ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Η Φυσική, οι μαθητές και το πείραμα Βασίλης Γαργανουράκης Πρόεδρος ΔΣ ΠΑΝΕΚΦΕ Υπεύθυνος 2 ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου
ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Τα ΕΚΦΕ Tα Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) – υποστηρικτική δομή της δημόσιας Π/θμιας και Δ/βάθμιας Εκπ/σης – θεσμοθετήθηκε το 2003, αν και άτυπα είχε ξεκινήσει τη λειτουργία της ήδη από το – είναι κέντρα έρευνας, τεχνικής και διδακτικής υποστήριξης της εργαστηριακής διδασκαλίας των μαθημάτων Φυσικών Επιστημών (Φ.Ε.).
ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ και η ΠΑΝΕΚΦΕ Η Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝΕΚΦΕ) είναι ένα επιστημονικό σωματείο που σκοπό έχει – την υποστήριξη, προβολή και προώθηση των αιτημάτων των Υπευθύνων ΕΚΦΕ για την αναβάθμιση και σωστή λειτουργία των ΕΚΦΕ – την προώθηση της πειραματικής πρακτικής στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στη Π/βάθμια και Δ/θμια Εκπ/ση – μέλη της ΠΑΝΕΚΦΕ μπορούν να γίνουν οι Υπεύθυνοι και Συνεργάτες των ΕΚΦΕ
ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Το ερώτημα Ποια και πόση Φυσική πρέπει να διδάξω αλλά και με ποιο τρόπο; – Ανάλογα με αυτόν που ερωτάται η απάντηση μπορεί να είναι πολύ διαφορετική και άμεσα σχετιζόμενη με τις σπουδές, τις γνωστικές και τις επιστημονικές καταβολές του
ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Το πλαίσιο Η Φυσική έχει μεγάλη έκταση και βάθος – Το εύρος και το βάθος της επεκτείνεται διαρκώς ενώ οι ώρες στο σχολείο που διατίθενται για τη Φυσική παραμένουν σταθερές Οι μαθητές αντιπαθούν τη Φυσική – Ευρήματα από ερευνητικές εργασίες – το θεωρούν “δύσκολο” και σε πολλές περιπτώσεις αποκομμένο από την καθημερινή πραγματικότητα.
ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Το πλαίσιο Δεν θα γίνουν όλοι οι μαθητές μας Φυσικοί – ένα μικρό μέρος από αυτούς θα χρειαστούν τη Φυσική ακόμη και στις πανεπιστημιακές σπουδές τους Περιορισμοί και εμπόδια στην ικανότητα των μαθητών να διαχειρίζονται αφηρημένες έννοιες της Φυσικής – Τα εμπόδια αυτά δεν αίρονται εύκολα με την παραδοσιακή διδασκαλία και απαιτούν λεπτούς διδακτικούς χειρισμούς …
ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Τι θα θέλαμε… Η Φυσική είναι μία συνεκτική δομή εννοιών οι οποίες θεμελιώνονται πειραματικά και περιγράφουν τη φύση… Αλλά και να αναπτύξουν δεξιότητες και ικανότητες που να τους επιτρέπουν να παίρνουν αποφάσεις και να λύνουν προβλήματα της καθημερινής τους ζωής.
ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Μεγαλύτερη αξία έχει η μεθοδολογία Το Πείραμα Τα Μαθηματικά μοντέλα Τι περιορισμούς βάζουν στην «διδακτέα ύλη»;
ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Τρεις μύθοι σχετικοί με τη διδασκαλία της Φυσικής Λιγότερη Φυσική συνεπάγεται και περιορισμό της παραπαιδείας Η Φυσική χωρίς τη χρήση μαθηματικών είναι πιο εύκολη και πιο κατανοητή Το πείραμα στη Φυσική αποτελεί το αλατοπίπερο του μαθήματος
ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Η θέση του πειράματος Το πείραμα δεν αποτελεί εκτροπή από την καθημερινή σχολική πραγματικότητα, αλλά αναπόσπαστο μέρος της διδασκαλίας. Το πείραμα μπορεί να αξιοποιηθεί και στην αξιολόγηση
ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ενδεικτικές προτάσεις Ενσωμάτωση των εργαστηριακών ασκήσεων στα σχολικά εγχειρίδια – κατάργηση αυτόνομων εργαστηριακών οδηγών Ναι! στις πρωτοβουλίες των μαθητών – όχι στους «οδηγούς μαγειρικής» – Προσπάθεια νέου ΔΣ για την αναμόρφωση των θεμάτων του πανελλαδικού EUSO προς την κατεύθυνση αυτή
ΠΑΝΕΚΦΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ευχαριστούμε πολύ τη ΣΕΜΦΕ! για το κάλεσμα στη σημερινή συνάντηση για τις συνεργασίες ΠΑΝΕΚΦΕ - ΣΕΜΦΕ – Masterclasses – Προετοιμασία μαθητικών για τη EUSO – Συμμετοχή στην επιστημονική επιτροπή EUSO 2014 Athens – και ελπίζουμε σε πολλές ακόμα… Ευχόμαστε ολόψυχα και στα 1000!!!