ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 3 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΟ «ΝΕΟ» ΛΥΚΕΙΟ. 1.Το σχολείο πρέπει να μεταδίδει γνώση λειτουργική και όχι μνημονική. 2.Η γνώση δε μεταβιβάζεται αλλά χτίζεται με ενεργητικές διαδικασίες.
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Δημοτικό Σχολείο
 Ερώτημα – Προβληματισμός: Περιέργεια- Πρόκληση-Εξερεύνηση  Χρόνος για ποιοτική εργασία μαθητών  Συζήτηση τρόπων εργασίας -σκέψης μαθητών Παρέμβαση.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Σεμινάρια Φεβρουαρίου 2009 Μ. Τορτούρης
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Σεμινάριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στο πλαίσιο του μαθήματος ΕΠΑ 429: Σχολική Εμπειρία Μάριος Παπαευριπίδου – Δήμητρα Χατζηχαμπή Ειδικό Εκπαιδευτικό.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
Οικονομία - Επιχειρηματικότητα , στη Β/θμια εκπαίδευση Επιστημονική Υπεύθυνη ‘Εργου ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΝΕΩΝ Δρ. Θεοχαρούλα Μαγουλά
Επιστημολογική Επάρκεια
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Ήχος, Επιχειρηματολογία στις Φ.Ε, εναλλακτικές αντιλήψεις μαθητών
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 5. Πολυγραμματισμοί
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 1 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Διδακτική της Πληροφορικής
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
501. Εξέλιξη των ιδεών στις φυσικές επιστήμες
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
«Η ανάπτυξη της τριαρχικής νοημοσύνης»
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Πορεία Διδασκαλίας-Στάδια Διδασκαλίας
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΛΟΥΡΙΩΤΙΣΣΑΣ
Μάθημα: «Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ» Παρουσίαση Μαθήματος
Προγραμματισμός & Διδασκαλία
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ μαθηματοσ ΜΑΡΙΟΣ ΚΟΥΚΟΥΝΑΡΑΣ-ΛΙΑΓΚΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 3 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές

Σκοποί των Θεσμών Μόρφωση στο πλαίσιο της παράδοσης του διαφωτισμού : η επιστημονική θεωρία ως αλήθεια Κοινωνικός έλεγχος της επιστημονικής δραστηριότητας : η επιστήμη ως παραγωγική δραστηριότητα Παραγωγή πολλών και καλών επιστημόνων : οι κώδικες της επιστημονικής επικοινωνίας Επιστημονικός γραμματισμός ( κοινωνία της γνώσης ): ο πολιτισμός της επιστήμης Καινοτομία & επιχειρηματικότητα ( οικονομία της γνώσης ): η χρήση της επιστημονικής παραγωγής

Οι δικές σας απαντήσεις Στο ερώτημα αυτό απάντησαν 130 περίπου φοιτητές και φοιτήτριες του πρώτου ( κατά κανόνα ) έτους του Τμήματος ΕΑΠΗ, που ξεκίνησαν να παρακολουθούν το υποχρεωτικό μάθημα ΕΦΕ Ι. Οι απαντήσεις δόθηκαν μέσω σύντομων γραπτών κειμένων που συνέταξαν οι φοιτητές / τριες συνεργαζόμενοι / ες, κατά κανόνα επίσης, ανά δύο. Οι απαντήσεις αναλύθηκαν για να καταγραφούν οι κυρίαρχες απόψεις οι σχετικές με τις δυνατές απαντήσεις στο ερώτημα, καθώς και οι κυρίαρχοι σχετικοί τρόποι σκέψεις, στο πλαίσιο της σταδιακής διαμορφωτικής αξιολόγησης του μαθήματος.

Οι δικές σας απαντήσεις για να αποκτήσουν οι μαθητές / τριες γνώσεις ( σφαιρικές, πολύπλευρες, γενικές κλπ ), γιατί είναι χρήσιμες στην καθημερινή ζωή ( με διάφορους τρόπους μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η αντιμετώπιση των προβλημάτων του περιβάλλοντος ), για να κατανοούμε τον κόσμο ( ευρύτερα ή στενότερα ), για να αναπτύσσουν οι μαθητές / τριες έναν ιδιαίτερο τρόπο σκέψης ( λογικό, αντικειμενικό κλπ ) και γιατί χρειάζονται για τις επόμενες βαθμίδες της εκπαίδευσης και το πανεπιστήμιο.

Οι δικές σας απαντήσεις

Ο τρόπος κατανομής τους Στο 74,2% των απαντήσεων κυριαρχούν τρεις άξονες σκέψης : Άξονας 1: φοιτητές / τριες που εστιάζουν στην κατανόηση του κόσμου τείνουν να μην τη συναρτούν με την απόκτηση γνώσεων και την ανάπτυξη της σκέψης και το αντίστροφο. Άξονας 2: φοιτητές / τριες που εστιάζουν στην στη σχέση των ΦΕ με τη χρήση τους στις επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης τείνουν να μην την συναρτούν με την απόκτηση γνώσεων και το αντίστροφο. Άξονας 3: φοιτητές / τριες που συνδέουν τη διδασκαλία των ΦΕ με τη χρήση τους στην καθημερινή ζωή τείνουν να μην δηλώνουν και κάποιον άλλο λόγο.

Ερμηνεία ;;;

« Κοινωνία »: συνήθως δεν ενημερώνεται... και αποδέχεται τα πάντα Για παράδειγμα : ◦ Απλοϊκή απάντηση 1: για να μάθουν τα παιδιά... ◦ Αλλά αν πίστευαν ότι τα παιδιά μαθαίνουν κάτι σημαντικό... Δεν θα ήθελαν να το μάθουν κι αυτοί ;;; ◦ Απλοϊκή απάντηση 2: για να πάρουν το « χαρτί »... ◦ Αλλά τότε σημασία έχουν μόνο οι εξετάσεις...

Σχολείο : μια μάλλον κλειστή κοινωνική υπό - δομή... που μέσω περιεχομένου, ανεξαρτήτως στόχων και με έμφαση στην αξιολόγηση των μαθητών παράγει ανισότητες... Σε συμφωνία με την κοινωνία λειτουργώντας με ένα, στην ουσία, « εικονικό » περιεχόμενο που τελικά δεν θυμάται κανείς, μετά το σχολείο...

Αλλά για να κάνουμε δουλειά... Για κάθε διαφορετικό στόχο : ◦ προβάλλουμε άλλη όψη των επιστημών και ◦ χρησιμοποιούμε άλλα διδακτικά - μαθησιακά μονοπάτια... Έχουμε δικαίωμα να αποφασίζουμε εμείς ( οι εκπαιδευτικοί ) ποιους στόχους θα προωθούμε και ποιους όχι ;

Εναλλακτικές όψεις της επιστήμης που προβάλλονται στην εκπαίδευση Οι απαντήσεις, παράγονταν και παράγονται με βάση το ερώτημα « τι κάνουν οι επιστήμονες ;» Κάποια πράγματα τα ξέρουμε... ◦ Οι επιστήμονες ως εργαζόμενοι ;;; ◦ Οι μαθηματικοί ;;; ◦ Οι φιλόσοφοι ;;; Η παραγωγή τέτοιων όψεων / απόψεων άρχισε συστηματικά με τους φιλόσοφους των αρχών του 20 ου αιώνα.

Ο άνθρωπος στην καθημερινότητά του ;;; Στόχος Συμμόρφωση Αντίσταση Πράξη: Σύνδεση και εννοιολόγηση πόρων-σχημάτων Υλικοί παράγοντες Κανονιστικοί παράγοντες Ανθρώπινοι παράγοντες

Η δουλειά των επιστημόνων Κόσμος Ιδέες Τεκμήρια Εγγράμματη / Θεωρητική παράδοση Προφορική / Εργαστηριακή παράδοση Τέχνη ?? Φιλοσοφία

Παράδειγμα : Η επαγωγική δουλειά Κόσμος ΙδέεςΤεκμήρια Εγγράμματη / Θεωρητική παράδοση Προφορική / Εργαστηριακή παράδοση Παρατηρώ Κατηγοριοποιώ Υποθέτω Δοκιμάζω

Παράδειγμα : Η παραγωγική δουλειά Κόσμος ΙδέεςΤεκμήρια Εγγράμματη / Θεωρητική παράδοση Προφορική / Εργαστηριακή παράδοση Δοκιμάζω Παράγω Υποθέτω Φαντάζομαι

Με εκπαιδευτικό στόχο την παραγωγή επιστημόνων... Καλή προσέγγιση η επαγωγική... ◦ Θέλουμε ανθρώπους που να μπορούν, κατ ’ αρχή, να κάνουν τη δουλειά ρουτίνας... ◦ Να νιώθουν σίγουροι... ◦ Να γνωρίζουν τους κώδικες ◦ Να γνωρίζουν εργαστηριακές τεχνικές ◦ Να πιστεύουν ότι ψάχνουν για την αλήθεια...

Με εκπαιδευτικό στόχο τη δημιουργικότητα και την καινοτομία Καλή προσέγγιση η παραγωγική... ◦ Θέλουμε ανθρώπους που να μπορούν, κατ ’ αρχή, να φαντάζονται... ◦ Να νιώθουν ασφαλείς όταν δεν είναι σίγουροι... ◦ Να τολμούν να επεμβαίνουν στους κώδικες ◦ Να εφευρίσκουν εργαστηριακές τεχνικές ◦ Να τολμούν να υπερασπίσουν τις πιο παράξενες ιδέες... ◦ Να πιστεύουν ότι μπορούν να πετύχουν οτιδήποτε μιας και δεν ψάχνουν για την αλήθεια...

Παράδειγμα : Η καθημερινότητα του επιστημονικά εγγράμματου πολίτη Στόχος Συμμόρφωση Αντίσταση Πράξη: Σύνδεση και εννοιολόγηση πόρων-σχημάτων Υλικοί παράγοντες: επιστημονικά τεχνήματα Κανονιστικοί παράγοντες: επιστημονικές ιδέες Ανθρώπινοι παράγοντες: να εξασθενίσουν

Με εκπαιδευτικό στόχο τον επιστημονικό γραμματισμό Καλή προσέγγιση η εμπειρική καθημερινότητα... ◦ Θέλουμε ανθρώπους που να μπορούν, κατ ’ αρχή, να θυμούνται τις επιστημονικές ιδέες... ◦ Να νιώθουν ασφαλείς για την ποιότητα των ιδεών αυτών... ◦ Να μπορούν να διαβάζουν στους κώδικες ◦ Να μπορούν να χειρίζονται τα τεχνήματα ◦ Να αποδέχονται ( συμμορφώνονται με ) τις αρχές και τις αξίες που στηρίζουν τις επιστημονικές ιδέες...

Και για τα νήπια ;;; Εμπειρία ;;; Φαντασία ;;; Συμμόρφωση ;;;