Ουρανία Κούβου Διδακτική της Τέχνης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Advertisements

Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΟΥ
Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας»
Η δομή του μαθήματος των μαθηματικών στο σύγχρονο ΤΕΙ Σάλτας Βασίλειος, Τσιάντος Βασίλειος Γενικό Τμήμα Θετικών Επιστημών ΤΕΙ Καβάλας.
Σχεδιαστικά εργαλεία Διαχείριση σελίδων Βιβλιοθήκες αντικειμένων Διαχείριση αντικειμένων Επιφάνεια ψηφιακής μελάνης Πληκτρολόγιο οθόνης ΟΦΕΛΗ Αναγνώριση.
ΤΕΧΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης / Μαρία Κουτάτζη.
Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας – Σχέδιο Μαθήματος
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
Σκοπός Σκοπός της εισαγωγής της Πληροφορικής στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό Σχολείο είναι να εξοικειωθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες με τις βασικές.
ΚΛΙΜΑΚΕΣ.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Με τη συμπλήρωση της ενότητας αυτής ο μαθητής πρέπει:
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να, Διαδικασία του σχεδίου
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να, Φως και σκιά
12/ Θ 1 Ο ΟΛΟΗΜΕΡΟ Δ. Σ. Ν. ΠΕΡΑΜΟΥ Παλάζογλου Μαρία Ντελή Βασιλική Υψηλού Ελισάβετ.
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να, Προοπτική
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
«Πλακόστρωση» Μαρίνα Πάλλα.
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
Επικοινωνία (communicating) Δεξιότητες Επιστημονικής Μεθόδου.
Ο Διαδραστικός Πίνακας ως διδακτικό εργαλείο Από τη βιβλιογραφία προκύπτουν μια σειρά από οφέλη από τη χρήση του ΔΠ τα οποία αφορούν τον εκπαιδευτικό,
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
Η ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ στην Α Λυκείου
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΓΩΓΗΣ ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ (αφήγηση παραμυθιών, ιστοριών) ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ (αφήγηση παραμυθιών, ιστοριών) ΣΥΖΗΤΗΣΗ Η΄ΕΡΩΤHΜΑΤΙΚΗ (ερωτήσεις –απαντήσεις) ΣΥΖΗΤΗΣΗ.
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 3: Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Τεχνολογικής.
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
«Ο σχηματισμός των σκιών».  Τα παιδιά στη νηπιακή ηλικία έχουν εμπειρίες, αλλά είναι αδιαφοροποίητες  Ο σχηματισμός των σκιών αποτελεί ένα περίπλοκο.
Αθήνα, Νοέμβριος 2011 Το ηλεκτρο-δωμάτιο: ένα διαδραστικό παιχνίδι για τον ηλεκτρισμό Μαρίνα Τομαρά MEd, Εκπαιδευτικός, Φυσικός Ραδιοηλεκτρολόγος,
Η Άννα είναι ένα κοριτσάκι 5 ετών όπου μία επέμβαση στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σε ηλικία 4 ετών περιόρισε σημαντικά τον κινητό έλεγχο των άνω και κάτω.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Εργασία στο Μάθημα: «Εκπαιδευτική τεχνολογία-Πολυμέσα» Διδάσκων : Άγγελος Γιαννούλας Ομάδα εργασίας Λινάρδος Γεώργιος Μπουντούρης Παναγιώτης Ντιγριντάκη.
Συνέντευξη με νήπια.
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Η Πρακτική σας Άσκηση στο πλαίσιο της Διδακτικής Μαθηματικών ΙΙ
Κρυστα ρακαλλιδου.
Τοπογραφία Τοπογραφία είναι η επιστήμη η οποία ασχολείται με τις μεθόδους με την βοήθεια των οποίων απεικονίζεται υπό κλίμακα η επιφάνεια του εδάφους επάνω.
Διδάσκοντας ομάδες ενηλίκων Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ.
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Δ. ΠΟΤΑΡΗ ΕΤΟΣ:
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
«το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει
Η Θεωρία της Γνωστικής Ανάπτυξης του Piaget
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Σχέδιο Διαπραγμάτευσης»: μία περίπτωση διδασκαλίας της τέχνης σε παιδιά Ουρανία Κούβου Διδακτική της Τέχνης Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Σχολή Επιστημών της Αγωγής Εθνικό και Καποδιστριακό Παν/μιο Αθηνών okouvou@ecd.uoa.gr

Εφαρμογή σχεδίου παρατήρησης στο ελληνικό σχολείο.

Διαδραστική μέθοδος διδασκαλίας σχεδίου «Μισό τετράγωνο!» Τώρα είναι σαν ποτήρι!» «Πιο μεγάλο, πιο χοντρό!» Η δασκάλα σχεδιάζει στον πίνακα ένα αντικείμενο που εκτίθεται μπροστά σε όλη την τάξη και ζητά από τα παιδιά να την βοηθήσουν να το σχεδιάσει, δίνοντάς της οδηγίες.

Τα παιδιά σχεδιάζουν Το αντικείμενο παραμένει σε κοινή θέα Τα παιδιά σχεδιάζουν Το αντικείμενο παραμένει σε κοινή θέα. Το σχέδιο της δασκάλας σβήνεται από τον πίνακα. Δεν πρέπει να θεωρηθεί ως πρότυπο προς αντιγραφή. .

Αυτή η μέθοδος απαντά στις προκαταλήψεις για την τέχνη στην εκπαίδευση Αυτή η μέθοδος απαντά στις προκαταλήψεις για την τέχνη στην εκπαίδευση. 1. Το σχέδιο είναι εκ γενετής χάρισμα και δεν διδάσκεται. 2. Οι καλλιτεχνικές δεξιότητες δεν είναι τόσο σημαντικές όσο η γραφή, το διάβασμα και η αριθμητική. 3. Οι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί δεν είχαν ποτέ την ευκαιρία να καλλιεργήσουν τις δικές τους καλλιτεχνικές ικανότητες και ευαισθησίες, άρα δεν μπορούν να τις διδάξουν. 4. Οι εκπαιδευτικοί/ενήλικες δεν πρέπει να επεμβαίνουν στα έργα των παιδιών διότι σε αυτά τα παιδιά εκφράζονται ελεύθερα.

Αποτέλεσμα αυτών των προκαταλήψεων Τα παιδιά αφήνονται να αναπτύξουν σχεδιαστικές ικανότητες μόνα τους. Μόλις επινοήσουν στερεότυπα για ένα περιορισμένο αριθμό αντικειμένων (άνθρωπος, σπίτι, ήλιος κλπ) σταματούν να πειραματίζονται περαιτέρω.

Το σχέδιο διαπραγμάτευσης είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο : 1 Το σχέδιο διαπραγμάτευσης είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο : 1. Προτείνει συγκεκριμένο μαθησιακό στόχο: εμπλουτισμό του σχεδιαστικού ρεπερτορίου των παιδιών μέσω της παρατήρησης. 2. Αποδίδει στο σχέδιο διανοητικές διαστάσεις: η σχεδιαστική διαδικασία προϋποθέτει σκέψη μέσω της μεθόδου δοκιμής/λάθους. 3. Προτείνει στον εκπαιδευτικό έναν ενεργητικό παιδαγωγικό ρόλο: διδάσκει στα παιδιά να σχεδιάζουν παρατηρώντας μέσω της μεθόδου της διαπραγμάτευσης. 4. Ενθαρρύνει τα παιδιά να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους και ικανότητες παρατήρησης.

Η υπόθεση Τα παιδιά δεν βλέπουν σχεδόν ποτέ ένα ενήλικα να σχεδιάζει ή να ζωγραφίζει. Δεν γνωρίζουν ότι όταν σχεδιάζει κάποιος χρειάζεται να διορθώνει, να ξανασκέφτεται, να παρατηρεί, να στοχάζεται, να συγκρίνει και να παίρνει αποφάσεις. Συχνά πιστεύουν ότι οι εικόνες γίνονται κάπως αυτόματα και χωρίς πολύ προσπάθεια μόνο από καλλιτέχνες.

1. Επιλέγονται αντικείμενα προς παρατήρηση γνωστά στα παιδιά από την καθημερινή τους εμπειρία.

Τα παιδιά ενθαρρύνονται να υποδείξουν τις ανακρίβειες στο σχέδιο. 2. Τα σχεδιαστικά «λάθη». «Είναι κύκλος!» «Είναι μισός κύκλος!» Η δασκάλα αρχίζει το σχέδιο κάνοντας επίτηδες λάθη στο μέγεθος, στο σχήμα, στην κατεύθυνση, την κλίμακα κλπ. Τα αρχικά λάθη είναι πολύ εμφανή και προκλητικά για να κινητοποιήσουν το ενδιαφέρον και την συμμετοχή των παιδιών. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να υποδείξουν τις ανακρίβειες στο σχέδιο.

«Είναι τρίγωνο!» «Όχι τρίγωνο. Τότε θα γίνει σπίτι!» «Τώρα είναι σαν κέικ που φούσκωσε!» «Μήπως έτσι;» Η δασκάλα συνεχίζει να κάνει λάθη μέχρι να λάβει ικανοποιητικές οδηγίες και περιγραφές.

Η σύγκριση με το πραγματικό «Είναι μικρό» «Είναι σαν τηλέφωνο» «Να ακουμπάααει!» Η σύγκριση με το πραγματικό Διορθώνοντας τα λάθη τα παιδιά αναγκάζονται να συγκρίνουν διαρκώς το πραγματικό αντικείμενο με τα σημάδια που αυτή κάνει στον πίνακα.

«Είναι μικρή/ μεγάλη γέφυρα!» «Ναι έτσι είναι, και το χερούλι!» «Να το κάνεις όπως το καπάκι!» Οι οδηγίες των παιδιών Αναγκάζονται να χρησιμοποιούν την γλώσσα όλο και με μεγαλύτερη ακρίβεια, δίνοντας οδηγίες.

«Κάπως έτσι…!» Τα λιγότερο γλωσσικά ανεπτυγμένα παιδιά δεν αποκλείονται. Μπορούν να συμμετάσχουν δείχνοντας με τα χέρια τους.

«Όχι έτσι! Τώρα είναι σαν σπίτι!» «Μετά θα βάλουμε και το χερούλι και θα αλλάξει!» «Όχι έτσι!» Η διαδικασία αυτή είναι πολύ ενδιαφέρουσα για τα παιδιά: είναι διασκεδαστικό να διορθώνεις έναν μεγάλο ενώ σχεδιάζει.

Stop Σταματά να σχεδιάζει πριν ολοκληρώσει το σχέδιο

3. Η σειρά των παιδιών να σχεδιάσουν Τα παιδιά σχεδιάζουν την χύτρα ανακαλώντας την διαδικασία που χρησιμοποίησε η δασκάλα: συγκρίνουν τα σημάδια που κάνουν πάνω στο χαρτί με το πραγματικό αντικείμενο.

Λεπτομέρειες Αναγνωρίζουν τις λεπτομέρειες οι οποίες συζητήθηκαν κατά την διάρκεια της διαπραγμάτευσης με την δασκάλα. Αλλά προσθέτουν και νέες: έχουν καταλάβει την διαδικασία.

Παρατηρούν – συγκρίνουν – δοκιμάζουν – διορθώνουν – παίρνουν αποφάσεις – σκέφτονται

Όχι το αποτέλεσμα αλλά η διαδικασία Οι πρώτες προσπάθειες σχεδίου εκ του φυσικού μπορεί να υπολείπονται αισθητικού ενδιαφέροντος. Μας ενδιαφέρει όμως κάτι άλλο.

Το σχέδιο αξιολογείται βάσει του βαθμού στον οποίο το παιδί αναφερόταν στο πραγματικό, κοιτώντας το ενώ σχεδίαζε. Οι ρόδες με τις ακτίνες τους, ο σκελετός του κορμού του ποδηλάτου, το τιμόνι με τα χερούλια, η σέλα.

«Μα πως το έκανες έτσι;» Σημασία έχει η προσπάθεια που κάνει ένα λιγότερο ανεπτυγμένο σχεδιαστικά παιδί να αποτυπώσει βασικά χαρακτηριστικά του αντικειμένου. Η χρήση της γόμας για τα λάθη αποκαλύπτει αναστοχασμό και σκέψη, νέες εμπειρίες για το παιδί.

Πρωτοφανής παρατηρητικότητα των σχημάτων, της κλίμακας, της τοποθέτησης στο χώρο και της αποτύπωσης λεπτομερειών. Στερεότυπος γυρίνος αποτέλεσμα διανοητικού ρεαλισμού, πιο φτωχός σχεδιαστικά από το ποδήλατο.

Η κιθάρα Έχει ενδιαφέρον η σύγκριση ανάμεσα στα στερεοτυπικά σχέδια του ανθρώπου που τα παιδιά συνήθως κάνουν και το σχέδιο του αντικειμένου παρατήρησης.

Ο ιππόκαμπος Ακόμη και το προνήπιο που σχεδιάζει «μουτζούρες» έχει προσπαθήσει να αποτυπώσει την σπείρα της ουράς του ιππόκαμπου, ενός ομολογουμένως δύσκολου σχήματος.

Ο εκπαιδευτικός δεν χρησιμοποιεί σχεδιαστικές δεξιότητες. Μα δεν ξέρω να σχεδιάζω! Ο εκπαιδευτικός δεν χρησιμοποιεί σχεδιαστικές δεξιότητες. Χρησιμοποιεί την ικανότητά του να καταγίνεται με παιδιά, να κάνει εκμαιευτικές ερωτήσεις και να έχει κατανοήσει την διαδικασία διαπραγμάτευσης.

Σχέδιο διαπραγμάτευσης Ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει ενεργητικό ρόλο. Ανατρέπεται η συνηθισμένη σχέση δασκάλου/μαθητή. Συμμετέχουν όλα τα παιδιά ασχέτως ικανοτήτων γλώσσας ή σχεδίου. Η διδασκαλία σχεδίου γίνεται όχι σε ατομική βάση. Η διδασκαλία σχεδίου συνδυάζει ανάπτυξη της γλώσσας και της μαθηματικής σκέψης. Το σχέδιο είναι ένα παιχνίδι, είναι διασκέδαση!

Διδασκαλία σχεδίου εκ του φυσικού στο σχολείο μέσω της μεθόδου της διαπραγμάτευσης.