Φαινόμενο της ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Στοιχειώδης γεννήτρια συνεχούς ρεύματος
Advertisements

ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ:ΣΤΑΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ!!!
1.Ποια είναι τα τρία κύρια μέρη ενός υποδείγματος ηλεκτρονικών επικοινωνιών Ενεργεία ( είσοδος) Μετάδοση (διαδικασία) Ήχος ( έξοδος)
Ηλεκτρομαγνητισμός Ο Ηλεκρομαγνητισμός είναι ο τομέας της Φυσικής που μελετά τα φαινόμενα που έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με ηλεκτρικά φορτία και πηγές.
ΕΠΑΓΩΓΗ (induction).
Μαγνητική Επαγωγή Ζαχαριάδου Κατερίνα ΤΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ.
ΗΛΕΚΤΡΕΓΕΡΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΣΤΑ ΑΚΡΑ ΑΓΩΓΟΥ
Όργανα- παραγωγή ρεύματος
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
ΣΤΟΧΟΣ 2.1.2: Ο μαθητής να μπορεί να,
2.2 Αρχή λειτουργίας της γεννήτριας Σ.Ρ.
2.3 Αρχή λειτουργίας του κινητήρα
Εργασία στην πληροφορική
Κύκλωμα RLC Ζαχαριάδου Κατερίνα ΤΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ.
Στοιχειώδης γεννήτρια εναλλασσόμενου ρεύματος
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να,
Μαγνητική ροή.
ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΗ ΕΠΑΓΩΓΗ Ο ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ FARADAY
Κεφάλαιο Η9 Ο νόμος του Faraday.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία Διάλεξη 5
γ) Αναφέρει εφαρμογές των σύγχρονων κινητήρων.
13. ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΗ ΕΠΑΓΩΓΗ
Η στοιχειώδης γεννήτρια συνεχούς ρεύματος
Ο εναλλακτήρας και η αρχή λειτουργίας του
3.3 ΜΑΓΝΗΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
Επιμέλεια παρουσίασης: Κυρισκόζογλου Ουρανία
ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ ΡΕΥΜΑΤΟΦΟΡΟΥ ΑΓΩΓΟΥ ΚΑΙ ΠΗΝΙΟΥ
Σύνδεση αντιστατών σε σειρά
ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΝΤΙΣΤΑΤΩΝ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ #2
ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ Ι.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟ ΣΤΟΝ ΜΑΓΝΗΤΙΣΜΟ - Ο ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΗΣ
Η Συνολική Τάση εξ’ επαγωγής (Ηλεκτρεγερτική Δύναμη) του συνόλου των τυλιγμάτων μιας μηχανής συνεχούς ρεύματος ισούται με: C – Μια σταθερά διαφορετική.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ ΙI. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΓΕΝΝΗΤΡΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΗ.
ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΗ ΕΠΑΓΩΓΗ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ 1.Αναρτώμενο πλαίσιο με γαλβανόμετρο 2.Πείραμα Oersted με πλαίσιο 3.Ηλεκτρική γεννήτρια – Παλμογράφος 4.Ηλεκτρικός κινητήρας.
Μαγνητισμός. Μαγνήτες ή μόνιμοι μαγνήτες Είναι τα υλικά που έλκουν το σίδηρο και ορισμένα άλλα υλικά όπως το νικέλιο και το κοβάλτιο Φυσικοί μαγνήτες.
Ξεκίνημα ηλεκτροκινητήρα με σύστημα Αστερο-Τριγώνου (Υ-Δ) για εκκίνηση
Ηλεκτρικός Κινητήρας Βαγγέλης Ηλιάδης.
Στρεφόμενο πλαίσιο - Εναλλασσόμενη τάση
ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΣΜΟΣ.
Άσκηση Φυσικής Β Λυκείου Θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης
ΠΗΝΙΟ Το πηνίο είναι ένα από τα παθητικά στοιχεία των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων όπως είναι οι αντιστάσεις και οι πυκνωτές. Το Πηνίο αποτελείται από σπείρες.
Μηχανές εναλλασσόμενου ρεύματος
Χρήση πολύμετρων – Πειραματική επαλήθευση των κανόνων του Kirchhoff
γ) Αναφέρει εφαρμογές των σύγχρονων κινητήρων.
ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΕΣ Οι μετασχηματιστές είναι ηλεκτρικές διατάξεις που μετατρέπουν (μετασχηματίζουν) την εναλλασσόμενη ηλεκτρική ενέργεια ενός επιπέδου τάσης.
Επιμορφωτική Συνάντηση
1ο Δημ. Σχολ. Αγ. Δημητρίου (1dimagdim.blogspot.com)
Αμοιβαία Επαγωγή Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
Ο μαθητής να μπορεί να αναφέρει ότι η φορά περιστροφής εξαρτάται από :
ΡΕΥΜΑΤΟΦΟΡΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΕ ΟΜΟΓΕΝΕΣ ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ
Ο νόμος του Ohm Εργαστηριακή Άσκηση 2 Γ′ Γυμνασίου
Ηλεκτρικές Μηχανές Κωνσταντίνος Γεωργάκας.
Εκτροπή μαγνητικής βελόνας Κατασκευή ηλεκτρομαγνήτη
ΠΗΝΙΟ Το πηνίο είναι ένα από τα παθητικά στοιχεία των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων όπως είναι οι αντιστάσεις και οι πυκνωτές. Το Πηνίο αποτελείται από σπείρες.
2.2 Αρχή λειτουργίας της γεννήτριας Σ.Ρ.
ΣΤΟΧΟΣ 2.1.2: Ο μαθητής να μπορεί να,
Άσκηση 3 Φυσικής Β Λυκείου Γενικής Παιδείας
Μέτρηση άγνωστης αντίστασης
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ Ι.
Πειράματα Φυσικής για το Λύκειο Σχολ. έτος
ΟΡΓΑΝΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ
1o ΣΕΚ ΛΑΡΙΣΑΣ Μίχας Παναγιώτης
Πειράματα Φυσικής για το Λύκειο Σχολ. έτος
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να,
Ηλεκτρομαγνητική Επαγωγή
1 Δυναμικός Ηλεκτρισμός Το ηλεκτρικό ρεύμα. 2 Τι κοινό υπάρχει στη λειτουργία όλων αυτών των συσκευών;
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Φαινόμενο της ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής Φαινόμενο της ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής 1η εργαστηριακή άσκηση Φυσικής για την B’ τάξη Λυκείου γενικής παιδείας Σχολ. έτος 2016-17 11/10/2016 ΕΚΦΕ Καρδίτσας

Εργαστηριακές ασκήσεις: 150658/Δ2/15-09-2016/ΥΠΠΕΘ/ Δνση ΣΠΟΔΕ/Τμ Εργαστηριακές ασκήσεις: 150658/Δ2/15-09-2016/ΥΠΠΕΘ/ Δνση ΣΠΟΔΕ/Τμ. Α', με θέμα: «Οδηγίες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στις Α΄, Β΄ Ημερήσιου ΓΕΛ και Α΄, Β΄, Γ΄ Εσπερινού ΓΕΛ για το σχολ. έτος 2016 - 2017» Οι μαθητές να πειραματιστούν στο φαινόμενο της ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής με πηνίο και μαγνήτη και να επιδειχτεί η γεννήτρια του εργαστηρίου ή/και να αξιοποιηθούν οι προσομοιώσεις: https://phet.colorado.edu/el/simulation/faraday & http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6179?locale=el Σχετικό έγγραφο 11/10/2016 ΕΚΦΕ Καρδίτσας

1. Μετακινήστε μαγνήτη προς πηνίο  Χρησιμοποιήστε πηνία 300, 600 ή 1200 σπειρών και μαγνήτες με διαφορετική ισχύ.  Συνδέστε τους πόλους του πηνίου με καλώδια με πολύμετρο (να μετρά mA), με μιλιαμπερόμετρο ή με γαλβανόμετρο κεντρικού μηδενός. - Μετακινήστε το μαγνήτη πλησιάζοντας προς το πηνίο ή απομακρύνετέ τον από αυτό. Τι παρατηρείτε στις ενδείξεις του οργάνου; - Επαναλάβετε με τον ίδιο μαγνήτη, αλλά με διαφορετική ταχύτητα να τον πλησιάζετε ή να τον απομακρύνετε. Τι παρατηρείτε; - Αλλάξτε πηνίο και επαναλάβετε τη διαδικασία με τον ίδιο μαγνήτη. Τι παρατηρείτε; - Αλλάξτε μαγνήτη και επαναλάβετε τη διαδικασία με το ίδιο πηνίο. Τι παρατηρείτε;  Αν πλησιάζοντας το μαγνήτη στο πηνίο η ένδειξη στο πολύμετρο ή στα άλλα όργανα είναι θετική, όταν τον απομακρύνετε θα είναι αρνητική. Το αντίθετο θα συμβεί αλλάζοντας τον πόλο του μαγνήτη που πλησιάζει προς το πηνίο.  Αν αυξήσετε την ταχύτητα που πλησιάζετε ή απομακρύνετε το μαγνήτη από το πηνίο θα αυξηθεί και η ένδειξη του οργάνου.  Αν αυξήσετε τον αριθμό των σπειρών του πηνίου και μετακινείτε ομοιόμορφα τον ίδιο μαγνήτη θα αυξηθεί και η ένδειξη του οργάνου. 1. Μετακινήστε μαγνήτη προς πηνίο 11/10/2016 ΕΚΦΕ Καρδίτσας

1. Μετακινήστε μαγνήτη προς πηνίο  Εξήγηση: Αυτό οφείλεται στο φαινόμενο της επαγωγής: «Ηλεκτρομαγνητική ονομάζεται η εμφάνιση ηλεκτρισμού εξαιτίας μαγνητικού πεδίου. Συγκεκριμένα είναι το φαινόμενο της ανάπτυξης διαφοράς δυναμικού στα άκρα ενός αγωγού, η οποία λαμβάνει χώρα όταν μεταβάλλεται η μαγνητική ροή που διέρχεται από την επιφάνεια που ο συγκεκριμένος αγωγός ορίζει. Έτσι, η διαταραχή του μαγνητικού πεδίου προκαλεί διαταραχή του ηλεκτρικού πεδίου. Στην ειδική, αλλά όχι τόσο σπάνια, περίπτωση που το φαινόμενο εξελίσσεται σε πηνίο, ο νόμος της επαγωγής έχει τη μορφή Ε=-Ν·(ΔΦ/Δt), Φ είναι η μαγνητική ροή που διέρχεται από μία σπείρα του πηνίου, εκφρασμένη σε Weber και N είναι ο αριθμός των σπειρών του πηνίου. Το αρνητικό πρόσημο (-) στη μαθηματική έκφραση του νόμου της επαγωγής δικαιολογείται από τον κανόνα του Lenz.» 1. Μετακινήστε μαγνήτη προς πηνίο 11/10/2016 ΕΚΦΕ Καρδίτσας

 Θα χρειαστείτε 2 πηνία με διαφορετικό αριθμό σπειρών (πχ 300 και 1200), πυρήνα σχήματος U, τροφοδοτικό συνεχούς τάσης και πολύμετρο ή βολτόμετρο.  Τοποθετήστε τα δύο πηνία στον πυρήνα σχήματος U.  Συνδέστε τους πόλους του ενός πηνίου (300 σπ.) με καλώδια με το τροφοδοτικό (6,3V/8A/AC) και τους πόλους του άλλου (1200 σπ.) με το πολύμετρο (V/AC). - Δώστε μία τάση στο τροφοδοτικό και παρατηρείστε την ένδειξη του βολτομέτρου. - Αντιστρέψτε τη σύνδεση (δηλ. το πηνίο 1200 σπ. να συνδέεται στο τροφοδοτικό και των 300 σπ. στο βολτόμετρο. Τι παρατηρείτε;  Την πρώτη φορά η ένδειξη του βολτομέτρου θα είναι περίπου τετραπλάσια από την τάση της πηγής (τροφοδοτικού), ενώ τη δεύτερη υποτετραπλάσια. 2. Αμοιβαία επαγωγή 11/10/2016 ΕΚΦΕ Καρδίτσας

 Από δύο όμοια ελατήρια, που είναι στερεωμένα σε οριζόντια ράβδο σε απόσταση περίπου 30cm μεταξύ τους, κρεμάστε δύο μαγνήτες. Κάτω από τους μαγνήτες τοποθετήστε δύο όμοια πηνία, πχ 1200 σπ. - Συνδέστε τα πηνία μεταξύ τους με δύο καλώδια και εκτρέψτε σε ταλάντωση τον ένα από τους μαγνήτες. Τι παρατηρείτε; - Αν επαναλάβετε τη διαδικασία χωρίς τα πηνία να είναι συνδεδεμένα τι θα παρατηρούσατε;  Όταν τα πηνία είναι συνδεδεμένα μπαίνει σε ταλάντωση και το δεύτερο ελατήριο, πράγμα που δε συμβαίνει όταν δε συνδέονται μεταξύ τους.  Συνδέστε το επαγωγικό πηνίο Ruhmkorff με τροφοδοτικό και παρατηρείστε τη δημιουργία σπινθήρα λόγω του φαινομένου της αμοιβαίας επαγωγής.  Εξήγηση: Αυτό οφείλεται στο φαινόμενο της αμοιβαίας επαγωγής: «Όταν σε ένα ηλεκτρικό κύκλωμα αλλάξει η μαγνητική ροή που το διαρρέει λόγω κάποιας αλλαγής ηλεκτρικού ρεύματος η οποία συμβαίνει σε ένα άλλο γειτονικό κύκλωμα, τότε σύμφωνα με τον νόμο του Faraday έχουμε την ανάπτυξη μιας επαγωγικής ΗΕΔ στο δεύτερο κύκλωμα, η οποία ονομάζεται αμοιβαία επαγωγή. Ε2=- Ν2·(ΔΦ2/Δt)=-Μ·(ΔΙ1/Δt), Μ ο συντελεστής αμοιβαίας επαγωγής.» 2. Αμοιβαία επαγωγή 11/10/2016 ΕΚΦΕ Καρδίτσας

3. Γεννήτρια (συνεχούς, εναλλασσόμενου, τριφασικού, ιδιοκατασκευή)  Επίδειξη λειτουργίας κάποιας (ή όλων των παραπάνω γεννητριών) και ερμηνεία λειτουργίας της.  Χρησιμοποιήστε τον εργαστηριακό κινητήρα, συνδέστε τον με καλώδια με ένα πολύμετρο (μιλιαμπερόμετρο), περιστρέψτε με τα δάκτυλά σας τον άξονα και παρατηρείστε την ένδειξη του οργάνου. Τι συμβαίνει αν περιστρέψετε τον άξονα κατά την αντίθετη φορά;  Στο όργανο παρατηρείτε κάποια ένδειξη και αντιστρέφοντας τη φορά περιστροφής του άξονα του κινητήρα η ένταση του ρεύματος έχει αντίθετη φορά (στο όργανο βλέπουμε πρόσημο – αν προηγουμένως ήταν +). 3. Γεννήτρια (συνεχούς, εναλλασσόμενου, τριφασικού, ιδιοκατασκευή) 11/10/2016 ΕΚΦΕ Καρδίτσας

3. Γεννήτρια (συνεχούς, εναλλασσόμενου, τριφασικού, ιδιοκατασκευή)  Εξήγηση: «Η γεννήτρια είναι μια μηχανή που μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική. Η λειτουργία των γεννητριών στηρίζεται στο φαινόμενο της επαγωγής σύμφωνα με το οποίο, αν ένας κλειστός αγωγός κινηθεί κοντά σε ένα μαγνήτη, στον αγωγό θα δημιουργηθεί ηλεκτρικό ρεύμα. Σε μια γεννήτρια έχουμε μια συρμάτινη περιέλιξη (πηνίο) ανάμεσα στους δύο πόλους ενός μαγνήτη (συνήθως ηλεκτρομαγνήτη). Αν περιστρέψουμε το σύρμα μέσα στο μαγνητικό πεδίο, τότε ηλεκτρικό ρεύμα θα διαρρεύσει τον αγωγό μας. Στις μεγάλες γεννήτριες της βιομηχανίας, το κινητό μέρος (ρότορας) είναι ο μαγνήτης, ενώ το ακίνητο (στάτορας) είναι το πηνίο. Υπάρχει τέλος και ένας μηχανισμός, ο μεταλλάκτης, ο οποίος αναγκάζει το ρεύμα να ρέει συνεχώς προς την ίδια κατεύθυνση. Αυτή είναι η γεννήτρια συνεχούς ρεύματος (DC) ή «δυναμό». Αν η γεννήτρια δεν έχει μεταλλάκτη, μας δίνει ρεύμα του οποίου η φορά συνεχώς αλλάζει, δηλαδή εναλλασσόμενο ρεύμα (AC). Μάλιστα το πόσο γρήγορα αντιστρέφεται η φορά του ρεύματος, καθορίζεται από την ταχύτητα περιστροφής του αγωγού.» 3. Γεννήτρια (συνεχούς, εναλλασσόμενου, τριφασικού, ιδιοκατασκευή) 11/10/2016 ΕΚΦΕ Καρδίτσας

Φύλλο εργασίας 1η άσκηση Υλικά: 1. Μαγνήτης ραβδόμορφος (ΜΑ.005.0) ή πεταλοειδής (ΜΑ.010.0) 2. Καλώδια (ΗΛ.170.0) και ρευματολήπτες (ΗΛ.151.0) 3. Πηνία 300 σπειρών (ΗΛ.350.0) και 1200 σπειρών (ΗΛ.352.0) Διαδικασία: 1. Συνδέστε τους πόλους του πηνίου με καλώδια με πολύμετρο (να μετρά mA). Μετακινήστε το μαγνήτη πλησιάζοντας προς το πηνίο και κατόπιν απομακρύνετέ τον από αυτό με τον ίδιο ρυθμό. Τι παρατηρείτε στις ενδείξεις του οργάνου; _________________________________________________________________________________________________ 2. Επαναλάβετε με τον ίδιο μαγνήτη, αλλά με διαφορετική ταχύτητα να τον πλησιάζετε ή να τον απομακρύνετε. Τι παρατηρείτε; _________________________________________________________________________________________________ 3. Αλλάξτε πηνίο και επαναλάβετε τη διαδικασία με τον ίδιο μαγνήτη. Τι παρατηρείτε; Φύλλο εργασίας 11/10/2016 ΕΚΦΕ Καρδίτσας

Φύλλο εργασίας 2η άσκηση Υλικά: Εργαστηριακή γεννήτρια ή και κινητήρας Διαδικασία: Περιστρέψτε τη μανιβέλα της γεννήτριας. Τι παρατηρείτε; _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ Φύλλο εργασίας 11/10/2016 ΕΚΦΕ Καρδίτσας