Χρυσάγης Νικόλαος MSc., PhD Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής/ Φυσικοθεραπευτής Στρατηγικές ένταξης/ συνεκπαίδευσης στην φυσική αγωγή.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Advertisements

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Ενημέρωση και αγωγή υγείας για τη νέα γρίπη στα σχολεία Α. Ξεκαλάκη Παιδίατρος Δ/νση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού.
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» στο πλαίσιο των αξόνων προτεραιότητας.
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΠΑΠΑΡΓΥΡΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΡΟΣ MSc ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΕ11 ΠΕΛΛΑΣ - ΠΙΕΡΙΑΣ.
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
Διδακτικοί στόχοι.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
«Φυσική Αγωγή Α’ Γυμνασίου» Βιβλίο Καθηγητή
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Στέλλα Καραολιά Βαλεντίνα Θεοδοσίου 20 Απριλίου 2013
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Η. Ε. Κουρκούτας.
Ορισμός της διδασκαλίας Οι ενέργειες και οι χειρισμοί, στους οποίους προβαίνει ο εκπαιδευτικός για να βοηθήσει το μαθητή στην οικειοποίηση γνώσεων και.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
Η ειδική αγωγή στο σχολείο της γενικής εκπαίδευσης
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Πρακτικές Οδηγίες εκπαίδευσης στο σχολείο
Διάλεξη 1η Εισαγωγή Στην Ειδική Φυσική Αγωγή: Ορισμοί, Έννοιες
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
Σχεδιάζοντας τη Διδασκαλία Γενικές Αρχές Β. Αργυρόπουλος
ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
1 Σχέδια Εργασίας & Φυσική Αγωγή. 2 Σκοπός της συνάντησης η παρουσίαση, ανάπτυξη & εφαρμογή της μεθόδου διδασκαλίας με σχέδια εργασίας στη Φυσική Αγωγή.
Είναι η κινητική ικανότητα του ατόμου να αντιδρά γρήγορα σε ένα ερέθισμα και να εκτελεί κυκλικές ή άκυκλες κινήσεις με τη μεγαλύτερη δυνατή κινητική ταχύτητα.
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
ΚΙΝΗΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ Ο ΑΘΛΗΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΘΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Ονοματεπώνυμο: Καρακόλια Αναστασία ΑΕΜ: 912/2012 Κομοτηνή 2013
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή Φυσική κατάσταση, κινητικές και κοινωνικές δεξιότητες για όλους τους μαθητές Αν Καθηγητής Εμμανουήλ Κ.
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή Φυσική κατάσταση, κινητικές και κοινωνικές δεξιότητες για όλους τους μαθητές Αν Καθηγητής Εμμανουήλ Κ.
Η ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗ & Η ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΡΙΩΝ ΣΤΟ ΟΜΑΔΙΚΟ ΠΑΙΓΝΙΔΙ N. Apostolidis Ph.D.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Στην Ελλάδα, σε πρόσφατο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ B 931/ ), στο άρθρο 6 και στην παράγραφο Γ΄ σε σχέση με τα παιδιά με ειδικές.
H ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ THΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΚΟΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Πως διδάσκουμε τους μαθητές με νοητική υστέρηση
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Σχεδιάζοντας τη Διδασκαλία Γενικές Αρχές
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
«Τάξη» έξω από την «τάξη»…
ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ ΤΡΙΩΝ ΜΕ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΠΑΙΔΩΝ - ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ - ΕΦΗΒΩΝ
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Χρυσάγης Νικόλαος MSc., PhD Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής/ Φυσικοθεραπευτής Στρατηγικές ένταξης/ συνεκπαίδευσης στην φυσική αγωγή

Ένταξη «διαδικασία, στη ‘γενική’ σχολική τάξη όπου συνυπάρχουν δημιουργικά μαθητές με και χωρίς αναπηρία, χωρίς αποκλεισμούς, με στόχο πάντα να αναπτύξουν όλοι στο μέγιστο τις δυνατότητές τους» Μάθηση και εξέλιξη σε περιβάλλον με τους λιγότερους δυνατούς περιορισμούς (least restrictive environment–LEE) (U.S. Department of Education, 2006)

Φυσική αγωγή - ένταξη Η φυσική αγωγή μπορεί να αποτελέσει την πρώτη «στρατηγική» Σκοπός σωματική ανάπτυξη / ψυχική, πνευματική καλλιέργεια/ ένταξη στην κοινωνία (Anderson, 1989; Rink,2009) Χαρά, ευεξία, Εξερεύνηση, επιθυμία για ομάδα Κινητικές δραστηριότητες Γενικό πλαίσιο παιχνιδιού

Ψυχοκινητικός Αντιληπτικές ικανότητες (κιναίσθηση, οπτική αντίληψη, αφή, συντονισμός) Κινητικές δεξιότητες (σταθεροποίησης, μετακίνησης, χειρισμού) Φυσικές ικανότητες (ευλυγισία, ταχύτητα, δύναμη) Μη λεκτική επικοινωνία (στάσεις, δημιουργική κίνηση) & ρυθμός Συναισθηματικός Κοινωνικές και ψυχικές αρετές (συνεργασία, ομαδικό πνεύμα) Ηθικές αρετές (τιμιότητα, δικαιοσύνη, αξιοκρατία) Γνωστικός τοµέας Έννοιες σχετικές µε Φυσική Αγωγή και αθλητισμό Βασικές γνώσεις υγιεινής και πρώτων βοηθειών. Ανάγκη για "δια βίου" άσκηση ή άθληση Φυσική αγωγή - ένταξη

Αξιολόγηση φυσική αγωγής Επίσημες/ Formal Σταθμισμένες δοκιμασίες ( σύγκριση με νόρμες/ Δοκιμασίες κριτηρίου ( χωρίς σύγκριση/ αντίθετη κίνηση χεριών / ποδιών ( TGMD, GMFM) Ανεπίσημες/ Informal Μη σταθμισμένες / χρήσιμες για σχεδιασμό εκπαιδευτικού πλάνου και συνεχή αξιολόγηση και εξατομικευμένο Αυτoσχέδιες check list/ Παρατηρήσεις Παράγοντες Εγκυρότητα / Αξιοπιστία Ευαισθησία( ανίχνευση αλλαγών) / ασφάλεια Χρόνος / κόστος

Αξιολόγηση φυσική αγωγής Εγκυρότητα Αξιολόγηση κινητικής δεξιότητας ( μετακίνησης/ χειρισμού αντικειμένων) Ποιότητα κίνησης (στοιχειώδες /πρώιμο/ ώριμο ) Επίδοση αποτέλεσμα κίνησης ( επίδοση) ( φορές καλάθια/ απόσταση /χρόνος )

Αξιολόγηση φυσική αγωγής Προϋποθέσεις δεξιοτήτων/δραστηριοτήτων Δύναμη Εύρος κίνησης Ισορροπία Συντονισμός χεριού / ποδιού Ταχύτητα/ ευκινησία Αντοχή Αντίληψη εννοιών Αυτοέλεγχος/ υπευθυνότητα Προσοχή Αισθητηριακή αντίληψη Εμπειρία Ηλικία Εμπειρία Ιατρική κατασταση – υγεία Γενετική Τροποποιήσεις/ Προσαρμογές Εξατομικευμένο

Εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Έκθεση που αφορά μαθητές με αναπηρία 3-21 ετών Αξιολόγηση από ομάδα ειδικών (δι-επιστημονική) Καθορισμός των εκπαιδευτικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών που απαιτούνται Βραχυπρόθεσμοι Μακροπρόθεσμοι στόχοι Αξιολόγηση- Ανατροφοδότηση Παρέμβαση ( ΦΑ/ ΠΚΑ) προσαρμογές /τροποποιήσεις / Ασφάλεια 8 (Sherrill, 2004)

Θεωρία της προσαρμογής Αλληλεπίδραση (Sherrill, 2004, Hutzler, 2007) Περιβάλλον Δραστηριότητα άσκηση Άτομο Επίδοση ατόμου/ Λειτουργική ικανότητα αποτέλεσμα αλλαγών στο άτομο, περιβάλλον, δραστηριότητα

Θεωρία της προσαρμογής Τροποποίηση μεταβλητών που αλληλοεπιδρούν Δραστηριότητα κοινωνικό περιβάλλον μαθητής περιβάλλον διδασκαλία χρόνος εξοπλισμός προσαρμογή

Θεωρία της προσαρμογής (Sherrill, 1998) Κοινωνικό περιβάλλον Περιβάλλον

Δραστηριότητα - Ρίψη μπάλας Ύψος Διαδρομή Ταχύτητα Δύναμη Στόχος

Εξοπλισμός- Μπάλλα Βάρος Μέγεθος Σχήμα Χρώμα Υφή Ήχος Επιφάνεια

Διδασκαλία - τεχνικές Παρουσίαση/ Δραστηριότητες Επιλογή τύπου ερεθίσματος ( οπτικό, ακουστικό) Λεκτική καθοδήγηση ( διαστήματα παύσης) Φυσική καθοδήγηση (ποσοστό καθοδήγησης) (κιναισθητικά / απτικά ερεθίσματα)

Διδασκαλία- τεχνικές Διδασκαλία με σταθμούς ( ποικιλία δεξιοτήτων σε μικρές ομάδες/ βοήθεια από εκπαιδευτικούς/ βοηθούς/ Εναλλακτική διδασκαλία μικρή ομάδα (προετοιμασία δεξιότητας ), μεγάλη ομάδα ( παιχνίδι), ατομικά Παράλληλες δραστηριότητες ( δραστηριότητες δεν είναι κατάλληλες για μαθητή/ ασφάλεια (αμαξίδια/ ισορροπία/ ΕΠ) με ζευγάρι/ με βοηθό/ επιλογές από μαθητή Τροποποίηση παιχνιδιών ( πετοσφαίριση καθιστών) Σταθμοί με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας/ επιλογή από όλους τους συμμαθητές/ Προσαρμογή δεν γίνεται για να δώσει πλεονέκτημα αλλά για δικαίωμα συμμετοχή / ενδιαφέρον

Διδασκαλία με σταθμούς- Χειρισμός Αντικειμένων Σταθμός 1: Ρίψη Μπαλάκι, μπάλα πετοσφαίρισης, frisbee, φασουλοσάκουλο, σε ζευγάρια. Μπάλα, φασουλοσάκουλο, μπαλάκι, σε στόχο. Ρίψη frisbee ή μπαλάκι σε κορίνες πάνω σε τραπέζι, πάνω σε κουτί Σταθμός 2 : Λάκτισμα Μπάλα ποδοσφαίρου, μπαλονιού ή φουσκωμένης μπάλας θαλάσσης, σε ζευγάρια Μπάλα ποδοσφαίρου, μπαλονιού ή φουσκωμένης μπάλας θαλάσσης σε κύκλο με συμμαθητές. Μπάλα σε στόχο (κορίνες, κουτάκια από αναψυκτικά). Μπάλα ποδοσφαίρου ή μαλακής μπάλας στον τοίχο

Διδασκαλία με σταθμούς- Χειρισμός Αντικειμένων Προσαρμογές Απόσταση Υποδοχή με κουτί Μεγαλύτερες, φουσκωμένες μπάλες Σημάδια στον χώρο βοηθούν τους μαθητές/τριες με αυτισμό να έχουν την κατάλληλη θέση και να παραμένουν συγκεντρωμένοι στη δραστηριότητα. Μπάλες με κουδουνάκι, για μαθητές/τριές με προβλήματα όρασης Συμμαθητές/τριες-βοηθοί βοηθούν ενεργά και διακριτικά τους μαθητές με αναπηρία.

Σταθμός 1: Εμπόδια Από κάτω -έρποντας ή από πάνω- πηδώντας Χαμηλά και ψηλά εμπόδια Διδασκαλία με σταθμούς- Φυσική Κατάσταση

Σταθμός 2: Πατίνια Σλάλομ σε κώνους (zig zag) Ώθηση σε συμμαθητή/τριά που είναι ξαπλωμένος ή κάθεται πάνω στο πατίνι. Τράβηγμα του σχοινιού που είναι δεμένο το πατίνι Τράβηγμα του σχοινιού που κρατά ένας συμμαθητής μας πάνω στο πατίνι. Σκυταλοδρομία με πατίνια, σε συγκεκριμένο χώρο.

Διδασκαλία με σταθμούς- Φυσική Κατάσταση Σταθμός 3: Χαλαρό τρέξιμο Επιτόπου με χρονόμετρο αργά, μέτρια και γρήγορα Σε προκαθορισμένο χώρο (π.χ. γύρω από το γήπεδο της καλαθοσφαίρισης). Παλίνδρομο τρέξιμο με την ομάδα τους ή με το ζευγάρι τους που κρατά τον ρυθμό Σταθμός 4: Δύναμη Κοιλιακοί σε ζευγάρια Κάμψεις Έλξεις σε μονοζυγο/ πολύζυγο

Διδασκαλία με σταθμούς- Φυσική Κατάσταση/ προσαρμογές Απόσταση/ χρονικό διάστημα/ συνδυασμός Σημάδια στον χώρο Οδηγοί για μαθητές/τριες με προβλήματα όρασης Βοηθοί διδασκαλίας για μαθητές/τριες με αναπηρία

Προσαρμογές / Μαθητές σε Αμαξίδια Ρίψη και υποδοχή Ζευγάρια με συμμαθητή Κουτί στην ποδιά για υποδοχή μπάλας Χρήση ράμπας για ρίψη Καλαθοσφαίριση Μπάλα στην ποδιά χεριές VS ντρίπλα Ποδόσφαιρο Χρήση χεριών Πετοσφαίριση Χαμηλό δίκτυ Ελαφριά μπάλα Χρήση δεμένης μπάλας Διδακτική Χρήση παράλληλης δραστηριότητας Βοήθεια από συμμαθητή Παιχνίδια στόχου Σλάλομ σε κώνους Μπαλόνια Μπόουλινγκ

Υποστήριξη Βοηθοί Συμμαθητές Εκπαιδευτικοί

Υποστήριξη Εκπαιδευτικός προσαρμοσμένης κινητικής αγωγής ( ΦΑ & ΠΚΑ Συνδιδασκαλία) Συνεχής / Συμβουλευτικό χαρακτήρα Συνδυασμός Προάγει αλληλεπίδραση και αποδοχή από όλους τους μαθητές Βελτιώνει/ Επιτρέπει εξατομικευμένη υποστήριξη και τροποποιήσεις ( Friend,Cook,Hurley & Shamberger, 2010) Βοηθός (Paraeducator) Υποστήριξη όπου απαιτείται Ενθάρρυνση της αλληλεπίδρασης με άλλα παιδιά Εκπαίδευση ( σε Φυσική Αγωγή, συζήτηση στρατηγικών συνεκπαίδευσης) Παράλληλες δραστηριότητες σε σταθμούς (ατομικά, μικρές ή μεγάλες ομάδες) (Liberman, 2009)

Υποστήριξη Συμμαθητής Peer tutoring Tutor = εκπαιδευτής Tutee= εκπαιδευόμενος peer interaction Vs peer tutoring (επίσημη εκπαίδευση) Πλεονεκτήματα Εξατομικευμένη διδασκαλία Μεγαλύτερος χρόνος εξάσκησης Μεγαλύτερη ενίσχυση και ανατροφοδότηση Οι εκπαιδευτές μαθαίνουν καλύτερα δεξιότητες / αρχηγικές εμπειρίες Προάγεται η κοινωνικοποίηση / αλληλεπίδραση μεταξύ μαθητών / θετικές σχέσεις Χωρίς οικονομικό κόστος ( Liberman, 2009)

Ερευνητική τεκμηρίωση Στρατηγικές ένταξης στην Φυσική Αγωγή Jing Qi & Amy Su ha (2012) Inclusion in Physical Education: A review of literature

Ερευνητική τεκμηρίωση Εκπαίδευση με συμμαθητή Peer Tutoring ( USA) “Εκπαίδευση με βοηθό και συμμαθητή δάσκαλο βοηθούν μαθητές με αναπηρία και αποτρέπουν την διαταραχή μάθησης σε τυπικούς μαθητές “ (Murata & Jansma, 1997) Βελτίωση κινητικής επίδοσης (ικανότητα σύλληψης σε αυτισμό) (Ward & Ayvazo, 2006), Βελτίωση χρόνου συμμετοχής και αλληλεπίδρασης μεταξύ μαθητών (tutors & tutees)/ διαφορετικές αναπηρίες (Klavina & Block, 2008; Lieberman et al., 1997, Lieberman, Dunn, van der Mars, & McCubbin, 2000; Wiskochil et al., 2007)

Υποστήριξη από Εκπαιδευτικούς προσαρμοσμένης κινητικής αγωγής Θετική επίδραση στην συμμετοχή Μαθητές με μέτρια και σοβαρή νοητική καθυστέρηση/ κινητική αναπηρία Διδασκαλία 1 προς 1από ΑΠΕ και Βοηθό (Vogler, Koranda, & Romance, 2000; Block & Zeman, 1996) Ερευνητική τεκμηρίωση

Επίδραση ένταξης στη Φυσική Αγωγή σε μαθητές Χωρίς αναπηρία Χωρίς αρνητική επίδραση σε χρόνο συμμετοχής και κινητικές δεξιότητες (Block & Zeman, 1996; Obrusnikova, Valkova, & Block, 2003) (Kodish, Kulinna, Martin, Pangrazi, & Darst, 2006). Με αναπηρία Θετικά η αρνητικά αποτελέσματα/ Κοινωνική αλληλεπίδραση/φιλία (Butler & Hodge, 2004; Hutzler, et al., 2002; Place & Hodge,2001; Seymour et al., 2009; Suomi, Collier, & Brown, 2003) Οι μαθητές με αναπηρία μπορεί να βιώνουν καλές (συμμετοχή) και κακές ημέρες (αμφισβήτηση ικανότητας περιορισμένη συμμετοχή) (Goodwin & Watkinson, 2000) Ερευνητική τεκμηρίωση Παράγοντες/ Εμπόδια επιδρούν και περιορίζουν την συμμετοχή

‘Ο πολιτισμός που θέλουμε δεν επιβάλλεται, χορεύει Δεν χτυπάει, μιλάει Δεν βάζει εμπόδια, τα αφαιρεί’