Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Δήμητρα Τομαρά Τμήμα: Β6 Σχολικό Έτος: 2016-2017 7ο Γενικό Λύκειο Πάτρας Η «κρυφή» Γεωμετρία της Ζωγραφικής του 20ού αιώνα Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Δήμητρα Τομαρά Τμήμα: Β6 Σχολικό Έτος: 2016-2017
Μοντέρνα Τέχνη Α’ μέρος
Εισαγωγή Με τον όρο Μοντέρνα τέχνη αναφερόμαστε κυρίως στην καλλιτεχνική παραγωγή που παρατηρήθηκε από τα τέλη του 19ου αιώνα έως περίπου το 1970 Η Μοντέρνα τέχνη χαρακτηρίζεται από μια νέα προσέγγιση στις τέχνες, ώστε πλέον έχει πρωτεύουσα σημασία ο πειραματισμός με νέους και πρωτότυπους τρόπους απεικόνισής τους Η έννοια της μοντέρνας τέχνης ταυτίζεται συχνά με τον όρο Μοντερνισμός
Ιστορική Αναδρομή (1) Η Μοντέρνα τέχνη ξεκίνησε ως ένα καλλιτεχνικό κίνημα της Δύσης Στα τέλη του 19ου αιώνα, αρκετές τάσεις στις τέχνες άρχισαν να ξεπροβάλλουν Την εποχή εκείνη, η αντίληψη που επικρατούσε για την τέχνη ήταν πως θα έπρεπε να είναι ακριβής στην απεικόνιση των αντικειμένων της και να στοχεύει στην έκφραση του ιδανικού. Οι τάσεις της μοντέρνας τέχνης δεν στόχευαν απαραίτητα σε κάποιου είδους πρωτοπορία ή πρόοδο της τέχνης.
Ιστορική Αναδρομή (2) Οι καλλιτέχνες ζωγράφιζαν και σε ανοιχτούς χώρους Ανάμεσα στα κινήματα μοντέρνας τέχνης που άνθισαν στις αρχές του 20ου αιώνα ήταν ο Φωβισμός, ο Κυβισμός και ο Φουτουρισμός Ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος έθεσε ένα τέλος σε αυτά τα καλλιτεχνικά ρεύματα Μετά τον Β' παγκόσμιο πόλεμο, η Αμερική έγινε το επίκεντρο της μοντέρνας τέχνης και ο τόπος όπου αναπτύχθηκαν πολλές νέες τάσεις
Art Nouveau (1) Ένα εν πολλοίς ανομοιογενές κίνημα που αναπτύχθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, η “Νέα Τέχνη” Διεθνώς, στα γαλλικά “ArtNouveau”, επηρέασε κάθε πλευρά της αισθητικής σε καταλυτικό βαθμό Ως κίνημα το ArtNouveau εκδηλώθηκε κυρίως στο χώρο της διακόσμησης και της αρχιτεκτονικής, αγγίζοντας όμως και όλους τους τομείς της καλλιτεχνικής έκφρασης και επηρέασε μεταγενέστερες τάσεις στη Μοντέρνα τέχνη
Art Nouveau (2) Έργο Αρ Νουβό
Art Nouveau και Ελλάδα Αντικείμενα ArtNouveau μπορούν να βρεθούν ακόμα στην Ελλάδα, αλλά ελάχιστα είναι “εποχής” δηλαδή αντίκες. Τα περισσότερα είναι “στυλ” Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα μπορεί κανείς να βρει εξαιρετικής ποιότητας εποχής και στυλ ArtNouveau αντικείμενα με μίξη στοιχείων ArtDeco Έτσι, συχνά στην χώρα μας, βρίσκονται εξαιρετικές αντίκες, πραγματικές ευκαιρίες για τους Έλληνες που εκτιμούν την εν λόγω εποχή και τα αντικείμενα της.
Αφηρημένη τέχνη Σύγχρονο κίνημα στις εικαστικές τέχνες, σύμφωνα με το οποίο αποκλείεται οποιαδήποτε αναφορά στην εξωτερική φυσική πραγματικότητα Πίσω από κάθε είδους αφηρημένη τέχνη κρύβεται η ιδέα ότι οι φόρμες και το χρώμα αρκούν για να συγκινήσουν το θεατή Κάποιοι βλέπουν την αφηρημένη τέχνη σαν πρότυπο της ιδεώδους αρμονίας ανάμεσα στον άνθρωπο και το περιβάλλον του
Εκπρόσωποι : Πωλ Σεζάν Ο Πωλ Σεζάν ήταν σημαντικός Γάλλος ζωγράφος και θεωρείται ο πατέρας της μοντέρνας τέχνης Σύμφωνα με τον ίδιο, ήθελε να μετατρέψει τον ιμπρεσιονισμό "σε κάτι στέρεο που διαρκεί όσο και η τέχνη που εκτίθεται στα μουσεία". Τα έργα του επικεντρώνονται σε μία περιορισμένη θεματολογία και κυρίως σε θέματα νεκρής φύσης
Έργο του Πωλ Σεζάν
Εκπρόσωποι :Βασίλι Βασίλιεβιτς Kαντίνσκυ O Βασίλι Καντίνσκι ήταν Ρώσος ζωγράφος και θεωρητικός της τέχνης Ήταν ένας από τους πρωτοπόρους της αποκαλούμενης αφηρημένης τέχνης Ο Καντίνσκυ πίστευε ότι το χρώμα, όπως ο ήχος, προκαλεί συναισθήματα
Έργο του Βασίλι Καντίνσκι
Φωβισμός Τοποθετείται χρονικά την περίοδο 1905-1908 Αναπτύχθηκε στη Γαλλία Θεωρείται ένα από τα πρώτα επαναστατικά κινήματα στη ζωγραφική με σημαντικό αντίκτυπο στην εξέλιξη της τέχνης του 20ου αιώνα O ΛουΐΒοξέλ ονομάτισε πρώτος τη τάση, που τελικά θεωρήθηκε οργανωμένο κίνημα με σαφώς περιορισμένους και καθορισμένους στόχους
Χαρακτηριστικά Φωβισμού Αντιπροσωπεύει τη ζωηρή και χαρούμενη έκρηξη μιας τέχνης συνώνυμης με τη νεότητα Μέσα στη φρεσκάδα και στη τολμηρή σιγουριά εδρεύει η δύναμη της ξέφρενης ρήξης για την ανανέωση της παρόρμησης. Χρώματα, χρώματα και πάλι χρώματα μέσα σε χρώματα, έτσι που το ζητούμενο να είναι τούτη η χρωματιστή φόρμα, σαν πανδαισία.
Φωβιστές Γκυστάβ Μορώ Ανρί Ματίς, ο οποίος αναφέρεται συχνά ως ο ηγέτης του φωβισμού Αντρέ Ντερέν Ζωρζ Μπρακ, ο οποίος λίγο αργότερα αποτέλεσε κεντρική φυσιογνωμία του κινήματος του κυβισμού Σημαντική επίδραση στην τεχνοτροπία των φωβιστών είχε εκτός από τον Γκωγκέν και ο Βαν Γκογκ
Φωβιστές :Γκυστάβ Μορώ(1826 – 1898) Ο Γκυστάβ Μορώ άντλησε τα θέματά του κυρίως από το χώρο της μυθολογίας και αποτέλεσε σημείο αναφοράς για όλους τους μεταγενέστερους συμβολιστές καλλιτέχνες, όχι μόνο στις εικαστικές τέχνες, αλλά και στη λογοτεχνία. (Ο χορός της Σαλωμής)
Φωβιστές :Ανρί Ματίς (1869-1954) Η θεματολογία του ήταν διανθισμένη συνήθως με έντονα, φωτεινά χρώματα και αποτελείται κυρίως από προσωπογραφίες, εσωτερικούς χώρους και θέματα νεκρής φύσης. (Η Ζοραχ στην ταράτσα)
Φουτουρισμός (1) Ο Φουτουρισμός ήταν λογοτεχνικό, καλλιτεχνικό και ουτοπικό κίνημα του 20ου αιώνα Τοποθετείται χρονικά την περίοδο 1909-1920 Θεωρείται κυρίως ιταλική σχολή στο χώρο της λογοτεχνίας και της τέχνης Ο Φουτουρισμός αναπτύχθηκε σχεδόν σε όλες της μορφές της τέχνης, κυρίως τη ζωγραφική
Φουτουρισμός (2) Βασική μορφή του φουτουριστικού κινήματος αποτέλεσε ο Ιταλός ποιητής Φίλιππο Τομάσο Μαρινέτι, που είναι και ο δημιουργός του περίφημου ιδρυτικού μανιφέστου του Φουτουρισμού. Αρχικά δημοσιεύτηκε στο Μιλάνο (1909) αλλά και στην γαλλική εφημερίδα Le Figaro (Φιγκαρό) στις 20 Φεβρουαρίου 1909.
Χαρακτηριστικά Φουτουρισμού (1) Οι Φουτουριστές εισήγαγαν κάθε νέο μέσο στην καλλιτεχνική έκφραση Αντιτάχθηκαν στο Ρομαντισμό, τις παλιές τεχνοτροπίες, την παράδοση και ύμνησαν την ταχύτητα και τις βιομηχανικές πόλεις Στις μέρες μας, αναγνωρίζεται η πολιτική διάσταση του φουτουρισμού, πέρα από την κάλυψη των όποιων αναγκών καλλιτεχνικής έκφρασης Ο Φουτουρισμός επηρέασε σημαντικά πολλά από τα σύγχρονα καλλιτεχνικά ρεύματα και σταμάτησε να υφίσταται περίπου το 1920
Χαρακτηριστικά Φουτουρισμού (2) Ο Μαρινέτι κατάφερε γρήγορα να εμπνεύσει και άλλους καλλιτέχνες, κυρίως νέους ζωγράφους από το Μιλάνο, όπως ο Ουμπέρτο Μποτσιόνι, ο Κάρλο Καρά και ο Τζιάκομο Μπάλα, οι οποίοι βοήθησαν σημαντικά στην επέκταση του φουτουρισμού στη ζωγραφική και εν γένει στις εικαστικές τέχνες. Ο Μποτσιόνι έγραψε επίσης το μανιφέστο των φουτουριστών ζωγράφων το 1910
Κυβισμός (1) Η ανακάλυψη της τέχνης των “πρωτόγονων” λαών της Ωκεανίας και της Αφρικής, οδήγησε τους νέους ζωγράφους και γλύπτες να την μελετήσουν και να την χρησιμοποιήσουν ως πηγή έμπνευσης, σπάζοντας κάθε δεσμό με τους κανόνες της Δυτικής Τέχνης. Μεταξύ των πρώτων καλλιτεχνών που ασχολήθηκαν με αυτήν την τέχνη ήταν και οι ζωγράφοι Ματίς και Πικάσο
Κυβισμός (2) Την ίδια περίπου εποχή, το 1907, ο Πικάσο ζωγραφίζει τις «Δεσποινίδες της Αβινιόν», ένα έργο που ανοίγει το δρόμο για ένα νέο κίνημα, τον Κυβισμό. Πρόκειται για ένα έργο που συγκεντρώνει τα περισσότερα χαρακτηριστικά του μοντερνισμού.
Κυβισμός (3) Τα αντικείμενα στον Κυβισμό παρουσιάζονται από τις περισσότερο χαρακτηριστικές οπτικές γωνίες τους “συγχρόνως”. Ο θεατής έχει την εντύπωση ότι το βλέπει την ίδια στιγμή από πολλές διαφορετικές όψεις. Στην κυβιστική πρακτική το αντικείμενο, διαλυμένο στο επίπεδο του πίνακα και αναλυμένο σε μικρά λεπτότατα κομμάτια όμοια με θραύσματα κρυστάλλου, (Αναλυτικός Κυβισμός, 1910-12) επιδιώκεται να εμφανιστεί όπως είναι στην πραγματικότητα και όχι όπως φαίνεται.
Κυβισμός (4) Κορίτσι με Μαντολίνο Άνοιξη του 1910 Λάδι σε καμβά 100.3 x 73.6 εκ.
Κυβισμός (5) Η ενσωμάτωση ξένων προς τη ζωγραφική υλικών -χαρτί ταπετσαρίας, ύφασμα,- μετέτρεψε την αναπαράσταση του αντικειμένου σε παράστασή του. Τα κολλημένα πάνω στον πίνακα κομμάτιά από την ψάθα μιας καρέκλας δηλώνουν την ίδια την καρέκλα, που ξαναδημιουργείται στο μυαλό του θεατή. Αυτή η φάση του Κυβισμού ονομάστηκε Συνθετικός Κυβισμός
Κυβισμός (6) Βιολί και σταφύλια Άνοιξη-καλοκαίρι 1912 Λάδι σε μουσαμά
Η Γκερνίκα του Πικάσο (1) Η Γκερνίκα, είναι μία κωμόπολη στη βόρεια Ισπανία Την εποχή του βομβαρδισμού της Γκερνίκα, ο μεγάλος Ισπανός ζωγράφος Πάμπλο Πικάσο ετοίμαζε ένα πίνακα, που θα κοσμούσε το Ισπανικό Περίπτερο στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού Μόλις πληροφορήθηκε τη μεγάλη σφαγή, ονόμασε τον πίνακα Γκερνίκα, θέλοντας να εκφράσει την απέχθειά του προς τους στρατιωτικούς «που βύθισαν την Ισπανία στον ωκεανό του πόνου και του θανάτου».
Η Γκερνίκα του Πικάσο (2)
Η Γκερνίκα του Πικάσο (3) Δεν απεικονίζει ένα ιστορικό συμβάν, είναι ιστορικό συμβάν. Ο Πικάσο, συλλαμβάνει και επεξεργάζεται την ιδέα του πίνακα «ως απάντηση στην ανανδρία και τη στυγερότητα εκείνης της σφαγής» συνοψίζοντας όλο τον παραλογισμό του πολέμου. Το έργο, εκτέθηκε το 1937 στο ισπανικό περίπτερο της Διεθνούς έκθεσης του Παρισιού και από τότε μέχρι σήμερα παρέμεινε το σημαντικότερο και πιο διαχρονικό μοντέρνο έργο τέχνης.
Η Γκερνίκα του Πικάσο (4) Πικάσο, Γκερνίκα, 3,49Χ7,77μ., Μαδρίτη, Εθνικό Μουσείο Τέχνης Reina Sofia
Η Γκερνίκα του Πικάσο (5)
Η Γκερνίκα του Πικάσο (6)
Μοντέρνα Τέχνη Β’ μέρος
Σουπερματισμός Ο Σουπερματισμός είναι ένα κίνημα ζωγραφικής, το οποίο πρωτοεμφανίστηκε στις αρχές του 20ου αιώνα Γύρω στο 1910, εμφανίζεται στην τέχνη η πόλωση από την άρνηση του συμβολισμού, ο οποίος άνθιζε στη Ρωσία από το 1890.
Εκπρόσωποι Σουπερματισμού Kazimir Malevich ο οποίος επινοεί τον Σουπερματισμό ως καθαρότερη μορφή κυβισμού.
Κονστρουκτιβισμός Ο Κονστρουκτιβισμός αποτελεί καλλιτεχνικό ρεύμα, κυρίως στη ζωγραφική και τη γλυπτική, που αναπτύχθηκε την περίοδο 1913-1930 στη Ρωσία Κύριο χαρακτηριστικό του κινήματος του κονστρουκτιβισμού αποτελούν οι απολύτως αφηρημένες κατασκευές. Απουσιάζουν οι συμβατικές αναπαραστάσεις αντικειμένων ενώ δίνεται έμφαση στην απεικόνιση γεωμετρικών μορφών.
Βασικοί Εκπρόσωποι Κονστρουκτιβισμού Βλαντιμίρ Τάτλιν (Vladimir Tatlin) Καζιμίρ Μαλέβιτς (Kasimir Malevich) Ελ Λισίτσκι (El Lissitzky) Αλεξάντερ Ροντσένκο (Alexander Rodchenko) Γκούσταβ Κλούτσις (Gustav Klutsis) Λιούμποφ Πόποβα (Liubov Popova)
Υπερρεαλισμός Άνθισε κατά κύριο λόγο στη Γαλλία των αρχών του20οu αιώνα, κατά την περίοδο μεταξύ του πρώτου και δεύτερου παγκοσμίου πολέμου Επιδίωξε πολλές ριζοσπαστικές αλλαγές στο χώρο της τέχνης αλλά και της σκέψης γενικότερα, ασκώντας επίδραση σε μεταγενέστερες γενιές καλλιτεχνών
Εκπρόσωποι Υπερρεαλισμού Το Σουρεαλιστικό Μανιφέστο του Αντρέ Μπρετόν εμφανίστηκε το 1924. Μέσα σε αυτό το εκτεταμένο κείμενο αποτυπώνονται οι φιλοδοξίες και οι σκοποί του υπερρεαλισμού
Κίνημα Dada- Νταταισμός
Στην περίοδο 1915-1916 άρχισαν να εκδηλώνονται παραπλήσια καλλιτεχνικά γεγονότα σε διαφορετικά σημεία ανά τον κόσμο, ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΗ ΖΥΡΙΧΗ
Εκπρόσωποι (1) O Man Ray πουΤοποθετεί πάνω στο φωτογραφικό χαρτί αντικείμενα και τα εκθέτει στο φως σχηματίζοντας έτσι τα περιγράμματά τους. Τις φωτογραφίες αυτές τις ονομάζει ραιηογράμματα ή ραιηογραφίες
Εκπρόσωποι (2) Laszlo Moholy-Nagy με νέα υλικά και με επιστημονικά μέσα, όπως η μικροφωτογράφιση, και συνεχίζει με ασπρόμαυρη φωτογραφία, διακόσμηση, σχεδίαση επίπλων ακόμα και χορό
Οπ Αρτ Η Οπ Αρτ είναι μια μορφή εικονικής τέχνης που κάνει χρήση των οπτικών παραισθήσεων Πρόκειται για μια μορφή αφηρημένης, γεωμετρικής τέχνης που αναπτύχθηκε στη δεκαετία του 1960 Ως καλλιτεχνικό ρεύμα, θεωρείται σε ένα βαθμό συγγενές των κινημάτων του κονστρουκτιβισμού και του νεοπλαστικισμού
Εκπρόσωποι Οπ Αρτ (1) Βικτώρ Βαζαρελί ο ίδιος υπήρξε πρόδρομος της «οπτικής τέχνης» (Op Art) και κεντρική φυσιογνωμία των νεωτεριστικών τάσεων που απασχόλησαν την μεταπολεμική ευρωπαϊκή τέχνη.
Εκπρόσωποι Οπ Αρτ (2) Το στυλ της Έντνα Αντράντε αντιμετώπιζε την αντίληψη της φύσης δημιουργώντας αφηρημένες γεωμετρικές εικόνες. Οι ελαιογραφίες της κατείχαν την οπτική ψευδαίσθηση, σήμα κατατεθέν της Οπ αρτ.
Maurits Cornelis Escher Απεικονίζοντας το αδύνατο
Πρόλογος Στην κοινή πορεία της τέχνης με τα μαθηματικά, καταλυτικό ρόλο διαδραμάτισε ο εικαστικός καλλιτέχνης M.C.Escher, ο οποίος επιχείρησε να προσεγγίσει το αδύνατο μέσω του ορθολογισμού, δηλαδή της Γεωμετρίας. Επομένως, θεωρείται απαραίτητη η παράθεση ορισμένων στοιχείων για τη ζωή του , ενώ εξίσου χρήσιμη είναι η γνώση του τρόπου που συνέδεσε την τέχνη του με τα Μαθηματικά , καθώς και η εξέταση των πιο χαρακτηριστικών ζωγραφικών του έργων.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ (1) O Maurits Cornelis Escher ήταν Ολλανδός καλλιτέχνης και ένας από τους πιο φημισμένους γραφίστες του κόσμου. Γέννηση : 1898 Θάνατος :1972 Σπουδές : Φοίτηση σε γυμνάσιο στο Άρνεμ και μετά στη Σχολή Αρχιτεκτονικής και Διακοσμητικών Τεχνών του Χάαρλεμ Επιρροή από τα μαθηματικά - με τα οποία παραδόξως δεν τα πήγε ποτέ καλά στο σχολείο - και ιδιαίτερα από αρχές της προβολικής γεωμετρίας, όπως και από τα πορίσματα της μη Ευκλείδειας γεωμετρίας.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ (2) Καλλιτεχνική πορεία : Δοξάστηκε από τις καλούμενες αδύνατες κατασκευές, όπως η απεικόνιση αδύνατων γραφικών παραστάσεων, οι οποίες δημιουργούν την ψευδαίσθηση του απείρου, δηλαδή της ατελείωτης δημιουργίας σχεδίων. Ενασχόληση με την κανονική διαίρεση του επιπέδου. Δημιουργία 137 Σχεδίων Κανονικής Διαίρεσης και με χρήση σφαιρών από ξύλο οξιάς για να χαράξει μερικά έργα του. Χρήση της αρχιτεκτονικής, της προοπτικής και των «αδύνατων χώρων». Σχεδιασμός ρεαλιστικών έργων κατά την διαμονή και τα ταξίδια του στην Ιταλία.
Escher και Γεωμετρία (1) Ο Escher , εκτός από μεγαλοφυής εικαστικός, υπήρξε και… «ερασιτέχνης» μαθηματικός. Χρησιμοποιεί το ένστικτο των Μαθηματικών για να συνδέσει τους δύο κόσμους στους οποίους στηρίζει το έργο του : τον φανταστικό και τον πραγματικό. «Με το να αντιμετωπίζω με ζέση τα αινίγματα που μας περιβάλλουν και με το να εξετάζω και να αναλύω τις παρατηρήσεις τις οποίες είχα κάνει, κατέληξα στη σφαίρα αρμοδιότητας των μαθηματικών. Αν και παντελώς αμέτοχος οποιασδήποτε εκπαίδευσης ή γνώσης των θετικών επιστημών, συχνά ανακαλύπτω ότι έχω περισσότερα κοινά σημεία με τους μαθηματικούς απ' ό,τι με τους συναδέλφους μου καλλιτέχνες» (M. C. Escher)
ESCHER και Γεωμετρία (2)
ESCHER και Γεωμετρία (3) Μία από τις κεντρικές του ιδέες υπήρξε η κανονική διαίρεση του επιπέδου ,δηλαδή η κάλυψη του επιπέδου με ίδιο μοτίβο που επαναλαμβάνεται διαρκώς χωρίς να μένουν κενά. H Μεταμόρφωση 1 σηματοδοτεί την αλλαγή του ενδιαφέροντος του από τα φυσικά τοπία στην κανονική διαίρεση του επιπέδου. Ένιωθε ότι η έλλειψη βάθους τον περιόριζε. «Θέλω», έλεγε, «ν’ αναγκάσω τα πράγματα να βγουν από το επίπεδο». Χαρακτηριστικό έργο σ' αυτήν την κατηγορία αποτελεί η «Μεταμόρφωση ΙΙΙ». Έτσι, ο Escher πρόσθεσε διαστάσεις στο επίπεδο με ένα αποτέλεσμα που δεν έχει προηγούμενο.
ESCHER και Γεωμετρία (4) Ο Escher κατά τη διάρκεια της ζωής του εξέδωσε ένα βιβλίο, με τίτλο «Regular Division of the Plane» («Κανονική Διαίρεση του Επιπέδου»), στο οποίο είχε συγκεντρώσει εκείνες τις ξυλογραφίες στο επίπεδο τις οποίες θεωρούσε αντιπροσωπευτικές για την επιρροή των μαθηματικών στο έργο του. Εκεί σημείωνε: «Οι μαθηματικοί έχουν ανοίξει έναν δρόμο προς ένα ανεξάντλητο πεδίο». Οδηγήθηκε στη δημιουργία των πλακοστρώσεων , για τις οποίες έγινε πολύ γνωστός καθώς χρησιμοποιούσε μια ιδιαίτερη τεχνική, τα ”πλακίδια”.
ESCHER και Γεωμετρία (5)
Τα έργα του Έσερ (1) 1.Χέρια που σχεδιάζουν
Τα έργα του Έσερ (2) 2. Τα Ερπετά
Τα έργα του Έσερ (3) 3.Ουρανός και Νερό
Τα έργα του Έσερ (4) 4. Βαρύτητα
Τα έργα του Έσερ (5) 5. Ημέρα και Νύχτα
‘Τυλίξτε την τέχνη σε μια κόλλα χαρτί…’ ‘Τυλίξτε την τέχνη σε μια κόλλα χαρτί…’
Εισαγωγή στο Οριγκάμι Το Οριγκάμι (Ιαπωνική λέξη, από τα όρι και κάμι, που σημαίνουν το δίπλωμα χαρτιού) είναι η καλλιτεχνία του διπλώματος χαρτιού ενώ απαγορεύεται το κόψιμό του. Το οριγκάμι δεν χρησιμοποιείται μόνο ως εικαστική τέχνη και τρόπος διασκέδασης, αλλά έχει εφαρμογές και σε τομείς όπως τα μαθηματικά, η αρχιτεκτονική, η ιατρική (ως μέθοδος θεραπείας) κ.ά.
Από το παρελθόν στο παρόν (1) Από τον 1ο αιώνα, όταν το χαρτί εμφανίστηκε στην Κίνα, οι άνθρωποι άρχισαν να του δίνουν διάφορα σχήματα. Τον 6ο αιώνα μοναχοί βουδιστές μετέφεραν τα μυστικά του χαρτιού στην Ιαπωνία όπου άρχισε να χρησιμοποιείται στην καθημερινή ζωή. Οι Ιάπωνες δίπλωναν το χαρτί φτιάχνοντας δώρα και απασχολώντας τα παιδιά τις βροχερές μέρες που έπρεπε να μένουν στο σπίτι. Έτσι το δίπλωμα του χαρτιού έγινε παράδοση και μεταφέρθηκε από γενιά σε γενιά φτάνοντας ως τις μέρες μας.
Από το παρελθόν στο παρόν(2) Την ιστορική περίοδο Kamakura (1185-1333) ένα επίσημο δώρο ήταν το noshi awabi, το εσωτερικό ενός όστρακου, τυλιγμένο με ορισμένο τρόπο σε χαρτί. Επειδή το αποτέλεσμα έμοιαζε με πεταλούδα, αυτά τα πρώτα origami ονομάστηκαν ocho και mecho (αρσενική και θηλυκή πεταλούδα)
Από το παρελθόν στο παρόν (3) Στη Δύση το χαρτί έρχεται πολύ αργότερα, μέσω των Αράβων που κλέβουν το μυστικό της κατασκευής του από Κινέζους φυλακισμένους στη Σαμαρκάνδη (περίπου 750 μ.Χ.) και το μεταφέρουν στην Ισπανία. Από εκεί παίρνει το δρόμο για την Γαλλία, Αγγλία, Κεντρική Ευρώπη (περίπου 1500 μ.Χ.). Εκεί υπήρχε η συνήθεια ο νονός να δίνει ένα ειδικά διπλωμένο χαρτί στο παιδί με την ημερομηνία της βάφτισης επάνω. Το πιο διάσημο όμως origami της Ευρώπης του 17ου αιώνα ήταν ένα πουλί γνωστό με το ισπανικό του όνομα pajarita. Βέβαια, το ίδιο σχέδιο οι Ιάπωνες το έλεγαν inu (σκύλο!) Από το παρελθόν στο παρόν (3)
Από το παρελθόν στο παρόν (4) Οι σύγχρονοι δημιουργικοί τρόποι διπλώματος δημιουργήθηκαν από τον Akira Yoshizawa , ο οποίος μαζί με τον Αμερικανό Sam Randlett εισήγαγαν το σύστημα γραμμών και τόξων που χρησιμοποιείται στα διαγράμματα οδηγιών. Akira Yoshizawa Sam Randlett
Το Οριγκάμι στην επιστήμη (1) Το origami δεν χρησιμοποιείται μόνο ως εικαστική τέχνη και τρόπος διασκέδασης , αλλά έχει εφαρμογές και σε τομείς όπως τα μαθηματικά , η αρχιτεκτονική και η μηχανική η διακόσμηση , η διαφήμιση, η ιατρική κ.α Πιο κάτω βλέπουμε πως το origami μπορεί όμως να έχει εφαρμογή στην κατασκευή ενός ηλιακού συλλέκτη ο οποίος διπλώνεται για εξοικονόμηση χώρου και ανοίγει όταν χρειάζεται. Η μέθοδος αυτή είναι ενός Ιάπωνα καθηγητή πανεπιστημίου του Koryo Miura
Το Οριγκάμι στην Επιστήμη (2) Ένας άλλος επιστήμονας που ασχολείται με το origami και τα μαθηματικά και συνεργάζεται με τη Nasa είναι ο Robert Lang.. Η Nasa έχει χρησιμοποιήσει την ακολουθία των κατασκευών origami για να αναπτύξει ένα τηλεσκόπιο το eyeglass που έχει πάλι τη λογική του διπλώματος και ξεδιπλώματος, ώστε να είναι δυνατό ένα μεγάλο και υψηλών δυνατοτήτων τηλεσκόπιο να χωράει σε κάποιο όχημα και να μεταφέρεται
Σχηματίζουμε γωνία 60 μοιρών με τη δίπλωση ορθογωνίου χαρτιού Σχηματίζουμε γωνία 60 μοιρών με τη δίπλωση ορθογωνίου χαρτιού Το ΜΝ είναι η μεσοκάθετος του ΑΒ, άρα κάθε σημείο της θα ισαπέχει από τα άκρα του ΑΒ. Συνεπώς ΚΑ=ΚΒ. Τώρα θα μου πείτε πως προέκυψε το Κ . Το σημείο Κ προκύπτει από τη δίπλωση του χαρτιού.
Φτιάξε το δικό σου Οριγκάμι Γερανός 1ο βήμα 2ο βήμα 3ο βήμα 4ο βήμα 5ο βήμα 6ο βήμα 7ο βήμα 8ο βήμα 9ο βήμα 10ο βήμα
Εισαγωγή στο Τάνγκραμ Το τάνγκραμ (Είναι κινέζικη λέξη, που σημαίνει επτά επίπεδα πλακίδια) είναι ένα παζλ που αποτελείται από επτά επίπεδα σχήματα, που ονομάζονται ταν (tan, επτάρι), τα οποία ενώνονται για να σχηματίσουν σχήματα. Ο στόχος του παζλ είναι να διαμορφώσει κάποιο συγκεκριμένο σχήμα χρησιμοποιώντας και τα επτά κομμάτια, χωρίς να επικαλύπτει το ένα το άλλο. Ένας Κινέζος ψυχολόγος έχει ονομάσει το τάνγκραμ «το συντομότερο ψυχολογικό τεστ στον κόσμο», αν και όποιος ασχολείται με αυτό το κάνει για ψυχαγωγία και όχι για ψυχολογική ανάλυση
Από το παρελθόν στο παρόν (1) Το tangram έγινε γνωστό ως ένα δημοφιλές παιχνίδι στην Κίνα κοντά στην έναρξη του 18ο αιώνα. Οι πρώτες δημοσιεύσεις γι’ αυτό γίνονται το 1813 και παρ ότι είναι εξαιρετικά εθιστικό και όχι τόσο εύκολο όσο φαίνεται , στην κινέζικη κουλτούρα αποτελούσε ένα παιχνίδι για παιδιά και γυναίκες . Αργότερα στα τέλη του 18ου αιώνα έγινε γνωστό στην Ευρώπη και την Αμερική . Οι ρίζες της λέξης Τάνγκραµ, χάνονται στα βάθη του χρόνου, µε µια σειρά από ποικίλες πιθανές εξηγήσεις. Μία από αυτές είναι ότι η λέξη τάνγκραµ προέρχεται από την αγγλική γλώσσα ως σύντμηση δυο λέξεων. Της (καντονέζικης ) λέξης για την Κίνα (Τανγκ) και της ελληνικής λέξης γράμμα.
Από το παρελθόν στο παρόν (2) Το παιχνίδι υπήρξε πολύ δημοφιλές στην Αγγλία , γεγονός που οφείλεται εν μέρει και στον Λιούις Κάρολ τον συγγραφέα της «Άλικης την χώρα των θαυμάτων » και καθηγητή μαθηματικών στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης , ο όποιος πρόσθεσε στις υπάρχουσες φιγούρες και ήρωες από τα βιβλία του. Πολλές από αυτές και εξαίσια τάγκραµ πήγαν στη ∆ανία. Ένας παράγοντας που συνέβαλε στην αύξηση της δημοτικότητας του παιχνιδιού στην Ευρώπη ήταν ότι παρόλο που η Καθολική Εκκλησία απαγόρευσε πολλές µορφές ψυχαγωγίας για το Σάββατο, δεν έκαναν καμία αντίρρηση για παζλ παιχνίδια, όπως το τάγκραµ. Η δεύτερη τρέλα ήταν στη Γερμανία και την Αμερική (1891-1920) Tangrams εισήχθησαν για πρώτη φορά στο γερμανικό κοινό µε τον βιομήχανο Friedrich Adolf γύρω στο 1891. Τα σκηνικά έγιναν από πέτρα ή ψευδή πήλινα, και διατίθενται στο εμπόριο µε την ονομασία "Η Άγκυρα παζλ».
Παίξε με το Τάνγκραμ Φιγούρες του τάνγκραμ Άνθρωπος: Ζώα: Αντικείμενα: