ΤΜΗΜΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ ΒΕΛΙΣΣΑΡΙΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΛΑΡΙΣΑΣ -ΛΑΜΙΑΣ Ενθάρρυνση Επιχειρηματικών Δράσεων, Καινοτομικών Εφαρμογών και Μαθημάτων Επιλογής Φοιτητών ΤΕΙ Λάρισας—Λαμίας “PLEASE ENTER” ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ 1 η ΕΝΟΤΗΤΑ : ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ MARKETING
2Βελισσαρίου Ευστάθιος ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ 1.ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ 1.1.Τουριστικό Marketing και Marketing τουριστικών επιχειρήσεων 1.2. Τουριστικό προϊόν 2.ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ 3.ΤΟ ΜΙΓΜΑ MARKETING ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ 3.1. Το πέμπτο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού 3.2. Το έκτο, έβδομο και όγδοο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού 4.ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
3Βελισσαρίου Ευστάθιος Τουριστικό Marketing και Marketing τουριστικών επιχειρήσεων «Το Τουριστικό Μάρκετινγκ είναι μία ακολουθία μεθόδων και τεχνικών ενεργοποιημένων από ένα πνεύμα ιδιαίτερο και μεθοδικό (έρευνα, ανάλυση, συνεχής αναθεώρηση) που σκοπεύουν να ικανοποιήσουν μέσα από τις καλύτερες ψυχολογικές συνθήκες για τους τουρίστες και τους πληθυσμούς υποδοχής, καθώς και οικονομικές για τους Τουριστικούς Οργανισμούς, την εκδηλωμένη ή λανθάνουσα ανάγκη να ταξιδέψει ένα άτομο είτε για κίνητρα αναψυχής (διακοπές, υγεία, διασκέδαση, σπορ κλπ.), είτε για άλλα κίνητρα (επαγγελματικά ταξίδια, συνέδρια, αποστολές κλπ.)» (Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού) «Τουριστικό Μάρκετινγκ είναι η συστηματική και συντονισμένη προσαρμογή της πολιτικής των τουριστικών επιχειρήσεων καθώς και της κρατικής τουριστικής πολιτικής σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και διεθνές επίπεδο προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη ικανοποίηση των αναγκών συγκεκριμένων ομάδων καταναλωτών εξασφαλίζοντας κέρδος.» (Ο J. Krippendorf, 1971)
4Βελισσαρίου Ευστάθιος ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ 1.ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ 1.1.Τουριστικό Marketing και Marketing τουριστικών επιχειρήσεων 1.2. Τουριστικό προϊόν (Product) 2.ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ 3.ΤΟ ΜΙΓΜΑ MARKETING ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ 3.1. Το πέμπτο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού 3.2. Το έκτο, έβδομο και όγδοο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού 4.ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
5Βελισσαρίου Ευστάθιος Τουριστικό προϊόν (Product) Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (W.T.O.) στην τουριστική προσφορά μιας χώρας περιλαμβάνονται τα ακόλουθα: Φυσική κληρονομιά Φυσική κληρονομιά Ενεργητική κληρονομιά Ενεργητική κληρονομιά Ανθρώπινη κληρονομιά, η οποία συμπεριλαμβάνει δημογραφικά δεδομένα, συνθήκες διαβίωσης, νοοτροπία του πληθυσμού υποδοχής έναντι του τουρισμού, πολιτιστικά χαρακτηριστικά Ανθρώπινη κληρονομιά, η οποία συμπεριλαμβάνει δημογραφικά δεδομένα, συνθήκες διαβίωσης, νοοτροπία του πληθυσμού υποδοχής έναντι του τουρισμού, πολιτιστικά χαρακτηριστικά Θεσμικοί, πολιτικοί, διοικητικοί κ.α παράγοντες Θεσμικοί, πολιτικοί, διοικητικοί κ.α παράγοντες Κοινωνικοί παράγοντες ιδιαίτερα η κοινωνική δομή, η συμμετοχή του πληθυσμού στο δημοκρατικό σύστημα της χώρας, η ρύθμιση του χρόνου εργασίας και της περιόδου αναψυχής, οι πληρωμένες διακοπές, οι συνθήκες μόρφωσης, υγείας και διακοπών Κοινωνικοί παράγοντες ιδιαίτερα η κοινωνική δομή, η συμμετοχή του πληθυσμού στο δημοκρατικό σύστημα της χώρας, η ρύθμιση του χρόνου εργασίας και της περιόδου αναψυχής, οι πληρωμένες διακοπές, οι συνθήκες μόρφωσης, υγείας και διακοπών Ειδική υποδομή διακοπών : αγαθά και υπηρεσίες, μεταφορές, εξοπλισμοί Ειδική υποδομή διακοπών : αγαθά και υπηρεσίες, μεταφορές, εξοπλισμοί Οικονομικές και χρηματοδοτικές δραστηριότητες Οικονομικές και χρηματοδοτικές δραστηριότητες
6Βελισσαρίου Ευστάθιος Το δυναμικό του τόπου προορισμού Η επάρκεια αεροπορικών μεταφορών Η τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών αερομεταφορών Η προβολή του τουριστικού προϊόντος από τους Εθνικούς Οργανισμούς Τουρισμού Η παροχή υποστήριξης των Εθνικών Οργανισμών Τουρισμού στα κανάλια διανομής Τα ταξίδια με βοήθεια των οποίων επιχειρείται η οικειοποίηση του τουριστικού προϊόντος στα γραφεία ταξιδιών (eductours) Οι σχέσεις με τα γραφεία υποδοχής (ground operators) Η πολιτική των πληρωμών και των ακυρώσεων Τα κυριότερα κριτήρια επιλογής ενός προορισμού είναι τα ακόλουθα:
7Βελισσαρίου Ευστάθιος ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ 1.ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ 1.1.Τουριστικό Marketing και Marketing τουριστικών επιχειρήσεων 1.2. Τουριστικό προϊόν (Product) 2.ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ 3.ΤΟ ΜΙΓΜΑ MARKETING ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ 3.1. Το πέμπτο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού 3.2. Το έκτο, έβδομο και όγδοο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού 4.ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
8Βελισσαρίου Ευστάθιος ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Αποτελεί έναν συνδυασμό από επιμέρους υπηρεσίες και αγαθά. Αποτελεί κυρίως από άυλα στοιχεία Η ικανοποίηση που αποκομίζει ο τουρίστας, εξαρτάται από τις προτιμήσεις του, την προσωπικότητά του, την εμπειρία του, αλλά και τα βιώματα κατά την διάρκεια των διακοπών. Το Τουριστικό προϊόν δεν μεταφέρεται Το Τουριστικό προϊόν εξαρτάται άμεσα από τον χρόνο (εποχή) και τον τόπο των διακοπών. Οι τουριστικές υπηρεσίες δεν αποθηκεύονται. Η προσφορά του τουριστικού προϊόντος περιορίζεται από παράγοντες, όπως συγκοινωνιακές διασυνδέσεις, προσφορά κλινών, μήκος ακτών κλπ. Η ζήτηση των τουριστικών υπηρεσιών επηρεάζεται από μεταβλητές, όπως εισόδημα, τιμές, πολιτική συγκυρία, τρομοκρατικές ενέργειες κλπ. Η ποιότητα των τουριστικών υπηρεσιών διαφέρει ανάλογα με τον υπάλληλο, αλλά και ανάλογα με την ψυχολογική ή σωματική κατάσταση του υπαλλήλου τη δεδομένη στιγμή.
9Βελισσαρίου Ευστάθιος ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ 1.ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ 1.1.Τουριστικό Marketing και Marketing τουριστικών επιχειρήσεων 1.2. Τουριστικό προϊόν (Product) 2.ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ 3.ΤΟ ΜΙΓΜΑ MARKETING ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ 3.1. Το πέμπτο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού 3.2. Το έκτο, έβδομο και όγδοο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού 4.ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
10Βελισσαρίου Ευστάθιος Το πέμπτο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού «P» (People) = Ανθρώπινος Παράγοντας H Σημαντικότητα του Ανθρώπινου Παράγοντα οφείλεται στο ότι : α) Δεν υπάρχει ομοιογένεια της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, από το προσωπικό. β) Ο ίδιος ο υπάλληλος, μπορεί να έχει διαφορετική απόδοση στην ίδια εργασία, ανάλογα με την ψυχολογική του κατάσταση και την κούραση αλλά και από παράγοντες που συνδέονται με την επιχείρηση. γ) Η χρονική ταύτιση της παροχής των υπηρεσιών και της λήψης των υπηρεσιών δεν επιτρέπει τον έλεγχο. δ) Οι δυνατότητες ελέγχου κατά την διαδικασία προσφοράς υπηρεσιών είναι περιορισμένες.
11Βελισσαρίου Ευστάθιος ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ 1.ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ 1.1.Τουριστικό Marketing και Marketing τουριστικών επιχειρήσεων 1.2. Τουριστικό προϊόν (Product) 2.ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ 3.ΤΟ ΜΙΓΜΑ MARKETING ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ 3.1. Το πέμπτο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού 3.2. Το έκτο, έβδομο και όγδοο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού 4.ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
12Βελισσαρίου Ευστάθιος Το έκτο, έβδομο και όγδοο «P» στο μίγμα MARKETING του τουρισμού (Bitner, M.J. Booms, B.H., 1983) α) Η Διαδικασία (Process) της «παραγωγής» των τουριστικών υπηρεσιών β) Οι Χειροπιαστές Αποδείξεις (Physical evidence) γ) Οι Συμμετέχοντες (Participants) που εμπλέκονται στην «παραγωγή» και κατανάλωση του Τουριστικού προϊόντος
13Βελισσαρίου Ευστάθιος Εξωγενείς παράγοντες: οικονομικοί, πολιτικοί, νομοθετικοί Εξωγενείς παράγοντες: οικονομικοί, πολιτικοί, νομοθετικοί Πολιτιστικοί παράγοντες: μορφωτικοί, εθνολογικοί, θρησκευτικοί Πολιτιστικοί παράγοντες: μορφωτικοί, εθνολογικοί, θρησκευτικοί Προσωπικοί παράγοντες: προσωπικότητα, ομάδα ηλικιών, επάγγελμα κλπ. Προσωπικοί παράγοντες: προσωπικότητα, ομάδα ηλικιών, επάγγελμα κλπ. Κοινωνικο-ψυχολογικοί παράγοντες: ομάδες αναφοράς, οικογένεια κλπ. Κοινωνικο-ψυχολογικοί παράγοντες: ομάδες αναφοράς, οικογένεια κλπ. Ψυχολογικοί παράγοντες: κίνητρα, ανάγκες, ερμηνεία του τουριστικού προορισμού, αλλαγή στη συμπεριφορά κατόπιν εμπειριών κλπ. Ψυχολογικοί παράγοντες: κίνητρα, ανάγκες, ερμηνεία του τουριστικού προορισμού, αλλαγή στη συμπεριφορά κατόπιν εμπειριών κλπ. Η συμπεριφορά του τουρίστα αναφορικά με την αγορά των τουριστικών αγαθών και υπηρεσιών επηρεάζεται από:
14Βελισσαρίου Ευστάθιος Μεταβλητές του τρόπου ζωής 1.Ο τουρίστας οικογενειάρχης 2.Ο οικονομικός τουρίστας 3.Ο τουρίστας χωρίς εμπιστοσύνη 4.Ο οργανωμένος τουρίστας 5.Ο τουρίστας που αναζητά ένα status 6.Ο τουρίστας που παθιάζεται με την ιστορία 7.Ο τουρίστας που προτιμά την νυχτερινή ζωή 8.Ο κοινωνικός τουρίστας 9.Ο τουρίστας «οικολόγος» 10.Ο τουρίστας διανοούμενος 11.Ο τουρίστας που προτιμά τα πολιτιστικά θέματα 12.Ο αθλητικός τουρίστας
15Βελισσαρίου Ευστάθιος ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (Morrison Alastair, 1999) 1 ον Το Προϊόν (Product) Το Προϊόν (Product)Το Προϊόν (Product) 2 ον Τις Πράξεις Συνεργασίας (Partnership) 3 ον Τα Πρόσωπα (People) 4 ον Το Πακετάρισμα (Packaging) 5 ον Τον Προγραμματισμό (Programming) 6 ον Την Περιοχή (Place) 7 ον Την Προώθηση (Promotion) 8 ον Το Ποσό Τιμής (Price)
16Βελισσαρίου Ευστάθιος ΠΡΟΪΟΝ Στο τουρισμό αναφερόμαστε περισσότερο σε ένα μείγμα προϊόντος / υπηρεσίας (product / service mix) και αφορά το ταιριασμένο σύνολο των υπηρεσιών και προϊόντων που παρέχονται στους πελάτες. Τα «Προϊόντα» αυτά είναι ποικίλα, σύνθετα και ανάλογα με το είδος, την μορφή και τον τόπο του τουρισμού. Στον τουρισμό παρουσιάζονται τάσεις τόσο για οριζόντιες όσο και για κάθετες ολοκληρώσεις (horizontal / vertical integration).
17Βελισσαρίου Ευστάθιος ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (Morrison Alastair, 1999) 1 ον Το Προϊόν (Product) 2 ον Τις Πράξεις Συνεργασίας (Partnership) Τις Πράξεις Συνεργασίας (Partnership)Τις Πράξεις Συνεργασίας (Partnership) 3 ον Τα Πρόσωπα (People) 4 ον Το Πακετάρισμα (Packaging) 5 ον Τον Προγραμματισμό (Programming) 6 ον Την Περιοχή (Place) 7 ον Την Προώθηση (Promotion) 8 ον Το Ποσό Τιμής (Price)8 ον
18Βελισσαρίου Ευστάθιος ΠΡΑΞΕΙΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ Οι Πράξεις συνεργασίας είναι συνεργατικές προωθήσεις και άλλες συνεργατικές δραστηριότητες μάρκετινγκ από οργανισμούς του τομέα φιλοξενίας και ταξιδιών. Διακρίνονται σε (one-shot, βραχυπρόθεσμες) συνεργατικές προωθήσεις και σε στρατηγικές (μακροπρόθεσμες) συμφωνίες κοινού μάρκετινγκ, οι οποίες ενδέχεται να εμπεριέχουν κάποιο συνδυασμό των προϊόντων ή των υπηρεσιών δύο ή περισσοτέρων οργανισμών. (Π.χ. Πρόσβαση σε νέες αγορές, Επέκταση του μείγματος προϊόντος / υπηρεσίας, Αυξημένη ικανότητα στην εξυπηρέτηση των αναγκών των πελατών, Αυξημένοι προϋπολογισμοί για το μάρκετινγκ, Συνεισφορά στις εγκαταστάσεις και στις δαπάνες εγκαταστάσεων, Βελτιωμένη εικόνα ή τοποθέτηση, Πρόσβαση στις πελατειακές βάσεις δεδομένων, Πρόσβαση στις ειδικές γνώσεις ή εμπειρία των συνεργατών).
19Βελισσαρίου Ευστάθιος ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (Morrison Alastair, 1999) 1 ον Το Προϊόν (Product) 2 ον Τις Πράξεις Συνεργασίας (Partnership) 3 ον Τα Πρόσωπα (People) Τα Πρόσωπα (People)Τα Πρόσωπα (People) 4 ον Το Πακετάρισμα (Packaging) 5 ον Τον Προγραμματισμό (Programming) 6 ον Την Περιοχή (Place) 7 ον Την Προώθηση (Promotion) 8 ον Το Ποσό Τιμής (Price)
20Βελισσαρίου Ευστάθιος ΠΡΟΣΩΠΑ Α. Προσωπικό Το υπέροχα διακοσμημένο δωμάτιο, οι έγκαιρες αφίξεις δρομολογίων, τα υπέροχα φαγητά δεν μπορούν να μεταστρέψουν την κοινή γνώμη αρκετά, ώστε να αντισταθμίσουν την αφιλόξενη ή την ανεπαρκή παροχή υπηρεσίας από πλευράς προσωπικού. Β. Πελάτες Το μείγμα πελατών (customer mix – αλληλεπιδρούν και αναμειγνύονται μεταξύ τους) είναι ο συνδυασμός των πελατών που χρησιμοποιούν ή έλκονται σε έναν οργανισμό στον τομέα του τουρισμού.
21Βελισσαρίου Ευστάθιος ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (Morrison Alastair, 1999) 1 ον Το Προϊόν (Product) 2 ον Τις Πράξεις Συνεργασίας (Partnership) 3 ον Τα Πρόσωπα (People) 4 ον Το Πακετάρισμα (Packaging) Το Πακετάρισμα (Packaging)Το Πακετάρισμα (Packaging) 5 ον Τον Προγραμματισμό (Programming) 6 ον Την Περιοχή (Place) 7 ον Την Προώθηση (Promotion) 8 ον Το Ποσό Τιμής (Price)8 ον
22Βελισσαρίου Ευστάθιος ΠΑΚΕΤΑΡΙΣΜΑ Στον τουρισμό το πακετάρισμα είναι ο συνδυασμός συγγενών και συμπληρωματικών υπηρεσιών σε μία προσφορά με ενιαία τιμή.
23Βελισσαρίου Ευστάθιος ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (Morrison Alastair, 1999) 1 ον Το Προϊόν (Product) 2 ον Τις Πράξεις Συνεργασίας (Partnership) 3 ον Τα Πρόσωπα (People) 4 ον Το Πακετάρισμα (Packaging) 5 ον Τον Προγραμματισμό (Programming) Τον Προγραμματισμό (Programming)Τον Προγραμματισμό (Programming) 6 ον Την Περιοχή (Place) 7 ον Την Προώθηση (Promotion) 8 ον Το Ποσό Τιμής (Price)
24Βελισσαρίου Ευστάθιος ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Είναι μία τεχνική, που σχετίζεται στενά με το πακετάρισμα. Συνεπάγεται την ανάπτυξη ειδικών δραστηριοτήτων, εκδηλώσεων ή προγραμμάτων με σκοπό να αυξήσει τα έσοδα, που πραγματοποιούνται από τους πελάτες ή για να προσδώσει πρόσθετη έλξη σε κάποιο πακέτο ή άλλη υπηρεσία του τουρισμού.
25Βελισσαρίου Ευστάθιος ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (Morrison Alastair, 1999) 1 ον Το Προϊόν (Product) 2 ον Τις Πράξεις Συνεργασίας (Partnership) 3 ον Τα Πρόσωπα (People) 4 ον Το Πακετάρισμα (Packaging) 5 ον Τον Προγραμματισμό (Programming) 6 ον Την Περιοχή (Place) Την Περιοχή (Place)Την Περιοχή (Place) 7 ον Την Προώθηση (Promotion) 8 ον Το Ποσό Τιμής (Price)
26Βελισσαρίου Ευστάθιος ΔΙΑΝΟΜΗ Το μείγμα διανομής είναι ο συνδυασμός των άμεσων και έμμεσων καναλιών διανομής, τα οποία χρησιμοποιεί ένας οργανισμός στον τουρισμό για να καθιστά τους πελάτες ενήμερους των υπηρεσιών του, να κάνει κρατήσεις και να παραδίδει τις υπηρεσίες του. Η άμεση διανομή (direct distribution) εκδηλώνεται, όταν ο οργανισμός αναλαμβάνει την πλήρη ευθύνη για την προώθηση, τις κρατήσεις και την παράδοση των υπηρεσιών στους πελάτες. Κατά κανόνα αυτό ισχύει για προμηθευτές και μεταφορείς που δεν συνεργάζονται με μεσάζοντες του εμπορίου ταξιδίων (Travel trade intermediaries) οι οποίοι είναι συνολικά γνωστοί με τον όρο εμπόριο ταξιδιών (the travel trade).
27Βελισσαρίου Ευστάθιος ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (Morrison Alastair, 1999) 1 ον Το Προϊόν (Product) 2 ον Τις Πράξεις Συνεργασίας (Partnership) 3 ον Τα Πρόσωπα (People) 4 ον Το Πακετάρισμα (Packaging) 5 ον Τον Προγραμματισμό (Programming) 6 ον Την Περιοχή (Place) 7 ον Την Προώθηση (Promotion) Την Προώθηση (Promotion)Την Προώθηση (Promotion) 8 ον Το Ποσό Τιμής (Price)
28Βελισσαρίου Ευστάθιος ΠΡΟΩΘΗΣΗ Το μείγμα της προώθησης (promotional mix) περιλαμβάνει τον συνδυασμό των γνωστών τεχνικών προσεγγίσεων και ειδικότερα της διαφήμισης, των προσωπικών πωλήσεων, της προώθησης πωλήσεων, της εμπορευματοποίησης (Merchandising) καθώς και των δημοσίων σχέσεων και της δημοσιότητας και οι οποίες χρησιμοποιούνται για μία ορισμένη χρονική περίοδο. Ιδιαίτερη σπουδαιότητα στον τουρισμό κατέχει η προφορική διαφήμιση, ενώ στις διαδικασίες προώθησης γίνετε μεγαλύτερη χρήση συναισθηματικών κινήτρων.
29Βελισσαρίου Ευστάθιος ΤΑ 8 “P” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (Morrison Alastair, 1999) 1 ον Το Προϊόν (Product) 2 ον Τις Πράξεις Συνεργασίας (Partnership) 3 ον Τα Πρόσωπα (People) 4 ον Το Πακετάρισμα (Packaging) 5 ον Τον Προγραμματισμό (Programming) 6 ον Την Περιοχή (Place) 7 ον Την Προώθηση (Promotion) 8 ον Το Ποσό Τιμής (Price) Το Ποσό Τιμής (Price)Το Ποσό Τιμής (Price)
30Βελισσαρίου Ευστάθιος ΤΙΜΗ Οι τουρίστες είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι σε θέματα αξίας. Επιθυμούν «Αξία για το χρήμα» ( value for money ). Μερικές υπηρεσίες έχουν μεγάλη αντιλαμβανόμενη αξία για κάποιους συγκεκριμένους πελάτες, αλλά όχι για κάποιους άλλους. Οι πελάτες επιβάλλεται να πειστούν ότι η ποιότητα της υπηρεσίας και των εγκαταστάσεων, που λαμβάνουν είναι συνεπής με την τιμή που πληρώνουν.