ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου Αθηνών
Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ Κοινωνική/Επαγγελματική θέση: Ανομοιογένεια της επαγγελματικής ομάδας Δυσκολίες ένταξής της στην κοινωνική διαστρωμάτωση Θέματα κύρους και κοινωνικής αναγνώρισης Κατάρτιση Συνθήκες εργασίας και αμοιβές Κοινωνική καταγωγή Φύση της εργασίας στον κόσμο των παιδιών Πολυδιάστατη ιδιότητα του «παιδαγωγού» Βασικές σπουδές ως προς:
Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ Η «δύναμη» του κοινωνικού ρόλου του εκπαιδευτικού Κατοχή εξειδικευμένων γνώσεων Αποκλειστικός έλεγχος της τάξης Προτεραιότητα στη συνείδηση των μαθητών Εκπρόσωπος της κυρίαρχης κουλτούρας και της λειτουργίας της επιλογής
Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ Κοινωνικοποίηση του εκπαιδευτικού στο επάγγελμα: Κοινωνικοποίηση για το επάγγελμα Κοινωνικοποίηση στο επάγγελμα Απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, συγκεκριμένης επαγγελματικής συνείδησης, προτύπων και συμπεριφοράς (Νόβα-Καλτσούνη, 2010:312) Ανάπτυξη διαστάσεων της προσωπικότητας ως αποτέλεσμα μιας αντιπαράθεσης με τις συνθήκες και τις απαιτήσεις του επαγγελματικού ρόλου (Νόβα- Καλτσούνη, 2010:312)
Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ Είναι προετοιμασμένος ο νεοδιόριστος εκπαιδευτικός για την πραγματικότητα που θα αντιμετωπίσει στο σχολείο; Η επαγγελματική κοινωνικοποίηση είναι μια διαρκής διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων, αλλαγής συμπεριφοράς, προσπάθειας προσαρμογής (Νόβα-Καλτσούνη, 2010:313) Τι αλλάζει στην προσωπικότητα του υποκειμένου; Αυταρχική συμπεριφορά και δογματισμός Αντίληψη του «καλού σχολείου» και της «καλής σχέσης εκπαιδευτικού-μαθητή» Αρνητική εικόνα για το επάγγελμα
Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ Αίτια των αλλαγών στις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά μετά την είσοδο στο επάγγελμα(Νόβα-Καλτσούνη, 2010:316): Μη συνειδητή επιλογή του επαγγέλματος Κενά στη βασική εκπαίδευση και κατάρτιση Απουσία σύνδεσης θεωρίας-πράξης Πότε και για ποιους λόγους οι εκπαιδευτικοί οδηγούνται σε αυτό που ονομάζουμε «αδιαφορία»; Πορεία της κοινωνικοποίησης (Νόβα-Καλτσούνη, 2010:319): 1.Φάση της εξιδανίκευσης 2.Φάση της περιθωριοποίησης 3.Φάσης της προσαρμογής και της αφομοίωσης
Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ Επαγγελματική εξουθένωση (βλ.Νόβα-Καλτσούνη,2010/ Αργυροπούλου, 1999/ Τσιακιρος & Πασιαρδής, 2002/ Πασιαρδής & Πασιαρδή, 2000) Περισσότερες αρμοδιότητες Αυξανόμενη απειθαρχία Λιγότερη υποστήριξη από τους γονείς Εγγενής απαίτηση του επαγγέλματος για συμπεριφορές αντιφατικές μεταξύ τους Κυριότερη αιτία εμφάνισης συμπτωμάτων εξουθένωσης τα προβλήματα στη διδασκαλία όπως η απειθαρχία, η έλλειψη ησυχίας, η υποχρέωση για αξιολόγηση κτλ.
Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ Γενικοί παράγοντες που δυσχεραίνουν τη διδασκαλία: 1.Πολλοί καθηγητές και λίγες ώρες σε κάθε τμήμα 2.Μαθητές πιο αυτόνομοι και λιγότερο εντυπωσιασμένοι από τις σχολικές γνώσεις 3.Η κουλτούρα της εφηβείας 4.Η αναποτελεσματικότητα των ποινών 5.Ανομοιογενής μαθητικός πληθυσμός 6.Η έλλειψη ενδιαφέροντος των μαθητών
Βιβλιογραφία μαθήματος: Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ Αργυροπούλου, Κ., Επαγγελματικό άγχος στους δασκάλους, Σύγχρονη Εκπαίδευση, τ. 106, Μάιος, 1999 Dubet, F Le déclin de l’institution. Paris: Seuil Νόβα-Καλτσούνη, Χ Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg Papakonstantinou, A.A Les parents et l’école. Etude contrastive des rapports dans un contexte d’hétérogénéité culturelle. Bruxelles: Peter Lang Πασιαρδής, Π. & Πασιαρδή, Γ Αποτελεσματικά σχολεία: πραγματικότητα ή ουτοπία; Αθήνα: Τυπώθητω/Δαρδάνος Touraine, A Pourrons-nous vivre ensemble? Egaux et différents. Paris: Fayard Τσιάκκιρος, Α & Πασιαρδής, Π. Επαγγελματικό άγχος εκπαιδευτικών και διευθυντών σχολείων: μια ποιοτική προσέγγιση, Παιδαγωγική επιθεώρηση, 33/2002