8. Ρινικά σύμφωνα ΠΑΝΤΑ ΗΧΗΡΑ ΚΑΙ ΚΛΕΙΣΤΑ!

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Advertisements

Οικογενειακή Φωτογραφία
Η ΓΡΙΠΗ.
Ομπάμα…άσε το άμα.. Στην Ελλάδα, όταν δεν θέλουμε να κάνουμε κάτι, λέμε: άμα… γίνει αυτό… θα κάνουμε και το άλλο. Περιμένουμε δηλαδή να έρθουν όλα μόνα.
ΝΗΣΤΕΙΑ.
Η ΤΡΥΠΑ ΤΟΥ ΟΖΟΝΤΟΣ.
Ο ΗΧΟΣ.
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ 2013 (Ν ΦΕΚ:193/ ) ΕΦΑΡΜΟΓΗ: για τους μαθητές της Α΄ τάξης Λυκείου Σχολικό Έτος: Επιμέλεια παρουσίασης :Νίκος Ασλάνης(ΠΕ03)
Η φωνή μας Το βασικό όργανο ομιλίας του ανθρώπου είναι ο λάρυγγας. Στον λάρυγγα βρίσκονται οι φωνητικές χορδές. Όταν αναπνέουμε και δεν μιλάμε οι φωνητικές.
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να,
PAST CONTINUOUS Αόριστος Διαρκείας
10 Μύθοι για τη γλώσσα 1. Το παρελθόν Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την καθαρότητα.
Να το κατάλαβαν άραγε;; Δεν τρίτωσε απλώς το κακό, ή το καλό, που μπορεί ο καθένας να το πάρει όπως θέλει, αλλά…. ΤΕΤΑΡΤΩΣΕ!! Για μένα πάντως, το βλέπω.
Φωνητική-Φωνολογία Η Φωνητική εξετάζει τη φυσιολογία της ομιλίας και περιγράφει τους ήχους όπως παράγονται από τα φωνητικά όργανα του ανθρώπου ή τους αναλύει.
ΟΠΩΣ ΝΙΩΘΩ ΜΗ ΝΙΩΣΕΙΣ Ομάδα εργασίας: Ζησιμόπουλος Άγγελος
Η ζωή μας σήμερα γύρω από τους υπολογιστές
Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ KAI H ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΑΝΝΑ ΖΑΓΟΡΙΑΝΟΥ.
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 3 – Φωνητική)
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Το πεπτικό σύστημα.
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΟΝΤΑΞΑΚΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΗΛΙΑΣ.  Δεν έχει εξακριβωθεί πότε αρχίζει στην ανθρώπινη ιστορία, η χρήση του αλκοόλ, ούτε η εμφάνιση του μπορεί να συσχετισθεί.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Για το πρόγραμμα Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων.
ΣΥΝΟΛΑ.
Τα σύμφωνα.
ΤΟ ΡΟΜΑΝΤΖΟ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
Υποέργο Τουρκικής 08 Υποέργο Τουρκικής 08 Επιμόρφωση νέων αξιολογητών και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση εξεταστών της.
ΓΑΛΛΙΑ. ΓΕΡΜΑΝΙΑ Η Γερμανία, επίσημα Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας (γερμ. Bundesrepublik Deutschland), είναι μία από τις μεγαλύτερες σε πληθυσμό.
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία A’ εξάμηνο ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ, Ακαδ. Έτος Μαρία Ιακώβου, Τομέας Γλωσσολογίας γρφ. 830 (Tε, )
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
ΔΙΑ ΒΊΟΥ ΜΆΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΊΔΕΥΣΗ Εκπαίδευση Ενηλίκων.
Κατά τη διάρκεια των χιλιάδων ετών της ιστορίας της κινεζικής γλώσσας, μπορούμε να δούμε καθαρά πώς τα εργαλεία και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για.
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας Ενότητα 2: Αρθρωτική Φωνητική Γεώργιος Κ. Μικρός Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
Η τρύπα του όζοντος Ιάσονας Ευαγγέλου. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΟΖΟΝ ΚΑΙ ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΟΥ Η γη, όπως πολλοί ξέρουμε, περιβάλλεται από την ατμόσφαιρα.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας Ενότητα 3: Ελληνική Φωνητική και Φωνολογία Γεώργιος Κ. Μικρός Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
ΝΣΜΧΔ ΤΜΦΓ ΦΣΨ Κ Ο Ι Τ Α Π Ι Σ Ω Σ Ο Υ Ο Κάισαρας χρησιμοποιούσε πολύ συχνα μυστικη γραφή. Χάρη στους «Βίους 12 καισάρων» του Σουνητώνιου εχουμε λεπτομερή.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Βαθμός Απολυτηρίου Επίδοση κατά το σχολικό έτος : 90%
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΦΩΝΗΤΙΚΗ - 2η Διάλεξη - Ανθή Χαϊδά (Ιανουάριος 2017)
Ο ρυθμός κάνει να ξεχωρίζει το ποίημα από το πεζό κείμενο.
8. Φωνολογία.
Βαθμός Απολυτηρίου Επίδοση κατά το σχολικό έτος : 90%
ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ 1. Αντικείμενο της φωνολογίας Η φωνητική ουσία
Το πρόβλημα της μέτρησης Μέτρηση είναι η ένταξη αριθμών σε αντικείμενα σύμφωνα με oρισμένους κανόνες και υπό την βασική προϋπόθεση ότι υπάρχει ακριβής.
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας
TA ΦΩΝΗΕΝΤΑ ΤΗΣ ΚΝΕ Χαρακτηριστικά φωνηέντων:
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Δημήτρης Φ. Παύλος Ν. Νικόλας Σουντουλίδης.
Διδακτικοί στόχοι Το κεφάλαιο αυτό θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις ότι κάθε κοινωνία οργανώνεται με βάση συγκεκριμένους κοινωνικούς κανόνες, οι οποίοι προσδιορίζουν.
Το φαινόμενο τησ συναρθρωσησ
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΩΣ ΙΕ ΓΛΩΣΣΑ.
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου
Γκόγκα Ασημένια Ζαχαριάδου Μαρία
Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
Καστρο κερκυρασ 13ο Γυμνασιο πατρων 2017 Λυδία Χείρα Β'1.
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
Σταυρούλα Τσέλου! 17/10/2015 Στ΄2.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 4 – Φωνολογία)
Ενημερώνομαι και γνωρίζω. 1ο Λύκειο Σπάτων / Οκτώβριος 2014
έκθεση – έκφραση α΄ λυκείου
Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης
Tο τροχαϊκό μέτρο περιλαμβάνει επίσης δυο συλλαβές, πού τονίζονται όμως αντίστροφα απ' ό,τι στον ίαμβο. Δηλαδή τονι­σμένη είναι η πρώτη συλλαβή και άτονη.
Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου Γεωργία Παπατσιακμάκη Κωφίδου Msc Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής ΣΤ’ ΜΕΡΟΣ «Διαταραχές Λόγου: Συνέπειες.
Γεια σας! Τι κάνετε, ελπίζω να είστε όλοι καλά!
Μεταγράφημα παρουσίασης:

8. Ρινικά σύμφωνα ΠΑΝΤΑ ΗΧΗΡΑ ΚΑΙ ΚΛΕΙΣΤΑ! 8. Ρινικά σύμφωνα ΠΑΝΤΑ ΗΧΗΡΑ ΚΑΙ ΚΛΕΙΣΤΑ!

8.1. Χειλικό ρινικό [m] Διαφορά από [ p b ] : χαμήλωμα της υπερώας ΑΡΑ ο αέρας βγαίνει από τη μύτη.

8.2. Φατνιακό ρινικό [n] Η άκρη της γλώσσας στα φατνία ή στη ρίζα των δοντιών ένα [΄ena], ανούσιο [a΄nusio]

8.3. Ουρανικό ρινικό [ ] (ή [ ñ ])  Ράχη γλώσσας κλείσιμο στον ουρανίσκο  [  ] <νιότη> [΄oti] <εννιά> [e΄ a]

ΟΥΡΑΝΩΣΗ ή ΟΥΡΑΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ (1) προφορά ουρανικού [  ] στην ΚΝΕ  ν + άτονο [ i ] (δηλαδή ι, η, υ, οι, ει) + άτονο ή τονισμένο φωνήεν ΤΟΤΕ ΄το ‘ν προφέρεται ως ουρανικό [ ]  

Παραδείγματα εννιά  ν+ι (άτονο i) +ά (τονισμένο φωνήεν)  ουρανωμένη προφορά, δηλαδή [e΄a] έγνοια  ν+ άτονο i (οι) + α (άτονο φωνήεν) ουρανωμένη προφορά, δηλαδή [΄eγa]

ΌΜΩΣ! ηνία [i΄nia]  τονίζεται το i ανία [a΄nia]  » » κοινωνίες [cino΄nies]  » » Επίσης προσέξτε την αλλαγή σημασίας Έννοια [ ΄enia] = ιδέα έννοια [΄ea] = σκοτούρα (έγνοια)

Ξένες γλώσσες Συνηθισμένο σε ελληνικά / ιταλικά / γαλλικά. Δύσκολο για Άγγλους/ Γερμανούς το αναλύουν σε μη ουρανικό + φωνήεν ή ημίφωνο : [΄ena]  [e΄nia / e΄nya]

Πρόβλημα για την ελληνική Χρησιμοποιείται ακόμη κι αν δεν ισχύουν οι συμβάσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω, σε όλες τις περιπτώσεις που έχουμε n + i ή e με αποτέλεσμα την χαρακτηριστική ουρανική προφορά, όπως αυτή της ‘Αμαλίας’ στο τηλεοπτικό «Παραπέντε», που προκαλεί θυμηδία, όχι με κακή πρόθεση ελπίζω

8.4. Υπερωικό ρινικό [  ]   Πίσω μέρος γλώσσας  κλείσιμο στην υπερώα ( όπως με τα [ k g ] αλλά με χαμηλωμένη την υπερώα)  [ ]  

Πού συναντάται το υπερωικό ρινικό [  ] στην ΚΝΕ Πού συναντάται το υπερωικό ρινικό [  ] στην ΚΝΕ Βόρειες διάλεκτοι: πριν το [ g ] όταν αυτό βρίσκεται πριν από φωνήεν < αγκώνας > [a΄gonas] < τον γκρεμό > [togre΄mo] όχι όμως αν προηγείται σύμφωνο: <γκρεμός> [gre΄mos]

Πού συναντάται το υπερωικό ρινικό [  ] στην ΚΝΕ Πού συναντάται το υπερωικό ρινικό [  ] στην ΚΝΕ Νότιες διάλεκτοι: επίσημα/ έμφαση (άρα το βόρειο εδώ θεωρείται πιο επίσημο!) Λόγιες λέξεις: <άγχος > [΄axos]

Πού συναντάται το υπερωικό ρινικό [  ] στην ΚΝΕ Πού συναντάται το υπερωικό ρινικό [  ] στην ΚΝΕ Σε συνάντηση τελικού ‘ν’ και αρχικού ‘κ’ ,π.χ.   <τον Κώστα> , το ρινικό σύμφωνο [n] αποκτά την ίδια θέση  με το ακόλουθο [ k ] (αφομοίωση θέσης) και μετά   το άηχο [ k ] επηρεάζεται από την ηχηρότητα του ρινικού και γίνεται κι αυτό ηχηρό [ g ] (αφομοίωση ηχηρότητας). Έτσι προφέρουμε [to΄gosta] κι όχι  [to΄nkosta]

υπερωικό ρινικό [  ] στην ΚΝΕ Περισσότερα παραδείγματα: υπερωικό ρινικό [  ] στην ΚΝΕ Περισσότερα παραδείγματα: Την κόρη [ti΄gori] Την κότα [ti΄gota] Τον καστανά [to΄gastana] Τον κουτσό [togu΄tso] ΌΜΩΣ Την Κική [tiici] ΓΙΑΤΙ;

8.5. ΠΡΟΡΙΝΙΣΜΟΣ Ή ΠΡΟΕΡΡΙΝΩΣΗ Προρινισμένα σύμφωνα    Γενικά και τα τέσσερα ηχηρά κλειστά σύμφωνα της ΚΝΕ μπορούν να προφερθούν με το αντίστοιχο ρινικό πριν, αρκεί να προηγείται φωνήεν. Το ρινικό ταιριάζει ως προς τη θέση με το ακόλουθο κλειστό, γίνεται, δηλαδή, αφομοίωση θέσης   [mb ] [nd] [] [g]

Συνήθως το ρινικό μικραίνει πολύ και περιορίζεται σε σύντομο χαμήλωμα της υπερώας πριν ξανακλείσει η ρινική κοιλότητα για την προφορά του στοματικού κι έτσι το ηχηρό ακούγεται προρινισμένο Γιαυτό μπορούμε να γράψουμε   [mb] [nd] [] [g]

Παραδείγματα <κουμπώνω>  [ku΄bono] / [ku΄mbono] <άντρας>  [΄adras] / [΄andras]  <αγγίζω>  [a΄izo] / [a΄izo]  <εγγόνι>  [e΄goni] / [e΄goni]

Απ’ αυτό φαίνεται η εξέλιξη της προφοράς από τα ΑΕ: Απ’ αυτό φαίνεται η εξέλιξη της προφοράς από τα ΑΕ:  ΑΕ (Αρχαία Ελληνικά) συνδυασμός ρινικού και άηχου: <έντομον>  [΄entomon] ρινικού και ηχηρού:<ενδάκνω>  [en΄dakno] Αργότερα, με τον κανόνα αφομοίωσης θέσης το άηχο [t] έγινε ηχηρό [d], επειδή ακολουθεί το ηχηρό [n]. Έτσι στην ΚΝΕ έχουμε  <έντομο> [΄endomo]  

Σήμερα μόνο σε λόγιες λέξεις και ξένα δάνεια υπάρχει άηχο ύστερα από ρινικό: < άγχος > <αντένα > (;) Ποτέ σε λέξεις της ΚΝΕ. Φυσικά ούτε στην αρχή λέξης προρινισμένα πια - εκτός από ορισμένες διαλέκτους (Θεσσαλία, Δ. Μακεδονία συνηθισμένο πριν το 1900 αλλά τώρα σπανιότατα ) έτσι ΟΧΙ [΄ndinome] [mbo΄ro]  

Τάση σήμερα  εξαφάνιση του ρινικού Τάση σήμερα  εξαφάνιση του ρινικού Έτσι προαιρετικά: [΄and ras] / [΄adras] [ku΄mbi] / [ku΄bi] [a g ΄onas] / [a΄gonas]

Ξένες γλώσσες [΄lambe] ή και [΄labe] αντί [΄lampe] Δεν έχουν τον κανόνα αποβολής ρινικού ΟΜΩΣ ο Ελληνας έχει την τάση να τον μεταφέρει και να λέει: [΄lambe] ή και [΄labe] αντί [΄lampe] [΄andoni] ή [΄adoni] αντί [΄antoni] (Αnthony) κτλ