Το κόμμα & το υποκείμενο ή το αντικείμενο ( βλ. Άννα Ιορδανίδου (επιμ.), Οδηγός της νεοελληνικής γλώσσας, Πατάκης, 2004 ) Μάθημα 8 ο Ζητήματα γραφής και.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η έννοια της διαφοράς στο σχολείο Προβληματισμοί και προτάσεις.
Advertisements

Η ιστορία του Πέπε.
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Στο σχολείο Κάθε μέρα στο σχολείο, η δασκάλα ζητάει από τα παιδιά να διαβάσουν από το βιβλίο και να γράψουν στο τετράδιο. Τα παιδιά διαβάζουν από το βιβλίο.
Κανόνες χρήσης του Διαδικτύου για μαθητές
ΕΙΔΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ.
ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΚΕΡΙΑ.
ΤΟΜΑΣ ΤΟ ΤΡΕΝΑΚΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΑΞΙΔΙ
Ο Καψοκαλύβας (ξανά).
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
‘Aπιστος Σύντροφος ?.
Γ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ.
Τα παράδοξα των καιρών μας
Η αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων Κοινωνικών Επιστημών της Πέμπτη τάξης Akdoğan Dr. Fazıl Küçük Τάξη 5 Rabiya Mentes.
Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις
Ο βασιλιάς των βατράχων
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ Βασικές δεξιότητες μελέτης. Β. Βασιλείου.
Έχεις δύο επιλογές! από το
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 6
Δευτερεύουσες προτάσεις.
Το παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας (από την πλευρά του Λύκου)
Music: Smoke gets in your eyes Pictures By: Unknown source Edited by AMRA.
Διαφορετικότητα 4ο Δημοτικό Σχολείο Ελληνικού Ομάδα: Δανάη Φαλέκα
Σχολικοσ εκφοβισμοσ ...Και άλλα ερωτήματα που βασανίζουν τα παιδιά που είναι θύματα εκφοβισμού... Θα μου κάνουν κακό ή απλά το κάνουν για να περάσει η.
Ένα παραμύθι κατά του σχολικού εκφοβισμού
Οι μαθήτριες Ε΄ Δημοτικού Σταυρίνα Άννα. Μια φορά και έναν καιρό στο σχολείο των κοντοπόδαρων καθώς παίζανε μπάλα εμφανίστηκε ένας μακροπόδαρος που τον.
Δευτερεύουσες προτάσεις
Ευθείες και πλάγιες ερωτήσεις
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
3. Πλάγιες ερωτήσεις Ορισμός: ονομάζονται έτσι, διότι μεταφέρονται εμμέσως (πλαγίως) από ένα πρόσωπο σε άλλο.
α) ονόματα ουσιαστικά, β) ονόματα επίθετα γ) αντωνυμίες 
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΙΔΙΟΥ ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
ΤΑ ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ!!~!! ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΑΠΑΔΑΚΗ ΕΛΙΑΝΝΑ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε ένα νησί στο οποίο ζούσαν όλα τα συναισθήματα. Εκεί ζούσαν η Ευτυχία, η Λύπη, η Γνώση, η Αγάπη και όλα τα άλλα συναισθήματα.
Σε λίγες στιγμές από τώρα θα μπεις μέσα σ΄ έναν μαγικό κόσμο.
ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ Τάξη Στ1 Σχολική χρονιά Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
« ένα άλλο πιθανό … τέλος ». Την κρίσιμη μέρα τύλιξε τα παπούτσια, τα πήρε στο σπίτι και τα έκρυψε. Προς το απόγευμα έβαλε τα καλά του, ετοιμάστηκε και.
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.. ΤΙ ΕΙΝΑΙ;; «Είναι Ένα Από Τα Μικρά Μυστικά Του Ελέγχου Της Σκέψης. Ο Θετικός Αυτοδιάλογος Βοηθάει Τους Αθλητές/τριες Να Βρίσκονται.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ. ΜΟΝΟΛΕΚΤΙΚΟΙ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ  Απλά επιρρήματα: Εγώ φεύγω σήμερα.  Απλές άναρθρες πτώσεις: Ώρες.
Ένα γράμμα για την Ιωάννα Χατσίκου Ιωάννα
«Η ιστορία μιας μαύρης γάτας» 2 ο Δημοτικό Σχολείο Αλμυρού Συνεργάστηκαν οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης: Ξένια-Βερονίκη Μπέσα Κλεβίσα Κέρτσι Γεωργία.
ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗ UNICEF ΜΕ ΘΕΜΑ: “Να σας γνωρίσω τους φίλους μου, τα παιδιά του κόσμου” ΚΑΙ ΤΙΤΛΟ: “ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ”
Η μονομαχία Έκτορα και Αχιλλέα -Δεν τρέχω άλλο, Αχιλλέα. Είναι ώρα να αναμετρηθούμε, Ή θα με σκοτώσεις ή θα σε σκοτώσω. Δεν υπάρχει άλλη λύση. Έλα.
ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΣΚΗΣΗ ΠΡΑΞΗΣ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ Η΄ Εξάμηνο Τμήματος Χρηματοοικονομικής.
Συνέντευξη με νήπια.
Ένα παραμύθι για το διαδικτυακό εκφοβισμό
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Καθόμουν στην τουαλέτα και έκανα ό,τι έκανα όταν ξαφνικά άκουσα…
The cool girls Παναγιώτα Ζαχαρία Χριστίνα Σοβαρά
Τα παράδοξα των καιρών μας
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ –ΖΩ-ΥΠΑΡΧΩ
Γεια! Καλώς ήρθες! Πώς σε λένε;
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2015 ΣΤ΄1 ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γιάννης Μαγκλής Συνέντευξη από τον νέο στρατιώτη Υπεύθυνη καθηγήτρια: Καλλιόπη.
Η ημέρα που σε πήρα αγκαλιά <3 Σε ποιον πιστεύετε ότι αναφέρομαι;
Μεγαλώνω ένα κλάσμα, το μικραίνω ή φτιάχνω ισοδύναμό του.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΟ ΛΕΝΕ ΑΓΑΠΗ. . .;
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Μάθημα 8ο Ζητήματα γραφής και επιμέλειας κειμένου-εργασίας
Καθόμουν στην τουαλέτα και έκανα ό,τι έκανα όταν ξαφνικά άκουσα…
Τα εργοστάσια ______________προϊόντα τοποθετώ
Βδομάδα 12_16/6/16 Θέλω να …..
Κάλεσα τον υδραυλικό με σκοπό να μας φτιάξει τη βρύση.
Ξενοφών, ελληνικά, Επεξεργασία κειμένου με σκοπό την εμπέδωση της αναγνώρισης συντακτικών όρων μιας πρότασης και την κατανόηση του συντακτικού ρόλου.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το κόμμα & το υποκείμενο ή το αντικείμενο ( βλ. Άννα Ιορδανίδου (επιμ.), Οδηγός της νεοελληνικής γλώσσας, Πατάκης, 2004 ) Μάθημα 8 ο Ζητήματα γραφής και επιμέλειας κειμένου-εργασίας

Πότε χρησιμοποιείται και πότε όχι…  Δε χωρίζουμε ποτέ με κόμμα το υποκείμενο ή το αντικείμενο μιας πρότασης από το ρήμα!!!  Π.χ. Δε σκέφτομαι ότι αύριο θα είναι αργά, σκέφτομαι όμως ότι σήμερα είναι νωρίς…  Σε συμβουλεύω να έχεις τα μάτια και τα αυτιά σου ορθάνοιχτα…  Νομίζω πως έχεις άδικο. ΑΛΛΑ: Και μόνο η ιδέα, τον έκανε να ανατριχιάσει επιρρηματική χρήση: και μόνο με την ιδέα, με τη σκέψη, ανατρίχιασε!)

Το κόμμα και η σύγκριση  Δε βάζουμε κόμμα πριν από το παρά, εκτός κι έχουμε πολύ μεγάλη πρόταση!  Π.χ. προτιμάει να διαβάζει στο σπίτι παρά να τρέχει στις βιβλιοθήκες.  ΑΛΛΑ: προτιμώ να σκάβω στα χωράφια ελεύθερος, παρά να είμαι σκλάβος των αφεντικών και υπόδουλος των εταιρικών συμφερόντων, περιμένοντα σαν μου επιτρέπουν να εκφέρω τη γνώμη μου.  ΒΑΖΟΥΜΕ κόμμα όταν ο 2 ος όρος της σύγκρισης είναι στην αρχή της πρότασης και εισάγεται με το ΑΠΌ:  Π.χ. Από το να ζούμε χωρίς ιδανικά και αξίες, είναι προτιμότερο να πεθάνουμε ελεύθεροι πολεμώντας για την πατρίδα και την αποτίναξη του τουρκικού ζυγού.

Το κόμμα και οι άλλες προτάσεις μέσα στην ίδια περίοδο (1)  Βάζουμε κόμμα όταν έχουμε ισοδύναμες προτάσεις : Π.χ. θέλω να παίξω, να χαρώ, να ανοίξω τα φτερά μου, να ζήσω ελεύθερος και να πετάξω πέρα μακριά στο σύμπαν!!  Τι γίνεται με τις δευτερεύουσες όμως???  Δε βάζουμε κόμμα στις ονοματικές δευτερεύουσες (ειδικές, πλάγιες ερωτηματικές, βουλητικές και εναντιωματικές), αφού ενέχουν θέση υποκειμένου ή αντικειμένου μέσα στην κύρια πρόταση: Π.χ. δεν είναι σίγουρο ότι θα μπορέσει να παίξει μπάλα. Αμφιβάλλω αν θα γίνει ποτέ καλά. / ανησυχώ μη μου πάθει κακό. Προσπαθούν όλοι να βρούνε μια λύση, πριν να είναι πολύ αργά.

Το κόμμα και οι άλλες προτάσεις μέσα στην ίδια περίοδο (2)  Βάζουμε κόμμα όταν η δευτερεύουσα λειτουργεί ως ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ !! Π.χ. Αυτό μου έλειπε τώρα, να θέλει και παντρειές από πάνω!! Δεν το είχα σκεφτεί ποτέ ως τώρα, ότι θα έφευγε και θα τον άφηνε σύξυλο!!! (να προσέξετε: Πώς και δεν έχασα τις αισθήσεις μου, μόνο ο Θεός το ξέρει!!! Τι να κάνει εκεί μακριά στα ξένα, ούτε ψύλλος στον κόρφο του!).

Αναφορικές προτάσεις & κόμμα  Χωρίς κόμμα όταν είναι προσδιοριστική!!! Π.χ. Η γυναίκα που είδες χτες είναι κλέφτρα! Αυτό είναι το Τμήμα που αυτήν τη στιγμή έχει τη μεγαλύτερη βάση. Με κόμμα όταν η αναφορική είναι προσθετική: Π.χ. Η γυναίκα του Γιάννη, που τη συναντήσαμε πρώτη φορά προχτές, είναι σκέτη κούκλα. Αυτό είναι το μαγαζί του Γιώργου, που αυτήν τη στιγμή έχει μεγάλα έσοδα!!!

Ασκήσεις αναστοχασμού…  Δώστε τους αντικείμενα όπως μολύβια και γόμες.  Δώστε τους χρήσιμα παιχνίδια, όπως κούκλες και παζλ.  Ποια η διαφορά εδώ???  Αυτή είναι η εκπομπή του Γιάννη που έχει την πιο μεγάλη θεαματικότητα.  Πέταξαν τα ροδάκινα, που είχαν σαπίσει.  Πέταξαν τα ροδάκινα που είχαν σαπίσει.  Θ ακάνω ό,τι μου πεις  Όποιο ΄ρόμο θέλω θ’ ακολουθήσω.  Ό,τι έγινε, έγινε.  Ό,τι μπορέσω να σκεφτώ εκείνη τη στιγμή, θα τους απαντήσω.

Κόμμα & τελικές προτάσεις  Ήρθα για να μου πεις τα νέα.  Ήρθα σπίτι σου απόψε, για να προλάβω να δω τη γυναίκα σου και τα παιδιά σου.  Είναι αρκετά δυνατός για να φοβηθεί έναν τέτοιο αντίπαλο!!!  ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ Της ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΟΙ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΧΡΟΝΙΚΕΣ, ΥΠΟΘΕΤΙΚΕΣ, ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΕΣ, ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΕΣ Κ.ΛΠ χωρίζονται με κόμμα από την κύρια πρόταση!!! Π.χ. Όταν τακτοποιήσω τα χαρτιά μου, θα σου πω να έρθεις να με βρεις. Αν ο καιρός είναι καλός ως αύριο, θα πάμε εκδρομήσ το Ναύπλιο!

Ασκήσεις αναστοχασμού  Όταν τακτοποιήσω το ζήτημα θα σου τηλεφωνήσω (όχι νωρίτερα…)  Μόνο όταν διευθετήσω το θέμα σου θα σε πάρω τηλέφωνο.  Θα σου τηλεφωνήσω μόλις τον δω.  Είχα αρχίσει να διαβάζω, όταν μπήκε στο δωμάτιο η μάνα μου (ξαφνικά…)  Είχα αρχίσει να διαβάζω όταν μπήκε στο δωμάτιο η μάνα μου (μπήκε αφού είχα αρχίσει…).  Ήταν τόσο χαρούμενος που πήγαμε να τον δούμε στο νοσοκομείο (αιτιολογική πρόταση).  Ήταν τόσο χαρούμενος, που μας μετέδωσε τη χαρά του (αποτελεσματική).