Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση
Κωδικοποίηση Η διαδικασία μέσω της οποίας οι πληροφορίες αρχικά καταγράφονται σε μορφή που η μνήμη μπορεί να χρησιμοποιήσει. Ο άνθρωπος κωδικοποιεί επιλεκτικά, επιλέγει δηλαδή τις πληροφορίες στις οποίες θα εστιάσει την προσοχή του.
Αποθήκευση Η εναπόθεση του υλικού στη μνήμη
Ανάσυρση Η επιτυχής χρήση του υλικού εξαρτάται από τις διαδικασίες ανάσυρσης. Ανάσυρση είναι η διαδικασία με την οποία το άτομο εντοπίζει το αποθηκευμένο στη μνήμη υλικό, το φέρει στη συνείδηση και το χρησιμοποιεί.
Αυτοματοποίηση Αυτοματοποίηση είναι ο βαθμός στον οποίο μια δραστηριότητα απαιτεί τη σκόπιμη προσοχή του ατόμου. Οι διεργασίες που απαιτούν σχετικώς λίγη προσοχή θεωρούνται αυτόματες, ενώ οι διεργασίες που προϋποθέτουν έντονη προσοχή εκ μέρους του ατόμου, είναι υπό τον έλεγχο του ατόμου.
Αυτοματοποίηση Υπολογισμός από τα βρέφη και τα παιδιά, του πόσο συχνά διαφορετικά ερεθίσματα εμφανίζονται ταυτόχρονα. Αυτό τους επιτρέπει να κατανοήσουν τις «έννοιες».
Έννοιες Κατηγορίες αντικειμένων, γεγονότων ή ατόμων που μοιράζονται κοινά χαρακτηριστικά. Τα παιδιά, όπως και οι ενήλικες, σπάνια συνειδητοποιούν τη διαδικασία μέσω ρης οποίας μαθαίνουν τέτοιες έννοιες. Η μάθηση τείνει να είναι αυτόματη.
Αποτελέσματα σχετικών ερευνών υποδηλώνουν ότι τα βρέφη έχουν μια εγγενή αντίληψη ορισμένων βασικών μαθηματικών και στατιστικών σχέσεων. Αυτή η εγγενής δεξιότητα είναι πιθανό να αποτελεί το θεμέλιο για την κατανόηση ακόμη πιο πολύπλοκων μαθηματικών και στατιστικών σχέσεων στο μέλλον.
Μνήμη Η διαδικασία με την οποία οι πληροφορίες αρχικά καταγράφονται και μετά αποθηκεύονται και ανασύρονται
Η μνήμη στη βρεφική ηλικία Το βρέφος μπορεί να διακρίνει τα νέα από τα παλαιά ερεθίσματα. Βελτιώνονται οι μνημονικές ικανότητες του βρέφους καθώς αυτό μεγαλώνει;
Βρέφη 2 μηνών ξεχνούν σε 2 μέρες Βρέφη 6 μηνών διατηρούν στη μνήμη τους έως και 3 εβδομάδες
Η διάρκεια της μνήμης Αν και οι διαδικασίες που διέπουν τη μνημονική διατήρηση και ανάκληση φαίνεται να είναι παρόμοιες καθ΄όλη τη διάρκεια της ζωής, η ποσότητα των πληροφοριών που αποθηκεύονται και ανασύρονται διαφέρει σημαντικά καθώς το βρέφος μεγαλώνει.
Βρεφική αμνησία Υπάρχουν ενδείξεις ότι το φυσικό ίχνος μιας ανάμνησης στον εγκέφαλο είναι μόνιμο. Ωστόσο, η ανάσυρση των αναμνήσεων μπορεί να μην είναι εύκολη ή ακριβής. Π.χ., οι αναμνήσεις είναι ευάλωτες στην παρεμβολή άλλων, νεότερων πληροφοριών, οι οποίες παίρνουν τη θέση των παλαιότερων και αποτρέπουν έτσι την ανάσυρσή τους.
Βρεφική αμνησία Φαίνεται ότι η γλώσσα παίζει έναν κεντρικό ρόλο στον καθορισμό του τρόπου με τον οποίο ανακτώνται οι αναμνήσεις από τη βρεφική ηλικία. Τα μεγαλύτερα παιδιά και οι ενήλικες μπορούν να περιγράψουν αναμνήσεις, χρησιμοποιώντας το λεξιλόγιο που είχαν την περίοδο της αρχικής αποθήκευσης.
Οι αναμνήσεις προσωπικών εμπειριών φαίνεται να μην είναι ακριβείς πριν από τους 18 με 25 μήνες.
Έκδηλη και άδηλη μνήμη Έκδηλη: Η συνειδητή μνήμη, πληροφορίες που μπορούν να ανακληθούν σκόπιμα. Άδηλη: Υλικό του οποίου δεν έχουμε συνειδητή επίγνωση, αλλά είναι ικανό να επηρεάσει τη συμπεριφορά μας
Οι απαρχές της γλώσσας Γλώσσα: Η συστηματική και οργανωμένη διάταξη των συμβόλων, η οποία προσφέρει τη βάση για επικοινωνία Τα θεμελιώδη στοιχεία της γλώσσας: η φωνολογία (βασικοί ήχοι της γλώσσας), τα μορφήματα (η μικρότερη γλωσσική μονάδα με τη δική της εννοιολογική υπόσταση) και η σημασιολογία (οι κανόνες που διέπουν την έννοια των λέξεων και των προτάσεων).
Γλωσσική κατανόηση / γλωσσική παραγωγή
Προγλωσσική επικοινωνία (π.χ. βάβισμα) Πρώτες λέξεις (10ος -14ος μήνας) Έκρηξη λεξιλογίου (16ος – 24ος μήνας) Συγκρητικός λόγος – μονολεκτικές προτάσεις Τηλεγραφικός λόγος (8 - 12 μήνες μετά την προφοράς της πρώτης λέξης)
Κυριολεξία / υπεργενίκευση Περιγραφικός / εκφραστικός λόγος
Ερμηνείες Μάθηση Γενετικές προσεγγίσεις Αλληλεπίδραση