Οικονομική Ανάπτυξη Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εταιρείες Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Advertisements

Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 7: Mυϊκή ενδυνάμωση κορμού & άνω άκρων Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Τεχνολογία και ποιοτικός έλεγχος Σιτηρών & Αρτοσκευασμάτων Ενότητα 7: Λειτουργικά προϊόντα δημητριακών. Θεοφάνης Γεωργόπουλος, Kαθηγητής Εφαρμογών, Τμήμα.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 7: Σχιζοφρένεια - Διδασκαλία Αυτοφροντίδας. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 17: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 1: Γραμματικός και συντακτικός σχολιασμός στίχων 1-48 της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 9: Επικοινωνία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ (1) ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Αυλωνίτης Μάρκος ΕΞΑΜΗΝΟ Β ΄ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 16: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Στάδια Κατάρτισης των ΕΟΚ Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 3: Γενικές επισκοπήσεις για την επιχειρηματική δράση στην πράξη στην Ελλάδα. Από την ιδέα στην υλοποίηση: Το νομικό πλαίσιο.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 8: Mυϊκή ενδυνάμωση κοιλιακών και ποδιών Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
1 Λογιστική Εθνικών Λογαριασμών Διανεμητικές Συναλλαγές Διακομιχάλης Μιχαήλ Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
"Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο" Διακογεωργίου Αρχοντούλα, Σχολική Σύμβουλος, 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Σάμου
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΕΥΦΥΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 4: Κοστολόγηση Συνεχούς Παραγωγής
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α1 To σχολείο που ήταν οι δικοί μου, το σχολείο που είμαι και το σχολείο που θα ήθελα να είμαι.
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(6)
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΣΥΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ Διδάσκων: κ
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οικονομική Ανάπτυξη Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 2

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Οι εικόνες προέρχονται από το βιβλίο «Οικονομική της Ανάπτυξης», M. Gillis, D.H. Perkins, M. Roemer, D.R. Snodgrass, 1 η έκδοση, 2011, Εκδόσεις Gutenberg. 3

Σκοποί ενότητας Κατανόηση των βασικών εννοιών της οικονομικής ανάπτυξης. Παρουσίαση δεικτών επιπέδου οικονομικής ανάπτυξης. Παρουσίαση εμπειρίας των βιομηχανικών χωρών και χαρακτηριστικών αναπτυσσόμενων χωρών. Κατανόηση σημασίας μη οικονομικών παραγόντων. 4

Περιεχόμενα ενότητας Εισαγωγή. Τι είναι οικονομική ανάπτυξη; Δείκτες επιπέδου οικονομικής ανάπτυξης. Εμπειρία βιομηχανικών χωρών. Σημασία μη οικονομικών παραγόντων. Χαρακτηριστικά αναπτυσσόμενων χωρών. 5

Εισαγωγή Μάθημα: Οικονομική Ανάπτυξη, Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου, Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών

Εισαγωγή Τι είναι η «οικονομική ανάπτυξη»; Χαρακτηριστικά των αναπτυσσομένων χωρών. Δείκτες του επιπέδου οικονομικής ανάπτυξης. 7

Ενδιαφέρον για την οικονομική ανάπτυξη (1 από 2) Ένας από τους κύριους σκοπούς της Οικονομικής Επιστήμης: Υπόδειξη μεθόδων βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης του πληθυσμού (τουλάχιστον στην υλική τους διάσταση). Αναπτυσσόμενες Χώρες: ¾ του παγκόσμιου πληθυσμού, αλλά μόλις το ¼ του παγκόσμιου εισοδήματος. 8

Ενδιαφέρον για την οικονομική ανάπτυξη (2 από 2) Διαρκώς αυξανόμενη αλληλεξάρτηση διεθνούς κοινωνίας – παγκοσμιοποίηση, χρέος, περιβάλλον, εμπόριο, μετανάστευση, κλπ. Αυξημένο ενδιαφέρον στις Βιομηχανικές Χώρες (ΒΧ) για τις Αναπτυσσόμενες Χώρες (ΑΧ) αλλά και σταδιακή ενίσχυση ρόλου ΑΧ. 9

Γιατί ιδιαίτερος κλάδος των οικονομικών; (1 από 2) Διαφορές ΑΧ / ΒΧ: – Δομή Οικονομίας. – Δομή Κοινωνίας. – Θεσμικό Πλαίσιο. 10

Γιατί ιδιαίτερος κλάδος των οικονομικών; (2 από 2) Νεοκλασσικά ή/και Κεϋνσιανά υποδείγματα χρήσιμα, αλλά συχνά προσαρμογές απαραίτητες. Κυριαρχία παραγωγού; Κατάτμηση αγορών εργασίας & προϊόντος; Μη ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον; Εξάρτηση; 11

Τι είναι οικονομική ανάπτυξη; Μάθημα: Οικονομική Ανάπτυξη, Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου, Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών

Τι είναι οικονομική ανάπτυξη; (1 από 2) Πολυδιάστατη διαδικασία που οδηγεί στην ικανοποίηση των βασικών αναγκών του ανθρώπου, ενισχύει τον αυτοσεβασμό του και το σεβασμό του κοινωνικού συνόλου μέσα στο οποίο ζει και επαυξάνει τη δυνατότητα υλικών επιλογών του. Δύσκολη η διάκριση οικονομικής και πολιτικής ανάπτυξης. 13

Τι είναι οικονομική ανάπτυξη; (2 από 2) Κανονιστικός όρος. – Αναπτυσσόμενες. – Υπανάπτυκτες. – Υπαναπτυσσόμενες. – Παραδοσιακές / Σύγχρονες. – Πλούσιες / Φτωχές. – 1ος Κόσμος / 3ος Κόσμος. Ανάπτυξη και Μεγέθυνση / Αλλαγή δομών. 14

Δείκτες επιπέδου οικονομικής ανάπτυξης Μάθημα: Οικονομική Ανάπτυξη, Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου, Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών

Δείκτες επιπέδου οικονομικής ανάπτυξης (1 από 5) Κατά κεφαλή ΑΕΠ Δείκτης παραγωγής / όχι ευημερίας Παραγωγή εκτός αγοράς (π.χ. ιδιοκατανάλωση). Αναπόφευκτο κόστος (π.χ. καθαρισμός από μόλυνση). Έλλειψη διανεμητικής ευαισθησίας. Συναλλαγματικές ισοτιμίες. 16

Δείκτες επιπέδου οικονομικής ανάπτυξης (2 από 5) Κατά κεφαλή ΑΕΠ σε όρους πραγμ. αγορ. δύναμης (PPP). Εμπορεύσιμα και μη εμπορεύσιμα αγαθά. Όπως και παραπάνω εκτός από το τελευταίο. 17

Δείκτες επιπέδου οικονομικής ανάπτυξης (3 από 5) Κατά κεφαλή ΑΕΠ «έμμεσος» δείκτης. Γιατί όχι, άμεσοι δείκτες; Σύνθετοι κοινωνικο-οικονομικοί δείκτες (π.χ. Human Development Index (OHE)). Κκ ΑΕΠ σε PPP, προσδόκιμο επιβίωσης, ικανότητα γραφής και ανάγνωσης. Βασικά προβλήματα: Επιλογή & Στάθμιση. Πάντως, μετά το 2ο ΠΠ, συστηματική βελτίωση ανεξαρτήτως του χρησιμοποιούμενου δείκτη και ισχυρή συσχέτιση μεταξύ τους. 18

Δείκτες επιπέδου οικονομικής ανάπτυξης (4 από 5) 19

Δείκτες επιπέδου οικονομικής ανάπτυξης (5 από 5) 20

Εμπειρία βιομηχανικών χωρών Μάθημα: Οικονομική Ανάπτυξη, Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου, Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών

Εμπειρία βιομηχανικών χωρών (1 από 3) Μακρόχρονη διαδικασία. Μέχρι τη Βιομηχανική Επανάσταση, ουσιαστικά στασιμότητα. Σημασία δημιουργίας αγροτικού πλεονάσματος. Συσσώρευση αλλά και αύξηση παραγωγικότητας. 22

Εμπειρία βιομηχανικών χωρών (2 από 3) Σημαντικές πολλές μη οικονομικές προϋποθέσεις. Ανεξαρτησία. Ειρήνη / όχι εμφύλιες διαμάχες. Κοινωνική συναίνεση σε αναπτυξιακούς στόχους. Μακροοικονομική και πολιτική σταθερότητα. 23

Εμπειρία βιομηχανικών χωρών (3 από 3) Αποτελεσματική διακυβέρνηση και θεσμικό πλαίσιο. Σημασία επενδύσεων σε ανθρώπινο κεφάλαιο (υγεία και εκπαίδευση). «Ανοιχτή» οικονομία. Γεωγραφία. 24

Οικονομική μεγέθυνση Μακροχρόνια και βραχυχρόνια 25

Σημασία μη οικονομικών παραγόντων Μάθημα: Οικονομική Ανάπτυξη, Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου, Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών

Σημασία μη οικονομικών παραγόντων (1 από 4) 27

Σημασία μη οικονομικών παραγόντων (2 από 4) 28

Σημασία μη οικονομικών παραγόντων (3 από 4) 29

Σημασία μη οικονομικών παραγόντων (4 από 4) 30

Χαρακτηριστικά αναπτυσσόμενων χωρών Μάθημα: Οικονομική Ανάπτυξη, Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου, Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών

Χαρακτηριστικά αναπτυσσόμενων χωρών (1 από 5) Ομοιότητες (ελάχιστες όλα): – Χαμηλό βιοτικό επίπεδο / Φτώχεια. – Υψηλή απασχόληση σε αγροτικό τομέα. – Σχετικά μικρή συμβολή δευτερογενούς τομέα. – Υψηλή (συγκαλυμμένη ανεργία) & υποαπασχόληση. – Υψηλοί ρυθμοί πληθυσμιακής μεγέθυνσης. – Χαμηλό επίπεδο αστικοποίησης. – Χαμηλό εκπαιδευτικό επίπεδο. – Σχετικά αδύναμη θέση / εξάρτηση στις διεθνείς σχέσεις. 32

Χαρακτηριστικά αναπτυσσόμενων χωρών (2 από 5) Διαφορές: – Ιστορικό υπόβαθρο (κυρίως, αποικιοκρατία). – Φυσικοί πόροι. – Μέγεθος. – Πολιτικο-οικονομικό σύστημα. 33

Χαρακτηριστικά αναπτυσσόμενων χωρών (3 από 5) 34

Χαρακτηριστικά αναπτυσσόμενων χωρών (4 από 5) 35

Χαρακτηριστικά αναπτυσσόμενων χωρών (5 από 5) 36

Τέλος Ενότητας # 1 Μάθημα: Οικονομική Ανάπτυξη, Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου, Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών