ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ 5η Ενότητα: α

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟΔΥΣΣΕΑΣ.
Advertisements

Μια μεγάλη διαμάχη του Τρωικού πολέμου
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
Ιλιάδα και Οδύσσεια Κωνσταντίνα Ντούρα.
ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΣΤΑΧΤΟΠΟΥΤΑ
 Οικογενειακό Δίκαιο Οικογενειακό Δίκαιο είναι το σύνολο των κανόνων που ρυθμίζει τις οικογενειακές σχέσεις κυρίως μεταξύ συζύγων καθώς και γονέων και.
Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ.
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
H ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
ΘΕΜΑ: «Ερωτικοί μύθοι» και «Η θέση της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα»
O Οδυσσέας Ο Οδυσσέας, μυθικός βασιλιάς της Ιθάκης είναι ο βασικός ήρωας στο επικό ποίημα του Ομήρου, Οδύσσεια, και επίσης διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο.
Οι Φιλόσοφοι της αρχαίας Ιωνίας
Η ποίηση και η θρησκεία των Ελλήνων
Ανδριανη,Ειρηνη,Αγγελικη
Η Τηλεμάχεια μέσα από εικόνες και επιστολές
Το πρώτο κεφάλαιο αναφέρεται στον Ρόμπι, το πρώτο ρομπότ το οποίο πουλήθηκε σε μια οικογένεια σαν κουβερνάτα της κόρης τους. Το κορίτσι αγαπά πολύ το ρομπότ.
Οδυσσέας.
Μια εργασία του Κων/νου Εκίζανα
Ομήρου Οδύσσεια.
ΠΑΙΔΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΟΜΗΡΙΚΑ ΕΠΗ
Ευαγγελία κριμπίθη. Γιορτάζονται τα γενέθλια του Πρίγκιπα Siegfried. Γίνεται είκοσι ετών. Ο παιδαγωγός του παλικαριού, ο Wolfgang, του συστήνει τους καλεσμένους.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Στα πλαίσια του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και της Αρχαιογνωσίας προωθείται η δημιουργικότητα με τους εξής τρόπους:
Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Εργασία στην Ιλιάδα Αιμίλιος Δραγκίνης Β΄1.
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
MYKHNAΪΚΗ ΚΑΙ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ Εργασία 6: Η θέση της γυναίκας στην ομηρική εποχή & η σύγκριση με άλλες εποχές, καθώς και σύγκριση με την σύγχρονη εποχή. Ρωμανός.
Η ΥΒΡΙΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ
Ο Οδυσσέας σκοτώνει τους μνηστήρες
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ (ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ)
Ιθάκη Φανή Λαζάρου –Τρανού Ε ο πρότυπο πειραματικό δημοτικό σχολείο Θεσ/νίκης.
Διδακτικό Σενάριο ΟΜΗΡΟΥ Οδύσσειας α 1-426
ΈΚΤΟΡΑΣ.
ΙΛΙΑΔΑ ΔΙΑΛΟΓΟΣ.
Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΛΕΝΗ. Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑ Η ΚΑΤΑΡΑ;
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Εργασία Λογοτεχνίας “Η γυναίκα στην σύγχρονη εποχή” Από τους μαθητές:
Η ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ Η ΚΑΙΝΗ ΕΛΕΝΗ.
Η θέση της γυναίκας στη θρησκεία (Χριστιανισμός, Ισλάμ, Ινδουϊσμός, Βουδισμός) Ερευνητική εργασία του τμήματος Β3 του 2ου ΓΕΛ Μεγάρων Σχολικό Έτος
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
Ο Μ Η Ρ Ο Σ Ο « θείος » π οιητής της Ιλιάδας και της Οδύσσειας α π ό τη Μ. Ασία και άλλων έργων Ο ποιητής Κωστής Παλαμάς ( ) στο ποίημά του «Ραψωδία»
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Ομηρικά έπη: Ιλιάδα
Η γυναίκα ως πολεμικό λάφυρο και ερωμένη στην ομηρική κοινωνία
Ο Όμηρος δεν κρίνει την Ελένη για την πράξη της σε κανένα σημείο της Ιλιάδας. Η Ελένη παρουσιάζεται ως μια συμπαθητική, αξιοπρεπής και ενδιαφέρουσα.
Η Π ΟΙΗΣΗ ΚΑΙ Η Θ ΡΗΣΚΕΙΑ ΤΩΝ Ε ΛΛΗΝΩΝ. Σ’ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΘΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΜΕ ΜΕ : Τα έπη του Ομήρου Τις τοπικές θεότητες Το Δωδεκάθεο του Ολύμπου.
Η ΤΥΧΗ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ.
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
Στέλλα Σιώτου Α3 Γυμνασίου
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ
Η ΜΑΓΙΣΣΑ ΚΙΡΚΗ.
ΠΡΟΣΩΠΟ ΙΔΙΟΤΗΤΑ Αθηνά θεά, κόρη του Δία Πηνελόπη Γυναίκα Οδυσσέα
Βυθούλκα-Μπιώτη Λυδία Σταματίου Ευρυδίκη
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΕΝΟΤΗΤΑ 3Η α
Ε η ΕΝΟΤΗΤΑ ε ΡΑΨΩΔΙΑ.
1: Λίγες Πληροφορίες Αθηνά
5. Ο Οδυσσέας στην Ιθάκη.
Η ΖΩΗ ΣΤΟ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΟ ΑΙΓΑΙΟ
Πηνελόπη Εργασία οδύσσειας A4 ΠΜΓΛΠ Μαρία Κουτσοπούλου, Στεφανία Σαρρή
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΤΙΤΛΟΣ:Οδύσσεια ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ:Γιάννης Σμυρνιωτάκης ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΓΕΝΟΣ:Ελληνική μυθολογία ΚΕΙΜΕΝΙΚΟ ΕΙΔΟΣ:Ηρωικό έπος ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ:Εκδόσεις Καλοκαθή ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ.
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
ΡΑΨΩΔΙΑ α: ΠΡΟΟΙΜΙΟ (στ. 1-25)
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
«Ζωντανεύοντας τον Όμηρο» Η ραψωδία Α της Ιλιάδας με εικόνες
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ 5η Ενότητα: α 361-497

α’ 361-409 Η εμφάνιση της Πηνελόπης- Ο λόγος του Τηλέμαχου στη μητέρα του ,

ΤΑ ΚΥΡΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΦΗΜΙΟΥ ΚΑΙ Η ΑΠΗΧΗΣΗ ΤΟΥ Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΗΣ Η ΑΛΛΑΓΗ ΤΗΣ ΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΗΛΕΜΑΧΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Το τραγούδι του Φήμιου ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΤΟΥ ΦΗΜΙΟΥ Μας επαναφέρει στο σημείο, όπου είχαμε αφήσει τους μνηστήρες, πριν από τη συνομιλία Αθηνάς – Μέντη και Τηλέμαχου. Αποτελεί αφορμή για την εμφάνιση της Πηνελόπης. Ενισχύει τη θεατρικότητα της σκηνής: ο Φήμιος παίζει κιθάρα και τραγουδά (ως αοιδός), οι μνηστήρες «κρέμονται» από τα χείλη του. Λειτουργεί ως επιβράδυνση της σύγκρουσης Τηλέμαχου με μνηστήρες. Δείχνει ότι η τέχνη έχει τη δύναμη να εξευγενίζει τα ήθη.

Στ. 361-373 Μετά την αναχώρηση της Αθηνάς ο Τηλέμαχος προχωρά προς τους μνηστήρες, για τους οποίους ο Φήμιος εξακολουθεί να τραγουδά. Τη στιγμή εκείνη το τραγούδι του κάνει λόγο για τον ‘’πικρό’’ γυρισμό των Αχαιών από την Τροία. Το τραγούδι αυτό ξυπνά τον καημό της Πηνελόπης η οποία κατεβαίνει στο μέγαρο.

Ο ποιητής παρουσιάζει την Πηνελόπη Αναφέρονται: Το όνομα της Το όνομα του πατέρα της (Ικαρίου η Κόρη) Παρουσιάζονται τα γνωρίσματα της. που αποτελούν τα σπουδαιότερα γνωρίσματα για μια γυναίκα. Προβάλλει ως μια βασίλισσα συνετή, θεϊκή, μεγαλόπρεπη και πονεμένη, σεμνή και όμορφη, θελκτική. Τολμά να κατεβαίνει στο «μέγαρο» και να εκφράζει σκέψεις και επιθυμίες- όσο κι αν εκεί ορίζουν οι άνδρες. Αντιδρά με συστολή και με κρυφό καμάρι για την άνδρωση του γιου της. Ασχολείται με τη ρόκα και τον αργαλειό στο γυναικωνίτη της, όπως όλες οι γυναίκες Η συζυγική πίστη της Πηνελόπης αποτελεί τον πυρήνα του ήθους της και αντιστοιχεί με τον πόθο του Οδυσσέα να γυρίσει στην πατρίδα και στη γυναίκα του.

Ο λόγος της Πηνελόπης (στ.374-383) Το τραγούδι του Φήμιου για το Νόστο των Αχαιών από την Τροία δημιουργεί δυσάρεστα συναισθήματα στην Πηνελόπη, που με ευγένεια ζητά από τον Φήμιο να σταματήσει γιατί σπαράζει την καρδιά της. Με την κίνηση της αυτή, απευθύνεται έμμεσα και στους μνηστήρες (γ’ πρόσωπο) καθώς επίσης εκφράζει τον καημό της και την αφοσίωση της στον Οδυσσέα μνημονεύοντας τη δόξα του.

ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ

ΑΝΔΡΩΣΗ ΤΟΥ ΤΗΛΕΜΑΧΟΥ Η άνδρωση του νεαρού Τηλέμαχου.   Στο κέντρο της δράσης ο Τηλέμαχος Όλες τις «πάσσες» τις στέλνει ή τις κρατάει εκείνος. Η άνδρωση του νεαρού Τηλέμαχου. Η σκηνή της άνδρωσης είναι αναγκαία και οργανώνεται με τρόπο φυσικό και εύλογο, αλλά ταυτόχρονα υπηρετεί και άλλους σκοπούς: παρουσιάζει τη βασίλισσα, αποκαλύπτει το ήθος και τα κίνητρα των μνηστήρων. παρουσιάζει το υπηρετικό προσωπικό και το ανακτορικό συγκρότημα.

Ο λόγος του Τηλέμαχου - Η αλλαγή της στάσης του (στ.384-401) Ο λόγος του Τηλέμαχου - Η αλλαγή της στάσης του (στ.384-401) Στην παράκληση της Πηνελόπης αποκρίνεται ο Τηλέμαχος ο οποίος: α) Υπερασπίζεται το Φήμιο ως αοιδό με επιχειρήματα. β) Υποδεικνύει στη μητέρα του ποια στάση να κρατά απέναντι του και ποιος είναι ο ρόλος της ως οικοδέσποινας. γ) Προστάζει σ’ εκείνη να αποσυρθεί στην κάμαρα της δηλώνοντας ότι ο ίδιος πια αναλαμβάνει τον πρώτο ρόλο στο παλάτι. Ο Τηλέμαχος φαίνεται τώρα: αποφασισμένος να κυβερνήσει το σπίτι του ως οικοδεσπότης και άνδρας του σπιτιού να αναλάβει πρωτοβουλίες, σύμφωνα με όσα του υπέδειξε η θεά. Έτσι, λοιπόν ο πάντα «συνετός» αλλά άπραγος και ονειροπόλος πριν από λίγο Τηλέμαχος, παρουσιάζεται τώρα ενθαρρυμένος, δυναμικός και αποφασιστικός.

Η Πηνελόπη μπροστά στη θαρρετή στάση του γιου της (στ. 402- 403) Η Πηνελόπη μπροστά στη θαρρετή στάση του γιου της (στ. 402- 403) Η Πηνελόπη ξαφνιασμένη και εντυπωσιασμένη από την αλλαγή της συμπεριφοράς του γιου της, υπακούει και απομακρύνεται χωρίς να πει λέξη, με κρυφή υπερηφάνεια και ανακούφιση

Το μοιρολόγι της Πηνελόπης (στ. 404-406) Το μοιρολόγι της Πηνελόπης (στ. 404-406) Η Πηνελόπη στη κάμαρα της θρηνεί για τον χαμό του άνδρα της, ώσπου αποκοιμιέται με τη βοήθεια της Αθηνάς.

Το ήθος των μνηστήρων (στ. 407-409) Ο ποιητής σκόπιμα δεν παρουσιάζει τους μνηστήρες να αντιδρούν όσο ήταν παρούσα η Πηνελόπη. Παρά μόνο όταν εκείνη αποχώρησε, γίνεται έκδηλος ο πόθος τους για εκείνη. Είναι προκλητικοί και αναιδείς απέναντι στον Τηλέμαχο. Είναι αλαζόνες και υβριστές, αφού διεκδικούν πιεστικά τη νόμιμη σύζυγο του βασιλιά της Ιθάκης, την Πηνελόπη, και απολαμβάνουν κάτι που δεν τους ανήκει τη βασιλική περιουσία. Ο Αντίνοος παρουσιάζεται προσβλητικός, και κυνικός. Ο Ευρύμαχος είναι ύπουλος, ειρωνικός και διπλωματικός.

Οι μνηστήρες της Πηνελόπης

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΝΑΚΤΟΡΟ Το υπερώο: ήταν ο επάνω όροφος του σπιτιού, όπου κατοικούσαν οι γυναίκες. Εσωτερική σκάλα κατεβαίνει στο «μέγαρο» με την «εστία» στο κέντρο του. Ο θάλαμος του Τηλέμαχου που έβλεπε στην πίσω αυλή. ΥΠΗΡΕΤΕΣ Οι βάγιες: ήταν υπηρέτριες που συνόδευαν τη βασίλισσα. Ακόμη τη βοηθούσαν στον αργαλειό και στο κλώσιμο του μαλλιού. Ο αοιδός: ήταν δημιουργός των επών και τραγουδιστής με κιθάρα κατά τη Μυκηναϊκή εποχή. Στην Ομηρική εποχή όμως οι αοιδοί είχαν αντικατασταθεί από τους ραψωδούς οι οποίοι μόνο απάγγελναν κρατώντας ένα ραβδί. Εδώ ο ποιητής αναφέρει το Φήμιο ως αοιδό, γιατί θέλει να αναπαραστήσει τη Μυκηναϊκή εποχή. Ο Φήμιος τραγουδούσε για τους μνηστήρες «από ανάγκη», όπως σημειώνει ο ποιητής. Προοικονομείται η σωτηρία του από τη σφαγή της ραψωδίας χ (μνηστηροφονία). Η Ευρύκλεια: ήταν επιστάτισσα του παλατιού. Αυτή είχε αναθρέψει τον Τηλέμαχο, είναι η πιστή παραμάνα που απολαμβάνει μεγάλης εμπιστοσύνης. ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ: Η λαμπερή μαντίλα: οι γυναίκες στην ομηρική εποχή φορούσαν μεγάλο μαντίλι που κάλυπτε το κεφάλι τους. ΑΣΧΟΛΙΕΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ: ύφανση με ρόκα και αργαλειό.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Ιδιοκτησιακό καθεστώς: Η ιδιοκτησία ήταν κατοχυρωμένη και μεταβιβαζόταν στους απογόνους σύμφωνα με το κληρονομικό δίκαιο. Γι’ αυτό ο Τηλέμαχος αξιώνει από τους μνηστήρες να σταματήσουν να λεηλατούν την πατρική περιουσία του. Μάλιστα φαίνεται ότι η ιδιοκτησία προστατευόταν από τους θεούς, αφού ο Τηλέμαχος τονίζει ότι θα επικαλεστεί θεϊκή εκδίκηση.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Το πολιτικό πρόβλημα της Ιθάκης: Το πολιτικό πρόβλημα της Ιθάκης:  Διαπιστώνεται κενό εξουσίας, που δημιουργεί η μακροχρόνια απουσία του βασιλιά (δεν είναι τυπικά επιβεβαιωμένο, πράγμα που εμποδίζει τη διαδοχή).  Υπάρχει βέβαια ένας γιος, αλλά για να διαδεχτεί τον πατέρα του πρέπει ο θρόνος να κηρυχτεί κενός και ο γιος να είναι ενήλικος. Δε συμβαίνει όμως το πρώτο και δεν έχει αναγνωριστεί το δεύτερο. Το πρόβλημα περιπλέκεται περισσότερο με την εγκατάσταση στα ανάκτορα των μνηστήρων, που διεκδικούν, καθένας για τον εαυτό του, την εξουσία μέσω της Πηνελόπης. Με αυτά τα δεδομένα πρέπει ή να παντρευτεί κάποιος τη γυναίκα του βασιλιά (που σημαίνει ότι η Πηνελόπη θεωρεί τον άνδρα της νεκρό) ή να αναλάβει την εξουσία ο γιος του βασιλιά, ως νόμιμος διάδοχός του, γιατί η κληρονομική βασιλεία φαίνεται μεν να κλονίζεται, αλλά δεν έχει καταργηθεί. Όμως η Πηνελόπη δεν αποφασίζει ακόμη να ενδώσει, αλλά και δεν απορρίπτει κατηγορηματικά τις αξιώσεις των μνηστήρων. Τον Τηλέμαχο πάλι δεν τον υπολογίζουν ακόμη οι μνηστήρες.