Μάθημα: Ψυχολογία της Συμπεριφοράς Ενότητα: Συναισθηματική Νοημοσύνη:

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προσωπικές δεξιότητες
Advertisements

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
Επιχειρησιακές Εφαρμογές της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (E.Q.)
ΟΜΑΔΑ ΓΟΝΕΩΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ 1η 14/4/2010 ΤΡΟΠΟΙ ΕΚΦΡΑΣΗΣ & ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΥΜΟΥ Εκπαιδευόμενοι Κοινωνικοί Λειτουργοί : Ιντζέ Ελένη, Ξένου.
Η Ψυχολογία της άθλησης μελετά τον άνθρωπο και τη συμπεριφορά του σε σχέση με την άθληση. Εφαρμόζεται σε συμβουλευτικό επίπεδο (σε αθλητικούς ομίλους ή.
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
Προσωποκεντρική Θεωρία (Client-centered theory)
16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Οι απόψεις των υπευθύνων των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη» Ιφιγένεια.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
Οι μαθητές να: 1.Επεξηγούν τη σχέση συναισθήματος και συμπεριφοράς 1.
Συναισθηματικη αγωγη.
Τα συναισθήματα :.
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία Το προφίλ και τα χαρακτηριστικά του, τα αίτια που τον ωθούν και οι συνέπειες των πράξεών του.
ΕΦΗΒΕΙΑ.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
1 Τα καθήκοντα του manager Προγραμματισμός: Είναι η απαραίτητη προϋπόθεση πριν από την εφαρμογή οποιασδήποτε ενέργειας. Τα συστατικά που πρέπει να προσαρμοσθούν.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Τίτλος: «Συναισθήματα»
Ψυχολογικά προβλήματα στη μονάδα τεχνητού νεφρού Αγγελική Κοντόλια, Ασκούμενη κοινωνική λειτουργός.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
I.Q. & E.I. – ΝΟΗΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ – – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ –
Επιχειρησιακές Εφαρμογές της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (E.Q.)
ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
Καταθλιψη Λύκειο Μεσοβουνίων
ΤΑΞΗ:Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 2 ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΥΚΗΣ
Κατάθλιψη «Η κατάθλιψη είναι σαν ένα πένθος για κάτι αγαπημένο που έχει χαθεί. Είτε είναι πρόσωπο είτε είναι ιδέα είτε πρόκειται για μια κατάσταση» Σίγκμουντ.
Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ορισμός, δομή, μοντέλα, μέσα αξιολόγησης
Οικογενειακές σχέσεις Ψυχολογική προσέγγιση
Μετασχηματική ηγεσία Σεπτέμβριος 2011 Σεμινάριο Διευθυντών.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ψυχική Υγεία – Ψυχική Διαταραχή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 3: Τα Συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
Ενσυναίσθηση, συναισθηματική νοημοσύνη και ο ρόλος της στην νοσηλευτική φροντίδα.
Συναισθηματική Νοημοσύνη Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια Συναισθηματική Νοημοσύνη Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 11: Ενσυναίσθηση, συναισθηματική νοημοσύνη και ο ρόλος της στην νοσηλευτική φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής,
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ. Συναίσθημα είναι μια κατάσταση εσωτερική, μια μοναχική εμπειρία του ατόμου.Υπάρχει λεκτική έκφραση του συναισθήματος και μη λεκτική.Οι συναισθηματικές.
ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑ, ΟΧΙ ΒΙΑ. Εκφοβισμός: επιθετική, σκόπιμη πράξη ή συμπεριφορά που εκδηλώνεται από ένα άτομο ή ομάδα ατόμων επαναλαμβανόμενα,
Εθισμός στο Διαδίκτυο.
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
H ευτυχία των παιδιών, οδηγός για την επιτυχία Ελιζάνα Πολλάτου, αναπ
Κατάθλιψη «Η κατάθλιψη είναι σαν ένα πένθος για κάτι αγαπημένο που έχει χαθεί. Είτε είναι πρόσωπο είτε είναι ιδέα είτε πρόκειται για μια κατάσταση» Σίγκμουντ.
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Παίρνω τον Έλεγχο: Βρίσκω το δρόμο μου αντιμετωπίζοντας την ανεργία
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
Σχολική διαμεσολάβηση: Πρόληψη και επίλυση της ενδοσχολικής βίας
«Αυτοαντίληψη, επικοινωνία και συνεργατικότητα στο σχολικό περιβάλλον»
ΠΜΣ Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη Εαρινό εξάμηνο 2014
Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΘΛΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΜΕ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΝΕΥΡΩΝΑΣ.
ΘΕΜΑ : «ΜΑΓΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ»
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΑΙ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Εφηβική ηλικία Ποιος είμαι Με ποιους είμαι
Εισηγητής: Ερρίκος Βασιλικός
Αναπτυξιακη ψυχολογια συναισθηματικη και κοινωνικη αναπτυξη παιδιων
Αποσυνδετικές διαταραχές
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ GARDNER ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑΣ – ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΠΜΣ – ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΑΘΛΗΣΗ Μάθημα: Ψυχολογία της Συμπεριφοράς Ενότητα: Συναισθηματική Νοημοσύνη: Εννοιολογικές διασαφήσεις, μοντέλα- πρακτικές εφαρμογές Ακαδημαϊκό έτος: 2016-2017 Διδάσκουσα: Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Τι είναι συναίσθημα; Αρχαιότητα (Πλάτωνας, Αριστοτέλης, Παρμενίδης, Ηράκλειτος, Πρωταγόρας, Δημόκριτος, Σωκράτης, κ.ά.) Λειτουργία του οργανισμού, η οποία συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη του ανθρώπου. Η εμφάνιση ενός συναισθήματος συνδέεται με συγκεκριμένες σωματικές καταστάσεις.

Τι είναι συναίσθημα; Σύγχρονες Ψυχολογικές Θεωρίες (Fredrickson, 1998, 2001) Διάφορες αντιδράσεις του οργανισμού στις περιβαλλοντικές εξελίξεις που εκδηλώνονται σε ποικίλα επίπεδα: το εκφραστικό, το γνωσιακό, το νευρολογικό, το φυσιολογικό ή βιολογικό κ.ά.

Συναισθήματα Θυμός Θλίψη Φόβος Απόλαυση Αγάπη Έκπληξη Αποστροφή Ντροπή Φόβος, Θυμός, Θλίψη, Απόλαυση 4

Συναισθήματα Θυμός: οργή, πικρία, αγανάκτηση, απόγνωση, αναβρασμός, ενόχληση, εκνευρισμός, εχθρότητα, μίσος, βία Θλίψη: λύπη, πίκρα, ακεφιά, κατήφεια, μελαγχολία, αυτολύπηση, μοναξιά, καημός, απελπισία, σοβαρή κατάθλιψη Φόβος: άγχος, αναστάτωση, νευρικότητα, έγνοια, κατάπληξη, τρόμος, ανησυχία, δέος, φρίκη, τρομάρα, φοβία, πανικός Απόλαυση: ευτυχία, χαρά, ανακούφιση, ικανοποίηση, ευεξία, ευαρέσκεια, διασκέδαση, καμάρι, ενθουσιασμός, τέρψη, ηδονή, ευφορία, κέφι, έκσταση, μανία Αγάπη: αποδοχή, φιλικότητα, εμπιστοσύνη, τρυφερότητα, ευγένεια, ταίριασμα, αφοσίωση, λατρεία, ξεμυάλισμα, έρωτας Έκπληξη: σοκ, κατάπληξη, θαυμασμός, απορία Αποστροφή: περιφρόνηση, δυσφορία, απέχθεια, σιχασιά, φρίκη, βδελυγμία, αηδία Ντροπή: ενοχή, αμηχανία, απογοήτευση, τύψεις, ταπείνωση, εξευτελισμός, καταισχύνη, συστολή, μετάνοια 5

Συναισθηματική Νοημοσύνη Συναίσθημα Νοημοσύνη

Νοημοσύνη; Συναισθηματική Νοημοσύνη; Νοημοσύνη; Συναισθηματική Νοημοσύνη; Ικανότητα αναγνώρισης, αποδοχής και έκφρασης των συναισθημάτων μας ΚΑΙ αναγνώρισης και αποδοχής των συναισθημάτων των άλλων Αξιολογείται με τεστ (ΔΣΝ) Ικανότητα διεκπεραίωσης γνωστικών λειτουργιών (μνήμη, προσοχή, αντίληψη, μάθηση, αφαιρετική σκέψη, γλώσσα, κλπ.) Αξιολογείται με τεστ (ΔΝ)

Βιολογική υπόσταση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης

Το Νευρικό Σύστημα του Ανθρώπου (ΚΝΣ & ΠΝΣ) Κεντρικό Νευρικό Σύστημα= Εγκέφαλος & Νωτιαίος μυελός Περιφερειακό Νευρικό Σύστημα = δίκτυο περιφερειακών νεύρων που συνδεόυν το ΚΝΣ με το υπόλοιπο σώμα

O ανθρώπινος εγκέφαλος Βάρος: 1300-1500 γρ

Διάφορα είδη νευρώνων α: από την παρεγκεφαλίδα, β: κύτταρο εγκεφάλου, γ: από τα γαγγλιακά κύτταρα του νωτιαίου μυελού, δ: από τον κινητικό φλοιό του εγκεφάλου, ε: κινητικό κύτταρο του νωτιαίου μυελού, στ: νευρικό κύτταρο του αμφιβληστροειδή χιτώνα. Πηγή: Russel & Dewar, 1992.

Συνάψεις: Υπάρχουν 1000 τρισεκατομμύρια στον εγκέφαλο Ο κάθε νευρώνας δημιουργεί 1.000-10.000 συνάψεις με γειτονικούς νευρώνες

Συγκινησιακός εγκέφαλος προϋπήρχε του λογικού εγκεφάλου εγκεφαλικό στέλεχος συγκινησιακά κέντρα (συγκινησιακός εγκέφαλος) ο σκεπτόμενος εγκέφαλος ή «νεοφλοιός» μεταιχμιακό ή λιμβικό σύστημα

Βιολογική υπόσταση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης

Μεταιχμιακό σύστημα (MacLean, 1971, LeDoux, 1986, 1992) Ιππόκαμπος Καταγράφει τα γεγονότα Θυμάται τα γεγονότα Ανακαλεί πληροφορίες Αμυγδαλή Συγκρατεί τη συγκινησιακή γεύση των γεγονότων Συνδέεται με τα πάθη μας, τα δάκρυά μας Απώλειά της; Συναισθηματική τύφλωση ή αλεξιθυμία Προμετωπιαίοι λοβοί (νευρο-θερμοστάτες) Ρυθμίζουν την αμυγδαλή-ελαττώνουν τις διεγέρσεις της αμυγδαλής Ελέγχουν το συναίσθημα Κυβερνούν τις συναισθηματικές μας αντιδράσεις

Ιστορική εξέλιξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης Thorndike (1920)-Κοινωνική νοημοσύνη ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τους άνδρες και τις γυναίκες, τα αγόρια και τα κορίτσια και να χειρίζεται σοφά τις ανθρώπινες σχέσεις Gardner (1983) – Πολλαπλή νοημοσύνη διαπροσωπική και ενδοπροσωπική νοημοσύνη

Mayer & Salovey (1993) – Συναισθηματική νοημοσύνη Ικανότητα να κατανοεί κανείς τα συναισθήματα τόσο τα δικά του όσο και των άλλων Να κάνει λεπτές διακρίσεις ανάμεσα στα διάφορα συναισθήματα και να χρησιμοποιεί αυτές τις πληροφορίες, ώστε να καθοδηγεί αναλόγως τις σκέψεις και τις πράξεις του

Συναισθηματική Νοημοσύνη (Goleman, 1995) Ικανότητα: Αυτοεπίγνωσης Ελέγχου των παρορμήσεων Χαλιναγώγησης της ανυπομονησίας Επιμονής και ζήλου Εύρεσης κινήτρων Αντοχής στις απογοητεύσεις Ρύθμισης της διάθεσης Προσαρμογής σε νέες καταστάσεις Επίλυσης διαφορών Συνεργασίας με άλλους Ενσυναίσθησης

Αυτοεπίγνωση Ικανότητα που μου επιτρέπει να: Παρατηρώ τον εαυτό μου (να στρέφομαι προς τα μέσα) Αναγνωρίζω τα συναισθήματά μου τη στιγμή που γεννιούνται και τα διακρίνω μεταξύ τους Αντλώ από αυτά στοιχεία που θα καθοδηγήσουν τις εμπειρίες μου Σχηματίζω ένα γνήσιο πρότυπο του εαυτού μου

Ενσυναίσθηση Ικανότητα που μου επιτρέπει να: Αναγνωρίζω τα συναισθήματα και τις ανάγκες του άλλου Αποδέχομαι τον άλλον όπως είναι και να μην προσπαθώ να τον αλλάξω 22

ΣΝ: Εννοιολογικές διασαφήσεις (Petrides, Pita, & Kokkinaki, 2007) ΣΝ ως συστατικό της προσωπικότητας (trait EI) αξιολογείται με τεστ αυτοαναφοράς ‘συστάδα συμπεριφορικών προδιαθέσεων και αυτοαντιλήψεων που αφορούν στην ικανότητα που έχουν τα άτομα να αναγνωρίζουν, επεξεργάζονται, και χρησιμοποιούν συναισθηματικά φορτισμένες πληροφορίες προς ίδιον όφελος’ ΣΝ ως ατομική ικανότητα (ability EI) αξιολογείται με τεστ ικανοτήτων ‘πραγματική ικανότητα ενός ατόμου να αναγνωρίζει, επεξεργάζεται και να χρησιμοποιεί συναισθηματικά φορτισμένες πληροφορίες προς ίδιον όφελος’ (Petrides, Frederickson, & Furnham, 2004)

Συστατικά της ΣΝ, τα οποία αναδείχθηκαν από τις απαντήσεις που έδωσαν διάφορα άτομα σε ερωτήσεις των τεστ αυτό-αναφοράς ή/και των τεστ ατομικών ικανοτήτων, με τα οποία αξιολογήθηκε η ΣΝ τους (Petrides et al., 2007; Petrides, Furnham & Frederickson, 2004) Προσαρμοστικότητα Διεκδικητικότητα Αντίληψη των συναισθημάτων μου και εκείνων των άλλων Έκφραση συναισθημάτων Διαχείριση των συναισθημάτων των άλλων Ρύθμιση των συναισθημάτων των άλλων Παρορμητικότητα Σχέσεις Αυτοεκτίμηση Κινητοποίηση Κοινωνική αντίληψη Διαχείριση άγχους Ενσυναίσθηση Ευτυχία Αισιοδοξία

Τεστ αντικειμενικής ικανότητας Κοίταξε τα πρόσωπα στη φωτογραφία.Προσδιόρισε σε ποιο βαθμό αισθάνονται: θυμό (1,2,3,4,5) Λύπη (1,2,3,4,5) Ευτυχία (1,2,3,4,5) Έκπληξη (1,2,3,4,5)

Τεστ αυτο-αναφοράς (Bar-On, 1997, 2000) Διαπροσωπικές ικανότητες Ενσυναίσθηση Διαπροσωπικές σχέσεις Κοινωνική υπευθυνότητα Ενδοπροσωπικές ικανότητες Συναισθηματική αυτοσυνειδησία Θετική διεκδικητικότητα Αυτοσεβασμός Διαπίστωση ατομικού δυναμικού Ανεξαρτησία Ικανότητα προσαρμογής Ανοχή στο άγχος Έλεγχος των παρορμήσεων Διαχείριση του άγχους Λύση προβλημάτων Έλεγχος της πραγματικότητας Ευελιξία Γενική διάθεση Ευτυχία Αισιοδοξία Μέτρηση: Bar-On (EQ-i),1997 Τεστ αυτό-αναφοράς [Εύκολα κάνω σχέσεις με τους ανθρώπους Μπορώ να καταλάβω πώς νιώθει κάποιος, ακόμη κι όταν δεν το εκφράζει με λόγια Συχνά ανησυχώ δίχως λόγο]

Κριτική της έννοιας της Συναισθηματικής νοημοσύνης Δεν υπάρχει ως αυθύπαρκτη έννοια επειδή συμπίπτει σε σημαντικό βαθμό με χαρακτηριστικά της προσωπικότητας Δεν υπάρχει επαρκής ερευνητική τεκμηρίωση των μοντέλων ΣΝ Υπάρχουν μεθοδολογικά προβλήματα όσον αφορά στην μέτρησή της ΟΜΩΣ Η Συναισθηματική Νοημοσύνη είναι διδακτή και επιδέχεται εξάσκηση

Προγράμματα συναισθηματικής ανάπτυξης Να στηρίζονται στο: Σεβασμό του εαυτού μου και του άλλου Στην αποδοχή του εαυτού μου και του άλλου Στην ανάδειξη των θετικών χαρακτηριστικών του εαυτού μου και του άλλου

Προγράμματα συναισθηματικής ανάπτυξης Να στοχεύουν: Στον εντοπισμό και κατονομασία των συναισθημάτων Στην έκφραση των συναισθημάτων Στην αξιολόγηση της έντασης των συναισθημάτων Στον χειρισμό των συναισθημάτων Στην χαλιναγώγηση της ανυπομονησίας Στον έλεγχο των παρορμήσεων Στην ελάττωση του άγχους Στην κατανόηση της άποψης του άλλου Στο διάλογο με τον εαυτό Στην αποδοχή του εαυτού Στην αποδοχή του άλλου Υιοθέτηση θετικής διεκδικητικής συμπεριφοράς απέναντι στη ζωή