Κοινωνικές-Πολιτικές Eπιστήμες ΙΕΠ Δράση: ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΕΑΣ ΥΛΗΣ
Ομάδα εργασίας Συντονίστρια: Ασπασία Οικονόμου- εκπαιδευτικός ΠΕ13-Σύμβουλος Γ στο ΙΕΠ Μέλη ομάδας Ακριβή Γεωργούση, Σχολική Σύμβουλος Νομικών-Πολιτικών επιστημών (ΠΕ13) Παρθένα Μιμιλίδου, Σχολική Σύμβουλος Κοινωνιολόγων (ΠΕ10) Γεράσιμος Πομώνης, Σχολικός Σύμβουλος Οικονομολόγων (ΠΕ09) Αθηνά Νέλλα,Οικονομολόγος, Σύμβουλος Γ στο ΙΕΠ Γεώργιος Μπίκος, εκπαιδευτικός ΠΕ13 Θεοδόσης Κατσούλας, ΠΕ10, αποσπασμένος εκπαιδευτικός στο ΙΕΠ
Στόχοι της αναδιάρθρωσης και του εξορθολογισμού της ύλης : Η καλύτερη διαχείριση του διδακτικού χρόνου. Ο εμπλουτισμός της διδακτέας ύλης με δημιουργικές δραστηριότητες και εναλλακτικές διδακτικές τεχνικές (ομαδοσυνεργατικές, βιωματικές ,κλπ). Η δημιουργία κουλτούρας συνεργασίας στην τάξη Η προώθηση της ανακαλυπτικής-διερευνητικής μάθησης. Η ανάγκη εμβάθυνσης σε ορισμένα αντικείμενα. Η εξοικονόμηση χρόνου για ανακεφαλαιωτικές / επαναληπτικές και αναστοχαστικές δραστηριότητες. Η ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων
Κριτήρια της διαδικασίας εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης Κριτήρια της διαδικασίας εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης Η σπουδαιότητα του περιεχομένου των ενοτήτων που θα διδαχθούν και οι οποίες θα πρέπει να πληρούν τους όρους της επιστημονικής εγκυρότητας και της παιδαγωγικής επάρκειας. Οι ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων της Κοινωνιολογίας, της Οικονομίας και των Πολιτικών Επιστημών που συμμετέχουν σαν διακριτά αντικείμενα στο κοινό μάθημα της Πολιτικής Παιδείας. Η συμβατότητα της διδακτέας ύλης τους με τα γνωστικά προαπαιτούμενα των μαθητών. Η ανάγκη επικαιροποίησης/τροποποίησης/εμπλουτισμού κάποιων γνώσεων και πληροφοριών Ύλη που θεωρείται ξεπερασμένη ως προς την σύγχρονη πραγματικότητα να αφαιρεθεί ή να αντικατασταθεί
Οι επαναλήψεις και αλληλοεπικαλύψεις που τυχόν υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια. Οι αδυναμίες ή οι δυνατότητες των σχολικών εγχειριδίων. Το ενδιαφέρον που προκαλούν στους μαθητές τα θέματα που διαπραγματεύεται το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας, της ΚΠΑ και οι ΒΑΚΕ, αλλά και η επικαιρότητα που τα ακολουθεί. Η σπουδαιότητα της Πολιτικής Παιδείας για την νοητική και συναισθηματική ανάπτυξη του εφήβου στην μελλοντική πορεία του ως ενεργού πολίτη της ελληνικής και της ευρωπαϊκής κοινωνίας. Η ύλη να μπορεί να συνδεθεί με εύκολα προσβάσιμο εκπαιδευτικό υλικό που έχει αναπτυχθεί ειδικά για αυτό το σκοπό (Ψηφιακό σχολείο, Αίσωπος, ανοικτά περιβάλλοντα μάθησης κλπ)
Αναδιαρθρώσαμε και αναδιατάξαμε, συνεπώς, τη διδακτέα ύλη λαμβάνοντας υπόψη και τα παρακάτω: τα ωρολόγια προγράμματα που ισχύουν τη σχολική χρονιά, τα δεδομένα σχολικά βιβλία και Αναλυτικά Προγράμματα την ανάγκη συμβατότητας με τις προηγούμενες και με τις επόμενες γνώσεις την ύλη ως συνέχεια από το δημοτικό στο γυμνάσιο και στο λύκειο την ενσωμάτωση και άλλων πόρων έγκυρου διδακτικού υλικού
Διδακτέα ύλη ΚΠΑ : 45 ώρες διδ.+5 δραστηριότητες από 55 του σχ.έτους 2015-16 ΠΠΑ΄: 50 ώρες διδ.+20 δραστηριότητες από 55 του σχ.έτους 2015-16 (3ωρο μάθημα) ΠΠΒ΄: 32+18 από 38 (2ωρο μάθημα) ΒΑΚΕ 38+6 από 42 με πολλές ενότητες να διδάσκονται περιληπτικά
Αναγκαιότητα του εξορθολογισμού . Τα βασικά ερωτήματα: τι πρέπει να μάθει ο μαθητής/τρια, πώς και γιατί Περιεχόμενο-μέθοδοι διδασκαλίας-αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα Περιεχόμενο: κοινωνικά προβλήματα, ΕΕ, ανθρώπινα δικαιώματα, οικονομία, πολιτεύματα κ.α Μέθοδοι διδασκαλίας :ανακαλυπτική/διερευνητική μάθηση, ομαδοσυνεργατική ,βιωματική, project, διαφοροποιημένη κλπ. Mαθησιακά αποτελέσματα : (γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες)επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, επίλυση προβλήματος, δημιουργικότητα, διαχείριση και εκτίμηση της διαφορετικότητας.
Πηγές Ψηφιακού-Εκπαιδευτικού υλικού http://www.parliament.gr http://www.efivoi.gr http://www.living-democracy.com/el/ http://gr.humanrights.com/#/home http://europa.eu/teachers-corner/home_el https://www.unhcr.gr http://aesop.iep.edu.gr http://foundation.parliament.gr/central.aspx?sId=110I444I1140I646I453616# http://www.synigoros.gr http://stop-bullying.sch.gr
Ενδεικτικά παραδείγματα
ΚΠΑ-Γ’ Γυμνασίου Κεφάλαιο 14:Η Διεθνής Κοινότητα 14.1Η διεθνής κοινότητα και το διεθνές δίκαιο 14.2.1 Οι Διεθνείς Οργανισμοί 14.2.2 ΟΗΕ 14.2.3 ΝΑΤΟ 14.2.4 ΟΑΣΕ 14.2.5 Άλλοι Διεθνείς Οργανισμοί-ΜΚΟ 14.3 Ανθρώπινα Δικαιώματα 4+2 Οι ενότητες 14.2.2, 14.2.3 και 14.2.4 να διδαχτούν περιληπτικά. Ο διδάσκων να εστιάσει: - στην Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα δικαιώματα -στην ιστοσελίδα: http://gr.humanrights.com/#/home (Ενωμένοι για τα Ανθρώπινα δικαιώματα) για εκπαιδευτικό υλικό
Α’ ΓΕΛ 5+2 ΚΕΦ. 6: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ 6.1 Κοινωνικοποίηση και πολιτικοποίηση 6.2 Φορείς κοινωνικοποίησης / πολιτικοποίησης 6.2.1 Η οικογένεια 6.2.2 Το σχολείο – η εκπαίδευση 6.2.3 Οι παρέες συνομηλίκων 6.2.4 Τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας 6.2.5 Τα πολιτικά κόμματα 6.2.6 Ο θεσμός των Μαθητικών Κοινοτήτων 6.3 Ο κοινωνικός έλεγχος 5+2 Οι ενότητες 6.2,6.2.1,6.2.2,6.3 & 6.2.5 να διδαχθούν περιληπτικά και ανακεφαλαιωτικά (το περιεχόμενο είναι γνωστό ήδη από την ΚΠΑ της Γ΄ Γυμν.) Η κοινωνικοποίηση να διδαχθεί συνδυαστικά με την πολιτικοποίηση. Να δοθεί έμφαση στο ρόλο των ΜΜΕ ως φορέα κοινωνικοποίησης.
Ο θεσμός των Μαθητικών Κοινοτήτων Ίδρυμα της Βουλής: http://foundation.parliament.gr/central.aspx?sId=110I444I1140I646I453616# Βουλή των Εφήβων (2014) Κανονισμός μαθητικών κοινοτήτων
Β’ΓΕΛ 3+2 ΚΕΦ. 8: ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ Ε.Ε. 8.4 Ευρωπαίος πολίτης 8.6 Πολιτισμικά χαρακτηριστικά της Ε.Ε 8.7 Το μέλλον της ΕΕ 3+2 Να δοθεί έμφαση στην ιδιότητα του Ευρωπαίου πολίτη και στο είδος των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που απορρέουν από αυτήν.
Ο διδάσκων να εστιάσει στα νέα δεδομένα (κρίση, δεσμεύσεις και πολιτικές, αμφισβήτηση ευρωπαϊκού ιδεώδους, Βrexit,μεταναστευτική και προσφυγική πολιτική, κ.ά) http://europa.eu/teachers-corner/index_el.htm, http://europa.eu/kids-corner/index_el.htm
ΒΑΚΕ Β 4.1 Πολιτικές ιδεολογίες 5η Δραστηριότητα Το τμήμα χωρίζεται σε 4 υποομάδες. Κάθε υποομάδα αναλαμβάνει να απαντήσει σε ένα από τα ακόλουθα 4 ερωτήματα, μέσα σε 27-28 περίπου λεπτά. «Αφού μελετήσετε όλες τις πολιτικές θεωρίες-ιδεολογίες, απαντήστε στα ερωτήματα: ποιες από αυτές μπορούν να χαρακτηριστούν μισαλλόδοξες και φανατικά ενάντιες στη διαφορετική με αυτές κοινωνικοπολιτική άποψη; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. (Το πρώτο σκέλος της απάντησης είναι ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός και ο φασισμός).
ποιες τρεις από αυτές προβλέπουν πάντα ή συχνά τη χρήση βίας προκειμένου να διαμορφωθεί το κοινωνικοπολιτικό σύστημα που επιθυμούν; Η απάντησή σας να τεκμηριώνεται από συγκεκριμένα σημεία των σχετικών ενοτήτων. (Η απάντηση είναι ο σοσιαλισμός, ο αναρχισμός και ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός). ποια πολιτική θεωρία-ιδεολογία βασίζεται κυρίως στο έθνος, ποια βασίζεται κυρίως στη θρησκεία και ποια κυρίως στην ατομική πρωτοβουλία και στην (οικονομική κυρίως) δραστηριότητα του (κάθε) ατόμου; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. (Η απάντηση είναι ο φασισμός, ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός και ο φιλελευθερισμός). ποιες από αυτές αντιστρατεύονται το θεσμό της ιδιοκτησίας και γιατί; (Η απάντηση είναι ο κοινοτισμός, ο αναρχισμός και ο σοσιαλισμός)».