Έννοια και πεδίο εφαρμογών της εκπαιδευτικής πολιτικής Σ. Ηλιάδου-Τάχου Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας της Νεοελληνικής εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Δυτικής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΤΥΠΟΙ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΡΙΣΗ
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Με ποιoύς τρόπους ασκείται η εξουσία; 3.1. Εξουσία και πολιτική εξουσία Εξουσία είναι συνυφασμένη με τις Ανθρώπινες σχέσεις Ανάμεσα σε αυτόν που ασκεί.
Τμήμα Χρηματοοικονομικής & Τραπεζικής Διοικητικής
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
ΘΕΜΑ: ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΠΕΡΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 6-7
ΔΗΣ 110 Δημόσιες Σχέσεις ΣΤΕΛΛΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ 09/02/2015 2
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
Λ. Μήτρου, Επικ. Καθηγήτρια – Πανεπιστήμιο Αιγαίου Κανονιστικές και Κοινωνικές Διαστάσεις της Κοινωνίας της Πληροφορίας / 7 Χειμερινό εξάμηνο
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
Πανσυλλεκτικό-Πολυσυλλεκτικό Κόμμα Χρονική περίοδος: Καθολική ψηφοφορία Βαθμός κοινωνικής ανάπτυξης: η οικονομική ανάπτυξη μειώνει ανισότητες και.
 Η Ευρώπη της γνώσης είναι μία πολυεπίπεδη και πολυσημειακή έννοια. Αποτελείται από δύο επίπεδα: το πραγματικό και το συμβολικό-φαντασιακό.  Το πραγματικό.
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 37. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΥΜΝΟΠΟΥΛΟΥ 3122 ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014 ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ Δ. (2004). ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
ΚΡΑΤΟΣ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. ΚΡΑΤΟΣ: ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ  Γεωγραφικός χώρος  Ξηρά  Θάλασσα  Αέρας  Πληθυσμός  Κυριαρχία  Εσωτερική  Εξωτερική  Διεθνής.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5.  Μία διαδικασία μάθησης και μεταβίβασης από γενιά σε γενιά των κανόνων και των αξιών που κάθε κοινωνία θεωρεί αποδεκτά  Δυναμική  Διαρκής.
Δίκαιο Επιχειρήσεων ΙΙ Ενότητα 3: ΕΥΡΥΤΕΡΟΙ ΝΟΜΟΙ ROLLAND Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
ΜΑΘΗΜΑ 1 – ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc, Med, PhD ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Κυρίαρχο μαζικό κόμμα Ν. Πουλαντζάς, Το κράτος, η εξουσία, ο σοσιαλισμός, Αθήνα, Θεμέλιο, 2001 Κράτος: Ιδιαίτερο ρόλο. Αναπαραγωγή διαίρεσης μεταξύ διανοητικής.
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
 1. Διαμόρφωση Εκπαιδευτικής Πολιτικής  2. Θέση Εκπαιδευτικής Μονάδας στον τομέα διαμόρφωσης Ε. Π.
Νομικά Θέματα Πληροφορικής
Η έννοια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Κοινωνικό Ζήτημα
Δομική προσέγγιση και δομο-λειτουργισμός.
Α. Νόμος της κινητικότητας ή προσαρμογής
Alain Touraine (Γαλλία)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΝ
Α) Κριτική Θεωρία.
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Η έννοια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης
Βασίλης Τσάφος ΤΕΑΠΗ - ΕΚΠΑ
Η γένεση των εκπαιδευτικών συστημάτων στην Ευρώπη
Πηγές του διοικητικού δικαίου -Γενικές αρχές
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Α. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Το Δίκαιο.
Η έννοια της επιχείρησης
Έννοια και πεδίο εφαρμογών της εκπαιδευτικής πολιτικής
Λ. Μήτρου, Επικ. Καθηγήτρια – Πανεπιστήμιο Αιγαίου Κανονιστικές και Κοινωνικές Διαστάσεις της Κοινωνίας της Πληροφορίας /2 Χειμερινό εξάμηνο
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Έννοια και πεδίο εφαρμογών της εκπαιδευτικής πολιτικής Σ. Ηλιάδου-Τάχου Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας της Νεοελληνικής εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

Παιδεία  α) μάγμα θεσμίσεων & μίγμα σημασιών (Καζαμίας)β) Συνισταμένη ιδεών, στάσεων, συνειδήσεων & μιας ευρύτερης πνευματικής καλλιέργειας, ενός πολιτισμικού-μορφωτικού κεφαλαίου. Μια διαρκώς επαναδιαπραγματευόμενη, έκρυθμη κουλτούρα.(Παπαδάκης) γ) Μια μερικότερη όψη της παγκόσμιας καθολικής πραγματικότητας (Χουρδάκης)

Εκπαίδευση  Πρόκειται για διαδικασία η οποία  α) σχετίζεται με το κράτος το οποίο νομιμοποιεί δια της εκπαίδευσης την αναπαραγωγή της κοινωνίας και την αναδιανομή του πλούτου (Bourdieu)  β) σχετίζεται με την κοινωνία, επειδή αντλεί ερεθίσματα από αυτήν αλλά και τη μετασχηματίζει (Torsten Husen)

Eκπαιδευτικό σύστημα  Είναι ο τρόπος με τον οποίο έχει οργανωθεί η διαδικασία αγωγής-μάθησης μέσα σε μια κοινωνία (Πυργιωτάκης)  Χαρακτηριστικά : η ύπαρξη σκοπών & στόχων, οργανωμένων θεσμών, η ιεραρχική & διοικητική οργάνωση, οι δομές, τα περιεχόμενα, οι μέθοδοι, οι τεχνικές, οι διαδικασίες διδασκαλίας/μάθησης, εποπτείας/αξιολόγησης της αποτελεσματικότητάς του.

Αγωγή Διακρίνεται σε: Τυπική (formal) Άτυπη (Non formal) Επιμορφωτική Έχει α) εξελικτικό χαρακτήρα β) στόχους γ) αποτελέσματα (αλλαγή στάσεων, μάθηση)

Πλαίσιο λειτουργιών Κράτους Κράτος: ενοποιεί υλικές & συμβολικές πηγές Κοινωνικά πεδία Οικονομικά πεδία Εκ/κά/ πολιτιστικά πεδία Πολιτικά πεδία Εγκαθιδρύει τη συμβολική νομιμότητα (κοινό συμφέρον)

Κράτος & εκπαιδευτικό σύστημα Ρυθμίζει τη λειτουργία των πεδίων Μέσα από διακυμάνσεις πολιτικών, πολιτιστικών αξιών Μέσα από τους νόμους

Το Κράτος  Το πεδίο κυριαρχίας του προκύπτει ως πεδίο συσχετισμού δύναμης α) ανάμεσα στα είδη κεφαλαίου (Bourdieu) β) στα κοινωνικά/ιστορικά υποκείμενα, τις ομάδες πίεσης, τις συμπράξεις συμφερόντων και τις τεχνολογικές εξουσίες (Foucault)

H εκπαίδευση Προσλαμβάνεται ως δημόσιο αγαθό Αποτελεί όρο συγκρότησης του κράτους Σχετίζεται ουσιαστικά ή νομιμοποιητικά με την πρόοδο & το δημόσιο συμφέρον

Εκπαιδευτικό γεγονός  Πρόκειται για:  Το συμβάν evenement  Τη συγκυρία conjoncture  Τη δομή structure  Επειδή παρελθόν-παρόν θεωρούνται μέσα από τη διαλεκτική σχέση χώρου & χρόνου  Για όσους πράγματι ζουν εντός της η ανθρώπινη ύπαρξη δεν μπορεί να ολοκληρωθεί εντός της ούτε ως ιστορία ούτε ως παρόν (K. Jaspers)

Kοινωνική πραγματικότητα  Υπάρχει μια κοινωνικά & συμβολικά δομημένη πραγματικότητα  Επηρεάζει τη δράση των ατόμων μέσα από τις διαδικασίες διαμόρφωσης της σκέψης τους  Επηρεάζεται από τη δράση & τις παρεμβάσεις τους

Κοινωνική δομή  Κοινωνικός σχηματισμός που γίνεται αντιληπτός ως σύστημα σχέσεων, δυνάμεων & νοημάτων, κοινωνικών ομάδων, στρωμάτων, κοινωνικών κατηγοριών, νοούμενο ως μεταβλητό και υποκείενο σε μετασχηματισμούς.

Κοινωνικός μετασχηματισμός Η ολοκληρωμένη θεμελιώδης αλλαγή στη σύνθεση της κοινωνίας (Webster, La Belle) Χαρακτηριστικά: α) απορρέει από τη δράση προσώπων, συλλογικών & ιστορικών υποκειμένων πάνω στην κοινωνία και αντίστροφα β) σχετίζεται με την επίδραση των οικονομικών αλλαγών στις εκπαιδευτικές δομές, άρα και στην κοινωνία (Γκίβαλος)

Η έννοια της εξουσίας  Είναι το πλήθος των σχέσεων δύναμης που ενυπάρχουν στο χώρο όπου ασκούνται. Είναι τα στηρίγματα που βρίσκουν μεταξύ τους, ή οι αντιφάσεις που τις απομονώνουν,, οι στρατηγικές μέσα από τις οποίες ενεργοποιούνται και που το γενικό τους σχέδιο υλοποιείται στο μηχανισμό του κράτους, στους νόμους, στις κοινωνικές ηγεμονίες (Foucault)

Η σχέση εξουσίας-δικαίου  Διαστάσεις του δικαίου (Weber):  α) η κανονιστική λειτουργία  β) η ιδεoλογική-νομιμοποιητική λειτουργία (νεωτερικότητα: το δίκαιο δεν είναι αληθές ή όχι, ισχύει ή όχι)  Με τη δεύτερη λειτουργία του επιτρέπει στην εξουσία να εμφανίσει τις επιλογές της ως απρόσωπες, άρα νομιμοποιημένες και να τις επιβάλλει.

Οι όροι: ομάδες ενδιαφέροντος ή συμφερόντων Είναι ομάδες συνεργασίας, ανοιχτές για άτομα με παρόμοια ενδιαφέροντα, ημιδιαρθρωμένες με μερική οργάνωση, εκούσιες στη βάση σχηματισμού τους, περιοδικά συγκροτημένες, σχετικά υποκείμενες ή ανθιστάμενες στη διείσδυση της κυρίαρχης ιδεολογίας, εξαρτημένες από τη δράση του τυπικού ή άτυπου ηγέτη. Αποτέλεσμα: η διαπλοκή συμφερόντων, στρατηγικών, τεχνικών επίτευξης (αντιπαράθεση- συναλλαγή) επιδρά στις πολιτικές εξελίξεις.

Οι όροι: πολιτική κουλτούρα, ιδεολογία  πολιτική κουλτούρα (Kavanagh) : το σύστημα αξιών, γνώσεων ή δοξασιών μιας ομάδας τα οποία καθορίζουν τη συνολική κατανομή των προτύπων προσανατολισμών και συνειδησιακών στάσεων που υιοθετούν οι πολίτες και διαμορφώνουν την πολιτική τους συμπεριφορά.  Ιδεολογία πλέγμα αντιλήψεων θέσεων, ιδεωδών.  Η σχέση τους είναι ευδόκιμη ή συγκρουσιακή.

Πεδίο της εκπαιδευτικής πολιτικής  Εκπαιδευτική πολιτική είναι αυτό που ασκείται αλλά και αυτό στο οποίο στοχεύει η εξουσία δια της εκπαίδευσης (Ball)  Είναι ο τρόπος διαχείρισης του εκπαιδευτικού πεδίου (σαφήνεια στόχων, νομιμοποίηση άσκησης από παραγωγούς-αποδέκτες, αποτελεσματικότητα, επάρκεια, αξιολόγηση από ομάδες ενδιαφέροντος, διαδικασία & αποτέλεσμα)

Περιεχόμενο της εκπαιδευτικής πολιτικής  α) Η ιδεολογία για την εκπαίδευση που διέπει μια εκπαιδευτική πολιτική  β) Οι στόχοι της εκπαιδευτικής πολιτικής  γ) Οι δράσεις με τις οποίες θα υλοποιηθούν οι σκοποί  δ) Ο διάλογος που εκκινεί σε επίπεδο κοινωνίας  ε) Ο λόγος των εκπονητών και οι συνυποδηλώσεις του. Ο λόγος των αποδεκτών.

Το πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής  Πλαίσιο(Context) εκπαιδευτικής πολιτικής : είναι οι κοινωνικές, πολιτικές, ιδεολογικές και οικονομικές συνθήκες που επηρεάζουν την αποδοχή ή την αναίρεση μιας εκπαιδευτικής πολιτικής. Το πλαίσιο καθορίζει α) τη στάση των αποδεκτών β) τις στάσεις των ομάδων ενδιαφέροντος γ) την πολιτική επιρροή τους που συναρτάται με την κοινωνική τους δυναμική

Οι εκπονητές  Προβάλλουν το πλαίσιο δράσης  Διαμορφώνουν και διαχέουν τη φιλοσοφία ή την ιδεολογία που καθορίζει το περιεχόμενό της  Πληροφορούν, ενθαρρύνουν  Νομοθετούν ή αποσαφηνίζουν το περιεχόμενο και τους στόχους της νομοθεσίας αυτής.  Ελληνική ιδιαιτερότητα: Οι ομάδες ειδικών ως εκπονητές αγνοούνται από την πολιτική ηγεσία που υιοθετεί τις δικές της σκοπιμότητες.

Οι αποδέκτες  Το σύνολο των διαφορετικών ομάδων ενδιαφέροντος που ενεργοποιούνται με σκοπό να αναστρέψουν το περιεχόμενο μαις εκπαιδευτικής πολιτικής η οποία θεωρείται αρνητική για τα συμφέροντά τους. Η συστράτευσή τους προσλαμβάνει διαστάσεις.

Ο λόγος των εκπαιδευτικών πολιτικών  Κωδικοποιείται μέσα από τις συγκρούσεις, τους συμβιβασμούς, τις ερμηνείες, με βάση την πολιτική ή τις σχέσεις εξουσίας.  Αποκωδικοποιείται μέσα από την ερμηνεία της σημασίας που αποδίδεται στο περιεχόμενο μια εκπαιδευτικής πολιτικής από τους πρωταγωνιστές, σε σχέση με την ιστορία, το κοινωνικο-οικονομικό πλαίσιο, τις εμπειρίες, την ιδεολογία, τους στόχους των κομμάτων (πολλαπλές αναγνώσεις: Godd)

Τα αποτελέσματα των εκπαιδευτικών πολιτικών  Πρώτης τάξεως αποτελέσματα:  Οι αλλαγές στη δομή και τη λειτουργία κάποιων εκφάνσεων του συστήματοςπου επηρεάζουν το σύνολο  Δεύτερης τάξης αποτελέσματα:  Ο αντίκτυπος των αλλαγών α) στην αποδοτικότητα του συστήματος β) στην πρόσβαση στο σύστημα γ) στον εκδημοκρατισμό και την κοινωνική δικαιοσύνη (Walker)