Εκμετάλλευση υπηρεσιών Web 2.0 σε σχολικούς ιστοτόπους Παλάζης Βασίλης 3o Γυμνάσιο Μυτιλήνης
Συνηθισμένο μοντέλο σχολικού ιστοτόπου Περιεχόμενο αρκετά στατικό (π.χ. πληροφορίες σχετικές με τη σχολική μονάδα, ανακοινώσεις, φωτογραφίες, κοκ) Ένας ή δύο εκπαιδευτικοί ασχολούνται συνήθως με τη διαχείριση και την ενημέρωση του σχολικού ιστοτόπου Η ενημέρωση της σχολικής ιστοσελίδας δε γίνεται συνήθως σε καθημερινή βάση
Συνηθισμένο μοντέλο σχολικού ιστοτόπου Παράδειγμα
Εναλλακτικό μοντέλο σχολικού ιστοτόπου Δυναμική δικτυακή κοινότητα (σχολιασμός περιεχομένου, ψηφοφορίες, κ.α.) Αρκετοί εκπαιδευτικοί αλλά και μαθητές συμμετέχουν στην ενημέρωση της σχολικής τους ιστοσελίδας Νέες υπηρεσίες Παγκόσμιου Ιστού 2.0 (ιστολόγια, wikis, κ.α.) βελτιώνουν την ποιότητα της εκπαίδευσης
Εναλλακτικό μοντέλο σχολικού ιστοτόπου Παραδείγματα 3 ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης (σχολική εφημερίδα)3 ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης 1 ο ΕΠΑΛ Γλυφάδας (wiki με σχολικά θέματα)1 ο ΕΠΑΛ Γλυφάδας Πειραματικό Λύκειο Μυτιλήνης (μαθητικό ραδιόφωνο)Πειραματικό Λύκειο Μυτιλήνης
Παγκόσμιος Ιστός 2.0 (Web 2.0) Προσφέρει πολλά περισσότερα από την απλή ανάγνωση πληροφοριών Η αλληλεπίδραση με το χρήστη είναι ευρύτερη και φιλικότερη Οι επισκέπτες καλούνται να συμμετέχουν κι οι ίδιοι στο περιεχόμενό των ιστοσελίδων με διάφορους τρόπους.
Χαρακτηριστικά Παγκόσμιου Ιστού 2.0 Ατομική έκφραση και περιεχόμενο παραγόμενο από το χρήστη Επικοινωνία κι αλληλεπίδραση Αρχιτεκτονική της συμμετοχής Δυνατότητα ελεύθερης κατηγοριοποίησης (tagging) Διαμοιρασμός πληροφοριών και ψηφιακών αρχείων Πλούσια εμπειρία χρηστών
Εφαρμογές κι Υπηρεσίες Παγκόσμιου Ιστού 2.0 Τα ιστολόγια (blogs) Τα wikis Το podcasting/vidcasting
Παγκόσμιος Ιστός 2.0 στην εκπαίδευση Τι πρέπει να αλλάξει στο πρόγραμμα σπουδών μας; Οι μαθητές σε ένα περιβάλλον Παγκόσμιου Ιστού 2.0, αναμένεται να συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους Είναι πολύ πιο απλό να δημιουργήσουμε ένα νέο θέμα ιστολογίου από ό,τι είναι να συναντήσουμε άλλους εκπαιδευόμενους και εμπειρογνώμονες σε μια αίθουσα διδασκαλίας Είναι πολύ πιο εύκολο να ξεκινήσουμε μια εισαγωγή κειμένου wiki από ό,τι να ξεκινήσουμε ένα άρθρο ή ένα βιβλίο
Συστήματα Διαχείρισης Περιεχομένου Ιστού (Web CMS) Επιτρέπουν τον πλήρη έλεγχο ενός ιστοτόπου ακόμα και από χρήστες που δε διαθέτουν ιδιαίτερες τεχνικές γνώσεις Μπορούν να εγκατασταθούν εύκολα μέσω αυτοματοποιημένων διαδικασιών Τα περισσότερα από αυτά τα συστήματα βασίζονται σε λογισμικό ανοικτού κώδικα και μπορούν να εγκατασταθούν μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
Χαρακτηριστικά Web CMS Υποστήριξη αυτοματοποιημένων προτύπων (themes/templates) Εύκολη διαχείριση περιεχομένου Εξουσιοδότηση χρηστών Συνεργασία χρηστών Έλεγχος πρόσβασης χρηστών
Προτεινόμενα Συστήματα Διαχείρισης Περιεχομένου Ιστού (Web CMS) WordPress Drupal Joomla Moodle
Διαχείριση Σχολικού Ιστότοπου Web 2.0 Με ένα σύγχρονο Web CMS, είναι δυνατόν να συγκεντρωθούν πολλαπλά εργαλεία κι υπηρεσίες (ιστολόγια, wikis, κ.α.) σε ένα ενοποιημένο σύστημα. Eίναι δυνατή ή άμεση ενσωμάτωση (embed) του περιεχομένου από τους τρίτους ιστότοπους στη σχολική ιστοσελίδα Πάντα βέβαια είναι δυνατή η δημιουργία συνδέσμων (links) στη σχολική ιστοσελίδα προς το περιεχόμενο που έχει αποθηκευτεί σε τρίτους ιστότοπους.
Δυναμικοί Σχολικοί Ιστότοποι Web 2.0 Μαζική συμμετοχή μαθητών/εκπαιδευτικών. Διαφορετικές ομάδες χρηστών (π.χ. διαχειριστής, εκπαιδευτικός, μαθητής, γονέας, απλός επισκέπτης) Δυνατότητες επικοινωνίας και συνομιλίας (π.χ. online chat) ώστε να διευκολύνεται η συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών
Παραδείγματα δράσεων μέσω σχολικού ιστότοπου Animation video με χρήση Animoto Σύντομη παρουσίαση με χρήση voki Ερωτηματολόγιo με χρήση Google FormsΕρωτηματολόγιo με χρήση Google Forms Padlet wall Wiki με σχολικές εργασίεςWiki με σχολικές εργασίες Ιστολόγιο προγράμματος eTwinningΙστολόγιο προγράμματος eTwinning Ιστολόγιο – σχολική εφημερίδα Online σχολική βιβλιοθήκηOnline σχολική βιβλιοθήκη
Μπορούμε να αλλάξουμε τις συνήθειές μας; Έγγραφα Google Docs αντί Microsoft Word Prezi αντί Microsoft PowerPoint Online ερωτηματολόγια αντί για έντυπα Online εργασίες και τεστ αντί για έντυπα
Συζήτηση - Συμπεράσματα Πόσο εύκολη είναι η υιοθέτηση των εργαλείων Web 2.0 στα σχολεία μας; Πρέπει να συνδυάζουμε τα εργαλεία Web 2.0 με άλλες εκπαιδευτικές μεθόδους; Πόσο ασφαλείς είμαστε εμείς κι οι μαθητές μας στο Web 2.0;