Συμβουλευτική εστιασμένη σε λύσεις (Solution-focused counselling)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ικανότητες Επικοινωνίας
Advertisements

Η ιστορία του Πέπε.
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
«Τι είναι αυτό που σας εκπλήσσει περισσότερο στους ανθρώπους;»
Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
Επιμορφωτικό Σεμινάριο 23 & 24 Νοεμβρίου 2013 Θεωρητική Κατάρτιση και Πρακτική Άσκηση Aναστάσιος Νικήτας Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Υπεύθυνος Αθλήματος Κολύμβησης.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ.
Δασκάλες: Βούλα Τζιαούρη
Έχεις δύο επιλογές! από το
Γνωριμία με τον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή
ΕΣΤΙΑΣΗ. → Οι άνθρωποι τείνουν να συζητούν για αυτά που λένε οι άλλοι άνθρωποι. → Το μοντέλο που παρέχουμε ως σύμβουλοι, συμβάλλει και προσδιορίζει το.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Lord Robert Baden Powell of Gilwell. TΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΗΝΥΜΑ Αγαπητοί μου πρόσκοποι, είμαι 80 ετών (πώς σας φαίνεται;) αλλά δεν μπορώ να πω ότι αισθάνομαι.
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε» Διασχολικό Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Όταν το ΕΓΩ συναντά το ΕΜΕΙΣ.
Δραστηριότητα 12‘Σκέψου και Παρουσίασε τον Εαυτό σου’ Οδηγίες Συμπλήρωσε τα πεδία Ονειρεμένη Καριέρα Καριέρα ‘Όλα Καλά’ Μέτρια Καριέρα Υποχρεωτική Καριέρα.
ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ!!!
Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Ανάπτυξη ουσιαστικής συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών.
ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ Αρχοντάκη Στέλλα
ΟΙ ΔΥΟ ΦΙΛΕΣ ΣΟΦΙΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ Δ1.
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Έχεις άγχος; Είναι φυσιολογικό. Λίγο άγχος είναι ωφέλιμο, γιατί βοηθάει το άτομο να συγκεντρωθεί πολύ καλά και να είναι σε εγρήγορση. Μια καλή αρχή είναι.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 : ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΟΥ;
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΟ ΕΦΗΒΟ ΑΓΟΡΙ - ΚΟΡΙΤΣΙ 5o γενικό λύκειο Ηρακλείου ΔΙΔ. ΕΤΟΣ: Β. ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ Ομάδα εργασίας Μάριος.
ΦΙΛΙΑ Σε μια αληθινή φιλία, βρίσκομαι μαζί με τον άλλο άνθρωπο για να μοιραστούμε την ίδια τη ζωή, τις χαρές και τις λύπες της. Ο αληθινός φίλος είναι.
Ένα Σύντομο Σεμινάριο Ανθρώπινων Σχέσεων
Ας ελέγξω το γραπτό μου!.
ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΣΤΟΝ ΕΞΩ ΚΟΣΜΟ 17 Ασίκη Ζωή / 1 ο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερούπολης.
Αγαπημένο μου παιδί....
ΕΠΙΜΕΛΙΑ: Κατερίνα Μαράντη Ηλέκτρα Γιαντζίκη Δημήτρης Βασιλείου Νικόλας Έρτσος.
Πραγματοποιήθηκε η δεύτερη επίσκεψη του σχολείου μας στο Ειδικό Σχολείο Ν. Κορινθίας.
Επηρεάζοντας έμμεσα το πρόβλημα
Βιωματικές δράσεις Α΄ τάξη Σχ. Έτος: Γ΄ Τρίμηνο
Σχεσιοδυναμική και προσωποκεντρική συμβουλευτική Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Πανεπιστήμιο Πατρών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Συμβουλευτική εστιασμένη σε λύσεις και η εφαρμογή της στην εκπαίδευση Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Πανεπιστήμιο Πατρών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.. ΤΙ ΕΙΝΑΙ;; «Είναι Ένα Από Τα Μικρά Μυστικά Του Ελέγχου Της Σκέψης. Ο Θετικός Αυτοδιάλογος Βοηθάει Τους Αθλητές/τριες Να Βρίσκονται.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 10 : ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc,
Στρογγυλοποίηση φυσικών και δεκαδικών αριθμών Πρόχειροι λογαριασμοί.
Μείωση της αποφυγής - avoidance reduction Λίγοι θεραπευτές σήμερα θα χρησιμοποιούσαν αυτή την προσέγγιση μεμονωμένα. Τη χρησιμοποιούν ως ένα μέρος του.
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης. Παράγοντες επιλογής Ένα βασικός παράγοντας, για να επιλέξω να γίνω εκπαιδευτικός ήταν ότι και οι δύο μεγαλύτερες αδελφές.
ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΣΚΗΣΗ ΠΡΑΞΗΣ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ Η΄ Εξάμηνο Τμήματος Χρηματοοικονομικής.
Συνέντευξη με νήπια.
Εθισμός στο Διαδίκτυο.
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
ΕΓΩ - ΕΝΑΣ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Πληροφορική και Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Κων/νος Καβάφης Διαθεματική εργασία Λογοτεχνίας Σταυρούλα Μαγουλά
Η δύναμη της εικόνας Σήμερα γιορτάζουμε την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου με θέμα «Γίνε η αλλαγή: Όλοι μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο»
Ένα Σύντομο Σεμινάριο Ανθρώπινων Σχέσεων
Αγαπημένο μου παιδί....
ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ως οπλο επικοινωνιας
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΡΙΣΙΜΟΥ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Γονείς και Πανελλήνιες Εξετάσεις
Πείθουμε τους εαυτούς μας ότι η ζωή μας θα είναι καλύτερη όταν θα παντρευτούμε, θα αποκτήσουμε ένα μωρό, μετά ένα ακόμα. Μετά αγχωνόμαστε διότι τα παιδιά.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Πείθουμε τους εαυτούς μας ότι η ζωή μας θα είναι καλύτερη όταν θα παντρευτούμε, θα αποκτήσουμε ένα μωρό, μετά ένα ακόμα. Μετά αγχωνόμαστε διότι τα παιδιά.
Οι απόψεις των μαθητών του σχολείου μας για τα βιντεοπαιχνίδια
Πείθουμε τους εαυτούς μας ότι η ζωή μας θα είναι καλύτερη όταν θα παντρευτούμε, θα αποκτήσουμε ένα μωρό, μετά ένα ακόμα. Μετά αγχωνόμαστε διότι τα παιδιά.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συμβουλευτική εστιασμένη σε λύσεις (Solution-focused counselling) Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Πανεπιστήμιο Πατρών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης stephanosv@upatras.gr

ΕΛΒΣ Συμβουλευτική είναι η παροχή στήριξης, ενθάρρυνσης και βοήθειας για την επίλυση προβλημάτων Η ΕΛΒΣ αποτελεί μορφή συμβουλευτικής παρέμβασης βραχείας διάρκειας. Ανήκει στο κίνημα της θετικής ψυχολογίας. Θεωρεί πως οι λύσεις στα προβλήματα βρίσκονται καλά κρυμμένες στο ιστορικό του κάθε μαθητή Για παράδειγμα, οι αγχώδεις μαθητές δεν διακατέχονται πάντοτε από άγχος, καθότι υπάρχουν στιγμές που το άγχος τους είναι σημαντικά μειωμένο. Επομένως, οι μαθητές είναι σε θέση να εντοπίσουν χρονικές περιόδους κατά τις οποίες απουσιάζουν τα προβλήματά τους. Στόχος του συμβούλου: να τους θέσει ξανά σε τροχιά ανάπτυξης.

Θεωρητικές παραδοχές της ΕΛΒΣ Όταν επικεντρωνόμαστε στις επιτυχίες, συμβαίνουν αλλαγές ωφέλιμες Κάθε πρόβλημα έχει τις εξαιρέσεις του, οι οποίες (εξαιρέσεις) μπορούν να μετατραπούν σε λύσεις Μικρές αλλαγές μπορούν να οδηγήσουν σε μεγαλύτερες μέσα από τους κυματισμούς που επιφέρουν

Θεωρητικές παραδοχές της ΕΛΒΣ Όλοι οι πελάτες διαθέτουν ό,τι χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους Βλέπουμε τους στόχους των πελατών με όρους θετικούς (τι επιθυμούν να επιτύχουν) παρά με όρους αρνητικούς (τι δεν επιθυμούν να πράξουν)

Επιπρόσθετες κατευθυντήριες γραμμές Έννοια 1η: απέφευγε την (υπερ)ανάλυση του προβλήματος Έννοια 2η: Να είσαι αποτελεσματικός στις παρεμβάσεις σου Έννοια 3η: Επικεντρώσου στο παρόν και στο μέλλον Έννοια 4η: Εστίασε στις πράξεις παρά στις ενοράσεις

Πλεονεκτήματα Διαπνέεται από μια αισιόδοξη στάση απέναντι στο άτομο Εστιάζει στις λύσεις παρά στα προβλήματα Δεν απαιτείται εκτεταμένη εκπαίδευση ή κατάρτιση από τη πλευρά του συμβούλου Μπορεί να διεκπεραιωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα Εστιάζει στις λύσεις που έχει δώσει ο ίδιος ο συμβουλευόμενος κατά το παρελθόν

Μειονεκτήματα Δεν αντιμετωπίζονται οι βαθύτερες αιτίες των προβλημάτων Στηρίζεται στη δημιουργική χρήση του λόγου που ίσως δεν ενδείκνυται σε πολύ μικρές ηλικίες Μπορεί να δημιουργηθεί ή αίσθηση στον συμβουλευόμενο ότι ο σύμβουλος υποβαθμίζει το πρόβλημα του ή δεν τον αντιμετωπίζει με τη δέουσα προσοχή.

Προβληματική στοχοθεσία Αρνητικοί στόχοι  θετικοί στόχοι Σ: Αντί λοιπόν να χάσεις την ψυχραιμία σου, τι θα έκανες; Μ: Θα ήμουν ήρεμος. (Θετικός στόχος) Σ: Αυτό που θέλεις είναι να παραμείνεις ήρεμος. Τι θα έκανες που θα σου έδειχνε ότι είσαι ήρεμος; (Απαρίθμηση των λεπτομερειών του στόχου)

Προβληματική στοχοθεσία Στόχοι του τύπου «Δεν ξέρω» Αν ήξερες… Επιζήμιοι στόχοι: Σ: Ποιος είναι ο στόχος σου; Μ: Δεν θέλω να δίνω εξετάσεις. Σ: Για ποιο λόγο δε θέλεις να δίνεις εξετάσεις; Μ: Γιατί αποτυγχάνω κι έχω πάψει να προσπαθώ. Σ: Αν είχες προσπαθήσει περισσότερο και τα πήγαινες καλύτερα στις εξετάσεις θα ήσουν πιο ικανοποιημένος; Μ: Ίσως

Η ερώτηση για το θαύμα Υπέθεσε ότι όταν πας για ύπνο απόψε, ένα θαύμα γίνεται και επειδή κοιμάσαι, δεν ξέρεις ότι συμβαίνει. Το θαύμα λύνει το πρόβλημα που σε έφερε εδώ. Όταν ξυπνήσεις το πρωί, ποιες είναι οι ενδείξεις που θα σε οδηγήσουν να ανακαλύψεις ότι αυτό το θαύμα έχει πραγματοποιηθεί; Τι θα παρατηρήσεις ότι κάνεις διαφορετικά;

Ακατάλληλοι τύποι θαυμάτων Μη Συγκεκριμένα (Ασαφή) Θαύματα Μ: Αν αυτό το θαύμα γινόταν, θα ξύπναγα το πρωί και θα ήμουν πιο χαρούμενος. Σ: Και όταν θα είσαι πιο χαρούμενος, τι θα έκανες; Ακατόρθωτα ή Απίθανα Θαύματα Σ: Σου λείπει λοιπόν πολύ η γιαγιά σου από τότε που πέθανε. Τι είναι αυτό που σου λείπει περισσότερο; Μ: Με έκανε να αισθάνομαι άνετα να της μιλάω όταν κάτι με απασχολούσε και πραγματικά με άκουγε. Σ: Αυτό που θα ήθελες λοιπόν να συμβεί είναι, όταν κάτι σε απασχολεί, να νιώθεις άνετα να μιλήσεις σε κάποιον που πραγματικά σε ακούει;

Ακατάλληλοι τύποι θαυμάτων Θαύματα του τύπου «Θέλω οι άλλοι να είναι διαφορετικοί» - έννοια της ανταποκριτικότητας (reciprocity effect)

ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΕΚ ΝΕΟΥ ΠΑΡΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ Το λεξιλόγιο του μαθητή κλειδί για τον εντοπισμό μικρών επιτυχιών. Φράσεις ή λέξεις όπως, τον περισσότερο καιρό, σχεδόν πάντα, μερικές φορές ή συνήθως υποδηλώνουν εξαιρέσεις Μπορείς να θυμηθείς μια στιγμή όπου το θαύμα έλαβε χώρα έστω και ελάχιστα; Χρειάζεται υπομονή και η παρακίνηση. Μην απογοητεύεστε με το πρώτο «δε γνωρίζω» ή «δεν έχει συμβεί ποτέ» του συμβουλευόμενου.

ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΕΚ ΝΕΟΥ ΠΑΡΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ Σ: Γεωργία, μπορείς να θυμηθείς πότε ένιωσες λιγότερο άγχος όταν έδινες εξετάσεις; Μ: Νομίζω πως ναι, όταν έδινα για Proficiency Σ: Τι ήταν διαφορετικό τότε, που σε έκανε να νιώσεις πιο άνετα; Μ: Απλά δεν τις θεωρούσα ζήτημα ζωής ή θανάτου! Σ: Επομένως, το να μην θεωρείς τις εξετάσεις που δίνεις ζήτημα ζωής και θανάτου σε κάνει να νιώθεις πιο άνετα. Σ: Μάλλον!

ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΕΚ ΝΕΟΥ ΠΑΡΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ Αν ο μαθητής αποδίδει σε εξωτερικούς παράγοντες την επιτυχία, μετατόπισε την ευθύνη σε αυτόν (Στοιχηματίζω ότι …). Σ: Παντελή, μίλησε μου για την τελευταία φορά που έκανες μια άσκηση την ώρα της γυμναστικής και τα πήγες καλά. Πώς τα κατάφερες; Π: Στην ώρα της γυμναστικής, η κυρία μας έβαλε να κάνουμε κατακόρυφο κι εγώ τα κατάφερα! Μάλλον ήταν εύκολη η άσκηση. Σ: Ξέρεις, στοιχηματίζω ότι έχεις ξανακάνει την άσκηση αυτή στο παρελθόν και μάλιστα με λιγότερη επιτυχία, έτσι δεν είναι; Τι το διαφορετικό ήταν αυτή τη φορά; Π: Είπα μέσα μου «μπορώ να το κάνω» και έτσι την έκανα! Σ: Επομένως, πήρες μια νέα απόφαση αυτή τη φορά! Πως το έκανες αυτό;

Η χρήση της διαβαθμισμένης κλίμακας

Η χρήση της διαβαθμισμένης κλίμακας Οι συμβουλευόμενοι σπάνια δίνουν μηδενικές βαθμολογίες. Αν το πράξουν, τονίστε το γεγονός ότι απευθύνονται σε σας για βοήθεια Σ: Ανδρέα, λες ότι βρίσκεσαι στο απόλυτο μηδέν από πλευράς εξεταστικού άγχους. Όμως, το γεγονός ότι πήρες την απόφαση να μου μιλήσεις γι’ αυτό χωρίς να αποθαρρυνθείς από τη σκέψη μήπως και σε κρίνω αρνητικά δείχνει πως έχεις κάποιο έλεγχο πάνω στο άγχος σου, έτσι δεν είναι;

Η χρήση της διαβαθμισμένης κλίμακας Τι πρόκειται να κάνεις όταν ανέβεις ένα βαθμό στην κλίμακα; Τι θα σε δω εγώ να κάνεις, όταν θα έχεις μετακινηθεί από το 4 στο 5;» Προσοχή: Μικρά βήματα!

ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΜΠΟΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ (βάζοντας σημάδια στο ναρκοπέδιο) Οι συμβουλευόμνοι και οι σύμβουλοι εντοπίζουν τα εμπόδια (νάρκες) στην ολοκλήρωση των στόχων Αυτό βοηθά τους μαθητές να είναι ρεαλιστές όσον αφορά τη σκληρή δουλειά που έχουν μπροστά τους Σ: Μαρία, μου είπες ότι σε βοηθάει πολύ αν το βράδυ της παραμονής των εξετάσεων πας μια βόλτα με την αγαπημένη σου φίλη. Μπορείς να το συζητήσεις αυτό μαζί της ώστε να είναι διαθέσιμη όταν την χρειαστείς; Η΄ Σ: Μου είπες ότι σε αγχώνει να μιλάς στο τηλέφωνο με τον τάδε ή δείνα την παραμονή των εξετάσεων. Μπορείς να σκεφτείς από τώρα μια δικαιολογία για να τον αποφύγεις όταν θα σου τηλεφωνήσει πριν από τις εξετάσεις που δίνεις;

Σύνοψη Η συμβουλευτική που εστιάζει σε λύσεις ενδυναμώνει το άτομο, ώστε να επιδιώξει συστηματικά λύσεις που στο παρελθόν είχαν αποδώσει καρπούς, έστω και περιορισμένους. Η (συνεργατική και κατανοητική) σχέση ανάμεσα στον σύμβουλο και τον συμβουλευόμενο είναι και εδώ το ήμισυ του παντός!

«Είναι λάθος να ψάχνεις για εξηγήσεις όταν το μόνο που χρειάζεσαι είναι μια περιγραφή του πώς λειτουργούν τα πράγματα» L. Wittgenstein

Ερωτήσεις – παρατηρήσεις; Ευχαριστώ! Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Πανεπιστήμιο Πατρών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης stephanosv@upatras.gr Ερωτήσεις – παρατηρήσεις;

Σύνοψη Η συμβουλευτική που εστιάζει σε λύσεις ενδυναμώνει το άτομο να επιδιώκει συστηματικά λύσεις που στο παρελθόν είχαν αποδώσει καρπούς. Η (συνεργατική και κατανοητική) σχέση ανάμεσα στον σύμβουλο και τον συμβουλευόμενο είναι το ήμισυ του παντός!

«είναι λάθος να ψάχνεις για εξηγήσεις όταν το μόνο που χρειάζεσαι είναι μια περιγραφή του πώς λειτουργούν τα πράγματα» L. Wittgenstein

Άσκηση Σκεφθείτε ένα πρόσφατο πρόβλημα που σας προξενεί κάποια δυσκολία και απαντήστε. Πότε ξεκίνησε το πρόβλημα; Ποια φαίνεται να είναι η αιτία του προβλήματος; Πόσο συχνά συμβαίνει το πρόβλημα αυτό; Τι είναι αυτό που συντηρεί το πρόβλημα; Τι κάνετε για να ξεπεράσετε το πρόβλημα;

Άσκηση Χρησιμοποιήστε το ίδιο πρόβλημα για να απαντήσετε στις ακόλουθες ερωτήσεις: Πότε συμβαίνει να μη βιώνετε το πρόβλημα αυτό (ενώ κανονικά θα έπρεπε να είχε εμφανιστεί); Τι το διαφορετικό υπάρχει τις φορές που δεν έχετε το πρόβλημα αυτό; Πώς εξηγείτε το ότι δεν υπάρχει πρόβλημα σε αυτές τις περιπτώσεις; Πώς καταφέρνετε να μη δημιουργείται πρόβλημα στις περιπτώσεις αυτές;

Άσκηση Παρατηρήστε τις διαφορετικές αντιδράσεις που είχατε καθώς απαντούσατε στις ερωτήσεις που εστίαζαν στο πρόβλημα και στις ερωτήσεις που εστίαζαν στη λύση. Ποιες ερωτήσεις σας φάνηκαν περισσότερο βοηθητικές; Ποιες σας βοήθησαν να είστε περισσότερο υπεύθυνοι; Ποιες ίσως οδηγήσουν σε ενίσχυση της αυτοεκτίμησής σας;