Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΣΤΑ ΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ: ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Τη μεταπολεμική εποχή πληθαίνουν οι μετακινήσεις πληθυσμών από τον αγροτικό στον.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΘΗΜΑ 8 ΕΞΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ.
Advertisements

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 21/05/09 Διαδικασίες Birth-Death, Εξισώσεις Ισορροπίας.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Εργοδικές Πιθανότητες, Ισορροπία Μεταβάσεων - Ουρές Μ/Μ/1 Β. Μάγκλαρης Β. Μάγκλαρης Σ. Παπαβασιλείου Σ. Παπαβασιλείου.
« Φεγγαράκι μου λαμπρό» Twinkle twinkle little star Ternary form Α Β Α.
KΥΠΡΙΑΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ CYPRUS CONSUMERS’ ASSOCIATION ΣΧΟΛΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΜΙΛΙΩΝ ׃ ΤΜΗΜΑ ΠΑΦΟΥ PROJECΤ: « Σεβασμός στον Πολίτη.
Προγραμματισμός Η / Υ β ’ εξάμηνο – εργαστήριο ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Υπολογιστών Α.Π.Θ. Msc Τηλεπικοινωνίες Πολυτεχνική.
1 Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Ελλάδα. 2 ΠΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Σύνδεση περιβάλλοντος και εκπαίδευσης 1913…καθιερώνεται με νόμο η σύνδεση περιβάλλοντος και.
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ Ομάδα Εργασίας Ιδιωτικής Ασφάλισης / Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο Βλασσόπουλος Γεώργιος, Regional.
Μάθημα: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΤΙΡΙΩΝ, ΟΙΚΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΕΩΝ Γ’ ΕΞΑΜΗΝΟ Διδάσκουσα: Ρόϊδω Μητούλα, Αν.Καθηγήτρια Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.
1 Toxic Oil Syndrom Σύνδρομο Τοξικού ‘Ελαίου’ Θεωρήθηκε Νέα Νόσος που εκδηλώθηκε τον Μάιο του 1981.
Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων Ενότητα 2: Οργάνωση-Business Plan. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Α΄ τετράμηνο Τμήμα Α2. Στέργιος Φλώρος Δημήτρης Φιλέντας Θανασης Μηχος Γιάννης Μαδένογλου.
ΦΑΡΜΑΚΟΔΙΕΓΕΡΣΗ (DOPING) ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ Αναπληρωτής Καθηγητής Αθλητικής Κοινωνιολογίας Τηλ
Νομοθεσία /Δεοντολογία Νοσηλευτικού Επαγγέλματος Ενότητα 3: Επαγγελματική Οργάνωση σε Διεθνές και Εθνικό Επίπεδο Ευγενία Βλάχου, Ελένη Ευαγγέλου Τμήμα.
Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ 1.
Εισαγωγή. Κ. Γαλανάκης Ορισμός «Management είναι να γίνονται ορισμένα πράγματα μέσω άλλων ατόμων» … American Management Association «Management.
Μαρξιστικές θεωρίες των διεθνών σχέσεων
Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής
Ορισμός της Νοητικής Υστέρησης.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (Α.Ε.Π.Π.)
Μορφές και πεδία εφαρμογής του Μάρκετινγκ - (Β2Β)
Σημαντικά Αθλητικά Γεγονότα
ΈΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Ενότητα 1: ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Διαγράμματα Κλάσεων Ανάλυση Συστημάτων 2007.
Συμβάματα κατά την Ορθοδοντική θεραπεία
Τα αθλήματα μας βοηθούν για τη σωματική κατάσταση και όχι μόνο.
ΣΤΑΘΗΣ ΜΠΑΛΙΑΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
Έκτοπη ανατολή μονίμων γομφίων
Βεδουίνοι: Οι κάτοικοι της ερήμου Στην αραβική γλώσσα το "Bedu" αναφέρεται σε κάποιον που ζει έξω στο ύπαιθρο, στην έρημο και η λέξη «badawiyin»
Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής στη Γαστρεντερολογία
Μπότσια Boccia.
Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3o Ενότητες Α μέρος
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου.
Eφαρμοσμένα προγράμματα Ολυμπιακής Παιδείας στο εξωτερικό
«Παραπέταξαν το Θεό και το Έθνος»
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ Η ΣΤΑΣΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Τουρισμός Πολιτιστικής Κληρονομιάς
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Εισαγωγή
Χιροσίμα και Ναγκασάκι
Το Νερό και ο Άνθρωπος: Μια αειφόρος σχέση Ζωής
Paul Signac Asnieres.
Η ΑΤΟΜΙΚΗ ΒΟΜΒΑ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ Β’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems
Εξόρυξη δεδομένων και διαχείριση δεδομένων μεγάλης κλίμακας
3/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 4 Φιλίππα Χατζησταύρου Τεχνικές σύγκρισης.
Βασικές Έννοιες Αλγορίθμων
Μέθοδοι Έρευνας Στις Επιχειρήσεις και την Οικονομία
Οπτικός γραμματισμός: η περίπτωση της Βιβλιοθήκης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Χρυσάνθη Γεωργούλη.
Philip McCann Αστική και περιφερειακή οικονομική 2η έκδοση
Επιμελητήριο Κορίνθου
Teaching STEM with Fairy Tale Creative Fairy Tale Activities for Play & Learning.
Πολιτική συνοχής της ΕΕ 2014 – 2020
Θέμα: «Young reporters of our local community»
ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΑΜΙΑΝΤΟΥ ΣΕ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΚΤΙΡΙΑ & ΕΔΑΦΗ
ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2018 Έκπτωση 50% 4 display 20% έκπτωση
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΚΑΡΔΙΑΚΗ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑ
АКТУАРСТВО др Наташа Папић-Благојевић
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΠΛΑΔΑΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕρΓΑΣΤΗΡΙΟ 2018
ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΚΑΡΔΙΑΚΗ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑ
Μία σύγχρονη, «νόμιμη», συνεχής γενοκτονία
ΠροφορικΗ ΙστορΙα και εκπαιδευση η ιστορία από «τα κάτω»…
Ν 501 ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΑΝΑΨΥΧΗ 1/10/2014
Mετανάστευση και προσπολιτισμός (πολιτιστική αφομοίωση)
ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Τα άστρα και οι μύθοι τους
Σχέδιο Βιώσιμων Αστικών Εμπορευματικών Μεταφορών
Ακαδημία Πολιτών Βόλου
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΣΤΑ ΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ: ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Τη μεταπολεμική εποχή πληθαίνουν οι μετακινήσεις πληθυσμών από τον αγροτικό στον αστικό χώρο είτε μέσα στα εθνικά όρια (εσωτερική μετανάστευση) είτε διεθνικά (εξωτερική μετανάστευση). Οι μετανάστες συγκροτούν στους νέους τόπους εγκατάστασης συλλόγους από μια ευρύτερη περιοχή (regional associations) ή και στενότερα τοπικούς (local associations) συλλόγους, οι οποίοι, σε παγκόσμιο επίπεδο, επιχωριάζουν κυρίως σε εθνικέξς και επαρχιακές πρωτεύουσες (Sutton, 1978: 235). Οπουδήποτε και αν μελετήθηκαν (Αφρική, Μέση Ανατολή, Λατινική Αμερική, Ευρώπη), διαπιστώθηκε ότι οι σύλλογοι αυτοί αναπτύσσουν δραστηριότητες που έχουν ως σκοπό τους την παροχή βοήθειας στον τόπο καταγωγής.

Sutton (1978: 16): υιοθετεί τον όρο «migrant regional association», αναφερόμενη σε έναν ειδικό τύπο συλλόγου που περιλαμβάνει μετανάστες που μετακινήθηκαν από μια αγροτική περιοχή (τόπος καταγωγής) σε μια αστική περιοχή εντός των εθνικών συνόρων. Κακάμπουρα: ο όρος αυτός στην ελληνική γλώσσα μπορεί ίσως να αποδοθεί ως «σύλλογος μεταναστών από μιαν ευρύτερη περιοχή» και ταιριάζει καλύτερα σε Ομοσπονδίες συλλόγων και γενικότερα σε συλλόγους που τα μέλη τους κατάγονται από μια επαρχία, νομό ή γεωγραφικό διαμέρισμα, ενώ ο όρος «τοπικός σύλλογος» σε συλλόγους που τα μέλη τους κατάγονται από μια συγκεκριμένη κοινότητα, όπως είναι η Αδελφότητα των Απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου «Η ΔΗΜΗΤΡΑ». Πανόπουλος: υιοθετεί τον όρο «τοπικός σύλλογος» (association local) στη μελέτη του για την πολιτισμική κατασκευή του τόπου, έτσι όπως αυτή εκδηλώνεται στη διοργάνωση του «Μεγάλου Χορού του Συλλόγου Φιλωτιτών στο Φιλώτι» της Νάξου.

Οι τοπικοί σύλλογοι διαδραματίζουν ένα ρόλο διαμεσολαβητικό ανάμεσα στη νέα πατρίδα, το αστικό κέντρο, που συγκεντρώνει τους φορείς της κεντρικής διοίκησης (υπουργεία, δημόσιους οργανισμούς) και τους εισάγει σε σύγχρονες παραγωγικές και κοινωνικές σχέσεις, και στον τόπο καταγωγής. Βοηθούν το γενέθλιο τόπο άμεσα, με δωρεές και κληροδοτήματα και έμμεσα, ασκώντας πολιτική πίεση στην κυβέρνηση (Buecheler, 1970: 68. Doughty, 1968. 1970. Gugler, 1975. 301. Jongkind, 1974: 477. Little, 1966: 29. Mangin, 1959. Marris, 1961: 40. Shack, 1973: 270. Wallerstein, 1964: 326. Sutton, 1978. Κακάμπουρα-Τίλη, 1999).

Οργανώνουν και χρηματοδοτούν εκδηλώσεις για διασκέδαση και ψυχαγωγία, όπως χορούς, δείπνα, εκδρομές, διαλέξεις, φεστιβάλ, πανηγύρια και θεάματα (Buechler, 1970: 68. Doughty, 1970: 37-41. Gugler, 1975: 299. Meillassoux, 1968: 63, 84. Sutton, 1978. Κακάμπουρα-Τίλη, 1998-99: 201-216, 1999). Οι δραστηριότητές τους συνήθως περιστρέφονται, ακριβώς, γύρω από θέματα που αφορούν τις τοπικές περιοχές.

Οι τοπικοί σύλλογοι, που ιδρύονται από το 19ο αιώνα και με ραγδαίους ρυθμούς τον 20ο αιώνα και κυρίως τη μεταπολεμική περίοδο ακολουθώντας το ρυθμό της αγροτο-αστικής μετανάστευσης (Sutton, 1983), έχουν απασχολήσει: τη νέα ελληνική λαογραφία (Μερακλής, 1989: 89-108. Αυδίκος, 1993: 89-95. Νιτσιάκος, 1995: 79-132. Κακάμπουρα-Τίλη, 1996: 423-432, 1998-99: 201-216, 1999, 2003: 299-318. Σπαθάρη-Μπεγλίτη, 2001: 349-356. Χατζητάκη-Καψωμένου, 2003), την κοινωνιολογία (Γκιζέλης κ.ά., 1977) και την κοινωνική ανθρωπολογία (Sutton, 1978. Kenna, 1983: 263-287. Asprake, 2004: 137-172. Panopoulos, 2005: 243-253), ενώ έχουν δημοσιευθεί και αρκετές εκδόσεις – χρονικά της δράσης τοπικών συλλόγων (βλ. ενδεικτικά: Γιόσης, 1983. Μαστρομηνάς, 1985. Πάχος, 1997).

Η Sutton (1978: 234-244) επιχειρεί να διατυπώσει μια γενική διαπολιτισμική θεωρία για την φυσιογνωμία και τη δράση των τοπικών συλλόγων. Εξετάζει κριτικά τις τέσσερις σημαντικές εξηγήσεις που έχουν διατυπωθεί από τους ερευνητές, κυρίως κοινωνικούς ανθρωπολόγους, που έχουν μελετήσει τέτοιους συλλόγους.

Δεν αποδέχεται ως καθολικά κριτήρια που χαρακτηρίζουν τη δράση των συλλόγων: 1) την άποψη ότι αποτελούν προσωρινά κατάλοιπα των αγροτικών κοινωνικών σχέσεων, που συντηρούν από συνήθεια οι μετανάστες μέσα από τους συλλόγους, άποψη ξεπερασμένη, απόρροια της άγονης θεωρίας της κοινωνικής και πολιτισμικής διχοτόμου που έτεμνε, κατά τους Wirth (1938) και Redfield (1941), την πόλη από την επαρχία· 2) την προσέγγιση που θεωρεί τους συλλόγους ως θεμέλιους λίθους στο στάδιο της αλλαγής από έναν αγροτικό σε έναν αστικό τρόπο ζωής, με ισχυρότερο υπερασπιστή το Little (1966, 1973), άποψη σύμφωνη με τη γενική θεωρία των εθελοντικών συλλόγων που διατύπωσε ο Kerri (1976) και για την οποία η άποψη της Sutton (1978: 239) είναι ότι παρουσιάζει μια πολύ στατική εικόνα της αστικής μετανάστευσης·

3) την άποψη που προκρίνει ως πρωταρχικές τις δραστηριότητες ενίσχυσης της εγκατάστασης των νέων μεταναστών στην πόλη με την παροχή βοήθειας σε θέματα που αφορούν την κατοικία, την εργασία, την ιατρική περίθαλψη, την εκπαίδευση και το γάμο (Banton, 1957: 213, Abu-Lughod, 1961: 380, Marris, 1961: 39), τις οποίες η Sutton δεν αρνείται, αλλά δεν θεωρεί ότι αποτελούν την κεντρική λειτουργία τους· 4) τη θέση που υποστηρίζει ότι οι σύλλογοι των μεταναστών μπορεί να χρησιμεύσουν στην πολιτική κινητικότητα και την προαγωγή των πολιτικών στόχων των ηγετών τους, εξήγηση που δίνει υπερβολική έμφαση στα προσωπικά οφέλη που οι ηγέτες των συλλόγων λαμβάνουν από τη συμμετοχή τους σ’ αυτούς, αγνοώντας τη σημαντικότερη διάσταση των σωματείων, που κατά τη Sutton αποτελεί τον πυρήνα μιας διαπολιτισμικής θεωρίας για τους τοπικούς συλλόγους των μεταναστών και είναι η παροχή βοήθειας στην περιοχή προέλευσης (Sutton, 1978: 234-244).

Κακάμπουρα: Έρευνα για τους ηπειρωτικούς συλλόγους της Αθήνας (Κακάμπουρα-Τίλη, 1999) διαπιστώνει ότι η παροχή βοήθειας στον τόπο προέλευσης με τη χρηματοδότηση κοινωφελών έργων, αλλά και η διατήρηση εμβληματικών στοιχείων της τοπικής ταυτότητας στην πόλη, ιδιαίτερα μετά τη μεταπολίτευση, και η μεταβίβασή τους στις νέες γενιές αποτελούν τους βασικούς στόχους των σωματείων.

Η ίδρυση της Αδελφότητας των Απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου «Η ΔΗΜΗΤΡΑ» στον Πειραιά: Ιδεολογικές αντανακλάσεις στους σκοπούς ίδρυσης και στα σύμβολα εμβληματικών σημείων Η παροικία των Ολυμπιτών στον αθηναϊκό αστικό χώρο εντοπίζεται σε τρία κυρίως σημεία: στον Πειραιά, στο Ίλιον και στο Μαρούσι. Μέλη είναι όσοι έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους και κατάγονται από την κοινότητα Ολύμπου. Ο σύλλογος ιδρύθηκε το 1948 με την επωνυμία Αγαθοεργός Αδελφότητα των Απανταχού Ολυμπίων Καρπάθου «Η ΔΗΜΗΤΡΑ», ενώ σήμερα η επωνυμία του έχει εξελιχθεί σε Αδελφότητα των Απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου «Η ΔΗΜΗΤΡΑ».

Τα ιδρυτικά μέλη του συλλόγου ήταν Ολυμπίτες, που είχαν έρθει στις αρχές του 20ου αιώνα στον Πειραιά, και αρχικά συμμετείχαν στον Σύλλογο Καρπαθίων «Εργάνη» (έτος ίδρυσης: 1895). Οι Καρπάθιοι ήταν από τους πρώτους Δωδεκανήσιους που εγκαταστάθηκαν, από τα επαναστατικά ήδη χρόνια, στην Αθήνα και στον Πειραιά. Σύμφωνα με τα χρονικά της εποχής αναφέρεται ότι 60 Καρπάθιοι χτίστες έχτισαν το 1828 το Ορφανοτροφείο της Αίγινας (Πρωτοψάλτης, 1965), ενώ, όταν άρχισαν να κατασκευάζονται τα Ανάκτορα, το 1836, λέγεται πως χρησιμοποιήθηκαν Καρπάθιοι χτίστες, Νάξιοι και Συριανοί (Μακρυγιάννης, 1979: 32).

Αυτή η επαγγελματική ενασχόληση των Καρπαθίων τους οδήγησε να εγκατασταθούν είτε σε περιοχές παραγωγής οικοδομικών υλικών, όπως τα Καμίνια του Πειραιά, είτε σε περιοχές που παρουσίαζαν οικοδομικό οργασμό, όπως το Μαρούσι. Όσον αφορά την κοινωνική προέλευση των ιδρυτικών μελών της Αδελφότητας Ολυμπιτών, στην πλειοψηφία τους ανήκαν στην εργατική τάξη και ήταν κυρίως χτίστες, ενώ οι λίγοι που σπούδασαν απέκτησαν μεγάλο κοινωνικό κύρος και διακρίθηκαν ανάμεσα στους Ολυμπίτες.

Η ίδρυση της Αδελφότητας Ολυμπιτών στον Πειραιά το 1948 συμπίπτει με μια σημαντική ιστορική συγκυρία για τον τόπο: την απελευθέρωση των Δωδεκανήσων από τους Ιταλούς. Το πολύχρονο ζητούμενο των Καρπαθίων και εν γένει όλων των Δωδεκανησίων να αποβάλουν την ιταλική κατοχή και να ενσωματωθούν στο ελληνικό έθνος-κράτος, που εκδηλώθηκε στην έντονη επαναστατική τους δράση διαφαίνεται και στην επιλογή των συμβόλων και στους αρχικούς σκοπούς ίδρυσης της αδελφότητας.

Σταυρίδης: Η σφραγίδα και το λάβαρο του συλλόγου είναι εμβληματικά σημεία, που προβάλλουν με συμπυκνωμένο τρόπο την ιδεολογία του φορέα που εκπροσωπούν. Για τη σφραγίδα του συλλόγου επιλέγεται η κεφαλή της θεάς Δήμητρας, τα μαλλιά της οποίας είναι πλεγμένα με στάχυα, ενώ το λάβαρο είναι σημαία ελληνική που φέρει στο μέσον απεικόνιση της προτομής της θεάς Δήμητρας και την επωνυμία της Αδελφότητας. Για τα εμβληματικά σημεία που προβάλλουν προς τα έξω την ιδεολογία του σωματείου επιλέγεται ένα σύμβολο από την αρχαία ελληνική μυθολογία, που συνδυάζει την αίγλη του αρχαίου ελληνικού παρελθόντος, -το οποίο άλλωστε αποτέλεσε τη βάση διαμόρφωσης της εθνικής ταυτότητας το 19ο αιώνα-, με το γεωργικό χαρακτήρα του τόπου καταγωγής και το κατεξοχήν εθνικό σύμβολο, την ελληνική σημαία.

Αυτή η διάθεση της αδελφότητας να ταυτιστεί με την εθνική ιδεολογία αντανακλάται και στους σκοπούς ίδρυσης του σωματείου. Έτσι, σύμφωνα με το αρχικό καταστατικό (1948), ο πρώτος σκοπός της αδελφότητας ήταν: Να ενθαρρύνει και να προάγει την πίστη και υπακοή στο Σύνταγμα και τους Νόμους του Ελληνικού Έθνους και να ενισχύσει το ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ αίσθημα των μελών, σύμφωνα με τα δόγματα και τους κανόνες της ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ. Ο Σύλλογος των Απανταχού Καρπαθίων είχε πετύχει από το 1918 να του παραχωρηθεί από το ελληνικό κράτος το προνόμιο της έκδοσης πιστοποιητικών για τους γεννηθέντες και καταγόμενους από την Κάρπαθο. Τα πιστοποιητικά αυτά το 1926 κατέστησαν τα μοναδικά εφόδια για την πολιτογράφηση των Καρπαθίων ως Ελλήνων. Το 1928, με ενέργειες του συλλόγου και τη συμπαράσταση των πολιτευτών Σακαλή και Μαχαίρα, εξαιρέθηκαν οι Δωδεκανήσιοι του διωγμού τους ως αλλοδαπών από την Ελλάδα (Μαστρομηνάς, 1985: 86).

Ο στόχος των πρώτων τοπικών συλλόγων, κατά το χρονικό διάστημα που ο τόπος προέλευσης των μελών τους βρισκόταν κάτω από ξένη κατοχή, ήταν η αναγνώριση της ελληνικής τους ταυτότητας από την πολιτεία. Η Αδελφότητα ιδρύθηκε ακριβώς την περίοδο της απελευθέρωσης των Δωδεκανήσων, γι’ αυτό και ο πρώτος σκοπός του ιδρυτικού της καταστατικού δηλώνει τη διάθεση των Ολυμπιτών για ενσωμάτωση στο ελληνικό κράτος. Sutton (1978: 8-9): η Ένωση Αιγιάλης διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στα εθνικά συστήματα της Ελλάδας.

Ωστόσο, οι επόμενοι σκοποί αντανακλούν τη μεταφορά στον αστικό χώρο του παραδοσιακού συλλογικού κοινοτικού ήθους, που εκφράζεται μέσα από την ενδυνάμωση της κοινωνικής αλληλεγγύης τόσο ανάμεσα στους απόδημους Ολυμπίτες, όσο και ανάμεσα στην ολυμπίτικη παροικία της Αθήνας και στο γενέθλιο τόπο και την οικονομική ενίσχυσή του.

Πιο συγκεκριμένα: Η ανάπτυξη συναδέλφωσης, αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας μεταξύ των μελών και των απανταχού Ολυμπιτών, την οποία θα πρέπει να θεωρούν ως καθήκον τους Η παροχή δωρεάν Νοσοκομειακής νοσηλείας και η κήδευση των αποθνησκόντων απόρων μελών Η Αδελφότητα θα αναλαμβάνει με δικά της έξοδα και με δική της εποπτεία, άρρενα μαθητή, καταγόμενο από τον ένα ή κι από τους δύο γονείς από την Όλυμπο, ώστε να τον προετοιμάσει για ανώτερες σπουδές και να τον καταστήσει επιστήμονα σε ένα από τους 4 επιστημονικούς κλάδους: ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ, ΙΑΤΡΙΚΗΣ, ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ και ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ

Καθήκον της Αδελφότητας θα είναι σε περίπτωση ΦΟΙΤΗΤΗ που αδυνατεί να συνεχίσει τις σπουδές του, να του παράσχει κάθε ηθική και υλική βοήθεια για την αποπεράτωση των σπουδών του. Η Αδελφότητα θα καταβάλει κάθε δυνατή ηθική και υλική βοήθεια για την προαγωγή της ΓΕΩΡΓΙΑΣ και της ΑΜΠΕΛΟΥΡΓΙΑΣ στη περιοχή του Δήμου ΟΛΥΜΠΟΥ της Νήσου Καρπάθου. Τα μέλη της Αδελφότητας θα πρέπει να έχουν υπ’ όψιν την απόκτηση ιδιόκτητου μεγάρου στον Πειραιά στο συνοικισμό των Καρπαθίων. Η παροχή ηθικής και υλικής συνδρομής προς τα εκπαιδευτικά και φιλανθρωπικά ιδρύματα της Ολύμπου είναι καθήκον της Αδελφότητας.

Από το 1948 έχουν γίνει τέσσερις αναθεωρήσεις του αρχικού καταστατικού. Στο τελευταίο (2002) έχει απαλειφθεί το πρώτο άρθρο που προάγει την πίστη στο σύνταγμα και τους νόμους του ελληνικού έθνους και την ενίσχυση του θρησκευτικού αισθήματος των μελών σύμφωνα με τα δόγματα και τους κανόνες της ορθόδοξης ελληνικής εκκλησίας, προφανώς επειδή κρίθηκε περιττό, εφόσον η αρχικά πολυπόθητη ενσωμάτωση της Καρπάθου στο ελληνικό κράτος έχει από καιρό επιτευχθεί.

Έτσι, οι σκοποί του συλλόγου εντοπίζονται: στην ενίσχυση της τοπικής ταυτότητας, τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ολύμπου και τη διαφύλαξη και προβολή του λαογραφικού της πλούτου, στη συνεργασία με όλα τα τοπικά σωματεία και οργανώσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, που επιδιώκουν παράλληλους σκοπούς και με το Κοινοτικό Συμβούλιο της Ολύμπου για την εκτέλεση κοινωφελών έργων. (βλ. άρθρο 2ο του Καταστατικού της Αδελφότητας Ολυμπιτών Καρπάθου «Η Δήμητρα», 2002).