ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ
Τι είναι ο οργανικός αναλφαβητισμός; Οργανικά αναλφάβητο είναι το άτομο που δεν έχει φοιτήσει στο σχολείο και δε γνωρίζει γραφή και ανάγνωση.
Τι είναι ο λειτουργικά αναλφάβητος; Λειτουργικά αναλφάβητο είναι το άτομο που έχει φοιτήσει σε μια ή δύο τάξεις του δημοτικού σχολείου, αλλά δεν είναι σε θέση να γράφει, να διαβάζει και να κατανοεί ένα απλό κείμενο – να γνωρίζει στοιχειωδώς να αριθμεί και να συλλαβίζει.
Ο λειτουργικός αναλφαβητισμός εκδηλώνεται αρχικά με την πολύ χαμηλή επίδοση στα μαθήματα, στη συνέχεια με το χάσιμο των τάξεων και την επανάληψή τους και τέλος με την εγκατάλειψη του σχολείου. Οι μαθητές που εγκαταλείπουν πρόωρα την υποχρεωτική εκπαίδευσή τους προέρχονται, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, από οικογένειες με χαμηλό κοινωνικό, οικονομικό και επαγγελματικό επίπεδο. Η μαθητική διαρροή είναι μεγάλη στις αγροτικές περιοχές και κυμαινόμενη στις αστικές.
Ποια είναι τα αίτια του οργανικού αναλφαβητισμού; οι ιδιορρυθμίες της ελληνικής κοινωνίας και η ασυμβατότητα των σχολικών προγραμμάτων με τις ιδιορρυθμίες αυτές (σχολεία υπήρχαν κυρίως στις αστικές περιοχές, υπήρχε κλειστή αγροτική οικονομία).
Ποια είναι τα αίτια του οργανικού αναλφαβητισμού; Η νοοτροπία της επαρχίας που ήταν επηρεασμένη από το σκληρό τρόπο ζωής και τις προλήψεις εμπόδιζε κάθε πρόθεση για μόρφωση.
Ποια είναι τα αίτια του οργανικού αναλφαβητισμού; Η έλλειψη δωρεάν παιδείας παλιότερα τα παιδιά των κατώτερων τάξεων δεν μπορούσαν να αποκτήσουν στοιχειώδεις γνώσεις (εξαιτίας των οικονομικών δυσχερειών)
Ποια είναι τα αίτια του λειτουργικού αναλφαβητισμού; διακρίσεις μέσα στο σχολείο (για λόγους μαθησιακούς ή οικονομικούς). κοινωνικό– οικογενειακό περιβάλλον σε πολιτισμική ρήξη με το σχολείο (χαμηλή οικονομική στάθμη συνεισφορά και των παιδιών, ψυχαγωγία απλή και μόνο για ξεκούραση, εργασία γονιών χειρωνακτική, έλλειψη εκτίμησης για τη γνώση).
Ποια είναι τα αίτια του λειτουργικού αναλφαβητισμού; αμέτοχοι γονείς που δεν παρεμβαίνουν στη σχολική φοίτηση των παιδιών τους. έλλειψη επαγγελματικού εκπαιδευτικού προσανατολισμού άγνοια των μαθητών
Ποιες είναι οι συνέπειες του αναλφαβητισμού για τα άτομα; Καταπιάνονται με χειρωνακτικές εργασίες και με βαριά, ανθυγιεινά επαγγέλματα. Δεν μπορούν ν’ απορροφηθούν και να διακριθούν στον επιχειρησιακό χώρο. Είναι τα θύματα της προπαγάνδας και της μαζικής υποβολής.
Ποιες είναι οι συνέπειες του αναλφαβητισμού για τα άτομα; Δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την τεχνολογική εξέλιξη. Γίνονται θύματα εκμετάλλευσης των εργοδοτών, γιατί δεν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους. Χαμηλόμισθοι, φτηνό εργατικό δυναμικό.
Ποιες είναι οι συνέπειες του αναλφαβητισμού για τα άτομα; Η έλλειψη στοιχειώδους παιδείας θολώνει την κρίση, την αντίληψη. Δεν έρχονται σε επαφή με την πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία. Ο πνευματικός σκοταδισμός οδηγεί σε ηθικό σκοταδισμό και πολιτισμική καθυστέρηση
Ποιες είναι οι συνέπειες του αναλφαβητισμού για τα άτομα; Πολλές φορές πάσχουν από σύμπλεγμα κατωτερότητας που οδηγεί στη βία, εγκληματικότητα, ναρκωτικά, αλκοολισμό, χουλιγκανισμό.
Ποιες είναι οι συνέπειες του αναλφαβητισμού για τους λαούς; Οικονομική εξάρτηση από οικονομικά ισχυρά κράτη που οδηγεί στην πολιτική εξάρτηση. Έλλειψη εργατικού δυναμικού ικανού να καταλάβει τις θέσεις εργασίας που θα βοηθούσαν στην βελτίωση της οικονομίας π.χ. εφαρμογή νέων μεθόδων καλλιέργειας, χρήση εξελιγμένων μηχανημάτων, παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών.
Ποιες είναι οι συνέπειες του αναλφαβητισμού για τους λαούς; Η πολιτισμική καθυστέρηση σ’ ένα κράτος το καθιστά θεατή των διεθνών εξελίξεων και γεγονότων.
Οι καθηγητές των λυκείων, κυρίως οι φιλόλογοι, βλέπουν στα γραπτά απίστευτα “μαργαριτάρια”, τα οποία υποδηλώνουν ότι οι μαθητές δεν καταλαβαίνουν τις ερωτήσεις αλλά ούτε και τα γραφόμενα στα σχολικά βιβλία. Χαρακτηριστικό της κατάστασης ήταν και η ενέργεια της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων να δώσει στους υποψηφίους των πανελληνίων εξετάσεων την ερμηνεία των λέξεων “ψεγάδια, παρωχημένες, υπόδικη, εξοβελιστεί”. “Στα φιλολογικά μαθήματα η εικόνα είναι απαράδεκτη. Πολλοί μαθητές παρουσιάζουν αδυναμία να κατανοήσουν ένα κείμενο εφημερίδας ή μια απλή ερώτηση. Τους ζητάς, για παράδειγμα, να αναφερθούν στο έργο του Μεγάλου Αλεξάνδρου σε πολιτιστικό επίπεδο και αυτοί να γράφουν όλο το κεφάλαιο για τον Μ. Αλέξανδρο ή το έργο του σε οικονομικό επίπεδο.
Υπολογίζεται ότι ο αναλφαβητισμός στη χώρα μας αγγίζει το 12% με 13% του πληθυσμού.
Σε περιοχές, μάλιστα, όπως η Ροδόπη, η Ξάνθη, η Καρδίτσα και τα Γρεβενά καταγράφονται αυξημένα ποσοστά χαμηλού επιπέδου μόρφωσης. Γενικά, ο αναλφαβητισμός, σύμφωνα με έρευνες, πλήττει, κυρίως αγροτικούς πληθυσμούς και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα ηλικιών, ακόμη και νέους 15-25 ετών. Συνήθη “θύματά” του είναι οι μειονότητες, όπως οι τσιγγάνοι, οι παλιννοστούντες, οι μετανάστες, τα άτομα με αναπηρία, οι φυλακισμένοι και οι τοξικομανείς.
Στην 35η θέση παγκοσμίως κατατάσσεται η Ελλάδα με βάση τα επίπεδα αλφαβητισμού στα άτομα ηλικίας άνω των 15 ετών, καθώς τα περισσότερα αναπτυγμένα κράτη του κόσμου έχουν εξαλείψει το πρόβλημα του αναλφαβητισμού. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία του ΟΗΕ για την περίοδο 1995-2005, σύμφωνα με οποία το ποσοστό αλφαβητισμού στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 96%, έναντι σχεδόν 100% σε 34 χώρες για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία.
Σε παγκόσμιο επίπεδο υπολογίζεται ότι περίπου 774 εκατομμύρια άνθρωποι, δηλαδή το 20% του ενήλικου πληθυσμού του πλανήτη, δεν γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση, ενώ την ίδια στιγμή 75 εκατομμύρια παιδιά παγκοσμίως είναι αποκλεισμένα από το εκπαιδευτικό σύστημα. Τα στοιχεία-σοκ παρουσίασε η Unesco, με αφορμή τη χθεσινή, παγκόσμια ημέρα για την εξάλειψη του αναλφαβητισμού. Σύμφωνα με την οργάνωση, υπάρχει άμεση σχέση ανάμεσα στα επίπεδα αλφαβητισμού και την υγεία του ατόμου. Είναι ενδεικτικό ότι σε έρευνα που έγινε σε 32 χώρες οι γυναίκες που είχαν ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ήταν πέντε φορές πιθανότερο να γνωρίζουν τους κινδύνους που συνδέονται με τον ιό του AIDS σε σχέση με τις αναλφάβητες.
Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού καθιερώθηκε με πρωτοβουλία της UNESCO στις 8 Σεπτεμβρίου του 1965 κατά τη διάρκεια της Συνόδου της Τεχεράνης και από το 1966 τιμάται κάθε έτος στη συγκεκριμένη ημερομηνία.
•799 εκατ. αναλφάβητoι υπάρχουν παγκοσμίως, αποτελώντας περίπου το 25% του πληθυσμού ηλικίας άνω των 15 ετών • Τα 2/3 των αναλφάβητων είναι γυναίκες •Το 98% των αναλφάβητων εστιάζεται στις υποανάπτυκτες και αναπτυσσόμενες χώρες •Το 49% του πληθυσμού των υποανάπτυκτων χωρών είναι αναλφάβητοι •Στην Αφρική οι αναλφάβητοι αποτελούν το 59% του πληθυσμού της •Το 45% των αναλφάβητων εστιάζεται σε Κίνα και Ινδία •Στην περιοχή της υπό Σαχάριας Αφρικής οι εγγραφές στα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έχουν μειωθεί από 58% σε 50% κατά την περίοδο 1980 - 2001 •Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας 6-11 ετών που δεν πηγαίνουν στο σχολείο είναι 15% στις αναπτυσσόμενες χώρες, ενώ στις υποανάπτυκτες ανέρχεται στο 45%
•Περίπου το 50% των αναλφάβητων εμφανίζεται σε περιοχές που διαθέτουν λιγότερο διαδεδομένες γλώσσες - διαλέκτους •Σε περιοχές με ετήσιο κατά κεφαλήν εισόδημα κάτω των 600 δολαρίων το ποσοστό του αναλφαβητισμού ανέρχεται σε 45% κατ' ελάχιστο •Οι περιοχές όπου το ετήσιο κατά κεφαλήν εισόδημα είναι μεταξύ 600 και 12,600 δολαρίων το ποσοστό του αναλφαβητισμού κυμαίνεται μεταξύ 5% και 45% •Σε περιοχές με ετήσιο κατά κεφαλήν εισόδημα άνω των 12,600 δολαρίων το ποσοστό του αναλφαβητισμού πέφτει στο 4% κατά μέγιστο