ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΘΕΜΑ: Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΑ ΣΤΕΡΕΑ ΣΩΜΑΤΑ: ΚΑΛΟΙ ΚΑΙ ΚΑΚΟΙ ΑΓΩΓΟΙ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ: ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ (ΑΜ:5700) ΑΡΜΕΝΗ ΑΝΝΑ (ΑΜ:5597) ΔΑΓΡΕ ΜΑΡΙΝΑ (AM:5361)
ΕΠΙΔΙΩΚΟΜΕΝΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Διάκριση των υλικών σε αυτά που θερμαίνονται σε όλη τη μάζα τους ή μόνο στο σημείο επαφής τους με την πηγή. Κατανόηση του μηχανισμού διάδοσης θερμότητας στα στερεά σώματα. Η εξοικείωση των παιδιών με την πειραματική διαδικασία (παρατήρηση, υπόθεση, πείραμα, συμπεράσματα).
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1: «Ο ΤΑΚΗΣ Ο ΜΠΡΙΚΑΚΗΣ» Ανάγνωση ιστορίας-ερεθίσματος Ο κύριος Τάκης έχασε το μπρίκι του και πρέπει άμεσα να αγοράσει άλλο. Στο κατάστημα που επισκέπτεται παρουσιάζεται ένα δίλημμα: Ποιό μπρίκι πρέπει να επιλέξει; Eκείνο με το πλαστικό ή εκείνο με το μεταλλικό χερούλι; Συζήτηση - Ανίχνευση - Εισαγωγή της έννοιας της μετάδοσης της θερμότητας Εφαρμογή Πειράματος Βράζουμε νερό μέσα σε ένα μεταλλικό μπρίκι με πλαστική λαβή. Αφού διαπιστωθεί από τους μαθητές το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένη η λαβή, τους παροτρύνουμε να κάνουν προβλέψεις σχετικά με την αγωγιμότητα του πλαστικού. Στην συνέχεια, ελέγχουν μέσω της αφής τα αποτελέσματα του πειράματος και τέλος, ακολουθείται μια συζήτηση.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2: «ΤΑ ΑΝΑΚΑΤΕΜΑΤΑ» Συνέχεια της ιστορίας Ο κύριος Τάκης βρίσκεται σε νέο δίλλημα. Ποιό κουτάλι πρέπει να χρησιμοποιήσει για να μην καεί; Το μεταλλικό ή το ξύλινο; Εφαρμογή πειράματος Επαναλαμβάνουμε το ίδιο πείραμα τοποθετώντας αυτή τη φορά μέσα στο μπρίκι πρώτα ένα ξύλινο κουτάλι και αργότερα ένα μεταλλικό. Ακολουθούν προβλέψεις και στην συνέχεια σωματική επαφή με το εκάστοτε κουτάλι για επιβεβαίωση ή διάψευση της πρόβλεψης.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3: «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΟΛΑΖ» Χωρίζουμε την τάξη σε 2 ομάδες Τους «καλούς» και τους «κακούς» αγωγούς. Δίνουμε ένα μεγάλο χαρτόνι, καθώς και εικόνες με αντικείμενα της καθημερινότητας φτιαγμένα από διάφορα υλικά Το χαρτόνι είναι χωρισμένο σε δύο μέρη, αντίστοιχα. Πραγματοποιείται ταξινόμηση των υλικών και αιτιολόγηση.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Παρουσίαση χαρτονιού με κέντρο τη λέξη «θερμότητα». Συζήτηση και καταγραφή των απόψεων-εντυπώσεων των παιδιών με σκοπό την δημιουργία εννοιολογικού χάρτη. Συνολική αποτίμηση εκπαιδευτικού προγράμματος.
ΥΛΙΚΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ: 1.Camping gas 2.Νερό για βρασμό 3.Μπρίκι με πλαστική λαβή 4.Ξύλινο κουτάλι 5.Μεταλλικό κουτάλι 6.2 άσπρα Α3 χαρτόνια 7.Εικόνες με αντικείμενα διάφορων υλικών