Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
UNIX.
Advertisements

ΓΡΑΦΗ.
Οι πρώτες μορφές γραφής των Ανατολικών λαών και της εποχής του Χαλκού
Tάσος Μπούντης Τμήμα Μαθηματικών Πανεπιστήμιο Πατρών
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Η φωνολογική επίγνωση.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ Στάδια στην εξέλιξη της γραφής : λεξιγραφία, συλλαβική γραφή, αλφάβητο στους σημαντικότερους λαούς από την αρχαιότητα έως σήμερα : Σουμερίους,
13.1 Λογικές πύλες AND, OR, NOT, NAND, NOR
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
Συνδιαστικά Λογικά Κυκλώματα
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Νόηση-γλώσσα-κόσμος Η γλώσσα είναι ένα σύνολο σημασιών και μορφών, που δηλώνουν έννοιες, με τις οποίες αναφερόμαστε στα όντα, στα πράγματα. Η γλώσσα, ως.
Η Γραφή.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΤΟΥ
ΤΜΗΜΑ ΑΡ1 ΣΧΕΔΙΑΖΩ , ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ, ΕΡΓΑΖΟΜΑΙ, ΕΚΦΡΑΖΟΜΑΙ, ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΩ
Περισσότερες Ασκήσεις Συνδυαστικής
10 Μύθοι για τη γλώσσα 1. Το παρελθόν Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την καθαρότητα.
Φωνητική-Φωνολογία Η Φωνητική εξετάζει τη φυσιολογία της ομιλίας και περιγράφει τους ήχους όπως παράγονται από τα φωνητικά όργανα του ανθρώπου ή τους αναλύει.
Μορφολογία. Μορφολογία Μόρφημα / Μορφή Μόρφημα (σύστημα), π.χ. το μόρφημα του πληθυντικού, το στερητικό μόρφημα Μορφή (πραγμάτωση) : το μόρφημα του.
Έντυπη ειδησεογραφία.
Μεταβλητές – εντολές εκχώρησης- δομή ακολουθίας
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Διαταραχές Λόγου και Μαθησιακές Δυσκολίες
Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΓΡΑΦΗΣ ΠΑΝΩ ΣΕ ΣΚΛΗΡΟ ΥΛΙΚΟ
Μαθηματικά και Κρυπτογραφία
1.5 Γλώσσες Προγραμματισμού
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Συγγραφείς Α.Βακάλη Η. Γιαννόπουλος Ν. Ιωαννίδης Χ.Κοίλιας Κ. Μάλαμας Ι. Μανωλόπουλος Π. Πολίτης Γ΄ τάξη.
Για το πρόγραμμα Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων.
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
ΣΥΝΟΛΑ.
Ιστορικές ελληνικές επιγραφές
1: μεγαλογράμματη γραφή
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Το αλφάβητο της ΓΛΩΣΣΑΣ
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Φωνητικά, φωνολογικά και μορφολογικά ζητήματα της νεοελληνικής
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Τυπολογία Εισαγωγή. Τι είναι η Τυπολογία ; Σημαντικός – ίσως ο πιο σημαντικός (;) – κλάδος της Γλωσσολογίας Προσπαθεί έμμεσα να απαντήσει στο βασικό ερώτημα.
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (Ι) Να διηγούνται εμπειρίες σχετικές με τη θάλασσα (καλοκαιρινό κολύμπι, παιχνίδι στην παραλία, ταξίδι με πλοίο/βάρκα, ψάρεμα κ.ά.).
Κατά τη διάρκεια των χιλιάδων ετών της ιστορίας της κινεζικής γλώσσας, μπορούμε να δούμε καθαρά πώς τα εργαλεία και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ.
2. Eπικοινωνία Γραπτός – προφορικός λόγος. F. de Saussure To σχήμα της επικοινωνίας.
Γλωσσικές Οικογένειες Γλωσσικές « συγγένειες » σε πλανητικό επίπεδο.
«Φωνητική-Φωνολογία και Εκπαιδευτικές εφαρμογές»
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
Φωνολογία 2.
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Λήμμα άντλησης Πως αποφασίζουμε αποδεικνύουμε ότι μία γλώσσα δεν είναι κανονική; Δυσκολότερο από την απόδειξη ότι μια γλώσσα είναι κανονική. Γενικότερο.
8. Φωνολογία.
TA ΦΩΝΗΕΝΤΑ ΤΗΣ ΚΝΕ Χαρακτηριστικά φωνηέντων:
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Συμβουλευτικη στη Δια Βίου Ανάπτυξη.
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Μάθημα 6: Φωνολογία Η φωνολογία εξετάζει πώς οι φθόγγοι μια γλώσσας συγκροτούν σύστημα, πώς συνδυάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία συλλαβών (φωνοτακτική.
Το φαινόμενο τησ συναρθρωσησ
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Αναζητώντας / Δημιουργώντας συστηματικότητα
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Επανάληψη μαθημάτων 1-3.
Γνωριμία με το πληκτρολόγιο
Γλώσσα και Κοινωνία.
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 4 – Φωνολογία)
Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής

Παράμετροι διαγλωσσικής ποικιλίας Όπως και στην Μορφολογία και Σύνταξη, δηλαδή : Α ) Ποιοι φθόγγοι υπάρχουν σε κάθε γλώσσα ; Β ) Ποιοι είναι οι πιθανοί συνδυασμοί φθόγγων ; Γ ) Ποιες είναι οι ποικιλίες των φθόγγων ; Δ ) Ποια είναι η σειρά εμφάνισης των φθόγγων ;

Α. Ποιοι φθόγγοι υπάρχουν ; Αρκετά μεγάλη ποικιλία, όμως πάντοτε σε συγκεκριμένα όρια. Όλες οι γλώσσες ουσιαστικά συνδυάζουν κάποιες δεκάδες φθόγγους ( βλ. παρακάτω ) Περιορισμοί ως προς την εμφάνιση των φθόγγων στις λέξεις

Βασικός περιορισμός ΓΕΝ -1: Σε όλες τις γλώσσες, όλες οι λέξεις περιλαμβάνουν τουλάχιστον έναν φωνηεντικό φθόγγο. Γενική τάση : φθόγγοι που συνυπάρχουν να είναι παρόμοιας « υφής », δηλ. Συμφωνική και φωνηεντική αρμονία Η συμφωνική αρμονία είναι σπάνια

Φωνηεντική αρμονία Τουρκική : Çocuk-lar « παιδιά » köpek-ler « σκύλοι » Το επίθημα αλλάζει φωνήεν ( πρόσθιο - οπίσθιο ανάλογα με την ρίζα ) Παρόμοιες περιπτώσεις σε αρκετές γλώσσες ( Φινο - Ουγγρικές, Καυκάσου, Αφρικανικές, Β. Αμερικής κλπ.)

Συλλαβή Άλλη φωνολογική μονάδα : συλλαβή Κάποιες συλλαβές δεν περιέχουν κανένα φωνήεν, αλλά ένα « φωνηεντικό σύμφωνο » Π. χ. Τσεχική vlk = λύκος Imdlawn Tashlhiyt Berber: και άλλα σύμφωνα εκτός από έρρινα και υγρά Π. χ. Kkst = Πάρ ’ το

Καθολικά για τα φωνολογικά ρεπερτόρια ΓΕΝ -2: Όλες οι γλώσσες έχουν τόσο σύμφωνα όσο και φωνήεντα ΓΕΝ -3: Ένα πολύ μικρό φωνολογικό σύστημα αποτελείται από 11 φωνήματα (Rotokas, Piraha), ενώ ένα πολύ μεγάλο από 100+ (! Χοο )

Καθολικά για τα φωνήεντα ΓΕΝ -4: Μικρότερο φωνηεντικό σύστημα : 2 φωνήεντα (Yimas- Παπούα ), Μεγαλύτερο φωνολογικό σύστημα : 14 φωνήεντα ( Γερμανική ) ΓΕΝ -5: Το πιο συνηθισμένο φωνηεντικό σύστημα αποτελείται από τα /i, e, a, o, u/

Καθολικά για τα σύμφωνα ΓΕΝ -6: Οι περισσότερες γλώσσες έχουν έρρινα σύμφωνα ΓΕΝ -7: Όλες οι γλώσσες έχουν κλειστά σύμφωνα, όμως δεν έχουν όλες τριβόμενα

Καθολικά για τα υπερτεμαχιακά ΓΕΝ -8: Σε περίπου τις μισές γλώσσες του κόσμου, η θέση του τόνου είναι προβλέψιμη

Άσκηση Ποιος περιορισμός εξηγεί την θέση του προσφύματος της κατοχής –ka στην Ulwa ( Νιγηρία ); álÁl-ka“man” Básbás-ka“hair” Sanásaná-ka“deer” Kúhbilkúh-ka-bil“knife” Aná:laakaaná:-ka-laaka“chin” Báskarnabás-ka-karna“comb”

Προφορές U9VPAs U9VPAs O5XabD-s O5XabD-s cle svt cle svt qWlQi4 qWlQi4

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΓΡΑΦΗΣ

Γλώσσα και γραφή Κάποιες ( ελάχιστες ) από τις γλώσσες του κόσμου μπορούν να μεταδώσουν πληροφορίες και σε μία ιδιαίτερη μορφή που δεν δεσμεύεται τόσο χωροχρονικά : την γραπτή μορφή Μεγάλη ποικιλία, ακόμα και στα λίγα συστήματα γραφής που εφευρέθηκαν και χρησιμοποιούνται και σήμερα

Συστήματα γραφής 1. Έμφαση στην σημασία : λογογραφικά ( π. χ. ιερογλυφικά ) 2. Έμφαση στην μορφή ( φθόγγους ): φωνογραφικά ( π. χ. συλλαβάρια, αλφάβητα ) 3. Μεικτά συστήματα

Πικτογράμματα

Πώς φτάνουμε σε σύστημα γραφής ; Α. Σπάμε τις εικόνες σε επιμέρους τμήματα, τα οποία μπορούν να συνδυαστούν με διάφορους τρόπους Β. Δίνουμε συμβατικές εικόνες σε αυτά τα τμήματα που επαναλαμβάνονται συχνά ή μπορούν να γίνουν εύκολα αντιληπτά

Πικτογράμματα > Λογογραφική

Φωνογραφική Συλλαβάρια, αλφάβητα Φινλανδική : πολύ κοντά στην σχέση 1:1 ( φωνητικό αλφάβητο ) Ποικιλία ως προς το είδος των φθόγγων που γράφονται ( σύμφωνα και φωνήεντα ή μόνο σύμφωνα ), αλλά και ως προς την κατεύθυνση γραφής

Καθολικά ΓΕΝ -9: Τα φωνογραφικά συστήματα είναι πολυπληθέστερα από τα λογογραφικά ΓΕΝ -10: Στα φωνογραφικά συστήματα, τα αλφάβητα είναι περισσότερα από τα συλλαβάρια ΓΕΝ -11: Δεν υπάρχουν αλφάβητα που αναπαριστούν μόνο φωνήεντα