Μάθημα 8 Ο Εννοιολογικός Χάρτης (Concept map) ως Εργαλείο Αξιολόγησης της Επίδοσης των Εκπαιδευομένων Inserire, solo in questa slide, un’immagine.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Advertisements

Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Σχεδιαστικά εργαλεία Διαχείριση σελίδων Βιβλιοθήκες αντικειμένων Διαχείριση αντικειμένων Επιφάνεια ψηφιακής μελάνης Πληκτρολόγιο οθόνης ΟΦΕΛΗ Αναγνώριση.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ»
Ορισμός εννοιολογικού χάρτη
Xαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
Xαρτογράφηση Εννοιών με λογισμικό Inspiration
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Χαρτογραφώ- Κατανοώ- Δημιουργώ
CmapTools – Διδακτική ενότητα «Νευρικό Σύστημα»
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
Σενάριο.
Πρόγραμμα Kidspiration
Διδακτικά σενάρια.
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
Συμβολική αναπαράσταση της γνώσης
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Νέα μάθηση Βασικές αρχές για την επιστήμη της εκπαίδευσης
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: «Η σημασία των νοητικών σχημάτων στην οικοδόμηση της γνώσης και η χρησιμοποίησή τους ως εργαλείων μάθησης: Η περίπτωση.
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Διδάσκων : Βασίλης Κόμης Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 09 : Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ: Εννοιολογική Χαρτογράφηση- Εννοιολογικοί Χάρτες Βασίλειος.
H θεωρία της διασυνδεδεμένης μάθησης (connectivism) E ργαλεία Web 2.0.
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ «Εκπαιδευτική Τεχνολογία-Πολυμέσα»
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Προσεγγίσεις εκπαιδευτικής τεχνολογίας: 2. η προσέγγιση AI
Προσεγγίσεις εκπαιδευτικής τεχνολογίας: 1. η προσέγγιση AI (2)
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Mαθήματα 9,10 Η ήχος και το video στην τάξη Ψηφιακή Αφήγηση
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
Διδακτική της Πληροφορικής
«ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ»
Συνεδρία 8 Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Οριζόντιο Έργο Υποστήριξης Σχολείων, Εκπαιδευτικών και Μαθητών στο Δρόμο για το ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, νέες υπηρεσίες Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και Στήριξη.
«Εκπαιδευτική Αξιολόγηση»
Mαθήματα 9,10,11 Η ήχος και το video στην τάξη Ψηφιακή Αφήγηση
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Φορεις και μορφες αξιολογησης: 2Ο Μαθημα
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Δημιουργία σεναρίου.
Mάθημα 7 Εργαλεία Web 2.0 Inserire, solo in questa slide, un’immagine di sfondo che sarà utilizzata per tutte le lezioni del corso. Possibilmente scegliere.
ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ (concept mapping)
Προσεγγίσεις εκπαιδευτικής τεχνολογίας: 3
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΕΣ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΣΜΟΥ
Εισαγωγική Επιμόρφωση για την εκπαιδευτική αξιοποίηση ΤΠΕ (Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ.
Εννοιολογικοί χάρτες στην εκπαιδευτική διαδικασία
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Συμπεριφορισμός Inserire, solo in questa slide, un’immagine di sfondo che sarà utilizzata per tutte le lezioni del corso. Possibilmente scegliere un’immagine.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Ατομικός Φάκελος Υλικού / Φάκελος Εργασιών Εκπαιδευτικού και Μαθητή
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μάθημα 8 Ο Εννοιολογικός Χάρτης (Concept map) ως Εργαλείο Αξιολόγησης της Επίδοσης των Εκπαιδευομένων Inserire, solo in questa slide, un’immagine di sfondo che sarà utilizzata per tutte le lezioni del corso. Possibilmente scegliere un’immagine che richiami i colori del titolo o si armonizzi con essi. La lezione inizia sempre con il docente in piedi. Il PPT deve essere accompagnato da una “scaletta di regia” (vedi file di esempio: SEC_OAZ_Regia_L02) che deve essere compilata nel dettaglio e consegnata alla Produzione alcuni giorni PRIMA di arrivare in sala di registrazione.

Θέματα Εννοιολογικός χάρτης Νοηματική μάθηση Δομικά στοιχεία εννοιολογικού χάρτη Εννοιολογική χαρτογράφηση Σχεδιασμός και ανάπτυξη εννοιολογικού χάρτη Εργαλεία - λογισμικά σχεδιασμού και ανάπτυξης εννοιολογικού χάρτη Είδη εννοιολογικών χαρτών Il docente inizia la lezione in piedi e descrive gli argomenti che tratterà. Tutte le lezioni iniziano sempre con questa formula: “Sono il Prof. Nome e Cognome, in questa lezione parleremo di: argomento 1 Argomento 2 Argomento n Nella descrizione degli argomenti il docente può usare o meno la lavagna a fogli mobili. Ove opportuno, può essere utilizzato il seguente effetto di animazione: Entrata, Dissolvenza, Veloce, Al clic del mouse. Per inserire nuove diapositive, utilizzare sempre l’apposita funzione di PowerPoint: Menu Inserisci Nuova diapositiva. Scegliere, eventualmente, dal Riquadro attività, un layout diverso da quello proposto in automatico.

Στόχοι Στο τέλος του μαθήματος, θα είστε σε θέση να: ορίζετε τους εννοιολογικούς χάρτες αναλύετε την πρόσθετη παιδαγωγική τους αξία διακρίνετε τα είδη εννοιολογικών χαρτών αναφέρετε τα πιο δημοφιλή και εύχρηστα εργαλεία σχεδιασμού και ανάπτυξης εννοιολογικών χαρτών παρακολουθώντας τα video tutorials των προτεινόμενων εργαλείων, να σχεδιάζετε εννοιολογικούς χάρτες. Il docente può continuare a stare in piedi e usare la lavagna a fogli mobili mentre descrive gli obiettivi della lezione, oppure può sedersi e descriverli supportato dal PPT e dalle sue funzioni (puntatore pennarello rosso).

Εννοιολογικοσ χαρτησ: ορισμοσ, δομικα στοιχεια

(Computer Assisted Instruction) (Artificial Intelligence) συμπεριφορισμός (behaviorism) γνωσιακή θεωρία (cognitivism) εποικοδομισμός (constructivism) ΕΠ ΘΜ Π CAI (Computer Assisted Instruction) AI (Artificial Intelligence) Logo as Latin CSCL Koschmann, 1996

Ορισμός Διεθνής βιβλιογραφία: «Concept Map» Τις τελευταίες δεκαετίες, τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική βιβλιογραφία, έχει ήδη αναγνωριστεί ως ένα ιδιαίτερα δυναμικό εργαλείο διδασκαλίας, μάθησης, αξιολόγησης και ενεργητικής συμμετοχής των εκπαιδευομένων στη μαθησιακή διαδικασία Η έννοια του εννοιολογικού χάρτη αναπτύχθηκε από τους Novak και Gowin (Novak & Gowin, 1984) και εδράστηκε στη θεωρία της «νοηματικής μάθησης – meaningful learning» του Ausubel (Ausubel et al., 1978).

Ορισμός – θεωρητικές βάσεις Σύμφωνα με τον Ausubel, η νοηματική μάθηση συντελείται, όταν ο εκπαιδευόμενος επιτυγχάνει να συνδέσει, ή/και να συσχετίσει, να ενσωματώσει, να αφομοιώσει και να ταξινομήσει τη νέα γνώση με τις προυπάρχουσες γνωστικές δομές του Ουσιαστικά, ο εννοιολογικός χάρτης αποτελεί το γνωστικό́ εργαλείο, μέσω του οποίου μπορεί να επιτευχθεί και να αποτυπωθεί διαγραμματικά η εννοιολογική αλλαγή (γνώσεων και εννοιολογικών σχημάτων) του εκπαιδευομένου. Πρόκειται για μια οπτικοποιημένη μορφή απεικόνισης της αναπαράστασης, της οργάνωσης και της σύνδεσης - συσχέτισης των εννοιών που αναφέρονται σε ένα συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο - θέμα.

Δομικά στοιχεία Κεντρική έννοια (central concept) αναλύεται σε επιμέρους έννοιες και απεικονίζεται στην κορυφή του χάρτη συνήθως με τη μορφή κύκλου Κόμβοι (nodes) απεικονίζουν γραφικά τις επιμέρους έννοιες στις οποίες αποδομείται η κεντρική έννοια και προσδιορίζονται πάντα με μια ετικέτα (label) Η γραφική απεικόνιση τους διακρίνεται από την κεντρική έννοια και συνήθως έχει τη μορφή παραλληλόγραμμου ή τετραγώνου

Δομικά στοιχεία Σύνδεσμοι (links) αναπαριστούν τις σχέσεις - συσχετίσεις μεταξύ των εννοιών και περιγράφουν στην ουσία πώς μια έννοια συνδέεται με μια άλλη. Αποτυπώνονται γραφικά με τη μορφή γραμμών ή βελών, τα οποία εμπεριέχουν μια σύντομη φράση που προσδιορίζει τη σχέση ανάμεσα στις έννοιες. Επιπρόσθετα στοιχεία: α) παραδείγματα (π.χ. εικόνες, σύμβολα, κ.λπ.) που επεξηγούν - αποσαφηνίζουν τις έννοιες που περιγράφονται β) σύνθετες συνδέσεις (cross-links), οι οποίες διασυνδέουν έννοιες που ανήκουν σε διαφορετικά συμπλέγματα (πεδία) του χάρτη και οι οποίες αποκαλύπτουν συνθετότερες μεταξύ τους σχέσεις (π.χ. αλληλεπίδρασης, χρονικής ακολουθίας).

Παράδειγμα Εννοιολογικός χάρτης που αναπαριστά την έννοια «Ηλεκτρονικός Υπολογιστής»

Είδη Ιεραρχικοί εννοιολογικοί χάρτες (hierarchy concept maps) οι έννοιες αναπαρίστανται με ιεραρχική μορφή, όπου η πιο κεντρική έννοια τοποθετείται στην κορυφή και κάθε επιμέρους έννοια που την αναλύει, τοποθετείται σε κατώτερα επίπεδα, ανάλογα με τη σχέση που υπάρχει με τις υπόλοιπες έννοιες Αραχνοειδείς εννοιολογικοί χάρτες (spider concept maps) η κεντρική έννοια τοποθετείται στο κέντρο του χάρτη και γύρω από αυτό, σε ακτινωτή μορφή με φορά προς τα έξω, οργανώνονται οι επιμέρους έννοιες

Είδη Εννοιολογικοί χάρτες διαγραμμάτων ροής (flowchart concept maps) οι έννοιες οργανώνονται σε γραμμική ή κυκλική απεικόνιση, ακολουθώντας πάντα προκαθορισμένα βήματα διάρθρωσης Συστημικοί εννοιολογικοί χάρτες (system concept maps): αναπαριστούν τις έννοιες με τον ίδιο τρόπο, όπως και οι εννοιολογικοί χάρτες διαγραμμάτων ροής έχοντας ως επιπρόσθετο στοιχείο ότι στα άκρα τους ορίζεται «είσοδος» (input) και «έξοδος» (output).

Iεραρχικός ΕΧ https://www.leeds.ac.uk/educol/documents/000000811.htm

Αραχνοειδής ΕΧ http://www.thwink.org/soft/info/practice/ConceptMap.html

ΕΧ Διαγράμματος ροής http://users.eniinternet.com/bradleym/RDMCh3.html

Συστημικοί ΕΧ http://connie-gulick.com/Readings/Conceptmapping.htm

Σχεδιασμοσ και αναπτυΞη εννοιολογικου χαρτη Ενότητα 2 Σχεδιασμοσ και αναπτυΞη εννοιολογικου χαρτη

Βήματα εννοιολογικής χαρτογράφησης Θέμα Προσδιορισμός με σαφή και λεπτομερή τρόπο του μαθησιακού θέματος – προβλήματος που τίθεται και το οποίο οι εκπαιδευόμενοι καλούνται να χαρτογραφήσουν - αναπτύξουν με τη μορφή εννοιολογικού χάρτη. Έννοιες Προσδιορισμός και ομαδοποίηση των εννοιών που σχετίζονται με το υπό διερεύνηση θέμα α) αρχικά προσδιορίζονται με σαφήνεια οι σημαντικότερες έννοιες που θα αποτυπωθούν (συνήθως μέσω της τεχνικής του καταιγισμού ιδεών), β) οργανώνονται σε ομάδες και ταξινομούνται ιεραρχικά σε κατηγορίες (από τις πιο γενικές στις πιο ειδικές και στις πιο συγκεκριμένες - εξειδικευμένες).

Βήματα εννοιολογικής χαρτογράφησης Σχέσεις – συσχετίσεις Προσδιορισμός και οριοθέτηση των σχέσεων - συσχετίσεων μεταξύ των εννοιών. Στο συγκεκριμένο βήμα, προσδιορίζονται και αποτυπώνονται με γραφική (βέλος ή τόξο) και λεκτική μορφή (σύντομη φράση ή λέξη) οι σχέσεις μεταξύ των συνδεόμενων εννοιών Ο προσδιορισμός των σχέσεων γίνεται σε πρώτο επίπεδο ιεραρχικά (από την πιο γενική στην πιο ειδική) και σε δεύτερο επίπεδο σε σύνθετες συνδέσεις (cross-links). Εντοπίζονται δηλαδή έννοιες οι οποίες διασυνδέονται, αλλά ανήκουν σε διαφορετικά επίπεδα (ομάδες εννοιών) του χάρτη και οι οποίες αποτυπώνουν συνθετότερες σχέσεις μεταξύ τους.

Βήματα εννοιολογικής χαρτογράφησης Εμπλουτισμός με παραδείγματα Ο εννοιολογικός χάρτης εμπλουτίζεται με συγκεκριμένα παραδείγματα που επεξηγούν - αποσαφηνίζουν τις έννοιες που αποτυπώνονται Επανεξέταση και έλεγχος Αφού ο χάρτης έχει ολοκληρωθεί, στη συνέχεια επανεξετάζεται και ελέγχεται για τελευταία φορά ως προς την ορθότητα και πληρότητα του Στο συγκεκριμένο βήμα, αν απαιτηθεί, μπορούν να πραγματοποιηθούν διορθωτικές παρεμβάσεις, τόσο στο επίπεδο των εννοιών όσο και στο επίπεδο των σχέσεών τους.

Βήματα εννοιολογικής χαρτογράφησης Αξιολόγηση εννοιολογικού χάρτη το τελευταίο αλλά καθοριστικής σημασίας βήμα στη διαδικασία σχεδιασμού και ανάπτυξης ενός εννοιολογικού χάρτη Ο εκπαιδευτικός, προκειμένου να διευκολύνει, αλλά και να καθοδηγήσει αποτελεσματικά τους εκπαιδευομένους, στη φάση αυτή θα πρέπει να καθορίσει, να αποσαφηνίσει και να επεξηγήσει με κατανοητό και λεπτομερή τρόπο, τόσο την τεχνική αξιολόγησης, που θα εφαρμοστεί για την αποτίμηση (ποσοτική και ποιοτική) του εννοιολογικού χάρτη όσο και το σύνολο των κριτηρίων που θα αξιοποιηθούν.

Παιδαγωγικη δυναμικη και προσθετη αξια Ενότητα 3 Παιδαγωγικη δυναμικη και προσθετη αξια

Παιδαγωγική δυναμική Ο ΕΧ έχει αξιοποιηθεί σε ποικίλα γνωστικά αντικείμενα, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Χρήσεις α) εργαλείο διάγνωσης των αρχικών αντιλήψεων και διερεύνησης των αναπαραστάσεων των εκπαιδευομένων β) εργαλείο επίλυσης προβλημάτων γ) εργαλείο εννοιολογικής αλλαγής δ) εργαλείο συνεργασίας μεταξύ των μελών μιας ομάδας, ε) εργαλείο αξιολόγησης (καταγραφής και αποτίμησης της μαθησιακής τους πορείας) και στις τρεις μορφές της (αρχική-διαμορφωτική-τελική).

Παιδαγωγική δυναμική – καινοτομία Εμπλέκει ενεργά τους εκπαιδευομένους σε ανώτερες νοητικές διεργασίες ανάλυσης, κατανόησης και κριτικής αντιμετώπισης του υπό μελέτη αντικειμένου  αναδόμηση, στη σύνδεση, στη συσχέτιση και στην ενσωμάτωση της νέας γνώσης με τις προυπάρχουσες γνωστικές δομές Μεγιστοποιεί το ενδιαφέρον και αυξάνει τα κίνητρα των εκπαιδευομένων για ουσιαστική μάθηση Η αναπαράσταση των εννοιών και των σχέσεων που αναπτύσσονται παρέχει τη δυνατότητα στον εκπαιδευόμενο να αποκτήσει με εύληπτο, γρήγορο και κατανοητό τρόπο τόσο τη συνολική θεώρηση του υπό μελέτη γνωστικού πεδίου όσο και την εστίαση των επιμέρους τμημάτων που το συναποτελούν

Παιδαγωγική δυναμική – καινοτομία Υποστηρίζει τη συνεργατική δόμηση της γνώσης, αποτελώντας ουσιαστικά ένα εργαλείο επικοινωνίας, συνεργασίας και διαπραγμάτευσης απόψεων και ιδεών μεταξύ των μελών μιας ομάδας εκπαιδευομένων. Μέσω του εννοιολογικού χάρτη ενισχύεται το πλέγμα των αλληλεπιδράσεων που αναπτύσσεται στο πλαίσιο της ομάδας Συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτορρύθμισης και του αυτοελέγχου των εκπαιδευομένων, αποτελώντας ένα ισχυρό μεταγνωστικό εργαλείο.

Παιδαγωγική δυναμική – καινοτομία Αποτελεί ένα πολύτιμο διδακτικό εργαλείο, όταν αξιοποιείται από τους εκπαιδευτικούς ως στρατηγική μάθησης για το σχεδιασμό, την οργάνωση και την παρουσίαση ενός γνωστικού αντικειμένου. Αναλυτικότερα, η χρήση του ως εισαγωγικού χάρτη σε μια νέα μαθησιακή ενότητα, ως οργανογράμματος της διαδικασίας μάθησης που θα ακολουθηθεί, ή ως χάρτη επανάληψης των βασικών εννοιών ενός γνωστικού αντικειμένου/ενότητας, αποτελούν ορισμένες παραδειγματικές εκφάνσεις των πολλαπλών ρόλων που μπορεί να επιτελέσει.

Εφαρμογές – εκπαιδευτικός Διαγνωστική ή αρχική αξιολόγηση: ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει τον εννοιολογικό χάρτη για να ανιχνεύσει, να διερευνήσει τις προϋπάρχουσες γνώσεις, έννοιες, αντιλήψεις, κ.λπ. των εκπαιδευομένων Διαμορφωτική ή συνεχής αξιολόγηση: ο εκπαιδευτικός, αποτιμώντας (μέσω ποιοτικής κυρίως ανάλυσης) διαδοχικούς εννοιολογικούς χάρτες που έχει αναπτύξει ο εκπαιδευόμενος, μπορεί να συλλέξει πολύτιμα δεδομένα (π.χ. βαθμός κατανόησης εννοιών και των μεταξύ τους σχέσεων, την εννοιολογική αλλαγή που θα έχει συντελεστεί ή όχι, λανθασμένες αναπαραστάσεις εννοιών κ.λπ.) και να προβεί, αν απαιτηθεί, σε διορθωτικές παρεμβάσεις στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό

Εφαρμογές – εκπαιδευτικός Τελική ή αθροιστική αξιολόγηση: μετά την ολοκλήρωση μιας σειράς εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, ο εκπαιδευτικός μπορεί,μέσω της ποσοτικής και ποιοτικής ανάλυσης του εννοιολογικού χάρτη, να αποτιμήσει με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πληρότητα την επίδοση των εκπαιδευομένων.

Εφαρμογές – μαθητής Ο εκπαιδευόμενος μπορεί να κληθεί: α) να σχεδιάσει και να αναπτύξει έναν πλήρη εννοιολογικό χάρτη β) να διορθώσει έναν ήδη ανεπτυγμένο χάρτη, προβαίνοντας σε διορθωτικές παρεμβάσεις, τόσο στο επίπεδο των εννοιών όσο και στο επίπεδο των συνδέσεων γ) να επεκτείνει και να εμπλουτίσει έναν ήδη ανεπτυγμένο χάρτη δ) να συμπληρώσει έναν ημιδομημένο χάρτη με τις κατάλληλες έννοιες και συνδέσεις, κ.λπ.

Εργαλεια σχεδιασμου και αναπτυξησ εννοιολογικων χαρτων Ενότητα 3 Εργαλεια σχεδιασμου και αναπτυξησ εννοιολογικων χαρτων

1. FreeMind http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page

1. FreeMind Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη

1. FreeMind Επιλογές μορφοποίησης εννοιολογικού χάρτη

1. FreeMind πλήρης εννοιολογικός χάρτης

1. FreeMind – χαρακτηριστικά Παρέχεται δωρεάν Εγκαθίσταται και λειτουργεί σχεδόν σε οποιονδήποτε προσωπικό υπολογιστή με Windows, Mac ή Linux λειτουργικό Μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τη δημιουργία οργανογραμμάτων Παρέχει τη δυνατότητα εισαγωγής εικόνων και διαδικτυακών συνδέσμων στους κόμβους Παρέχει πολλαπλές επιλογές μορφοποίησης των χαρτών Μπορεί να εξαγάγει τους παραγόμενους χάρτες σε πολλαπλές μορφές για τη μετέπειτα χρήσης τους από άλλα προγράμματα Πλήρες ελληνικό περιβάλλον εργασίας

1. FreeMind – Video tutorial https://figshare

2. Inspiration http://www.inspiration.com/

2. Inspiration Περιβάλλον λειτουργίας

2. Inspiration Κατηγορίες σχεδίων και συμβόλων

2. Inspiration Δημιουργία εξατομικευμένης παλέτας γραφικών

2. Inspiration Συλλογή από εγκατεστημένα προσχέδια

2. Inspiration Δημιουργία χάρτη

2. Inspiration Μετατροπή χάρτη σε διάγραμμα

2. Inspiration Δημιουργία παρουσιάσεων

2. Inspiration Εξαγωγή κόμβων ως εικόνων

2. Inspiration Ολοκλήρωση παρουσίασης

2. Inspiration - λειτουργίες – σύνοψη Εμπορική εφαρμογή εγκαθίσταται σε προσωπικούς υπολογιστές με Windows ή Mac Δημιουργία διαγραμμάτων και παρουσιάσεων Πλούσια συλλογή από προεγκατεστημένα πρότυπα διαγραμμάτων, χαρτών και παρουσιάσεων καθώς επίσης εικόνες και σύμβολα Πολλαπλές επιλογές μορφοποίησης των χαρτών και των διαγραμμάτων Μπορεί να εξαγάγει τους παραγόμενους χάρτες σε πολλαπλές μορφές για τη μετέπειτα χρήση τους από άλλα προγράμματα, Υποστηρίζει την ελληνική γλώσσα για κάθε δημιούργημα.

2. Inspiration – Video tutorial https://figshare

Συμπεράσματα Ο εννοιολογικός χάρτης είναι ένα δυναμικό εργαλείο διδασκαλίας, μάθησης, αξιολόγησης και ενεργητικής συμμετοχής των εκπαιδευομένων στη μαθησιακή διαδικασία, ιδιαίτερα δημοφιλές τα τελευταία χρόνια Υπάρχουν 4 βασικά είδη ΕΧ Η ανάπτυξη ΕΧ κατά περιλαμβάνει 5 βήματα Η παιδαγωγική δυναμική του έγκειται στο εύρος των αντικειμένων εφαρμογής και των τρόπων χρήσης του από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές Υπάρχουν εμπορικές και δωρεάν εύχρηστες εφαρμογές ηλεκτρονικής εννοιολογικής χαρτογράφησης, τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει ο εκπαιδευτικός.

Πηγές Για περιεχόμενο αυτής της παρουσίασης αντλήθηκε υλικό: από το εγχειρίδιο «Σύγχρονες Μορφές Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης με Αξιοποίηση Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών», των Πετροπούλου, Ο., Κασιμάτη, Κ. & Ρετάλη, Σ. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/232, κεφάλαιο 7, σελίδες: 151 – 171 Από το Διαδίκτυο: https://www.leeds.ac.uk/educol/documents/000000811.htm (διαφάνεια 12) http://www.thwink.org/soft/info/practice/ConceptMap.html (διαφάνεια 13) http://users.eniinternet.com/bradleym/RDMCh3.html (διαφάνεια 14) http://connie-gulick.com/Readings/Conceptmapping.htm (διαφάνεια 15)