Συναισθηματική Νοημοσύνη Ο Άγνωστος «Χ» της Ανθρώπινης Επικοινωνίας 2ο ΓΕΛ ΑΛΙΜΟΥ ΤΑΞΗ: Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΧΟΛ.ΕΤΟΣ: 2016-17 ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΚΥΡΙΑΚΗ ΚΕΦΑΛΑ (ΠΕ06)
Συναισθηματική νοημοσύνη Η ικανότητα : κατανόησης των άλλων. επισήμανσης σκοπών, κινήτρων και ενδιαφερόντων. κατανόησης της συμπεριφοράς των άλλων και αποτελεσματικής συνεργασίας μαζί τους.
Αναπτύσσεται σταδιακά μέσα από την οικογένεια, τις παρέες, το σχολείο και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Διαφορές ΙQ - ΕQ IQ: EQ: Αναφέρεται στο γνωστικό κομμάτι. Προκαθορισμένο από τη γέννηση του ανθρώπου. Ελέγχει την λογική. Επηρεάζει ελάχιστα τις σχέσεις με τους άλλους. Απαραίτητο για την εκτέλεση εργασιών. EQ: Σχετίζεται με τα συναισθήματα. Μπορεί να αναπτυχθεί σε οποιαδήποτε ηλικία. Ελέγχει τα συναισθήματά μας. Παίζει καθοριστικό ρόλο στις σχέσεις με τους άλλους. Απαραίτητο για τη διαχείριση σχέσεων.
Ποιο είναι πιο σημαντικό;
Τα 5 “συστατικά” της Συναισθηματικής Νοημοσύνης Αυτοεπίγνωση Αυτοέλεγχος Κίνητρα Συμπεριφοράς Ενσυναίσθηση Κοινωνικές Δεξιότητες
Συναισθηματική Νοημοσύνη στο πλαίσιο της οικογένειας
Παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη που επηρεάζουν την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης του παιδιού Η κληρονομικότητα. Το περιβάλλον όπου ζει και αναπτύσεται το παιδί.
Διαστάσεις του γονεϊκού ρόλου Αποδοχή – Απόρριψη Τρόπος άσκησης της πειθαρχίας Σωστός: Λάθος:
Σημασία της συναισθηματικής νοημοσύνης στην οικογένεια Η συναισθηματική στάση έχει άμεσο αντίκτυπο στο παιδί, καθώς αποτελεί τον πρωταρχικό παράγοντα για την ανάπτυξη μιας υγιούς προσωπικότητας. Έχει αποδειχθεί ότι οι άνθρωποι που είναι ανεκτικοί με τους άλλους θα είναι και με τα παιδιά τους. Άρα η προσωπικότητα του γονέα καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την αποδοχή ή μη της συμπεριφοράς του παιδιού του. Συμπεριφορά γονέα Συμπεριφορά παιδιού
Συναισθηματική Νοημοσύνη στο σχολικό περιβάλλον
Στοιχεία συναισθηματικής νοημοσύνης στα παιδιά σχολικής ηλικίας Εμπιστοσύνη Περιέργεια Πρόθεση Αυτοέλεγχος Αρμονικότητα Ικανότητα επικοινωνίας Συνεργασιμότητα
Σχέσεις εκπαιδευτικού - μαθητών και μαθητών μεταξύ τους Στη σχέση εκπαιδευτικού – μαθητή ως ενσυναίσθηση ορίζεται η ικανότητα του εκπαιδευτικού να συναισθάνεται έγκαιρα τα συναισθήματα και τα προβλήματα του παιδιού και να σχεδιάζει την κατάλληλη εκπαιδευτική παρέμβαση, ώστε να συμβάλλει στην πρόληψη προβληματικών συμπεριφορών. Η ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ των μαθητών δίνει δυναμική στο ‘’είναι’’ κάθε παιδιού. Ιδιαίτερα η φιλία μπορεί να τροφοδοτήσει και τα βαθύτερα νοήματα της ζωής. Επίσης, οι σχέσεις αυτές είναι βασικό στοιχείο για την ανάπτυξη της σχολικής ζωής και για την μετάδοση του πολιτισμού και της μόρφωσης, στοιχεία που έχει απόλυτη ανάγκη η μαθησιακή λειτουργία.
Bullying και ψυχοσυναισθηματικές επιπτώσεις Αυτό πρέπει να αλλάξει:
Η σημασία της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στο χώρο της Εργασίας και ο ρόλος της σε μια επιτυχημένη καριέρα
αυτοέλεγχος αυτογνωσία ενσυναίσθηση κοινωνικότητα Τα άτομα με υψηλό δείκτη Συναισθηματικής Νοημοσύνης στον εργασιακό χώρο έχουν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: αυτοέλεγχος αυτογνωσία ενσυναίσθηση κοινωνικότητα υψηλό IQ < υψηλό ΕQ και υψηλό IQ < χαμηλό EQ
Κυριότερα γνωρίσματα ενός ηγέτη να κάνει ουσιαστική κριτική προς τους υφισταμένους του να έχει κατανόηση να είναι ξεκάθαρος να είναι ειλικρινής προς τον εαυτό του να μην κολλάει στη λεπτομέρεια να είναι ανοιχτός προς τους υφισταμένους του να είναι υποστηρικτικός να είναι αποφασιστικός
Η Σ.Ν. συμβάλλει στην άσκηση ηγεσίας Αναπτύσσει τη συλλογική ευθύνη στην επίτευξη στόχων αλλά και στον τρόπο επίτευξης αυτών Αναπτύσσει στους συνεργάτες τη γνώση και σημασία των εργασιακών καθηκόντων και συμπεριφορών. Αναπτύσσει και διατηρεί σε υψηλά επίπεδα τον ενθουσιασμό, την εμπιστοσύνη, την αισιοδοξία μεταξύ των συνεργατών, αλλά και τη συνεργασία. Ενισχύει την ευελιξία στη λήψη αποφάσεων και στην οργανωσιακή αλλαγή. Αναπτύσσει και διατηρεί σε υψηλά επίπεδα την ταυτότητα του οργανισμού.
Η διάκριση των φύλων σε σχέση με τη Σ.Ν. στον εργασιακό χώρο Άντρες: με υψηλό δείκτη συναισθηματικής νοημοσύνης είναι κοινωνικά ισορροπημένοι, εκδηλωτικοί και πρόσχαροι, ελεύθεροι από φοβίες και σκέψεις άγχους. Έχουν μια αξιοσημείωτη ικανότητα να αφοσιώνονται στους σκοπούς τους, να αναλαμβάνουν ευθύνες και να τηρούν μια ηθική στάση.
Η διάκριση των φύλων σε σχέση με τη Σ.Ν. στον εργασιακό χώρο Γυναίκες: με υψηλό δείκτη συναισθηματικής νοημοσύνης τείνουν να είναι θετικές, να εκφράζουν ευθέως τα συναισθήματα τους, και να νοιώθουν θετικά απέναντι στον εαυτό τους. Είναι εκδηλωτικές και κοινωνικές και εκφράζουν τα συναισθήματα τους κατάλληλα (όχι με ξεσπάσματα). Προσαρμόζονται καλά στο στρες. Η κοινωνική τους ισορροπία τις κάνει να κάνουν εύκολα γνωριμίες. Σπάνια νοιώθουν άγχος ή ενοχή. Σπάνια επίσης βυθίζονται σε περισυλλογή.
Κοινωνική Νοημοσύνη Η ικανότητα των ανθρώπων να σκοράρουν ψηλά στις κοινωνικές καταστάσεις Κύριο χαρακτηριστικό: ενσυναίσθηση
Χαρακτηρίζει άτομα με αυτοπεποίθηση και «αυτόνομη ηθική συνείδηση» Βελτιώνεται, δεν μένει σταθερή Χαρακτηρίζει άτομα με αυτοπεποίθηση και «αυτόνομη ηθική συνείδηση»
Η Κοινωνική Νοημοσύνη στο Σχολείο Αφομοίωση συγκεκριμένων χαρακτηριστικών από νεαρή ηλικία Βελτίωση σχέσεων στις σχολικές κοινότητες Αποφυγή περιστατικών σχολικού εκφοβισμού, συγκρούσεων και άλλων ζητημάτων, όπως η κατάθλιψη.
Ερευνητική εργασία των μαθητών (κατά αλφαβητική σειρά): ΒΛΑΧΟΥ ΑΡΓΥΡΩ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΔΡΑΚΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ ΕΦΕΤΖΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΖΕΡΒΑ ΔΗΜΗΤΡΑ ΗΛΙΑΔΟΥ ΔΑΦΝΗ ΚΑΓΚΑΡΑ ΔΑΝΑΗ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ ΝΑΤΑΛΙΑ ΚΡΑΤΣΗ ΑΘΗΝΑ ΜΠΟΥΤΣΙΚΑ ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΥΛΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΙΕΡΡΑΚΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΙΚΟΥΛΑ ΔΑΝΑΗ ΠΡΙΤΣΙΟΛΑΣ ΕΥΘΥΜΗΣ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗ ΓΑΛΗΝΗ ΣΦΟΥΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΣΙΤΟΥΡΑΣ ΚΑΝΕΛΛΟΣ ΦΛΟΥΤΣΑΚΟΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΧΟΝΔΡΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ