ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5 Χρησιμοποιώντας τα τοπικά περιβάλλοντα και την παρέμβαση της κοινότητας στην προαγωγή της υγείας Καλωσορίστε τους συμμετέχοντες. Σύντομη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΩΝ Τζίμας Σπύρος Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός ΕΜΠ.
Advertisements

ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ ΜΑΘΗΜΑ 10.
ΤΜΗΜΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) ιδρύθηκε το 1923, είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με αιρετή Διοίκηση. Κατά τους κανόνες.
ΣΥΣΤΑΣΗ - ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Οι δήμοι και οι περιφέρειες συγκροτούν τον πρώτο και δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης.
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ SCHOOL BULLING. ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΑΤΣΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΤΣΕΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΙΜΙΝΙΟΥΚ YΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: Κα ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΑΔΟΥ ΠΕΤΡΟΥΛΑ.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
‘’ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ’’. ‘’Ορισμός του Φαινομένου’’ Ο σχολικός εκφοβισμός (αγγλικά : school bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας, που.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
Μάθημα 6 Η γενιά του Η γενιά του 80΄ ή Νέα Αθηναϊκή Σχολή.
PROJECT ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ. ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ Ο σχολικός εκφοβισμός (αγγλικά : school bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας, που εμφανίζεται.
ΜΑΘΗΜΑ 2.  Εργασία (άνθρωπος)  Φύση/Έδαφος (γη)  Κεφάλαιο (χρήμα)  Επιχειρηματικότητα (ιδέα, διοίκηση)
Κάθετες και πλάγιες. Κάθετα και πλάγια τμήματα Έστω ευθεία ε και σημείο Α εκτός αυτής. ε Κ Β Α Από το Α διέρχεται μοναδική κάθετη. Έστω ζ μια άλλη ευθεία.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
ΠΡΟΛΗΨΗ ΝΟΣΩΝ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
Χρήστος Τζεκίνης (σελ:21-28)
ΤΟ ΝΕΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΔ 126/2016.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΡΕΥΝΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
ΜΑΘΗΜΑ: ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: Ρ. ΚΑΛΟΥΡΗ
Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Οι Αριθμοί … 5.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5 Χρησιμοποιώντας τα τοπικά περιβάλλοντα και την παρέμβαση της κοινότητας στην προαγωγή της υγείας Καλωσορίστε τους συμμετέχοντες. Σύντομη.
ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
Μακροοικονομία Διάλεξη 9.
Ενημέρωση για αλλαγές στο Γυμνάσιο
ΤΟ ΙΣΠΑΝΙΚΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ-ΜΠΑΣΚΕΤ
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
Το νέο πρόγραμμα ERASMUS + :
Ανάληψη Υποχρέωσης (Π. Δ
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Οι καλοκαιρινές διακοπές
Η εποχή των επαναστάσεων
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΠΕΤΡΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΩΝ ΤΡΙΜΙΘΙΑΣ ΔΕΚΕΜΒΡΗΣ 2016
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (II) Παράδειγμα (ΟΠΑΑΧ).
ΤΟΠΙΚΟ ΣΥΜΦΩΝΟ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ Α. Κουτσούρης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Οι αλλαγεΣ Στο ΓυμναΣιο
Βιωματικό Εργαστήρι με θέμα: Λιασίδη Θέκλα, Μηνά Φλωρεντία
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΟΔΗΓΙΑΣ ΠΟΣΙΜΟΥ ΝΕΡΟΥ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
Αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας
מעבר אור מתווך שקוף לתווך שקוף
Ιστορία 8η Σέρλοκ Χολμς.
ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 4495/17 (167 Α/ ) Έλεγχος και προστασία του Δομημένου Περιβάλ­λοντος και άλλες διατάξεις και αλλαγές με το ν.4513/18 (101 Α/2018)
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΩΝ Π.Φ.Σ. 5 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018.
11ο γυμνάσιο ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ – ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ Α΄ΤΑΞΗΣ …στη μεγαλύτερη βαθμίδα! … μεγαλύτερες απαιτήσεις! …νάτην και η εφηβεία!!
Η φοίτηση στο ….
Ανάλυση των πρόσφατων μεταναστευτικών ροών 21ος αιώνας
ΥΓΕΙΑ … Η κατάσταση της απόλυτης φυσικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι αποκλειστικά η απουσία νόσου ή αναπηρίας . (WHO, 2001, p.1) Σύμφωνα.
Προγράμματα Προαγωγής Υγείας
Мероприятие, посвященное восстанию студентов
“ХХІ ғасыр өскіндері” интеллектуальдық сайыс 5-6 сынып
Екі векторды векторлық көбейту
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Σύντομος οδηγός υποψηφίου συμβούλου/προέδρου κοινότητας
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Το συνεχές και ο χρόνος.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
7η ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΕΠ - ΥΜΕΠΕΡΑΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5 Χρησιμοποιώντας τα τοπικά περιβάλλοντα και την παρέμβαση της κοινότητας στην προαγωγή της υγείας Καλωσορίστε τους συμμετέχοντες. Σύντομη εισαγωγή στο Σχέδιο Μαθήματος 5 (2’) ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ  

Διάλεξη 1: Συμμετοχή της κοινότητας στην προαγωγή της υγείας

ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣ Να συνειδητοποιήσουμε ότι η υγεία είναι ένα κοινωνικό ζήτημα. Να μάθουμε σχετικά με τις αναγκαίες στρατηγικές για την προώθηση της συμμετοχής της κοινότητας στον τομέα της υγείας.

Καθιστικοσ τροποσ ζωησ Υπέρβαρους Καθιστικός τρόπος ζωής Αύξηση σε Χρόνιες παθήσεις Ανθρώπινη πανδημία Παχυσαρκία Δραστηριότητα: ξεκινήστε το μάθημα συζητώντας τις συνέπειες του καθιστικού τρόπου ζωής στην υγεία (5’). Το 2014, 1,9 δισεκατομμύρια ενήλικες ήταν υπέρβαροι. Το υπερβολικό βάρος και η παχυσαρκία αποτελούν ένα σημαντικό οικονομικό κόστος, δεδομένου ότι, σύμφωνα με την αναφορά του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (2014), δημιουργούν δαπάνη ύψους 1,8 δισεκατομμυρίων για την παγκόσμια οικονομία, η οποία είναι περίπου 8% του Ακαθάριστου Παγκόσμιου Προϊόντος (GWP). 60 εκατομμύρια παιδιά με προβλήματα παχυσαρκίας Μέχρι το 2020

ΚΑΠΝΙΣΜΑ Κύρια αιτία ασθενειών και θανάτου παγκοσμίως: 5 εκατομμύρια άνθρωποι Στην Ευρώπη οι νέοι ξεκινούν το κάπνισμα σε νεότερη ηλικία Η ανάπτυξή του συνδέεται με κοινωνικούς και πολιτιστικούς παράγοντες Μέχρι το 2030, ο αριθμός των θανάτων από τον καπνό παγκοσμίως θα φτάσει τα 10 εκατομμύρια. Το κάπνισμα αυξάνει την πιθανότητα σοβαρών ασθενειών όπως: Καρκίνο του πνεύμονα, του λάρυγγα, του οισοφάγου Στηθάγχη και καρδιακή προσβολή Παθήσεις του αναπνευστικού: χρόνια βρογχίτιδα Μεταβολικές διαταραχές: διαβήτης Δραστηριότητα: συζητήστε σε ομάδες, ποιοι είναι οι κοινωνικοί και πολιτιστικοί παράγοντες που επηρεάζουν τους νέους στο να αρχίσουν να καπνίζουν σε μικρότερη ηλικία (10’). Οι κύριοι κοινωνικοί και πολιτιστικοί παράγοντες είναι: Περιβαλλοντικοί παράγοντες (άμεση και έμμεση διαφήμιση με χορηγίες στον χώρο του αθλητισμού, σε πολιτιστικές, κοινωνικές ακόμη και σε φιλανθρωπικές δραστηριότητες. Προσβασιμότητα σε τσιγάρα μέσω μηχανημάτων αυτόματης πώλησης). Κοινωνικοί παράγοντες (οικογένεια: η στάση των γονιών και των μεγαλύτερων αδελφιών στο κάπνισμα. Οι παρέες, ιδιαίτερα κατά την εφηβεία). Προσωπικοί παράγοντες (μη συμμετοχή σε σπορ, σχολική αποτυχία, οικογενειακές διαμάχες, κ.τ.λ.).

ΑΛΚΟΟΛΙΣΜΟΣ Τρίτη θέση ανάμεσα στους παράγοντες κινδύνου για κακή κατάσταση υγείας παγκοσμίως Αλκοολισμός Η σημερινή κοινωνία είναι πολύ ανεκτική Κατανάλωση αλκοόλ Το αλκοόλ προκαλεί 3,3 εκατομμύρια θανάτους κάθε χρόνο, πολλοί απ’ αυτούς αφορούν νέους ανθρώπους. Πολλά προβλήματα υγείας και κοινωνικά προβλήματα

Στρες ΣΤΡΕΣ Παράγοντας κινδύνου για καρδιαγγειακές παθήσεις Η προσωπικότητα και ο τρόπος ζωής μπορούν να οδηγήσουν σε μια κατάσταση χρόνιου στρες. Προκαλεί εξαιρετικά αρνητικές μεταβολές στην κατάσταση υγείας.

Οι πολίτες πρέπει να συμμετέχουν στην προαγωγή της υγείας ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ: στρατηγικεσ προαγωγησ διαδικασιων αλλαγησ σε τοπικο πλαισιο Ottawa Charter (1986) Οι πολίτες πρέπει να συμμετέχουν στην προαγωγή της υγείας Προγράμματα προαγωγής Υγείας Εύνοια ενσωμάτωσης Δια-τομεακή Κοινή ευθύνη μεταξύ Κράτους και πληθυσμού Πλεονεκτήματα Ενδυνάμωση πολιτών Βελτιωμένη αποτελεσματικότητα Μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή

ΜΟΝΤΕΛΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ: precede-proceed Μέθοδος συμμετοχής της κοινότητας για την προαγωγή της υγείας. ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Εξηγεί συμπεριφορές που σχετίζονται με την υγεία Να σχεδιάζουν και να αξιολογούν παρεμβάσεις Να επηρεάζουν συμπεριφορές και συνθήκες ζωής Predisposing (προδιαθεσικές) Reinforcing (ενθαρρυντικές) Enabling (διευκολυντικές) Constructs in (θεωρήσεις στην) Educational (εκπαιδευτική) Diagnosis and (διάγνωση και) Evaluation (αξιολόγηση) Policy (πολιτικές) Regulation (ρυθμιστικές) Organization (οργανωτικές) Education and (εκπαίδευση και) Environmental (περιβαλλοντική) Development (ανάπτυξη)

ΜΟΝΤΕΛΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ: precede-proceed Φάση 5 Διάγνωση του διοικητικού και πολιτικού περιβάλλοντος που αξιολογεί τους διαθέσιμους πόρους Φάση 3 Συμπεριφορική και περιβαλλοντική διάγνωση Φάση 2 Επιδημιολογική αξιολόγηση της κατάστασης και των πιο συχνών προβλημάτων υγείας Φάση 1 Διάγνωση των αναγκών, επιθυμίες και αντιλήψεις των μαθητών και των οικογενειών τους Φάση 4 Διάγνωση των καθοριστικών παραγόντων που προδιαθέτουν, διευκολύνουν ή ενισχύουν τη συμπεριφορά Δραστηριότητα σε μικρές ομάδες: η ομάδα χωρίζεται σε τέσσερις υποομάδες για να τεθεί σε εφαρμογή το μοντέλο Precede-Proceed στο πρόγραμμα ενός συγκεκριμένου σχολείου. Θα αναπτυχθούν μόνο οι πρώτες τέσσερις φάσεις, καθεμιά από κάθε υποομάδα. Στο τέλος, κάθε υποομάδα παρουσιάζει το έργο της στην υπόλοιπη τάξη. Φάση 1. Κοινωνική διάγνωση. Αξιολογήστε το επίπεδο της ποιότητας της ζωής των μελών της κοινότητας μέσα από τις αντιλήψεις τους σε σχέση με τις δυνάμεις και τους πόρους τους στον κοινωνικό, οικονομικό, πολιτιστικό και περιβαλλοντικό τομέα. Επίσης αναλύονται οι ανάγκες και οι δυσκολίες τους. Αυτό το στάδιο αρχίζει με την συλλογή των κοινωνικο-δημογραφικών δεδομένων, τα οποία παρουσιάζονται στην κοινότητα για να βοηθήσουν τους πολίτες να αποφασίσουν τις προτεραιότητες. Αυτό είναι για το πώς να καθοριστεί τι θέλουν οι πολίτες για την κοινότητά τους Φάση 2. Επιδημιολογική διάγνωση. Σε αυτή τη φάση, προσδιορίζονται η συμπεριφορά υγείας, ο τρόπος ζωής ή/και περιβαλλοντικοί παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία πιο ξεκάθαρα. Φάση 3. Συμπεριφορική και περιβαλλοντική διάγνωση. Σε αυτή τη φάση, εντοπίζονται οι παράγοντες που συμβάλλουν στην προδιάθεση, τη διευκόλυνση και την ενίσχυση. Προδιαθεσικοί παράγοντες. Είναι οι βασικές διανοητικές και φυσικές συνθήκες που τείνουν να κάνουν τα άτομα να έχουν περισσότερες ή λιγότερες πιθανότητες υιοθέτησης υγιεινών ή επικίνδυνων συμπεριφορών. Διευκολυντικοί παράγοντες. Οι εσωτερικές και εξωτερικές συνθήκες που βοηθούν τους ανθρώπους να υιοθετήσουν και να διατηρήσουν υγιείς ή επιζήμιες συμπεριφορές και τρόπο ζωής. Ενισχυτικοί παράγοντες. Οι συμπεριφορές των ανθρώπων και των κοινοτήτων που υποστηρίζουν ή δημιουργούν δυσκολίες στην υιοθέτηση υγειών συμπεριφορών ή στην προώθηση υγειών περιβαλλοντικών συνθηκών. Φάση 4. Εκπαιδευτική και οργανωτική διάγνωση. Καθορίζονται οι διοικητικοί και κανονιστικοί παράγοντες που επηρεάζουν την παρέμβαση που πρόκειται να υλοποιηθεί. Η δομή, οι διαδικασίες και η κουλτούρα του οργανισμού λαμβάνονται υπόψη, καθώς και η διαθεσιμότητα των απαραίτητων πόρων για την παρέμβαση. Φάση 7 Αξιολόγηση της διαδικασίας Φάση 8 Αξιολόγηση της επίδρασης Φάση 9 Αξιολόγηση των αποτελεσμά-των Φάση 6 Εκτέλεση PROCEED

ΣΥΝΕΔΡΙΑ 2: ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΕ ΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ (1ο ΜΕΡΟΣ) ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ

ΣΤΟΧΟΙ Να εκπαιδεύσει για μια υγιεινή διατροφή. Να προωθήσει την περιβαλλοντική εκπαίδευση, προκειμένου να αναπτυχθούν υγιείς συνήθειες διαβίωσης και ενίσχυση της ευημερίας των μαθητών. Στενή σχέση μεταξύ του φυσικού περιβάλλοντος, συνηθειών τρόπου ζωής, κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών και της υγείας. Ανάγκη να διευκρινιστεί το είδος των τροφίμων που καταναλώνονται στο αστικό περιβάλλον. Οι περιβαλλοντικές συνθήκες επηρεάζουν τις συνθήκες διαβίωσης των μαθητών και την ευημερία τους.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

1. Δημιουργια φιλικων προσ το περιβαλλον σχολικων κηπων Να μάθουν πώς να καλλιεργούν υγιεινά τρόφιμα. 2 Να κατανοήσουν τις συνδέσεις μεταξύ διατροφής και υγείας. 3 Να σέβονται το περιβάλλον. 4 Να ανιχνεύσουν τους δεσμούς μεταξύ κηπουρικής και σωστής διατροφής. 5 Να εκτιμήσουν την αξία των φρούτων, λαχανικών και οσπρίων. 6 Να απορρίψουν το πρόχειρο φαγητό. Μαθησιακοί Στόχοι Δραστηριότητα: Σε μικρές ομάδες, προσπαθήστε να απαντήσετε πρώτα την ακόλουθη ερώτηση: ποιοι ειδικοί στόχοι μπορούν να επιτευχθούν με τη δημιουργία ενός οικολογικού σχολικού κήπου; (10’)

2. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ Διατροφική εκπαίδευση Διατροφικές συνήθειες Συνδυάζοντας κηπουρική Η παραγωγή τροφίμων στο σχολείο είναι χρήσιμη μόνο αν υποστηρίζεται από εκπαίδευση σε θέματα διατροφής. Δραστηριότητα: Παρακολούθηση και ανάλυση βίντεο για τη δημιουργία σχολικών κήπων (15’) http://blog.oxfamintermon.org/como-hacer-un-huerto-en-casa-con-poco-espacio/ Πώς να κατασκευάσετε έναν σχολικό κήπο https://www.youtube.com/watch?v=qXO5NYV6bCc https://www.youtube.com/watch?v=ozlL2AvkR04 https://www.youtube.com/watch?v=AYnmUKaVeuM Αλλαγή στην καθημερινή κατανάλωση τροφίμων Ενδιαφέρον στα λαχανικά

3. ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΚΗΠΩΝ 1. Σκέψεις για το: τι τρώμε; τι μπορούμε να καλλιεργήσουμε; 2. Ανάλυση της κατάστασης τι χρειάζεται; 3. Απόφαση για το τι θα καλλιεργηθεί γιατί; 4. Σχεδιασμός βημάτων τι διαδικασίες; 5. Αν τα προϊόντα καταναλώνονται στο σχολείο σχεδιασμός γευμάτων

4. ΠλεονεκτηματΑ ΧΡΗΣΗΣ σχολικων κηπων Ουσιαστική μάθηση Αύξηση γνώσεων Πλεονεκτήματα Δραστηριότητες με υψηλά κίνητρα Μάθηση μέσω πράξης Συνεργατική διδασκαλία Αλληλεπίδραση με την οικογένεια και την κοινότητα Δραστηριότητα: Μαθαίνοντας για άλλες εκπαιδευτικές εμπειρίες μέσα από το διαδίκτυο και τα διαθέσιμα βίντεο (15´). Mare de Deu del Carme School: ο κήπος είναι μέρος των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του ιδρύματος, αλλά με τη συνεργασία των γειτόνων σε οικόπεδο που ανήκει στο Δημαρχείο Tarrasa (Ισπανία). http://ecokarmel.blogspot.com.es/search/label/Hort%20urb%C3%A0 Edible School Yard στο Berkeley, California: καλλιεργούν οργανικά τρόφιμα, τα ετοιμάζουν και τα καταναλώνουν στο σχολείο. http://edibleschoolyard.org/

5. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ II Ανάπτυξη δραστηριοτήτων κατάρτισης με τις οικογένειες για: 6 Εμπλοκή οικογενειών με τη δημιουργία σπιτικών κήπων σπιτικοί κήποι σκεπές Μπαλκόνι ή ταράτσα Διατροφική εκπαίδευση Την αυτο-παραγωγή τροφίμων

ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ

1. ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ II Παράγοντες Ποιότητα νερού Ποιότητα αέρα θόρυβος μυρωδιές φωτισμός Περιβαλλοντικοί παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία

3. ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ Βελτιώνει την ποιότητα του αέρα Ο περιορισμός των οχημάτων γύρω από το σχολείο Μειώνει τα επίπεδα θορύβου Αυξάνει την ασφάλεια Φύτευση δέντρων και βλάστησης στο σχολείο Χαμηλότερα επίπεδα ατμοσφαιρικής μόλυνσης Βελτιώνει την ψυχική υγεία Βελτιώνει τη σωματική υγεία των μαθητών Σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας στην Περιβαλλοντική Επιδημιολογία (2015): όσο μεγαλύτερος ο αριθμός των δέντρων μέσα και γύρω από τα όρια του σχολείου: Τόσο χαμηλότερα τα επίπεδα μόλυνσης του αέρα μέσα και γύρω από το σχολείο Αυτό βελτιώνει τη σωματική και ψυχική υγεία των μαθητών. Έτσι, η δενδροφύτευση στο σχολείο και η βλάστηση γύρω από αυτό είναι απαραίτητες.

5. ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ηχορυπανσησ I Στην έκθεση σε υψηλά επίπεδα θορύβου Ευαισθητοποίηση των μαθητών: Στην καλή χρήση των κινητών συσκευών Είναι σημαντικό να μάθουν για τις κατευθυντήριες γραμμές υγείας όσον αφορά τα επίπεδα θορύβου, όπως συνιστάται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Οι μαθητές πρέπει να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της διατήρησης του ήχου των συσκευών σε χαμηλά επίπεδα, κάτω από το 60% της μέγιστης έντασης. Η χρήση ωτοασπίδων για την προστασία του εσωτερικού των αυτιών σε αθλητικές εκδηλώσεις ή άλλα θορυβώδη περιβάλλοντα πρέπει να προωθηθεί επίσης. Δραστηριότητα: Δουλεύοντας σε ομάδες, η κάθε μία θα δημιουργήσει ένα χάρτη θορύβου ενός συγκεκριμένου σχολείου, καθώς και ένα σχέδιο για τη μείωση του περιβαλλοντικού θορύβου σε εκείνο το σχολείο (30’). Ένας χάρτης θορύβου της περιοχής Σχέδια δράσης για τη μείωση του θορύβου στο σχολείο

ΣΥΝΕΔΡΙΑ 3: ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΕ ΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ (2ο ΜΕΡΟΣ) ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ

ΣΤΟΧΟΙ Να προωθήσει την κινητικότητα των μαθητών και τη σωματική δραστηριότητα από το σχολείο Να ενημερώσει τους μαθητές για την υγιή χρήση των δημόσιων ανοιχτών χώρων

ΠΩΣ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΜΕ ΤΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ; Σωματική δραστηριότητα παιχνίδια ταξίδια Αθλητισμός Δραστηριότητες αναψυχής Φυσική Αγωγή Προγραμματισμένη άσκηση στην οικογένεια Δραστηριότητες κοινότητας Δραστηριότητα: Σε μικρές ομάδες, σκεφτείτε τι είδους ασκήσεις μπορούν να γίνουν για την ανάπτυξη της σωματικής δραστηριότητας των μαθητών; Κάθε ομάδα θα κάνει μια λίστα με πιθανές δραστηριότητες σε διάφορους τομείς, δηλαδή, κάποια θα ασχοληθεί με δραστηριότητες αναψυχής, μια άλλη με τις δραστηριότητες της κοινότητας και η τρίτη με ασκήσεις στην οικογένεια (10’).

Διατήρηση σωματικής δραστηριότητας ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ Διατήρηση σωματικής δραστηριότητας Κινητικότητα: πηγαίνοντας στο σχολείο Στο σπίτι Στον ελεύθερο χρόνο Η διατήρηση της σωματικής δραστηριότητας στις τρεις περιοχές είναι σημαντική: - Στις σπουδές, προώθηση κινητικότητας: περπατώντας ή ποδηλατώντας για το σχολείο Στο σπίτι: με τις δουλειές του σπιτιού ή την κηπουρική Στον ελεύθερο χρόνο: ενασχόληση με αθλητικές δραστηριότητες.

ΑΛΛΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 1 Σωματική δραστηριότητα ως καθημερινή ρουτίνα. 2 Προώθηση κινητικότητας εντός μικρών αποστάσεων. Π.χ.: περίπου 500 μέτρα (5-10 λεπτά με τα πόδια). 3 Περπάτημα ή ποδηλάτηση για να πάνε στις εξωσχολικές δραστηριότητες. 4 Χρήση δημόσιων ανοιχτών χώρων που είναι κατάλληλοι για δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο: ασφαλείς και ελκυστικοί. Αύξηση της ευαισθητοποίησης για να συμπεριληφθεί η σωματική δραστηριότητα στην καθημερινή ρουτίνα. Έτσι, η ελάχιστη απαιτούμενη ποσότητα καθημερινής σωματικής δραστηριότητας θα έχει επιτευχθεί. Υπάρχει επιτυχία, όταν η ευκολότερη επιλογή για το πρόσωπο είναι μια συμπεριφορά που είναι ευνοϊκή για την υγεία. Η προώθηση της χρήσης των δημόσιων ανοιχτών χώρων που είναι κατάλληλοι για δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο. Όσο πιο ασφαλείς και πιο ελκυστικοί, τόσο μεγαλύτερη η δραστηριότητα. Ειδικά οι δημόσιοι χώροι που είναι εξοπλισμένοι με διαδρομές για ποδήλατο και περπάτημα, γήπεδα, εξοπλισμό, καλάθια καλαθοσφαίρισης, κ.λπ.

ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΙΙ Σχεδιάζοντας ασφαλείς διαδρομές πρόσβασης στο σχολείο ομάδες παιδιών υπό την επίβλεψη ενηλίκου Ομάδες παιδιών που πηγαίνουν μόνα τους στο σχολείο με τα πόδια: συμμετοχή της κοινότητας Ποδηλάτηση προς το σχολείο, σε ασφαλείς διαδρομές Αρκετός χώρος παρκαρίσματος Σχεδιάζοντας ασφαλείς διαδρομές πρόσβασης στο σχολείο: - ομάδες παιδιών υπό την επίβλεψη ενηλίκου να περπατάνε προς και από το σχολείο. Οι οικογένειες μπορούν να αναλαμβάνουν εκ περιτροπής την καθημερινή επιτήρηση. - ομάδες παιδιών που πάνε μόνα τους με τα πόδια στο σχολείο: απαιτείται συμμετοχή της κοινότητας με τα καταστήματα, τους γείτονες, κλπ για να παρακολουθούν τη διαδρομή τους προς και από το σχολείο. - ποδηλάτηση προς το σχολείο, σχεδιασμός ασφαλών διαδρομών μαζί με τις τοπικές αρχές. Το κέντρο εκπαίδευσης πρέπει να εμπλακεί και να παρέχει αρκετό χώρο στάθμευσης για τα ποδήλατα.

ΧΡΗΣΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΑΝΟΙΧΤΩΝ ΧΩΡΩΝ I Χώροι πράσινου πάρκα κήποι πλατείες πεζόδρομοι ποτάμια ή παραλίες Χαρακτηριστικά ανοιχτοί σε όλους τους πολίτες συμβολή στην κοινωνική συνοχή προαγωγή σωματικής και ψυχικής υγείας προαγωγή κοινωνικών σχέσεων μείωση στρες και ψυχικής εξουθένωσης Οι δημόσιοι ανοιχτοί χώροι περιλαμβάνουν χώρους πρασίνου, όπως: πάρκα, κήπους, πλατείες, χώρους αναψυχής, πεζόδρομους και ζώνες ποδηλασίας, καθώς και ποτάμια ή παραλίες σε αυτές τις αστικές περιοχές Είναι χώροι για συναντήσεις, διαδηλώσεις και δημιουργικές εκδηλώσεις, οι οποίες είναι συνήθως αυθόρμητες και ανεξέλεγκτες, αλλά προσφέρουν ευκαιρίες για σωματική δραστηριότητα. Είναι χώροι ανοιχτοί σε όλους τους πολίτες χωρίς διακρίσεις σε φύλο, ηλικία ή σε κοινωνικο-οικονομική κατάσταση. Οι χώροι αυτοί συμβάλλουν στην κοινωνική συνοχή και στην προώθηση της σωματικής και ψυχικής υγείας, ειδικά στα παιδιά. Ευνοούν την επικοινωνία και τις κοινωνικές σχέσεις, βελτιώνουν την αυτοεκτίμηση και τη μειώνουν τους κινδύνους κοινωνικής απομόνωσης και κατάθλιψης. Αυτοί οι χώροι πρασίνου και κήπων μειώνουν το στρες και την ψυχική εξουθένωση μέσω της επαφής με τη φύση.

ΑΛΛΟΙ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ, ΤΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΥΕΞΙΑ

ΑΛΛΟΙ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ, ΤΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΥΕΞΙΑ σπίτια ή διαμερίσματα με υγρασία ή χαμηλή εσωτερική θερμοκρασία Ασθένειες: άσθμα, αλλεργίες… Χρόνιο στρες Έχοντας ένα σπίτι συνωστισμός Λοιμώξεις αναπνευστικού Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να γνωρίζουν τις συνθήκες διαβίωσης των μαθητών, διότι επηρεάζουν την προσωπική τους ευημερία, καθώς και τις επιδόσεις τους στο σχολείο. Ως εκ τούτου, οι αποφάσεις που λαμβάνονται στο κέντρο εκπαίδευσης δεν πρέπει να είναι επιζήμιες για τους μαθητές που ζουν κάτω από ιδιαίτερες συνθήκες, αλλά να παρέχουν λύσεις στις ανάγκες τους. Πολλοί ντόπιοι και μετανάστες μαθητές ζουν σε σπίτια ή διαμερίσματα με υγρασία. Εξαιτίας αυτού, πάσχουν από ασθένειες όπως το άσθμα, οι αλλεργίες και λοιμώξεις του αναπνευστικού. Οι χαμηλές εσωτερικές θερμοκρασίες σε αυτά τα μέρη, συνδέονται με κακή κατάσταση υγείας και με πιθανά καρδιαγγειακά νοσήματα σε παιδιά και νέους. Ο συνωστισμός συνδέεται με το χρόνιο στρες και τη μετάδοση λοιμώξεων του αναπνευστικού. Εάν τα σπίτια βρίσκονται σε μη ασφαλή κοινωνικά περιβάλλοντα, αυτό έχει αρνητικές επιπτώσεις στη σωματική και ψυχική υγεία και δεν ευνοεί ούτε την αλληλεπίδραση ούτε την κοινωνική συνοχή. Χαμηλή σωματική και ψυχική υγεία μη ασφαλή κοινωνικά περιβάλλοντα Απουσία αλληλεπίδρασης ή κοινωνικής συνοχής

ΣΥΝΕΔΡΙΑ 4: ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΕ ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΡΗ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ

ΣΤΟΧΟΙ Να προάγει στους μαθητές τη χρήση των χώρων πράσινου από το σχολείο. Να μάθουν για τις θετικές επιδράσεις της χρήσης χώρων πράσινου στη σωματική υγεία του μαθητή.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ Μείωση παραγόντων κινδύνου παχυσαρκίας Παρέμβαση Στάσεις και συμπεριφορές Αποτελεσματικότητα χώρων πράσινου Διαταραχή Έλλειψης της Φύσης στην παιδική ηλικία Στρες Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής Υπερκινητικότητα Άγχος Έξι στους δέκα Ευρωπαίους είναι παχύσαρκοι ή υπέρβαροι (59%). Η μείωση αυτών των παραγόντων κινδύνου με άμεση παρέμβαση στις στάσεις και συμπεριφορές των ατόμων είναι απαραίτητη. Οι χώροι πράσινου συμβάλλουν πολύ αποτελεσματικά στην επίτευξη των στόχων αυτών. Τα παιδιά θίγονται από μια Διαταραχή Έλλειψης της Φύσης, που αποτελείται από μια ομάδα ασθενειών, όπως το στρες, η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής, η υπερκινητικότητα και το άγχος, που επηρεάζουν τα παιδιά λόγω έλλειψης επαφής με τη φύση (Louv, 2005). Μια ελάχιστη επένδυση προωθώντας την επαφή με τη φύση επιτρέπει να αποφευχθεί το υψηλό οικονομικό, κοινωνικό και υγειονομικό κόστος στο μέλλον (Giraldo, Toro, Macías, Valencia y Palacios, 2010). Ελάχιστη επένδυση Το υψηλό κόστος αποφεύγεται οικονομικό κοινωνικό υγειονομικό

ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΧΡΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΗΜΕΡΙΑ I Μείωση καρδιαγγειακών ασθενειών Θετικές επιδράσεις στην υγεία Παραγωγή βιταμίνης D Ανάρρωση από ασθένειες Ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος Κοινωνική συμμετοχή Προκαταρκτική δραστηριότητα: Σε μικρές ομάδες, αναλύστε ποιες είναι οι θετικές επιδράσεις από τη χρήση φυσικών χώρων στην υγεία και την ευημερία των μαθητών. Υπάρχει ένα ευρύ φάσμα των θετικών επιπτώσεων από τη χρήση χώρων πρασίνου στη σωματική υγεία των μαθητών (Mujica, 2013). Αναφέρονται στις διαφάνειες. Άλλα οφέλη Προώθηση υγιεινού τρόπου ζωής Απόλαυση καλών εμπειριών

ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΧΡΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΗΜΕΡΙΑ II Άλλα οφέλη Μείωση βίαιων συμπεριφορών Αντιμετώπιση ζωής με πιο θετικό τρόπο Ψυχολογική ευεξία Μεγαλύτερη παραγωγικότητα και συγκέντρωση Βελτίωση αυτοπεποίθησης Στάσεις ομαδικής συνεργατικότητας

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΧΡΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ II εξαιρετικές εκπαιδευτικές καταστάσεις για το παιδί Μεγαλύτερα κίνητρα Βελτιώνει στάση για σωματική δραστηριότητα και κινητικές δεξιότητες Άλλα πλεονεκτήματα Ευνοεί Εμπειρίες για προσωπική ανάπτυξη Συναισθηματικό και ισχυρό δεσμό με τη φύση

ΕΙΔΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΠΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Δραστηριότητες προσανα-τολισμού Κάμπινγκ Δημοφιλή παιχνίδια Πεζοπορία Ορειβασία Δραστηριότη- τες διάσωσης Ιππασία τες νερού…

ΑΛΛΕΣ ΠΙΘΑΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ I Κατασκευή φωλιών για πουλιά Καθαρισμός τμήματος ποταμιού ή ρεματιάς Παρατήρηση ζώων και φυτών Επαναφύτευση δέντρων Εμπλοκή οικογενειών

Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών