Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων ekfechan@sch.gr,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων
Advertisements

ΑΝΑΘΕΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ & ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια.
ΤΟ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥΑΝΘΡΩΠΟΥΤΟ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥΑΝΘΡΩΠΟΥ Βιολογία Α’ Λυκείου Επιμέλεια: Δημήτριος Θεοδωρίδης, Φυσικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΕΛΚ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2014.
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΕΦΡΑΣ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ.
Ανάλυση των παρακάτω: Πώς η νόσος επηρεάζει τη λήψη τροφής και τη διατροφική κατάσταση του ασθενούς Ο ρόλος της διατροφής στην αγωγή της κυστικής ίνωσης.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 4 η : ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Διάλεξη: Ισοστατικότητα – υπερστατικότητα – κινητότητα φορέων. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.1: ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΑΚΟΙ ΤΥΠΟΙ LEWIS (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΣΘΕΝΟΥΣ (Kossel, Lewis)  Στους χημικούς.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ Πρελορέντζου Μαρία (21128) 8 ος Παιδικός Σταθμός Δήμου Ελληνικού- Αργυρούπολης ( 25η οδός, πλατεία Αγίας Τριάδας )
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Χημικά φαινόμενα ή χημικές αντιδράσεις ονομάζονται οι μεταβολές κατά τις οποίες από ορισμένες αρχικές ουσίες (αντιδρώντα) δημιουργούνται νέες ουσίες (προϊόντα)
Κατάρτιση δεικτών για την παρακολούθηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος των Δήμων Ηλίας Λίτσος Μηχανικός Παραγωγής, Msc Περιφ. Ανάπτυξη Π.Ε.Δ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ
ΜΑΘΗΜΑ 2.  Εργασία (άνθρωπος)  Φύση/Έδαφος (γη)  Κεφάλαιο (χρήμα)  Επιχειρηματικότητα (ιδέα, διοίκηση)
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
ΑΦΥΔΑΤΩΣΗ ΕΝΔΟΦΛΕΒΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΥΓΡΩΝ Κυφωνίδης Δημήτριος Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
Παράδοση 2 4/3/2016. Πριν από την κύρια επική διήγηση ο ραψωδός προέτασσε έναν ύμνο στους θεούς, όπως τους Ομηρικούς Ύμνους. Το προοίμιο της Θεογονίας.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΩΝ ΔΙΑΛΥΜΑΤΩΝ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημική Κινητική Εισηγητές
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Γεωργική Χημεία Ενότητα 8: Χημικές αντιδράσεις, θερμοδυναμική/κινητική
Οι Αριθμοί … 5.
ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Παπαδόπουλος Βασίλειος
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
ΟΥΡΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.
Μετουσίωση Πρωτεϊνών Επιμέλεια: Ηλίας Μαυροματίδης, ΕΚΦΕ Νέας Σμύρνης
Καταστάσεις του νερού – μορφές
Μέτρηση όγκου Εργαστηριακή Άσκηση 1 B′ Γυμνασίου
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
2.2.1– Μείγματα.
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΗΚΟΥΣ - ΕΜΒΑΔΟΥ – ΟΓΚΟΥ.
ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες (Φ. Ε. 5) Ηλ. Μαυροματίδης.
Παρουσίαση Πειραμάτων (1)
Μετουσίωση πρωτεϊνών (ωολευκωματίνης)
Όξινος χαρακτήρας καρβοξυλικών οξέων
Σύμβολα χημικών στοιχείων και χημικών ενώσεων
Οι φυσικές καταστάσεις.
ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΤΙΤΛΟΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΟΞΕΙΔΩΣΗΣ – ΑΝΑΓΩΓΗΣ RED-OX TITRATIONS
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΙΟΝΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΟΜΟΙΟΠΟΛΙΚΟΣ ΔΕΣΜΟΣ
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
פחמימות לטוב ולרע הכתוב בכחול לא להוראה לתלמידים
МЕТАЛНА ВЕЗА..
ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ Α) ορισμός Β) αιτίες διαταραχών της ομοιόστασης
אנרגיה בקצב הכימיה הוראת פרק ב וייסלברג & כרמי.
Διοξείδιο του άνθρακα Το CO2 εισέρχεται στα φυσικά νερά από τις εξής οδούς: Από την ατμόσφαιρα Με το νερό της βροχής (ελαφρώς όξινο) Ως προϊόν αποσύνθεσης.
Η επιγραφή στο πίσω θυρόφυλλο αναγράφει: Η επιγραφή στο μεγάλο κομμάτι αναγράφει τα εξής : (με κόκκινο τα αποκαταστημένα τμήματα της επιγραφής) 
Κινητική Χημικών Αντιδράσεων
ΕιΣαγωγη ΣτιΣ ΒιοϊατρικεΣ ΕπιΣτημεΣ- ΑΣφαλεια Βιοϊατρικων ΕργαΣτηριων
№207 “Жаңатұрмыс” орта мектебі
Παρασκευη φυτικου σαπουνιου
Үй тапсырмасын тексеру
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
2-босқич магистранти МАЖИДОВ Н.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων ekfechan@sch.gr, ekfechan@gmail.com

Η πρόταση του σχολικού εργαστηριακού οδηγού για τη μελέτη των παραγόντων που επηρεάζουν τη Θ.Χ.Ι. Για την επίδραση της συγκέντρωσης στη θέση ισορροπίας χρησιμοποιεί την ισορροπία: Για την επίδραση της θερμοκρασίας στη θέση ισορροπίας χρησιμοποιεί την ισορροπία: 2 CrO42- + 2H+ Cr2O72- + H2O κίτρινο πορτοκαλί Co2+ + 4 Cl- CoCl42- - Q ροζ κυανό

Προβλήματα που προκύπτουν Τα αντιδραστήρια είναι τοξικά και καλό είναι να αποφεύγεται η χρήση τους για μετωπικά εργαστήρια γιατί οι μαθητές συνήθως εκτελούν τα πειράματα με γυμνά χέρια και χωρίς προφυλάξεις. Τα αντιδραστήρια στα σχολικά εργαστήρια μετά το πέρας των πειραμάτων απορρίπτονται στο νεροχύτη και γι’ αυτό τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια να χρησιμοποιούμε όσο το δυνατόν πιο ακίνδυνα αντιδραστήρια και σε μικρότερες ποσότητες.

Οι ασκήσεις που προτείνουμε Απαιτούν υλικά και αντιδραστήρια μη τοξικά που υπάρχουν σε όλα τα σχολεία, συνήθως σε μεγάλες ποσότητες, καθώς και απλά υλικά καθημερινής χρήσης που μπορούμε να τα προμηθευτούμε από γεωπονικά καταστήματα και από supermarkets. Είναι απλές στην εκτέλεση και είναι εύκολο να πραγματοποιηθούν από τους μαθητές σε μετωπικό εργαστήριο. Δεν απαιτούν ακρίβεια στις συγκεντρώσεις των αντιδραστηρίων.

Επίδραση της συγκέντρωσης στη Θ.Χ.Ι.σε διάλυμα σόδας   Απαιτούμενα όργανα και αντιδραστήρια Δύο άδεια πλαστικά μπουκάλια με το πώμα τους (χωρητικότητας 250- 500mL). Ογκομετρικός κύλινδρος των 100mL Δύο ποτήρια ζέσης των 250 mL. Σπάτουλα. Φιάλη διήθησης κενού με πώμα. 1 δοκιμαστικός σωλήνας Ελαστικός σωλήνας. Μεταλλικό στήριγμα με λαβίδα. Σόδα (αναψυκτικό) Δείκτης ερυθρό του μεθυλίου Στερεό ανθρακικό νάτριο Na2CO3 Διάλυμα HCl 2M Παγάκια και νερό

Το ερυθρό του μεθυλίου είναι ένας δείκτης που σε όξινο Λίγη θεωρία Οι ισορροπίες που έχουν αποκατασταθεί από την αντίδραση CO2 και νερού μέσα στο διάλυμα του αναψυκτικού είναι οι παρακάτω : i. CO2(g) ⇌ CO2(aq) ii. CO2(aq) + H2O(l) ⇌ H2CO3(aq) (ανθρακικό οξύ) iii. H2CO3(aq) + Η2Ο(l)⇌ H3O+(aq) + HCO3–(aq) (όξινο ανθρακικό ιόν) iv. HCO3–(aq) Η2Ο(l)⇌ H3O +(aq) + CO32–(aq) (ανθρακικό ιόν) Το ερυθρό του μεθυλίου είναι ένας δείκτης που σε όξινο περιβάλλον με pH<4,2 έχει χρώμα κόκκινο και σε διάλυμα με pH>6,3 έχει χρώμα κίτρινο .

Απομάκρυνση CO2. Μετατόπιση των ισορροπιών προς τα αριστερά. Η απομάκρυνση του CO2 γίνεται είτε με ανακίνηση του διαλύματος είτε με προσθήκη ουσίας που αυξάνει τη συγκέντρωση ενός από τα σώματα που βρίσκονται στα «προϊόντα» όπως με προσθήκη στερεού Na2CO3. 8

Μετατόπιση των ισορροπιών εκ νέου προς τα δεξιά. Η μετατόπιση των ισορροπιών προς τα δεξιά απαιτεί διοχέτευση αερίου CO2 στο διάλυμα, ώστε μέρος αυτού να διαλυτοποιηθεί, να δώσει ανθρακικό οξύ και τελικά το διάλυμα να γίνει πιο όξινο. Το απαιτούμενο CO2 προκύπτει από την αντίδραση HCl με ανθρακικό αλάτι. 2HCl + Na2CO3 → 2NaCl + Η2Ο + CO2 ↑

Μετατόπιση των ισορροπιών προς τα δεξιά

Επίδραση της θερμοκρασίας στη θέση χημικής ισορροπίας σε διάλυμα γαλαζόπετρας Απαιτούμενα όργανα, συσκευές και αντιδραστήρια Υδατικό διάλυμα θειικού χαλκού 0,1Μ Πυκνό διάλυμα HCl (περίπου 3Μ) Απιοντισμένο νερό Στήριγμα δοκιμαστικών σωλήνων 4 δοκιμαστικοί σωλήνες Ογκομετρικός κύλινδρος των 10 mL Ξύλινη λαβίδα Γκαζάκι Υδροβολέας  

Λίγη θεωρία Το υδατικό διάλυμα του ένυδρου θειικού χαλκού έχει γαλάζιο χρώμα που οφείλεται στα ενυδατωμένα ιόντα Cu2+. Αν τα μόρια του νερού αντικατασταθούν από ιόντα Cl- σχηματίζονται τα ιόντα CuCl42- που έχουν πράσινο χρώμα. Η αντίδραση είναι η ακόλουθη: Στο γαλάζιο [Cu(H2O)6]2+ προσθέτουμε HCl(aq), ώστε το αρχικό διάλυμα να αλλάξει ελαφρά χρώμα. Θερμαίνουμε και το διάλυμα γίνεται πράσινο. Ψύχουμε το θερμό διάλυμα και το χρώμα του ξαναγίνεται γαλαζωπό. [Cu(H2O)6]2+ + 4Cl- ⇌ CuCl42-+ 6H2O ΔΗ>0. γαλάζιο πράσινο

Επιπλέον πλεονεκτήματα αυτών των ισορροπιών. Οι ισορροπίες στο αναψυκτικό, με χρήση του ίδιου δείκτη, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για την επίδραση της πίεσης στη Θ.Χ.Ι. Η ισορροπία με τη γαλαζόπετρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την επίδραση της συγκέντρωσης στη Θ.Χ.Ι. με χρήση διαλύματος HCl διαφορετικής συγκέντρωσης.