Η συνταγματικότητα των διαδοχικών παρατάσεων της παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων Προσέγγιση νομολογίας, θεωρίας, πράξης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Advertisements

Αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία με το Ν
1 Η νέα Οδηγία για την παροχή πιστώσεων σε καταναλωτές Χριστίνα Κ. Λιβαδά Ειδική Νομική Σύμβουλος ΕΕΤ.
Η ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΥΜΒΟΛΗ / ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ( του ΠΜΣ « ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ & ΕΛΕΓΚΤΙΚΗΣ » του Παντείου πανεπιστημίου ) Προτάσεις για την.
Συμπεράσματα – Προτάσεις Γεώργιος Κεραμεύς Δικηγόρος KPP Law
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΑΝΑΔΟΧΩΝ ΧΑΡΟΥΛΑ ΑΠΑΛΑΓΑΚΗ Καθηγ. Αστικού Δικονομικού Δικαίου Α.Π.Θ Πρόεδρος.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ: ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ.
2.2 Άσκηση και κατάχρηση δικαιώματος  Συνισταμένη όλων των δικαιωμάτων είναι το δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ανθρώπου.  Το.
Το Φαινόμενο της Φοροδιαφυγής Σεμινάριο για μελλοντικούς οικονομολόγους (Μέρος Β’) στα πλαίσια του μαθήματος «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» της Γ’ Τάξης.
Εφαρμογές δημοσίου δικαίου Κλιμ. Γ’ Παράβολο ασφαλιστικά μέτρα & Κατάργηση ΕΡΤ.
Εφαρμογές δημοσίου δικαίου
Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ιδιωτικού διεθνούς δικαίου Διδάσκουσα: Επίκουρη καθηγήτρια Χρ. Τσούκα 1 Η αρχή του κράτους προελεύσεως και η σημασία της.
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
Με όραμα για το μέλλον. Μπορώ να διατηρήσω το Ε.Γ.Λ.Σ. ? Οι διατάξεις του ν. 4308/2014 για τα «Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα» περιλαμβάνουν στο παράρτημα.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Νομικής Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο Καθηγητής Χαράλαμπος Π. Παμπούκης.
Η κατάρτιση και η ρευστοποίηση των συμφωνιών παροχής χρηματοοικονομικής ασφάλειας επί αϋλων τίτλων Γεώργιος Κ. Λέκκας Επίκουρος Καθηγητής Νομική Σχολή.
Νομιμότητα και νομιμοποίηση στις δίκες καταλογισμών αιρετών οργάνων Δήμων Ευαγγελία Ελισάβετ Κουλουμπίνη Σύμβουλος Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Δημόσια Νομικά Πρόσωπα – Καθ’ ύλην αυτοδιοίκηση Μάθημα 4 ο Αικατερίνη Ηλιάδου.
1 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΑΙΣΘΗΤΙΚΩΝ ΚΥΠΡΟΥ ΑΠΟ ΚΥΠΡΟ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑ ΒΑΣΩ Χ’’ ΚΩΝΣΤΑΝΤΗ 5 ΙΟΥΛΙΟΥ 2016 Joannides+Co Limited 13, Agiou Prokopiou street CY-2406.
Ζητήματα φορολόγησης ακίνητης περιουσίας ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ανδρέας Τσουρουφλής Λέκτορας Νομικής Αθηνών.
Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. Χρήστος Βαρσάμης Διευθύνων Σύμβουλος Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ρόλος της Ε.Ε.Τ.Τ. 1.
Μονομερής δράση της Δημόσιας Διοίκησης Ακρόαση – τύπος - προσφυγές – λήξη ισχύος Αικατερίνη Ηλιάδου.
Η προσωπική ευθύνη των διοικούντων νομικά πρόσωπα για τα εταιρικά φορολογικά χρέη πριν και μετά τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας - Ορισμένα ειδικότερα.
Σχέσεις δικαίου ΕΕ και εθνικών δικαίων. Σχέσεις εξελισσόμενες Η ΕΕ εξελίσσεται διαρκώς. Νέες αρμοδιότητες και νέα όργανα. Παράλληλα, νέα έννοια ήδη υφιστάμενων.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι B.Tζώρτζη Ειδική Επιστήμονας.
Χαρακτηριστικά διοικητικών πράξεων: Τεκμήριο νομιμότητας Εκτελεστότητα
Δημόσια διοίκηση Διακρίσεις και ταξινομήσεις Αικατερίνη Ν. Ηλιάδου
Ε.Ε.ΚΟΥΣΚΟΥΝΑ.
Το ειδικό καθεστώς καταβολής Φ.Π.Α. κατά την είσπραξη Αθηνά Σχινά
Χρόνος ισχύος διοικητικών πράξεων
ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟ Ν. 4354/2015
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Νομική Πληροφορική Δρ. Δαμιανός Σακάς.
2. Το οικονομικό σύνταγμα της Ελλάδας
Ευαγγελία Μαρία Θωμά, Πρωτοδίκης – Υποψήφια ΔΝ
Δίκτυα Διανομής Δίκτυα Δικαιόχρησης
Η ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
Η ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝ
Άρθρο 8 Ν.3886/2010 Νέα διάταξη H ρήτρα διοικητικής σύμβασης που διαλαμβάνει ρύθμιση αποκλίνουσα της κατακυρωτικής απόφασης, είναι ευθέως προσβλητή με.
Διαδικασία και έννομες συνέπειες της άσκησης της εγκατάλειψης
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται.
ΚAΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ)1467/1997 ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Διαδικασία και έννομες συνέπειες της άσκησης της εγκατάλειψης
Μονομερής δράση της Δημόσιας Διοίκησης
Ειδικές κατηγορίες διοικητικών πράξεων
ΕΠΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΠΙΣΤΗ
Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο
Πηγές του διοικητικού δικαίου -Γενικές αρχές
ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: ΕΥΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ, LL
Ενδικοφανής προσφυγή
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Το Δημόσιο αποκτά την κυριότητα και διαχείριση των χώρων αυτών μετά την ολοκλήρωση της απαλλοτριωτικής διαδικασίας. (π.χ. άρθρο 7 του ν. 2971/2001, υλοποίηση.
Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης στις συντάξεις του Δημοσίου υπό το πρίσμα της απόφασης 244/2017 της Ολομελείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ιωάννης Γ.-Στ. Κούρτης.
ΑΠΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΑΠΟ ΤΟ ΦΟΡΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
Η αναδρομική εφαρμογή της ηπιότερης φορολογικής κύρωσης
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Καθηγητής Δημήτρης Γκίνογλου
Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Προκλήσεις για τις εισηγμένες εταιρείες: οι βραχυπρόθεσμες εξελίξεις στο εταιρικό δίκαιο των εισηγμένων εταιρειών Αθανάσιος Στ, Κουλορίδας Λέκτορας Δικαίου.
Η Προστασία των Δικαιωμάτων των Υποκειμένων των Δεδομένων
Παντείου Πανεπιστημίου
Φ.Π.Α. στις αμοιβές έμμισθων δικηγόρων;
ΦΟΡΟΑΠΟΦΥΓΗ ΚΑΙ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ: ΕΝΝΟΙΑ, ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
EΕΥΘΥΝΗ ΜΕΛΩΝ Δ.Σ. – Τι αλλάζει;
Ηλεκτρονικές εφαρμογές Φορολογίας Κεφαλαίου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η συνταγματικότητα των διαδοχικών παρατάσεων της παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων Προσέγγιση νομολογίας, θεωρίας, πράξης

Ν.2238/1999: «Η κοινοποίηση φύλλου ελέγχου, κατά τις διατάξεις του άρθρου 69, δεν μπορεί να γίνει μετά την πάροδο πενταετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την επίδοση της δήλωσης. Το δικαίωμα του Δημοσίου για επιβολή του φόρου παραγράφεται μετά την πάροδο της πενταετίας» Ν.3513/2006: «Οι προθεσμίες παραγραφής που λήγουν στις 31.12.2006 και 31.12.2007 παρατείνονται μέχρι 31.12.2008»

Ν. 3697/2008: «Η προθεσμία παραγραφής που λήγει στις 31. 12 Ν.3697/2008: «Η προθεσμία παραγραφής που λήγει στις 31.12.2008 παρατείνεται μέχρι 31.12.2009» Ν.3790/2009: «Η προθεσμία παραγραφής που λήγει στις 31.12.2009 παρατείνεται μέχρι 30.6.2010» Ν.3842/2010: «Η προθεσμία παραγραφής που λήγει στις 30.6.2010 παρατείνεται μέχρι 31.12.2010» Ν.3888/2010: «Η προθεσμία παραγραφής που λήγει στις 31.12.2010 παρατείνεται μέχρι 31.12.2011» Ν.4002/2011: «Η προθεσμία παραγραφής που λήγει στις 31.12.2011 παρατείνεται μέχρι 31.12.2012» Ν.4098/2012: «Η προθεσμία παραγραφής που λήγει στις 31.12.2012 παρατείνεται μέχρι 31.12.2013»

Για το θεσμό της παραγραφής, είναι δύσκολο να υποστηριχθεί ότι είναι συμβατός με δικαιώματα και υποχρεώσεις δημοσίου δικαίου, αφού η πάροδος του χρόνου αποκλειστικά δε συνιστά αρκούντως πειστικό λόγο προς δικαιολόγηση απόσβεσης δικαιωμάτων και υποχρεώσεων συνδεόμενων με την ύπαρξη του κράτους. Κατ’ εξαίρεση θεωρείται δικαιολογημένη σε αξιώσεις περιουσιακού χαρακτήρα, όπως η φορολογική ενοχή.

Σε κάθε φόρο, διακρίνονται τα εξής είδη παραγραφής: α) παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να επιδιώξει τον προσδιορισμό (βεβαίωση) της έκτασης και της φύσης του φόρου β) παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου προς είσπραξη του φόρου που έχει προσδιοριστεί/βεβαιωθεί γ) παραγραφή του δικαιώματος του φορολογουμένου προς επιστροφή του φόρου τον οποίο κατέβαλε χωρίς να έχει νόμιμη φορολογική υποχρέωση.

Όσον αφορά την παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου προς καταλογισμό (βεβαίωση) του φόρου, παρατηρείται ότι ο νομοθέτης επεκτείνει τα χρονικά όρια παραγραφής Πρόκειται για τακτική που εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια. Κάθε νέος φορολογικός νόμος προβλέπει παράταση του χρόνου παραγραφής. Η νομολογία ήρθε λίγα χρόνια αργότερα και έκρινε εν μέρει αντισυνταγματική την τακτική αυτή, αλλά ο νομοθέτης με νέες διατάξεις νέων νόμων συνεχίζει να νομοθετεί και να παρατείνει το χρόνο παραγραφής.

ΝΔ 3323/1955 Νόμος 1249/1982 Επιμήκυνση είναι η αύξηση του χρόνου κατά τον οποίο παραγράφεται η αξίωση. Πρόκειται για θεμιτή ενέργεια, εφόσον γίνεται εφάπαξ.

Ωστόσο, οι αλλεπάλληλες παρατάσεις του χρόνου παραγραφής είναι κάτι τελείως διαφορετικό από την επιμήκυνση. Παρουσιάζουν: Μεθοδικότητα Σταθερότητα Εκ των προτέρων υπολογισμό των απαιτούμενων ενεργειών Απουσία έκτακτης κατάστασης που να δικαιολογεί την κατ’ εξαίρεση θέσπισή της

Πώς αντιμετωπίζονται, λοιπόν, από τη νομολογία και θεωρία οι διαδοχικές παρατάσεις του χρόνου παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων;

Κατά πάγια νομολογία: Η παράταση του χρόνου παραγραφής είναι συνταγματικώς επιτρεπτή, υπό μία προϋπόθεση. Ποια είναι αυτή; Ο μνημονευόμενος χρόνος παραγραφής να μην είχε συμπληρωθεί κατά την έναρξη ισχύος του νέου νόμου που αφορά την παράταση. Να ορίζεται με σαφείς και δυνάμενες επαρκώς να προβλεφθούν από τους φορολογουμένους διατάξεις, για εύλογη διάρκεια Υπό την προϋπόθεση της συνδρομής ειδικούς τεκμηριωμένων περιστάσεων

Σχετική νομολογία ΣτΕ 888/2016 ΣτΕ 1623/2016 Ολ ΣτΕ 3174/2014 ΔΕφ Χαν 24/2013 ΣτΕ 750-751/2008 ΔΠρΑθ 5584/2005 ΣτΕ 3606/2004 ΣτΕ 2097/2004 ΣτΕ 3529/2004 ΣτΕ 70/2004 ΣτΕ 1750/2001 ΣτΕ 523/2000 ΣτΕ 80/2000 ΣτΕ 139/1998

Ο Ν.2676/1999 δημοσιεύτηκε στις 5.1.1999 (!!!) ΝΔ 118/1973 (άρθρο 102 §1) Ν. 2676/1999 (άρθρο 85) «Το Δημόσιο εκπίπτει του δικαιώματος για την κοινοποίηση πράξεως επιβολής φόρου και προστίμου: α) προκειμένου για ανακριβή δήλωση, μετά από την πάροδο δεκαετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο υποβλήθηκε η δήλωση.» « Ο χρόνος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου ο οποίος συμπληρώνεται την 31η Δεκεμβρίου 1998 παρατείνεται μέχρι και την 30η Ιουνίου 1999 για υποθέσεις φόρου μεταβίβασης αιτία θανάτου, δωρεάς, γονικής παροχής ή προίκας του ΝΔ 118/1973.» Ο Ν.2676/1999 δημοσιεύτηκε στις 5.1.1999 (!!!)

ΟΛ ΣΤΕ 3174/2014 Η πρόβλεψη παραγραφής της αξίωσης για βεβαίωση του φόρου θεωρείται ουσιαστικό στοιχείο της φορολογικής ενοχής. Αν μετά τη συμπλήρωση του χρόνου παραγραφής, νόμος παρατείνει την παραγραφή αναδρομικά, τότε παραβιάζεται το άρθρο 78 §2, Σ. Απαγορεύεται η αναδρομική νομοθετική διαμόρφωση του ουσιαστικού περιεχομένου των φορολογικών σχέσεων, εφόσον άγει σε επιβάρυνση της θέσης των φορολογουμένων και εκτείνεται πέραν του οικονομικού έτους που προηγείται της δημοσίευσής της. Έτσι, η διάταξη είναι ανίσχυρη ως αντισυνταγματική.

Τι θα συμβεί όμως σε περίπτωση που παράταση χρόνου παραγραφής προβλέπεται σε αξίωση που έχει ήδη παραγραφεί; Τότε έχουμε: Παραβίαση της αρχής της ισότητας (άρθρο 4,Σ) Παραβίαση της αρχής της νομικής ασφάλειας Παραβίαση της αρχής της προστατευόμενης εμπιστοσύνης Παραβίαση άρθρου 20, Σ Παραβίαση άρθρου 78, Σ

Παραβίαση της αρχής της ισότητας (άρθρο 4, Σ) Σε όμοιες φορολογικές υποθέσεις, ο χρόνος παραγραφής θα ήταν διαφορετικός ανάλογα με τον αριθμό των τυχόν διαδοχικών παρατάσεων της παραγραφής. Δε συντρέχει λόγος δημοσίου συμφέροντος, οπότε η παράβαση της αρχής δε δικαιολογείται.

Παραβίαση της αρχής της νομικής ασφάλειας Δεν υφίσταται ασφαλές σημείο αναφοράς για το χρονικό σημείο συμπλήρωσης της παραγραφής λόγω των συνεχών παρατάσεων, πέραν των γενικών ισχυόντων κανόνων στη φορολογική νομοθεσία.

Παραβίαση της αρχής της προστατευόμενης εμπιστοσύνης Το Κράτος είναι συνδεδεμένο με την αρχή του «τίμιου κράτους». Πρόκειται για υπερσυνταγματική αρχή. Πρέπει να είναι πιστό στις διατάξεις που το ίδιο θεσπίζει και να τηρεί τα όρια που το ίδιο θέτει στους διοικουμένους του.

Παραβίαση άρθρου 20 του Συντάγματος ΟΔΗΓΟΥΜΑΣΤΕ ΣΕ ΑΝΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ Ο φορολογούμενος στερείται της ένστασης της παραγραφής ως δικονομικού όπλου. Αποδυναμώνεται το δικαίωμα ανταπόδειξης λόγω του τελικά τεράστιου διαστήματος που μεσολαβεί μεταξύ της διαχείρισης και του χρόνου ελέγχου της

Παραβίαση άρθρου 78, §2, Σ Στο θεσμό της παραγραφής συναντώνται οι επιμέρους κανόνες της τυπικότητας του φόρου αφενός και της βεβαιότητας του φόρου αφετέρου. Με τις συνεχείς παρατάσεις καταλύεται κάθε δυνατότητα του φορολογικού υποκειμένου αναφορικά με την ασφαλή βεβαιότητα της φορολογικής του υποχρέωσης.

Ωστόσο, η θεωρία προχωρά ένα βήμα πιο κάτω. Κρίνει ότι η νομολογία περιορίζει τη διάγνωση της αντισυνταγματικότητας των διατάξεων στο χρονικό σημείο έκδοσης της εν λόγω διάταξης. Έτσι, η θεωρία αντιμετωπίζει ως αντισυνταγματική κάθε διεύρυνση της παραγραφής, έστω και σε παράλληλο ή προηγούμενο χρονικό σημείο Δικαιολογητική βάση το άρθρο 20, Σ

Για ποιο λόγο ο νομοθέτης επιλέγει την τακτική συνεχούς παράτασης της παραγραφής; Προφανής αδυναμία του ελεγκτικού φορολογικού μηχανισμού για έγκαιρη διενέργεια του φορολογικού καταλογισμού. Δεν στοχεύει στην αναδιάταξη του ελεγκτικού μηχανισμού, αλλά σε νομικά σαθρές λύσεις. Απόρροια πολιτικών αποφάσεων και οικονομικής κατάστασης