Βυθούλκα-Μπιώτη Λυδία Σταματίου Ευρυδίκη Η γυναίκα στον Όμηρο Βυθούλκα-Μπιώτη Λυδία Σταματίου Ευρυδίκη
Όνομα Ιδιότητα Ευτέρπη , Ερατώ , Θάλεια , Καλλιόπη , Κλειώ , Μελπομένη , Ουρανία , Πολύμνια, Τερψιχόρη Μούσες Αθηνά Θεά της σοφίας και του πολέμου Δούλες Γυναίκες που υπηρετούσαν τους άρχοντες της εποχής Πηνελόπη Γυναίκα του Οδυσσέα Μητέρα του Τηλέμαχου Βασίλισσα της Ιθάκης Κλωθώ , Λάχεσις , Άτροπος Μοίρες Ευρύκλεια Δούλα του Λαέρτη Αρήτη Σύζυγος του Αλκίνοου, μητέρα της Ναυσικάς
Όνομα Ιδιότητα Αντίκλεια Μάνα του Οδυσσέα Αυγή Θεά του ξημερώματος Καλυψώ Νύμφη , θεά Λευκοθέη-Ινώ Κόρη Κάδμου , αδερφή Σεμέλης , προστάτισσα ναυτικών Ναυσικά Κόρη του Αλκίνοου , βασιλοπούλα Νύμφες Κόρες του Δία Κίρκη Μάγισσα
ΟΙ ΜΟΥΣΕΣ Οι Μούσες στην αρχαία ελληνική μυθολογία είναι 9 αρχαίες θεότητες με ηγέτη τον Απόλλωνα. Αρχικά οι Μούσες ήταν νύμφες του βουνού και των νερών . Η Ευτέρπη ήταν η Μούσα της μουσικής και της λυρικής ποίησης, η Ερατώ της ερωτικής ποίησης, η Θάλεια της κωμωδίας, η Καλλιόπη της επικής ποίησης, η Κλειώ της ιστορίας, η Μελπομένη της τραγωδίας, η Ουρανία της αστρονομίας, η Πολύμνια των ύμνων και της ιερής ποίησης και τέλος η Τερψιχόρη του χορού.
ΑΘΗΝΑ Η Αθηνά ήταν η θεά της σοφίας και του πολέμου. Επίσης ήταν κόρη του Δία και προστάτιδα του Οδυσσέα και της οικογένειάς του.
ΔΟΥΛΕΣ- ΕΥΡΥΚΛΕΙΑ Οι δούλες ενός παλατιού διαλέγονταν συνήθως σε ειδικές αγορές όπου είτε αγοράζονταν είτε ανταλλάσσονταν. Από τη στιγμή που κάποιος αγόραζε ή τις αντάλλασσε ήταν πλέον «ιδιοκτησία» του. Η Ευρύκλεια ήταν μία δούλα μεγάλης ηλικίας η οποία ανταλλάχτηκε για είκοσι βόδια από τον Λαέρτη. Επίσης ήταν η τροφός του Οδυσσέα.
ΠΗΝΕΛΟΠΗ Η Πηνελόπη ήταν η γυναίκα του Οδυσσέα , βασίλισσα της Ιθάκης και μάνα του Τηλέμαχου. Σύμβολο πίστης, ζούσε με την ανάμνηση και την ελπίδα ότι θα ξαναβρεί την ευτυχία
Άτροπος το κόβει όταν έρθει η ώρα (το μέλλον). ΜΟΙΡΕΣ- ΝΥΜΦΕΣ Οι Νύμφες κατά την Ελληνική Μυθολογία ήταν γυναικείες μορφές θεϊκής καταγωγής που ζούσαν στην άγρια φύση συνοδεύοντας την Άρτεμη. Κλωθώ «αυτή που κλώθει» , γνέθει το νήμα της ζωής (συμβολίζει το παρόν) Λάχεσις ξετυλίγει το παρελθόν, (μοιράζει τους κλήρους , καθορίζει τι θα «λάχει» στον καθένα , εξ ου και το λαχείο) Άτροπος το κόβει όταν έρθει η ώρα (το μέλλον).
ΚΑΛΥΨΩ Η Καλυψώ ήταν γνωστή ως μία νύμφη , κόρη του Άτλαντα και της Πλειόνης. Ζούσε στην νήσο Ωγυγία σε ένα μεγάλο σπήλαιο κοντά στην είσοδο του οποίου υπήρχαν φυσικοί κήποι, ιερό δάσος και πηγές. Υποδέχθηκε τον Οδυσσέα στο νησί της ως ναυαγό και τον κράτησε κοντά της για επτά χρόνια. Επίσης του υποσχέθηκε ότι θα τον έκανε αθάνατο αν έμενε μαζί της , αλλά με διαταγή του Δία έφτασε ο Ερμής να της μεταδώσει το μήνυμα ότι έπρεπε να φύγει ο Οδυσσέας
ΛΕΥΚΟΘΕΑ/ΙΝΩ - ΑΥΓΗ Η Ινώ ήταν σύζυγος του Αθάμαντα και κόρη του Κάδμου. Ο Ποσειδώνας την έσωσε από το τον θυμό της Θεμιστούς και την έκανε νηρηίδα. Η θεά του ξημερώματος , Αυγή , είναι κόρη του βασιλιά Αλέου και της βασίλισσας Ναίρας. Με τον Ηρακλή γέννησε τον Τήλεφο (Αυγή=Τήλε+φως).
ΝΑΥΣΙΚΑ- ΚΙΡΚΗ Κόρη του βασιλιά των Φαιάκων Αλκίνοου και της Αρήτης. Περιγράφεται ως νεαρή και πολύ χαριτωμένη και κατά τον Οδυσσέα μοιάζει με θεά Η Κίρκη ήταν δευτερεύουσα θεότητα δηλαδή μάγισσα ή νύμφη. Ζούσε στο νησί Αιαία και μεταμόρφωνε τους εχθρούς της ή όσους την προσέβαλαν σε ζώα με την χρήση μαγικών ποτών.
Η Αρήτη ήταν σύζυγος του βασιλιά των Φαιάκων και μητέρα της Ναυσικάς ΑΝΤΙΚΛΕΙΑ- ΑΡΗΤΗ Η Αρήτη ήταν σύζυγος του βασιλιά των Φαιάκων και μητέρα της Ναυσικάς Η Αντίκλεια παντρεύτηκε τον Λαέρτη και ήταν η μάνα του Οδυσσέα. Λόγω της απουσίας του όμως πέθανε
ΕΥΡΥΚΛΕΙΑ Ήταν κόρη του Ώπος και υπήρξε η τροφός του Οδυσσέα, την οποία είχε αγοράσει ο Λαέρτης ανταλλάσσοντας μερικά βόδια. Ο βασιλιάς την εκτιμούσε και της είχε μεγάλη εμπιστοσύνη και έτσι της ανέθεσε την ανατροφή του γιου του. Για τον Οδυσσέα η Ευρύκλεια έτρεφε μεγάλη στοργή και του ήταν πλήρως αφοσιωμένη . Η Ευρύκλεια (σε άλλες παραδόσεις αναφέρεται και ως Αντιφάτη) αναγνώρισε τον Οδυσσέα μετά την επιστροφή του στην Ιθάκη την ώρα που του έπλενε τα πόδια, από μία ουλή ακριβώς πάνω από το γόνατό του, την οποία είχε προκαλέσει ο χαυλιόδοντας ενός αγριόχοιρου όταν ο Οδυσσέας κυνηγούσε μαζί με τον παππού του Αυτόλυκο.
Ο Οδυσσέας της είπε να μη μιλήσει σε κανένα για την πραγματική του ταυτότητα.Η Ευρύκλεια πληροφόρησε τον Οδυσσέα ποιες υπηρέτριες είχαν προδώσει την Πηνελόπη κατά την απουσία του, είχαν πάρει το μέρος των μνηστήρων της και είχαν γίνει ερωμένες τους. Αργότερα ο Οδυσσέας κρέμασε τις 12 υπηρέτριες που του είχε υποδείξει η Ευρύκλεια ως προδότριες. Ο Στράβων γράφει (ΙΔ΄ 641) ότι άγαλμα της Ευρυκλείας, έργο του γλύπτη Θράσωνα, υπήρχε στην Έφεσο.
Η εξωτερική εμφάνιση της κόρης κατά την ομηρική περίοδο Η εξωτερική εμφάνιση της κόρης κατά την ομηρική περίοδο Η ενδυμασία τους αποτελούνταν συνήθως από ένα ανοιχτό πέπλο, έναν ανοιχτό χιτώνα ή χιτώνα με ψευδομανίκια. Διακοσμημένοι χιτώνες συμπλήρωναν την ενδυμασία ως πανωφόρια. Η περιποίηση των μαλλιών επίσης κατείχε σημαντική θέση. Παρέμεναν λιτά ή σε ψηλό κότσο τον κόρυμβο αλλά και σε χαμηλό κότσο στον αυχένα, τον κεκρύφαλο. Την όλη εμφάνιση συμπλήρωναν τα κοσμήματα τόσο στα μαλλιά (χρυσή στεφάνη ή δίχτυ), όσο και στο υπόλοιπο σώμα όπως σκουλαρίκια, περιδέραια ή περιβραχιόνια. Γενικά φαίνεται ότι το λευκό δέρμα και τα ξανθά μαλλιά θεωρούνταν πρότυπο ομορφιάς
Ο ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ Ο εσωτερικός κόσμος της γυναίκας στον όμηρο, ο οποίος συμπληρώνει την εξωτερική εμφάνιση ώστε να ολοκληρωθεί το «ιδανικό», παρουσιάζει πολλές πτυχές και σε κάθε περίπτωση υπερτερεί άλλο χαρακτηριστικό. Άλλοτε εμφανίζεται αξιοπρεπής, με συζυγική πίστη, μητρική στοργή, με σωφροσύνη και καρτερία όπως η Πηνελόπη. Άλλοτε σεμνή, αυθόρμητη, με νεανική απλότητα όπως η Ναυσικά. Άλλοτε καταδεκτική και πολύτιμη σύμβουλος του συζύγου της όπως η Αρήτη. Άλλοτε διεκδικητική όπως η Καλυψώ ή και δαιμόνια όπως η Κίρκη
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ www.digitalschool.minedu.gov.gr www.wikipedia.org www.istoria.gr