representative (1945- ) (1970- ) 21s Participatory Citizenship National Consumerist Communautarian Pluralist Rationality Civilizational Economic and sociological Economic Sociological Local State Nation state Corporate and welfare state and central bureaucracy Neoliberal state Neoliberal and network state Policy making Expertise (neutral) Expertise (markets) Expertise (networks) Dialogic Mode of accountability Responsible government Procedural accountability Performance accountability Horizontal and network accountability 3/2017 ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Το κρατοσ επιστρεφει: ενισχυση του παραδοσιακου ρολου του ωσ εγγυητησ εθνικησ ασφαλειασ τον 21 αιωνα 3/2017 Ενίσχυση διοικητικών, νομοθετικών και δημοσιονομικών εξουσιών των δυτικών κρατών για παρακολούθηση συνδιαλέξεων, διεξαγωγή ερευνών, προληπτική προφυλάκιση υπόπτων, εισαγωγή δικαστικών ενταλμάτων περιορισμένης μετακίνησης, θέσπιση νέων ποινικών αδικημάτων για την πρόληψη ή εξιχνίαση τρομοκρατικών ενεργειών. Υιοθέτηση αντιτρομοκρατικών νόμων-Patriot Acts με τη μορφή επείγουσας νομοθετικής πράξης (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Αυστραλία, Γαλλία κτλ.) Η συμμετοχή σε στάση: η βίαιη ανατροπή της κυβέρνησης // Προδοσία: αθέτηση αφοσίωσης στο κράτος με τη παροχή βοήθειας στους εχθρούς. Η έννοια της ασφάλειας διευρύνεται πέραν της τρομοκρατίας. Ενίσχυση του ρόλου του κράτους διευρύνοντας τον ορισμό των κινδύνων που τα απειλούν πέρα των στρατιωτικών απειλών από ξένες δυνάμεις (απειλές κατά των πολιτών, του τρόπου ζωής, της ακεραιότητας κτλ.). Το κράτος, γενικός διαχειριστής κινδύνων; ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Απο το κρατοσ δικαιου στο κρατοσ ασφαλειασ 3/2017 Αστυνόμευση, καταστολή, περιστολή ελευθεριών, αποδυνάμωση του μοντέλου πολυπολισμιτικής κοινωνίας. ΑΠΟ τη βιο-πολιτική (Foucault): η άσκηση της εξουσίας στη Δύση εισχωρεί στον ζωτικό χώρο του ατόμου και ρυθμίζει το δικαίωμα του στη ζωή και στο θάνατο μέσω ‘τεχνολογικών πολιτικών΄ ΣΤΗ βιο-κυριαρχία και τον εξαιρετισμό (Agamben): η αντι-τρομοκρατία στηρίζεται στη λογική της έκτακτης ανάγκης και της (εκ των πραγμάτων αναπόφευκτης) αναστολής του κράτους δικαίου. Παραδόξως έτσι ενισχύεται η κρατική κυριαρχία (ανακαλεί την αντίληψη Hobbes για τον Ηγεμόνα-Leviathan). Τα αντιτρομοκρατικά μέτρα (όπως και τα μέτρα για τη διαχείριση της τρέχουσας οικονομικής κρίσης), χαρακτηρίζεται από τον εξαιρετισμό: η αντιτρομοκρατική νομοθεσία περιορίζει το ρόλο της δικαστικής εξουσίας σε "τρομοκρατικές" έρευνες (δηλαδή ποινικές), μετατρέπει τη διατήρηση της τάξης σε δραστηριότητα πρόληψης που στηρίζεται στην πληροφορία, επιτρέπει την επιτήρηση χωρίς να υπάρχει υποψία εγκλήματος, διαχωρίσει την τιμωρητική ποινή από την πραγματική τέλεση παράνομης πράξης και οδηγεί στο πολλαπλασιασμό ασαφών, ελαστικών και υποκειμενικών νόμων για την καταπολέμηση της «εγχώριας τρομοκρατίας». ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Κρατοσ και διακυβερνητικοι οργανισμοι (δκο): προιον η/και επιρροη; ΔΚΟ : τα κράτη τις ιδρύουν στη βάση Συνθηκών και συνήθως λειτουργούν με βάση την αρχή της συναίνεσης (παγκόσμιοι οργανισμοί, περιφερειακοί οργανισμοί, φορείς εξειδικευμένου αντικειμένου). Αποτελούν επέκταση της κρατικής ισχύος στη διεθνή σφαίρα. Ο ρόλος των ΔΚΟ : διαχείριση προβλημάτων, ανάπτυξη συνεργασιών και υποδομών, επεξεργασία δεδομένων, συντονισμός πολιτικών, σε περιφερειακό ή διεθνές επίπεδο. Τρόπος λειτουργίας και αποτελεσματικότητα: άτυπος και ευέλικτος τρόπος, υψηλά επίπεδα εμπιστοσύνης, τεχνοκρατική διακυβέρνηση χωρίς τις πιέσεις των εθνικών δημοκρατιών. Οι ΔΚΟ επηρρέαζουν τη λειτουργία του κράτους : τα κράτη ως μέλη των ΔΚΟ έχουν υποχρεώσεις, περιορισμός της επιμέρους δράσης των κρατών, άμβλυνση της διάκρισης εσωτερική-εξωτερική πολιτική (διεθνοποίηση μέρους της κυβερνητικής δραστηριότητας). Ο κερματισμός της λήψης των αποφάσεων στο εσωτερικό των κρατών (Α. Slaughter): οριζόντια δικτύωση των κρατικών/κυβερνητικών αξιωματούχων με ομολόγους τους από άλλα κράτη (διοικητικές συνδέσεις). Από την αντίληψη του ενιαίου κράτους στην θεσμική απο-ιεράρχιση του κράτους. Η συμμετοχή κρατών σε ΔΚΟ εμβαθύνει όλο και περισσότερο τις οριζόντιες συνδέσεις ομολόγων (σε υπουργικό επίπεδο, σε επίπεδο εμπειρογνώμονων κτλ.) σε διακρατικό επίπεδο και διευκολύνει την ανταλλαγή και σύγκλιση (τομεακών) απόψεων μακριά από τις εγχώριες πιέσεις σε εθνικό επίπεδο. Η ανάπτυξη των ΔΚΟ ενισχύει σε εθνικό επίπεδο την εκτελεστική εξουσία και τη γραφειοκρατία ενώ αποδυναμώνει τα κοινοβούλια και τα πολιτικά κόμματα και διαρρηγνύει τη διάκριση μεταξύ εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας (το φαινόμενο του κυβερνητισμού, governmentalism). Οι σχέσεις των κρατών σε διεθνές επίπεδο και η θέση των μικρών-αδύναμων κρατών μελών των ΔΚΟ: ίση κυριαρχία, άνιση ισχύς και πόροι (κυριαρχία, αλληλεξάρτηση, εξάρτηση). 3/2017 ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Η ευρωπαϊκη ενωση 3/2017 Υβριδικός οργανισμός που συνδυάζει διακυβερνητικά και υπερεθνικά (κάποια ομοσπονδιακού και κάποια συνομοσπονδιακού) στοιχεία. Η ανάπτυξη του ρυθμιστικού και κανονιστικού χαρακτήρα της ΕΕ. Η διεθνής νομική προσωπικότητα της ΕΕ στα θέματα της εξωτερικής εμπορικής πολιτικής. Μετά την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου η ΕΕ θα βρεθεί στη δεύτερη θέση από την πρώτη πίσω από τις ΗΠΑ σε σχέση με το οικονομικό της μέγεθος. Η ΕΕ ως μοντέλο διαφοροποιημένης ενοποίησης (επέκταση και εμβάθυνση πεδίων λειτουργικής συνεργασίας χωρίς την αναγκαστική συμμετοχή όλων των κρατών μελών). ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Ευρωπαϊκός Κοινός Αεροπορικός Χώρος: ΕΕ+ 8 εκτός ΕΕ Κράτη Ευρωπαϊκός οικονομικός χώρος (ΕΟΧ): EE+3 πρώην ΕΖΕΣ Ευρωζώνη 18ΚΜ Οικονομική Διακυβέρνηση Ευρωζώνη 19ΚΜ: Δεν είναι ένα γκρουπ avant garde, ούτε μια σταθερή ομάδα μελών (no fixed-boundary division). Σένγκεν: ΕΕ 23ΚΜ + 4 εκτός ΕΕ Κράτη Κοινότητα Ενέργειας: EE+ 8 εκτός ΕΕ Κράτη Ευρ. Ενωση (EE) 28ΚΜ {Κοινότητα μεταφορών: ΕΕ + Δυτ. Βαλκάνια Υπό διαπραγμάτευση} 3/2017 ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ

Μη-κυβερνητικοι οργανισμοι (μκο) 3/2017 Ιδιωτικοί, ανεπίσημοι φορείς με προοδευτική αύξηση του αριθμού τους και της επιρροής τους. Ενισχυμένος ο ρόλος τους στα μετα-αποικιακά κράτη ως πάροχοι υπηρεσιών ανθρωπιστικού χαρακτήρα σε καταστάσεις έκτατης ανάγκης. Αποκτούν οιονεί εκτελεστικές αρμοδιότητες εφαρμογής πολιτικών που δρομολογούνται από Διακυβερνητικούς οργανισμούς (ΔΚΟ). Αυξάνεται το ποσοστό των κονδυλίων δημόσιας αναπτυξιακής βοήθειας που διανέμεται μέσω ΜΚΟ. Το πρόβλημα της χρηματοδότησης των ΜΚΟ και η σύγκρουση συμφερόντων. Στα μετα-αποικιακά ΄αποτυχημένα΄ κράτη που είναι ιδιαίτερα ευάλωτα και αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα (χρεοκοπία, διατροφική κρίση, υγιειονομική κρίση, κατακερματισμός, υψηλή εγκληματικότητα, φτώχεια, συσσώρευση προσφυγικών ροών) μπορεί να υποκαταστήσουν το κράτος σε κάποιες λειτουργίες του. Η ισχυροποίηση των ΜΚΟ εντός των τοπικών κοινωνιών και το πρόβλημα της επανοικοδόμησης του κράτους. ΦΙΛΙΠΠΑ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ