-Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Advertisements

Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων
Θεωρίες Μάθησης Zαχαρούλα Σμυρναίου.
 Διαπερνούν και ανατρέπουν παραδοσιακά σύνορα (όρια), γεωγραφικά, οι-κονομικά και πολιτιστικά.  Έχουν αλματώδη ρυθμό εξέλιξης.  Προκαλούνται από τις.
Κονστρουκτιβιστικές και κοινωνιοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης (constructivist, sociocultural and situational learning theories)
Γιάννης Ρες-Επιστημονικός Συνεργάτης ΙΕΠ1 Θεωρίες μάθησης και τεχνολογίες της πληροφορικής Βασικές θεωρίες μάθησης πως οι θεωρίες αυτές επιδρούν στο σχεδιασμό.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δημοκρατική και Διαπολιτισμική Αγωγή στην Ελλάδα Φοιτήτρια: Ηλιάνα Τριανταφυλλίδου.
Ανάπτυξη της προσωπικότητας Ο κύκλος της ζωής Κομοτηνή 19/10/2011 Βορβολάκος Θεοφάνης Λέκτορας ΔΠΘ.
ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Διδάσκων : Βασίλης Κόμης Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 07 : Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ: Γνωστική Ψυχολογία Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ.
Το ψυχοπαιδαγωγικό υπόβαθρο της Διδακτικής. Σκοπός της Διάλεξης Να μελετηθεί η ανάδυση του γνωστικού πεδίου που οριοθετείται με τον όρο ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ.
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος. Διδακτική των Μαθηματικών. Υπεύθυνος Καθηγητής: Χ. Λεμονίδης Φοιτήτρια: Ε. Δαϊκοπούλου 1.
ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Διδάσκων : Βασίλης Κόμης Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 08 : Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ: Εποικοδομισμός (Μέρος Β) Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ.
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ 6 η Περίπτωση: φυσιοθεραπεία Γιανζίνα Ελίνα 1048.
ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Διδάσκων : Βασίλης Κόμης Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 11: Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ: Πολυμέσα- Υπερμέσα (Μέρος Α) Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ.
Πανεπιστημιακό κέντρο εκπαίδευσης επιμορφωτών Δυτικής Ελλάδας Πανεπιστήμιο Πατρών, ΤΕΕΑΠΗ - Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ΤΚΕΠ Εκπαίδευση Επιμορφωτών Β΄Επιπέδου.
Το συμβολικό παιχνίδι Είναι το παιχνίδι προσποίησης, δηλαδή το παιχνίδι κατά το οποίο η σημασία αντικειμένων και πράξεων αλλάζει έτσι ώστε να ανταποκρίνεται.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Θεολογική Σχολή Τμήμα Θεολογίας Η επίδραση των Θεωριών του Lev Vygotsky στις Επιστήμες της Παιδαγωγικής και.
Γνωσιακή Επιστήμη Εισαγωγή.
«Η διδακτική του μαθήματος της Ιστορίας» (Οργάνωση διδασκαλίας
«Σχολείο ως χώρος Κοινωνικής Αλληλεπίδρασης»
Η Γνωστική εξελικτική θεωρία του Jean Piaget
Επιμορφωτική ημερίδα: Η καινοτομία στη διδασκαλία των Φιλολογικών
Στρατηγική Διδασκαλίας
Μάθηση 1/2 Ψυχολογικό φαινόμενο Ενδεικτικοί ορισμοί:
Θεωρίες μάθησης. Οργάνωση μαθήματος. Ελένη Μπαμπαλώνα.
Διδακτική της Πληροφορικής
Όταν η Ιθάκη κηρύσσει τον πόλεμο στο ταξίδι
Μεταγνωστική Ικανότητα-στρατηγικεσ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ.
Η Διασκεδαστική Μάθηση Συμβάλλει στην Καλή Μάθηση
Εφαρμογές – Γεωργική Πολιτική και Εμπορία Αγροτικών Προϊόντων
Διδακτική της Πληροφορικής Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Αντικείμενο διδασκαλίας
Εισαγωγή στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Μικροδιδασκαλία Η μικροδιδασκαλία ως μέθοδος εκπαίδευσης εκπαιδευτικών εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στη δεκαετία του 1960 στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
ΠΤN - ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Η ανάπτυξη του κωφού παιδιού
Βρεφική Ηλικία.
Καλώς ήρθατε στο Νηπιαγωγείο
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Τα παιδιά προσπαθούν να μεταφράσουν τα μαθηματικά.
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Ο δάσκαλος ως εμψυχωτής
ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ τησ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΤα ΤΟΝ PIAGET
ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΩΜ
Ευ. Φρυδάκη Καθηγήτρια Παιδαγωγικής
«ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ»
Θεωρίες Μάθησης Zαχαρούλα Σμυρναίου. Θεωρίες Μάθησης και υπολογιστικά περιβάλλοντα Τρεις κύριες ψυχολογικές θεωρίες στην ανάπτυξη υπολογιστικών περιβαλλόντων.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Έφη Γουργιώτου Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΠΕ Παν
ΟμαδοΣυνεργατικη μαθηΣη
Έφη Γουργιώτου Eπίκουρη Καθηγήτρια Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστήμιο Κρήτης
Αισθητηριακές Διαταραχές
Δομικά και λειτουργικά στοιχεία της διδασκαλίας
ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΣΜΟΥ
Μαθησιακή Ικανότητα και Εξέλιξη
Βιώσιμη\Aειφόρο Ανάπτυξη
H γνωστικο-εξελικτική προσέγγιση
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Μανινασ νικολαοσ Παγιδασ κωνσταντινοσ-εφραιμ
Τό στάδιο των συγκεκριμένων λογικών νοητικών ενεργειών του Piaget
Έφη Γουργιώτου Μόν. Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΠΕ Παν. Κρήτης
Κοινωνικοπολιτισμικές όψεις της σύγχρονης εκπαίδευσης
Σχεδιασμός Παρέμβασης- Δραστηριότητας Πλαίσιο & μάθηση M
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου- Λήδα Αναγνωστάκη
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Περίγραμμα Μαθήματος
Γνωστική ανάπτυξη Piaget
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ Ι Λήδα Αναγνωστάκη ΤΕΑΠΗ/ΕΚΠΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

-Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών Θεωρίες Μάθησης -Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών -Η κοινωνικο-πολιτισμική θεωρία του Vygotsky.

Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών Οι προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών αποτελούν μια σημαντική εναλλακτική προσέγγιση στη θεωρία του Piaget. Σύμφωνα με αυτή τη προσέγγιση, τα παιδιά, όπως ακριβώς και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, έχουν περιορισμένες ικανότητες επεξεργασίας πληροφοριών. Όμως, καθώς αναπτύσσονται, χρησιμοποιούν όλο και πιο τελειοποιημένες στρατηγικές, που τους επιτρέπουν να επεξεργάζονται τις πληροφορίες αποτελεσματικότερα. Η θεωρία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο των γνωστικών θεωριών μάθησης (cognitive psychology)

Επεξεργασία της πληροφορίας Σε πλήρη αντίθεση με τις αντιλήψεις του Piaget σχετικά με τις ποιοτικές αλλαγές στη σκέψη των παιδιών καθώς αυτά μεγαλώνουν, οι προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών υποστηρίζουν ότι η ανάπτυξη χαρακτηρίζεται περισσότερο απο ποσοτικές και λιγότερο απο ποιοτικές αλλαγές. Όσο ο άνθρωπος μεγαλώνει, γίνεται όλο και πιο ικανός να ελέγχει τη φύση της επεξεργασίας των πληροφοριών και να αλλάζει τις στρατηγικές του. Βασικοί εκπρόσωποι αυτού του ρεύματος είναι οι R. Gagné, A. Newell και H. Simon.

Γνωστική Ανάπτυξη στη Θεωρία Επεξεργασίας της Πληροφορίας Μια απο τις βασισμένες στο έργο του Piaget προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών είναι η νεο-πιαζετική θεωρία. Η θεωρία αυτή υποστηρίζει ότι η γνωστική ικανότητα αποτελείται απο διάφορα είδη ατομικών δεξιοτήτων, σε αντίθεση με τη θεωρία του Piaget, σύμφωνα με την οποία η γνωστική ικανότητα αποτελεί ένα ενιαίο σύστημα όλο και πιο τελειοποιημένων νοητικών διεργασιών. Επιπλέον, οι νεο-πιαζετικοί θεωρητικοί σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς πιαζετικούς, πιστεύουν ότι η εμπειρία του κάθε ανθρώπου, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο ρυθμό της γνωστικής ανάπτυξης. Η μάθηση είναι ενεργή ατομική διαδικασία οικοδόμησης νοήματος μέσω εμπειριών

Αξιολόγηση των Προσεγγίσεων Επεξεργασίας Πληροφοριών Αξιολόγηση των Προσεγγίσεων Επεξεργασίας Πληροφοριών Ενώ η προσέγγιση αυτή έχει γίνει η βάση για τη κατανόηση των διαδικασιών επίλυσης προβλημάτων και τη διάκριση ανάμεσα σε αρχάριους και ειδικούς δεν προσφέρει μια ολοκληρωμένη ερμηνεία για τη διαμόρφωση της συμπεριφοράς του ανθρώπου. Για παράδειγμα, δεν έχει δώσει ιδιαίτερη σημασία σε συμπεριφορές όπως η δημιουργικότητα, στην οποία οι ιδέες εξελλίσονται με έναν φαινομενικά μη λογικό, μη γραμματικό τρόπο. Επίσης, δεν λαμβάνει υπόψιν το κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο λαμβάνει χώρα η ανάπτυξη. Αυτός είναι ένας απο τους λόγους που οι κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες ανάπτυξης, γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς.

Η κοινωνικο-πολιτισμική θεωρία του Vygotsky. Η θεωρία αυτή, δίνει έμφαση στον τρόπο με τον οποίο προχωρεί η νοητική ανάπτυξη, ως αποτέλεσμα των κοινωνικών συναλλαγών ανάμεσα στα μέλη μιας πολιτισμικής ομάδας. Ο Vygotsky, που έζησεμια πολύ σύντομη ζωή (1896-1935), υποστήριξε ότι τα παιδιά αντιλαμβάνονται και κατανοούν τον κόσμο, καθώς συναναστρέφονται με τους ενήλικες και τα άλλα παιδιά για την επίλυση προβλημάτων. Μέσω του παιχνιδιού και της συνεργασίας μαθαίνουν τί είναι σημαντικό στη κοινωνία και παράλληλα, προάγουν τη κατανόηση του περιβάλλοντος κόσμου. Ο Vygotsky πίστευε ότι τα πρόσωπα και το περιβαλλοντικό πλαίσιο επηρεάζουν το παιδί, το οποίο με τη σειρά του ασκεί επίδραση στα άτομα και στο πλαίσιο αυτό. Π.χ. Ένα παιδί που έχει μεγαλώσει μέσα σε μια εκτεταμένη οικογένεια, θα διαμορφώσει μια διαφορετική αντίληψη για την οικογενειακή ζωή, συγκριτικά με το παιδί που οι συγγενείς του ζουν μακριά. Αυτοί οι συγγενείς επηρεάζονται επίσης, απο τη στενή ή οχι επαφή τους με το παιδί.

Ζώνη εγγύτερης ανάπτυξης (Zone of Proximal Development) O Vygotsky υποστήριξε ότι οι γνωστικές ικανότητες του παιδιού αυξάνουν, όταν το παιδί εκτείθεται σε πληροφορίες που είναι αρκετά άγνωστες για να είναι ενδιαφέρουσες, αλλά όχι υπερβολικά δύσκολες για να τις αντιμετωπίσει. Αυτό το επίπεδο το ονόμασε Ζώνη Εγγύτερης Ανάπτυξης, όπου το παιδί μπορεί σχεδόν, αλλά όχι εντελώς να εκτελέσει ένα έργο ανεξάρτητα, αλλά που μπορεί να το διεκπεραιώσει με τη βοήθεια κάποιου, περισσότερου ικανού. Έτσι, για να υπάρξει ανάπτυξη, πρέπει να παρουσιαστούν νέα ερεθίσματα και πληροφορίες- απο τους γονείς, τους δασκάλους, ή τους πιο επιδέξιους συνομηλίκους- μέσα στα όρια της ζώνης εγγύτερης ανάπτυξης.

Παροχή στήριξης (Scaffolding) H βοήθεια ή οι οδηγίες που προσφέρονται απο τους άλλους έχει ονομαστεί παροχή στήριξης (scaffolding). Η παροχή στήριξης είναι η υποστήριξη για μάθηση και επίλυση προβλημάτων που ενθαρρύνει την ανεξαρτησία και την ανάπτυξη. Η διαδικασία παροχής στήριξης όχι μόνο βοηθά το παιδί να επιλύει συγκεκριμένα προβλήματα, π.χ. Το παιδί προσχολικής ηλικίας να κολλήσει το χερούλι πάνω στη πήλινη κούπα που φτιάχνει, αλλά ενισχύει, επίσης, τη συνολική γνωστική του ανάπτυξη. Στην εκπαίδευση, η παροχή στήριξης συνιστά, πρώτα απ’όλα, τη βοήθεια που προσφέρουν οι εκπαιδευτικοί στα παιδιά για να σκεφτούν και να διαμορφώσουν το πλαίσιο ενός έργου με τον κατάλληλο τρόπο. Επιπλέον, ο γονέας είναι πιθανό να προσφέρει βοήθεια για την ολοκλήρωση ενός έργου, η οποία αντιστοιχεί στο επίπεδο ανάπτυξής του και να λειτουργήσει ως πρότυπο συμπεριφοράς που οδηγεί στην ολοκλήρωση του έργου.

Αξιολόγηση της θεωρίας του Vygotsky Καθώς η σημερινή κοινωνία γίνεται όλο και πιο πολυπολιτισμική, η κοινωνικο-πολιτισμική θεωρία μας βοηθά να αναγνωρίσουμε τον πλούτο και την ποικιλία των παραγόντων που διαμορφώνουν την ανάπτυξη. Παρ’όλα αυτά, ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η θεωρία αυτή παραβλέπει τις επιδράσεις των βιολογικών παραγόντων στην ανάπτυξη. Επιπλέον, η προσέγγιση αυτή, φαίνεται να μειώνει τον ρόλο που μπορεί να παίξει το άτομο στη διαμόρφωση του δικού του περιβάλλοντος και πορείας της προσωπικής του ανάπτυξης.