Αφιέρωμα στην Ποντιακή Γενοκτονία και στη Μικρασιατική Καταστροφή Επιμέλεια : Νίκος Θεοδωρίδης ( Γ 2), Στέλιος Κρουστάλλης ( Γ 2)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ο διωγμός του 1914 (Ο πρώτος διωγμός) Τσίγκα Ζέτα.
Advertisements

3. Η Σύμβαση της Λοζάνης και η ανταλλαγή των πληθυσμών
Ο ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
Το προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα
Ο Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος
3. Η μεθοδευμένη εξόντωση (γενοκτονία) των Ελλήνων του Πόντου
ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ
Θεοχαροπούλου Θεοδώρα Καμενίδου Χαρά Μπαζούκη Ντίνα
ΠΟΝΤΟΣ - ΣΜΥΡΝΗ.
Τουρκία και Κωσταντινούπολη
Η ανατολη υπο την οθωμανικη κυριαρχια
Μικρασιατική Καταστροφή
1922.
Η κατάσταση πριν από τους βαλκανικούς πολέμους
Μικρασιατική εκστρατεία
Η Μικρασιατική εκστρατεία και η καταστροφή
Γενοκτονία των Αρμενίων
Οι Έλληνες αντιμέτωποι με τους κατακτητές
ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ
Ο διωγμός του 1914 (ο πρώτος διωγμός)
Η Ελλάδα το 1830 Σύνορα Αμβρακικού-Παγασητικού
ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
H Βαλκανική χερσόνησο, πριν από τους Βαλκανικούς πολέμους
ΠΟΝΤΟΣ. επιμέλεια: Ευδωρίδου Μαρία Στη βόρεια ακτή της Μικράς Ασίας, στα παράλια της Μαύρης θάλασσας, ζούσε από αιώνες, με ζωντανές τις αναμνήσεις της.
Η πτώση του Βυζαντίου.
Ο Α΄ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ Η ΡΩΣΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ( )
Ε. Η ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1. Η ενσωμάτωση των προσφύγων
Η ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΤΟΥ ΛΕΝΙΝΓΚΡΑΝΤ
28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 Η Ελλάδα πολεμά τον φασισμό.
ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ.
Παναγιώτης Λαδόπουλος
ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΙ Πέτρος ΣΤ’1 P[y.
Αυτόχθονες Λαοί Αυτόχθονες ή ιθαγενείς ονομάζονται στις μέρες μας οι μειονοτικοί πληθυσμοί ενός κράτους, στην περίπτωση που κατοικούσαν στο έδαφός του.
Η ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ
19η Μαΐου Ημέρα Μνήμης Της ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ Των Ελλήνων του Πόντου.
Πολλοί ίσως διερωτώνται γιατί να σκαλίζουμε παλιές πληγές, και σωστά κάνουν. Άν ξεχάσουμε όμως την ιστορία μας, από πού προήλθαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες.
O ελληνισμός της δυτικής Μικράς Ασίας και του Πόντου Επιμέλεια παρουσίασης: Βάσω Ραμπαούνη
ΙΣΤΟΡΙΑ Γ’ Γυμνασίου Ενότητα 39 η Ενότητα 39 η Εξελίξεις σε Ελλάδα και Τουρκία μετά τον μικρασιατικό πόλεμο.
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου. Στα τελευταία μαθήματα της Έ τάξης γνωρίσαμε ποια ήταν τα προβλήματα που συγκλόνιζαν τη Βυζαντινή αυτοκρατορία.
Οι διεκδικήσεις της Αντάντ και της Ελλάδας στην Οθωμανική αυτοκρατορία Η Βρετανία στήριξε τις ελληνικές απαιτήσεις.
ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ RICHARD CLOGG Φοιτητριες: ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ.
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΒΡΑΪΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ
Γενοκτονία των ποντίων
ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ
ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Θεσσαλονiκη, η Προσφυγομανα
ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ
Η ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ( 1922 )
Η έντονη αθλητική δραστηριότητα που ανέπτυξαν οι πρόσφυγες στην Ελλάδα μετά την Μικρασιατική Καταστροφή, δεν ήταν απλώς και μόνο η αγάπη τους προς τον.
H ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ
O ΕΘΝΙΚΟΣ ΔΙΧΑΣΜΟΣ.
ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ
Καταστροφή της Σμύρνης 1922
Ελευθεριοσ Βενιζελοσ.
Διαθεματική πρόταση διδασκαλίας
Η εξωτερική πολιτική κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
ΈΛΛΗΝΕΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ Η ιστορία του Ελληνισμού στον Πόντο έχει ως επίσημη αφετηρία την ίδρυση της Σινώπης στα βόρεια παράλια της Μ. Ασίας από Ίωνες ναυτικούς.
1. Τα ελληνικά σύνορα από την Επανάσταση μέχρι το 1947
και η μερική αναδιοργάνωση
28. Οι Έλληνες: Ένας λαός με μεγάλη και συνεχή ιστορία
30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης
ΑΠΟ ΤΗΝ 3η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1843 ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΞΩΣΗ ΤΟΥ ΟΘΩΝΑ (1862)
Ο Α΄ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ Η ΡΩΣΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου εν.2 κεφ. 1 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αφιέρωμα στην Ποντιακή Γενοκτονία και στη Μικρασιατική Καταστροφή Επιμέλεια : Νίκος Θεοδωρίδης ( Γ 2), Στέλιος Κρουστάλλης ( Γ 2)

- Η « χαμένη » Ελλάδα του Πόντου... Μια Ελλάδα που πόνεσε, δάκρυσε, μάτωσε, όσο καμιά άλλη. Που ταπεινώθηκε, χωρίς να χάσει ποτέ την αξιοπρέπειά της, που υποτάχτηκε παραμένοντας ελεύθερη, που ακολούθησε το δρόμο της προσφυγιάς, από τα παράλια του Άξενου Πόντου, που με τη δραστηριότητά της τον μετονόμασε Εύξεινο, μέχρι τα βάθη της Ασίας, που επιμένει να ζει, να δημιουργεί και πάν ’ απ ’ όλα τα ήθη και τις παραδόσεις της να συντηρεί και να καλλιεργεί....

 Ο Πόντος, πριν καταστραφεί τόσο βάρβαρα από τον χάρτη, μα όχι από τις καρδιές μας, υπήρξε πηγή αστείρευτη πνεύματος και πολιτισμού. Στάθηκε τόπος όπου οι Έλληνες διέπρεψαν, δημιούργησαν.

 Αναφέρεται ότι, την εποχή των Μεγάλων Κομνηνών, χτίστηκαν στον Πόντο περίπου Χριστιανικές εκκλησίες με ωραίες τοιχογραφίες, περίτεχνες Αγιογραφίες και πλούσια διακόσμηση, καλλιτεχνικά μωσαϊκά και θαυμαστές μικρογραφίες, που συνέχιζαν αδιάπτωτα τη βυζαντινή παράδοση.

 Η μικρογραφική τέχνη, ιδιαίτερα στον Πόντο, έφτασε κατά τον 14 ο αιώνα σε τέτοια ακμή, ώστε ο ξένος μελετητής Strzygowski να τη συγκρίνει με τη μικρογραφική τέχνη των μαθητών της σχολής του Giotto ( Τζιόττο ) στην Ιταλία, και μάλιστα να τη βρίσκει και ανώτερη.

 Ο ιστορικός Joinville, δίκαια ονομάζει την Τραπεζούντα « η βαθιά Ελλάδα », ενώ ο βυζαντινός ιστορικός Λαόνικος Χαλκοκονδύλης, το 15 ο αιώνα, αναφέρεται με θαυμασμό στην αυτοκρατορία της Τραπεζούντας αποκαλώντας την « ηγεμονία Ελλήνων και εις τα ήθη και δίαιταν τετραμμένη των Ελλήνων »!

 Αλλά, ήρθαν μέρες δύστηνες και φοβερές, όταν ο Τουρκικός εθνικισμός, καθοδηγούμενος από τον Γερμανικό μιλιταρισμό και ενισχυόμενος από τον Εθνικό Διχασμό, ξερίζωσε του Πόντου τον Ελληνισμό και σκόρπισε, όσους γλύτωσαν τή σφαγή, στα πέρατα του κόσμου, με αγιάτρευτο στη μνήμη τους τον πόνο της χαμένης ευτυχίας και ζωντανή την ελπίδα και τη θέληση της δημιουργίας.

 Ο όρος αναφέρεται σε σφαγές και εκτοπισμούς εναντίον ελληνικών πληθυσμών στην περιοχή του Πόντου που πραγματοποιήθηκαν από το κίνημα των Νεότουρκων κατά την περίοδο Εκτιμάται ότι στοίχισε τη ζωή περίπου Ελλήνων. Οι επιζώντες κατέφυγαν στον Άνω Πόντο ( στην ΕΣΣΔ ) και μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή το 1922, στην Ελλάδα.

 Θεωρείται τμήμα της ενιαίας Γενοκτονίας του Ελληνισμού της Ανατολής, η οποία ήταν μια από τις πρώτες σύγχρονες γενοκτονίες. Η γενοκτονία ήταν ένα προμελετημένο έγκλημα, το οποίο η κυβέρνηση των Νεότουρκων έφερε σε πέρας με συστηματικότητα. Οι μέθοδοι που χρησιμοποίησε ήταν ο ξεριζωμός, η εξάντληση στις κακουχίες, τα βασανιστήρια, η πείνα και η δίψα, και τα στρατόπεδα θανάτου στην έρημο.

 Η διεθνής βιβλιογραφία και τα κρατικά αρχεία πολλών χωρών βρίθουν μαρτυριών για το ειδεχθές έγκλημα, που διαπράχθηκε εναντίον του Ελληνικού λαού.  Η Γενοκτονία των Ελλήνων πραγματοποιήθηκε παράλληλα με γενοκτονίες σε βάρος και άλλων χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, δηλαδή των Αρμενίων και των Ασσυρίων.

 Το 1994, κατόπιν εισήγησης του τότε πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου, η Βουλή των Ελλήνων αναγνώρισε τη γενοκτονία, και ψήφισε την ανακήρυξη της 19 ης Μαϊου ως « Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων στο Μικρασιατικό Πόντο ». Το 1998 η Βουλή ψήφισε ομόφωνα την ανακήρυξη της 14 ης Σεπτεμβρίου ως « ημέρας εθνικής μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από το Τουρκικό Κράτος ».

 Τα γεγονότα αυτά αναγνωρίζονται επισήμως ως γενοκτονία από το ελληνικό κράτος, την Κύπρο, την Αρμενία, την Σουηδία, ορισμένες ομοσπονδιακές δημοκρατίες της Ρωσίας, τη Σερβία, οκτώ πολιτείες των ΗΠΑ και την Αυστραλία, αλλά και από διεθνείς οργανισμούς όπως η Διεθνής Ένωση Μελετητών Γενοκτονιών.

 Σήμερα, 100 περίπου χρόνια μετά το Ποντιακό ολοκαύτωμα, ζουν στην Ελλάδα περίπου Ελληνες Ποντιακής καταγωγής, ενσωματωμένοι λειτουργικά στην Ελληνική κοινωνία και κατέχοντας σημαντικές θέσεις σ ’ όλους του κλάδους της πνευματικής, επιστημονικής και επαγγελματικής ζωής της χώρας. Στις χώρες της τέως Σοβιετικής Ενωσης και τις εξορίες της Σιβηρίας ζουν ακόμη Ελληνες Πόντιοι, από τους οποίους διατηρούν με περηφάνεια την Ποντιακή μητρική τους γλώσσα. Αλλο μισό εκατομμύριο Ποντίων βρίσκεται διεσπαρμένο σε Αυστραλία, Αμερική, Ευρώπη και Αφρική.

 Δίπλα σ ’ αυτούς στέκονται, με μια αξιοπρέπεια κερδισμένη από τον πόνο, χιλιάδες Πόντιοι της Τουρκίας, που με χαρακτηριστικό πείσμα διατηρούν, ως ζωντανή θύμηση της καταγωγής τους, την Ποντιακή γλώσσα, κάποιοι υποστηρίζουν και τη θρησκεία τους, κρυφά, μέσα στα σπίτια τους. Η μακραίωνη και περιπετειώδης ιστορική πορεία του Ποντιακού Ελληνισμού παραμένει διαρκής πρόκληση εθνικής ευθύνης και εθνικής ενότητας, υπόμνηση εθνικής αυτογνωσίας και πρόσκληση ενεργοποίησης της ιστορικής μνήμης. Γιατί, λαοί χωρίς ιστορική μνήμη είναι δέντρο χωρίς ρίζες... Λαοί, πού ξεχνούν το παρελθόν τους είναι “ καταδικασμένοι ” να το επαναλάβουν, με ακόμα μεγαλύτερες καταστροφές, κάτι για το οποίο, βεβαίως, ουδείς ξένος θα ευθύνεται...

 Με τον όρο αυτό περιγράφεται περισσότερο η τελευταία φάση της Μικρασιατικής εκστρατείας, δηλαδή το τέλος του « ελληνοτουρκικού πολέμου του » και σ ’ αυτήν περιλαμβάνονται : - η φυγή από την Τουρκία της ελληνικής διοίκησης, που είχε εγκατασταθεί στα δυτικά μικρασιατικά παράλια στη Σμύρνη το Μάιο του 1919, - η σχεδόν άτακτη υποχώρηση του ελληνικού στρατού μετά την κατάρρευση του μετώπου, - η γενικευμένη πλέον εκδίωξη μεγάλου μέρους τους ελληνικού και χριστιανικού πληθυσμού από τη Μικρά Ασία, που είχε όμως ξεκινήσει πολύ νωρίτερα.

 Τα γεγονότα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα : - την καταστροφή της Σμύρνης - την Ανακωχή των Μουδανιών (11 Οκτωβρίου 1922), - την εκκένωση ένα μήνα μετά της χερσονήσου της Καλλίπολης ( στις 11 Νοεμβρίου ) από τους εκεί Έλληνες, - την " υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών " ( ) από όλη τη Μικρά Ασία - τον ερχομό στην Ελλάδα 1,5 εκατομμυρίου προσφύγων - την τελεία καταστροφή του Θρακικού και Μικρασιατικού ελληνισμού μαζί με του Πόντου.

Ο πλήρης απολογισμός της καταστροφής αυτής που συντελέσθηκε ιστορικά σε δύο περιόδους, και είναι πράγματι πολύ δύσκολος - αρπαγές και οι λεηλασίες σπιτιών και περιουσιών, - οι γεωργικές και κτηνοτροφικές καταστροφές, - το γκρέμισμα σχολείων, ναών και άλλων ευαγών ιδρυμάτων, - η χρεοκοπία και καταστροφή βιοτεχνικών και βιομηχανικών επιχειρήσεων

- ο ευτελισμός κάθε ανθρώπινης αξιοπρέπειας με τρόπους στους οποίους περιλαμβάνονται μαρτυρικοί βασανισμοί αιχμαλώτων και βιασμοί - ηθική οδύνη υπό το κλίμα του τρόμου και της απειλής του θανάτου, - οι ατέλειωτες πορείες αιχμαλώτων, στα περιώνυμα " τάγματα εργασίας ", με άγνωστο αριθμό ανθρώπων που χάθηκαν σ ' αυτά, - οι σφαγές, οι θηριωδίες μέχρι και οι εκτελέσεις επί των αποφάσεων των τουρκικών Δικαστηρίων της Ανεξαρτησίας δεν έχουν μέχρι σήμερα ερευνηθεί πλήρως.

 Το πρώτο μεγάλο κύμα προσφύγων από τον Πόντο μετά την υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών ακολούθησε τους λοιπούς ανταλλάξιμους από τη Μικρά Ασία και την Ανατολική Θράκη και εγκαταστάθηκε σταδιακά στην Ελλάδα ενώ μέρος των προσφύγων κατέφυγε στη Σοβιετική Ένωση ή τις ΗΠΑ. Οι συνθήκες ταξιδιού και κράτησης των προσφύγων στις καραντίνες των κέντρων ελέγχου στην Μακρόνησο, τη Σαλαμίνα ή το Καραμπουρνού οδήγησε στην απώλεια αρκετών χιλιάδων ατόμων.

 Η αντιμετώπισή των προσφύγων από πλευράς των ντόπιων Ελλαδιτών υπήρξε ιδιαίτερα σκληρή, γεγονός που οφείλεται σε : - Προβλήματα οικονομικής φύσης ( εκ νέου η τύχη των έρημων ιδιοκτησιών των μουσουλμάνων κυρίως της Μακεδονίας και της Κρήτης ), - προβλήματα ιδεολογικά ( οι συντηρητικοί και φιλοβασιλικοί έβλεπαν στους πρόσφυγες τους πιστότερους ψηφοφόρους του Ελευθέριου Βενιζέλου ) - Διαφορές πολιτισμικής φύσης : η ξεκάθαρη διάσταση εμπειριών, γλώσσας και εθίμων προκάλεσαν πολλά επεισόδια κατά τα οποία οι πρόσφυγες σε ολόκληρη την Ελλάδα έγιναν θύματα ρατσιστικών και εγκληματικών ενεργειών ( πυρπολήσεις συνοικιών, δια της βίας εξώσεις από σπίτια και αποκλεισμός από τις οικονομικές δραστηριότητες χαρακτήρισαν την πρώτη δεκαετία )

 Η αρχική φιλοβενιζελική στάση των προσφύγων αναιρέθηκε σταδιακά, αρχικά με την προβληματική απόδοση των περιουσιών των ανταλλάξιμων μουσουλμάνων κι έπειτα από την υπογραφή της ελληνοτουρκικής συνθήκης της Αγκύρας (1930), η οποία παρέδιδε οριστικά την κυριότητα των περιουσιών των Ποντίων και Μικρασιατών στο τουρκικό κράτος. Μάλιστα, με αφορμή την οποία ο ίδιος ο Βενιζέλος πρότεινε τον Μουσταφά Κεμαλ ως υποψήφιο για το Νόμπελ ειρήνης.

 Από την επίσημη ιστοριογραφία απουσίασε οποιαδήποτε αναφορά στα γεγονότα της γενοκτονίας ή του προσφυγικού ρεύματος μέχρι το 1980, θέτοντας ακόμη κι επίσημα εμπόδια στις έρευνες με πρόφαση τη διατήρηση ομαλών σχέσεων με την Τουρκία