Μάθημα 4ο Ο 14ος αιώνας: Ars nova και Trecento. Ars Nova - 1 Ο όρος 1320, Philippe de Vitry Κυρίως σε σχέση με αλλαγές στη μετρική σημειογραφία: σταδιακά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ Ο λόγος που επέλεξα να ασχοληθώ με αυτό το είδος μουσικής είναι γιατί μετά από πολλά χρόνια αναζήτησης κατάφερα επιτέλους να βρω τη.
Advertisements

E M I N E M. EMINEM Το πραγματικό του όνομα είναι Marshall Bruce Mathers γεννήθηκε στις 17 Οκτωβρίου του Ασχολείται κυρίως με την rap μουσική. Μερικά.
Τμήμα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΤΕΤ) Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου Φιλογλωσσία Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας (2η Δράση του ΙΕΛ στην Γλωσσική.
Σχέδια μαθημάτων μουσικής
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ Χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά μέσα για τη δημιουργία ήχου. Αρχικά παράγονταν από ηλεκτρομαγνητικά κύματα γεννητριών (1951) Αργότερα από.
Η γειτονιά που γέμισε ήχους
Μαθαίνω θεωρία μουσικής
Η ΚΛΑΣΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ Η κλασική κιθάρα είναι μια κιθάρα με έξι χορδές. Ανήκει ως είδος στα χορδοφωνα και με αυτήν παίζεται κυρίως κλασική μουσική, αν και.
Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Αποκατάσταση αρχαίας μουσικής σε ψηφιακές βιβλιοθήκες Εισηγητής: Σαράντος Καπιδάκης Σπουδάστρια: Μαρία Σίδερη ΑΘΗΝΑ 2008.
ΓΕΝΙΚΑ ΕΊΝΑΙ ΜΙΑ ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΣΙΑΣ. ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΟ ΠΕΚΙΝΟ ΕΧΕΙ ΕΚΤΑΣΗ χλμ² ΚΑΙ ΠΛΗΘΥΣΜΟ κατ.
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΟΡΟΛΟΓΙΩΝ Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών.
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
ΤΟΜΕΣ.
Εκπαιδευτικο προγραμμα Συμφωνικησ Ορχηστρασ Κυπρου 20 Νοεμβριου, 2014
… από την αρχή της μέχρι σήμερα ...
Σχέδιο μαθήματος “Γιάννη μου το μαντήλι σου» (Παραδοσιακό Ηπείρου) Τσερπέ Γεωργία Μαρία Δρ. ιστ. Μουσικολόγος Σχ. Σύμβουλος μουσικών ΠΕ16 Κεντρικής.
ΚΙΘΑΡΑ Η κιθάρα ανήκει στην κατηγορία των έγχορδων μουσικών οργάνων. Αποτελείται συνήθως από έξι χορδές. Κατασκευάζεται από ξύλο σε διάφορους χρωματισμούς,
Αυτόματη Ανάλυση & Οργάνωση Μουσικών Αρχείων Διδάσκων Καθηγητής: Καπιδάκης Σαράντος Σπουδαστής: Σιδέρης Νίκος Αθήνα2008.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΟΧΟΙ
Ο ρυθμός ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ : 2012 – 2013 ΤΜΗΜΑ : ΑΠ4 ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ :
Μαθαίνω θεωρία μουσικής
Μαθαίνω θεωρία μουσικής
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT) ΘΕΜΑ: ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ (ΑΙΓΥΠΤΟΣ)
ΠΑΡΑΤΑΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΤΣΙΛ ΜΠΕΡΕ ΚΕΧΑΓΙΑ ΣΙΜΠΕΛ ΧΕΙΜΑΡΙΩΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ ΝΑΤΑΛΙΑ.
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι
Βυζαντινή μουσική Με τον όρο βυζαντινή μουσική εννοούμε την μουσική της Ανατολικής Ορθόδοξης εκκλησίας που δημιουργήθηκε και αναπτύχθηκε στο Βυζάντιο.
Μοτίβο. Μοτίβο: α) Μουσική Ιδέα, συνήθως μικρή σε έκταση, της οποίας τα μελωδικά, ρυθμικά ή αρμονικά στοιχεία χρησιμοποιούνται, με την επεξεργασία τους.
ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΧΟΡΟΣ ΜΟΝΤΕΡΝΟΣ ΧΟΡΟΣ(HIP-HOP)
Οι Μουσικές Δραστηριότητες
Οι Μουσικές Δραστηριότητες
1η Επιστημονική - Επιμορφωτική Συνάντηση Εκπ/κων Μουσικής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης 2015 θέμα: ''Διαχείριση εκπαιδευτικού υλικού- παρτιτούρας και εξαγωγή.
Σεμινάριο με τη μορφή δειγματικής διδασκαλίας: '' Το μονοφωνικό τραγούδι στο σχολείο'' Για τους εκπ/κους μουσικής των νομών Έβρου και Ροδόπης στο Πρότυπο.
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι CARL ORFF - ORFF SCHULWERK.
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( ) Ενότητα 3 Το κίνημα του Εξπρεσιονισμού Αγγελική Ρόζη Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Θεατρικών Σπουδών 1.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΥΝΘΕΣΕΩΣ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΤΕΥΧΟΥ. ΟΝΟΜΑΣΙΑ Νόμος Βιβλίο του Νόμου Νόμος του Μωυσέως Βιβλίο του Μωυσέως Εβρ. Τωρά.
Οργανολογία ΙΙ Μάθημα V. Νυσσόμενα έγχορδα ΙΙ. Λαούτο Ανήκει στο γένος των λαούτων και είναι αχλαδόσχημο. Ο βραχίονάς του φέρει τάστα και η κεφαλή που.
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕ ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΠΑΞΩΝ. Ο σκοπός του θέματος είναι η συγγραφή στίχων και σύνθεση μελωδίας όπως και η κατασκευή μουσικών οργάνων μέσα από δημιουργική.
Τα μουσικά φθογγόσημα (τέταρτα-όγδοα-μισό) Τάξη: Γ’ Δημοτικού Ανδρέας Σκιαδάς.
Παραδοσιακοί Χοροί. Περιεχόμενα Εισαγωγικά Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)
΄ Δ Δημοτικού «Eπεράσαμ’ Όμορφα» ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ-ΠΡΩΤΟΓΕΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑ,ΜΑΡΤΙΟΣ 2012 ΚΛΑΣΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ.
Ρυθμός και μετρική: ρυθμός, μετρικά σχήματα και σχήματα λόγου μετρική: τα δύο μετρικά συστήματα τύποι στίχου: ο έμμετρος στίχος, ο ελευθερωμένος στίχος,
Μουσικά Σύνολα Η Συμφωνική Ορχήστρα.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ.
Θεωρία Μουσικής Ι Μάθημα V Μέτρο-ρυθμός.
Μουσικά Σύνολα Τα είδη τραγουδιών και η θρησκευτική μουσική στον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση.
Μουσική αγωγή - Δυνατότητα για προσωπική έκφραση, και έκφραση συναισθηματικού κόσμου - Επαφή με μουσικές έννοιες και οικοδόμηση μουσικών γνώσεων (παλμός,
Πολυφωνική φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα
Το Παρίσι Το Παρίσι είναι ένα πολύ ωραίο μέρος για του Αγίου Βαλεντίνου γιατί έχει το Πύργο του Άιφελ και εκεί πηγαίνουν ζευγάρια.
Ο Aριθμός φ στην αρχιτεκτονική
Χρόνος καί αἰωνιότητα στόν Πλωτῖνο Ενότητα 8η: Κριτική των Πρότερων Θεωριών Περί Χρόνου Ι Ελένη Περδικούρη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών.
Οργανολογία ΙΙ Μάθημα Χ. Αερόφωνα ΙΙΙ..
ΤΟ ΠΙΟ ΩΡΑΙΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ
Ο μαγικός αριθμός Φ.
Μουσικά σύνολα Μουσική δωματίου.
Φωνητικά μουσικά σύνολα Ι
ΜΑΘΗΜΑ ΙΙΙ. Τα έγχορδα της συμφωνικής ορχήστρας και οι πρόγονοι.
Κανονικοποίηση ΤΙ ΕΙΝΑΙ ; Τεχνική Διαδικασία
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Ι ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΡΠΑΡΟΥΣΗ
Σκηνική μουσική - Η όπερα
ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ/ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Γυμνάσιο Αγίου Νεοφύτου Σχολική Χρονιά
ΘΕΩΡΙΑ & ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Ι Εισαγωγή.
Πιέρ Μπουρντιέ Ο Πιέρ Μπουρντιέ ( 1 Αυγούστου  Ιανουαρίου 2002) ήταν Γάλλος φιλόσοφος, κοινωνιολόγος και κοινωνικός επιστήμονας.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΕΞΙΟΥ ΜΕ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μάθημα 4ο Ο 14ος αιώνας: Ars nova και Trecento

Ars Nova - 1 Ο όρος 1320, Philippe de Vitry Κυρίως σε σχέση με αλλαγές στη μετρική σημειογραφία: σταδιακά αναγνωρίζονται και οι δίσημες υποδιαιρέσεις των αξιών Αντιδιαστολή με την Ars Antiqua Εκκλησιαστική χρήση περιορίζεται από τις συντηρητικές δυνάμεις της Εκκλησίας

Ars Nova - 2 Χαρακτηριστικά Ο καλλιτέχνης ως ανεξάρτητη προσωπικότητα (Machaut) Νέες φόρμες εκκλησιαστικής μουσικής Μεγάλη ανάπτυξη κοσμικών μορφών Εμφάνιση νέων φωνών (Contratenor) Εμφάνιση σολιστικής οργανικής μουσικής σημειογραφίας (tabulatura)

Robertsbridge Codex (ταμπουλατούρα για πληκτροφόρο)

Ars Nova – 3 Ισορρυθμικό μοτέτο Συνήθως διπλό (τρίφωνο) μοτέτο Tenor, motetus, triplum Ο tenor προέρχεται από γρηγοριανό μέλος ή κοσμικά τραγούδια Επαναλαμβανόμενο ρυθμικό σχήμα (καταρχήν στο τένορ): ‘talea’ Διάφορες τεχνικές Επιμήκυνση ή επιβράχυνση των ρυθμικών taleae Αντιστροφή του σχήματος (μεταγενέστερα)

Roman de Fauvel Δείγμα Ισορρυθμικού Μοτέτου (βλ. ρυθμικά σχήματα στο τέλος) Στο μουσικό παράδειγμα που ακολουθεί (3φωνο) ακούμε τον οργανικό tenor να έχει παρόμοια ρυθμικά σχήματα

Ars Nova – 4 Η πολυφωνική λειτουργία Proprium Ordinarium Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei Για πρώτη φορά αντίληψη των πέντε μερών του Ordinarium ως ενότητα Λειτουργία του Guillaume de Machaut, περ. 1360

Λειτουργία της Tournai Η πρώτη ολοκληρωμένη σύνθεση του ordinarium που σώζεται, αν και δεν είναι όλα τα μέρη από την πένα του ίδιου συνθέτη

Machaut Λειτουργία της Notre Dame, Kyrie

Machaut Λειτουργία της Notre Dame, Kyrie (tenor Kyrie cunctipotens genitor), μεταγραφή

Οι κοσμικές φόρμες Στροφικές φόρμες, με ποικίλη τοποθέτηση του ρεφρέν Ballade (α1 α2 β Γ) Rondeau (ΑΒ αΑ αβ ΑΒ) Virelai (Α, β1 β2 α, Α …) Chasse (rota – τρίφωνος κανόνας - δεν είναι στροφική φόρμα) Το κυνηγητό των φωνών

Τεχνική της Καντιλένας Μια φωνητική φωνή (η ψηλότερη) συνήθως δύο οργανικές (συνοδευτικές, χαμηλότερες) Δεν υπάρχει Cantus firmus Χρησιμοποιείται στις κοσμικές φόρμες

Machaut Ballade (οι δύο κάτω φωνές οργανικές -χωρίς κείμενο)

Machaut, Ballade Honte, paour, doubtance

Machaut Virelai: Comment qu'a moy lointeinne Μορφή: Α-ββα-Α-ββα-Α-ββα-Α

Ars Nova – 6 Σημειογραφία - 1 Εξελιγμένη μετρική σημειογραφία Ισότιμη ισχύς διμερούς (ατελούς) και τριμερούς (τέλειας) διαίρεσης των αξιών

Ars Nova – 6 Σημειογραφία - 2 Modus Major ή Maximodus (σχέση maxima-longa) Perfectus – imperfectus Modus (minor) (σχέση longa-brevis) Perfectus – imperfectus Tempus (σχέση brevis-semibrevis) Perfectum – imperfectum Prolatio (σχέση semibrevis-minima) Major - minor

Ισορρυθμικό μοτέτο (χειρ. Ivrea) Με χρήση κόκκινων φθογγοσήμων (coloratio )

Trecento - 1 Για πρώτη φορά εκτεταμένο πολυφωνικό ρεπερτόριο ουσιαστικά ανεξάρτητο από το γαλλικό Μουσική κυρίως κοσμική, συχνά όχι σε τεχνική καντιλένας Καθαρά φωνητικά και συγχορδιακά χαρακτηριστικά Αίσθηση της τονικότητας

Trecento – 2 Κοσμικές φόρμες Μαδριγάλι (μεσαιωνικό) Μερικές ίδιες στροφές, συνήθως με τρεις στίχους (‘Terzetti‘), στο τέλος ένα ritornello με δυο στίχους και μουσική αντίθεση σχετικά με τις στροφές: αβγ αβγ (αβγ) δδ (ή δε) Ballata Αντιστοιχεί μορφολογικά στο γαλλικό Virelai Caccia Δίφωνος κανόνας με συνοδευτικό τένορ (συνήθως στο τέλος ριτορνέλο)

Landini Ballata

Giovanni da Firenze Δίφωνο Μαδριγάλι

Caccia. Δύο μιμητικές φωνές και μια συνοδευτική. Σημειώνεται μόνο η αρχή της δεύτερης φωνής και το διαφοροποιημένο κλείσιμο, αλλά ολόκληρος ο Tenor

Trecento – 3 Σημειογραφία Μετρική σημειογραφία με διαφορές από την γαλλική: Εξάγραμμο αντί πενταγράμμου (μεγαλύτερη έκταση φωνών) Διαφορετικές μετρικές ενδείξεις της διαίρεσης της brevis (quaternaria, senaria gallica, senaria italica, octonaria, novenaria, duodenaria) Puncta divisionis για ενότητες brevis

Ars subtilior: Ballade του Trebor (cod. Chantilly)

Ars Subtilior τέλη 14ου αιώνα Γαλλική επιρροή στην Ιταλία Περαιτέρω επικράτηση των κοσμικών μορφών Περίπλοκες μελωδίες και ρυθμοί Εξάντληση των δυνατοτήτων της μετρικής σημειογραφίας

Σημειογραφία της Ars Subtilior (cod. Torino J. II. 9) Solage, Fumeux fume