1 ΤΟ STRESS KAI H ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ. 2 Ορισμός του Stress z Το Stress ορίζεται ως μία αντίδραση ή ένα ερέθισμα. z Ως αντίδραση, ο ορισμός του stress είναι.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εκπαίδευση Leonardo da Vinci. Παράμετροι που λαμβάνονται υπ’ όψη (1) • Η Παραγωγή ασφαλών τροφίμων είναι το αποτέλεσμα ομαδικών προσπαθειών αλλά και κοινωνικής.
Advertisements

Ζαγκλιαβός Κωνσταντίνος, Πελιβανίδης Ηλίας, Πολυχρονίδης Ιάκωβος
Προσωπικές δεξιότητες
(Work-related stress)
ΟΜΑΔΑ ΓΟΝΕΩΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ 1η 14/4/2010 ΤΡΟΠΟΙ ΕΚΦΡΑΣΗΣ & ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΥΜΟΥ Εκπαιδευόμενοι Κοινωνικοί Λειτουργοί : Ιντζέ Ελένη, Ξένου.
ΑΡΜΟΝΙΑ.
Προσωποκεντρική Θεωρία (Client-centered theory)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ 1ης ΕΠΑ.Σ. ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ ΘΕΜΑ: ΜΑΛΑΞΗ
Επίκουρος Καθηγήτρια Τμήματος Νοσηλευτικής Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ Δρ. Δημοσθένης Παναγιωτάκος
Alfred Adler ΑνθρΩπινη τυπολογΙα.
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Στόχοι επίτευξης στη φυσική αγωγή και τη φυσική δραστηριότητα
ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
ΤΟ ΡΙΣΚΟ ΣΤΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ : ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΑΣΕΜΙ ΤΖΕΝΗ.
1ο ΓΕΛ Ευκαρπίας Ερευνητική εργασία
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΣΚΗΣΗ Εργαλείο για τη ζωή μας.
Ψυχολογικά προβλήματα στη μονάδα τεχνητού νεφρού Αγγελική Κοντόλια, Ασκούμενη κοινωνική λειτουργός.
Πανελλήνιες, Άγχος και Οικογένεια
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
Άγχος και burnout: Παράγοντες άγχους και εξουθένωσης
Οι εκτιμήσεις των ενηλίκων αποτελούν τη βάση για την αυτοεκτίμηση των παιδιών της νηπιακής ηλικίας Το καλό και το κακό ορίζονται από τις συναισθηματικές.
ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ.
ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΤΡΕΣΟΓΟΝΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Ψυχολογικές θεραπείες
ΣΥΝΑΙΣΘΉΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc – Λάρισα 2016.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΕΑΡΙΝΟ ΕΞ Η εργασία πραγματοποιήθηκε από τις φοιτήτριες: ΜΑΤΣΑ ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΜΙΡΙΔΟΥ ΑΜΑΛΙΑ-ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΑΚΗ ΚΛΕΛΙΑ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ψυχική Υγεία – Ψυχική Διαταραχή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΑΣΚΗΣΗ & ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 4: Υγεία, fitness και ευεξία κατά την αύξηση της ηλικίας Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής.
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΣΩΜΑΤΟΣ ΙΙΙ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΑΥΞΗΜΕΝΟΥ ΒΑΡΟΥΣ.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑ 10. Επιθετικότητα Συνηθισμένο φαινόμενο Μπορεί να αποτελεί από τη μαζική βία ενός πολέμου ως τα καθημερινά περιστατικά λεκτικής.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
ΧΟΡΟΣ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ. ΧΟΡΟΣ Ο χορός είναι μορφή καλλιτεχνικής και αθλητικής έκφρασης η οποία γενικά αναφέρεται στην κίνηση του σώματος, συνήθως.
O Ρόλος της Θεραπευτικής Σχέσης στη Γνωσιακή- Συμπεριφοριστική Προσέγγιση Ντιάνα Χαρίλα Ψυχολόγος- Δρ.Κλινικής Ψυχολογίας.
TM KEΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΠΑΣΧΟΝΤΑ. Το φυσιολογικό και το παθολογικό άγχος Το φυσιολογικό άγχος είναι μία υγιής, φυσιολογική αντίδραση που.
O ΌΡΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΉΘΗΚΕ ΑΡΧΙΚΆ, ΓΙΑ ΆΤΟΜΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΎΝΤΑΝ ΣΤΟ ΧΏΡΟ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΉΣ ΥΓΕΊΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΈΧΕΙΑ ΣΥΝΔΈΘΗΚΕ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΕΠΆΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΎ,
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΦΙΟΡΕΛΛΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ. Η Υγεία είναι ο παράγοντας που μετράει την φυσική, ψυχολογική ή ακόμα και την πνευματική κατάσταση ενός ζώντος οργανισμού.
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.
ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ.
Δρ. Γεώργιος Καμπουρίδης
Η χρήση της ενσώματης μάθησης στην εκπαίδευση.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ, Ph.D.
Μάθημα 1ο ΥΓΕΙΑ - ΑΣΘΕΝΕΙΑ
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΡΟΥΣΗ – ΒΕΡΓΟΥ, PhD Ψυχολόγος
ΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Ο αθλητισμός και ψυχική υγεία.
Παγκρεατικές Ορμόνες και Άσκηση
Επαγγέλματα Ο όρος επαγγέλματα στη γενικότερη αντίληψη χαρακτηρίζει την κατά κλάδο ή αντικείμενο συνήθη ασκούμενη βιοποριστική ενασχόληση, (εργασία), του.
ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΑΓΧΟΣ και ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΑΙ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ
Παχυσαρκία.
Ετυμολογία Το άγχος προέρχεται ετυμολογικά από το ρήμα «άγχω» που σημαίνει αισθάνομαι πνιγμό. Πρόκειται για: Μια φυσιολογική αντίδραση σε έναν επικείμενο.
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
«Ιατρική Εκπαίδευση και εξατομικευμένα ιατρικά συστήματα»
ΑΓΧΟΣ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ
Μυοσκελετικά προβλήματα Φυσικοθεραπεία
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας.
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Σε κάθε ψυχική διαταραχή υπάρχει κάποιο οργανικό υπόβαθρο; Ή οι ψυχικές ασθένειες οφείλονται σε ασυνείδητες ψυχολογικές διεργασίες;
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑΣ
Αποσυνδετικές διαταραχές
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΤΟ STRESS KAI H ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ

2 Ορισμός του Stress z Το Stress ορίζεται ως μία αντίδραση ή ένα ερέθισμα. z Ως αντίδραση, ο ορισμός του stress είναι ταυτισμένος με συγκεκριμένες αλλαγές που επέρχονται σε ένα βιολογικό σύστημα z Ως ερέθισμα, ο ορισμός του stress δίνεται σε σχέση με γεγονότα του περιβάλλοντος που προκαλούν αυτές τις αλλαγές

3 ΠΗΓΕΣ STRESS zΥπάρχουν πολλές πηγές πίεσης.  Ένα γεγονός μπορεί να αξιολογηθεί από κάποιο άτομο ως στρεσσογόνο, ενώ για ένα άλλο άτομο να μην είνα ι z Tο ίδιο άτομο αντιμετωπίζει ένα γεγονός τη μια στιγμή ως στρεσσογόνο, ενώ κάτω από άλλες συνθήκες το ίδιο γεγονός μπορεί να μην του προκαλεί μεγάλη συναισθηματική φόρτιση. z Υπάρχουν καταστάσεις που επηρεάζουν τους περισσότερους ανθρώπους π.χ. ανεργία, θάνατος, σεισμός, χωρισμός

4 Οι παράγοντες stress μπορούν να ταξινομηθούν ως : z εσωτερικοί z εξωτερικοί z αναπτυξιακοί z περιστασιακοί

5 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΟΥ STRESS  Το stress μπορεί να έχει βιολογικές, συναισθηματικές, διανοητικές, κοινωνικές, και πνευματικές επιπτώσεις. zΣυνήθως το stress έχει επιπτώσεις στην ολότητα του ατόμου

6 Βιολογικά το stress μπορεί να απειλήσει τη φυσική ομοιόσταση Συναισθηματικά μπορεί να προκαλέσει αρνητικά συναισθήματα. Διανοητικά μπορεί να επηρεάσει τις αντιληπτικές δυνατότητες επίλυσης ενός προβλήματος. Κοινωνικά μπορεί να συμβάλλει στην αλλαγή των σχέσεων του ατόμου με τους άλλους Πνευματικά το stress μπορεί να επηρεάσει τις πεποιθήσεις και τις ηθικές αξίες.

7  Οι αντιδράσεις στα στρεσσογόνα γεγονότα δεν είναι πάντα βλαπτικές. zΚαταστάσεις που δημιουργούν ένα μέτριο μέχρι αυξημένο επίπεδο συναισθηματικής διέγερσης αυξάνουν την απόδοση του ατόμου, το αναζωογονούν και προκαλούν συναισθήματα ικανοποίησης, χαράς, απόλαυσης

8 ΟΙ ΕΠΙΚΡΑΤΕΣΤΕΡΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ STRESS Τρεις είναι οι κυριότερες θεωρητικές προσεγγίσεις για το stress και το ερμηνεύουν ως ερέθισμα, ως απάντηση και ως συναλλαγή.

9 ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΟΥ ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ ΤΟ STRESS ΩΣ ΕΡΕΘΙΣΜΑ - STIMULUS BASED MODELS Στα μοντέλα αυτά το stress ερμηνεύεται ως ένα ερέθισμα, ένα γεγονός ζωής ή ένα σύνολο περιστάσεων που ¨ ξυπνά ¨ τις φυσιολογικές και/ή ψυχολογικές αντιδράσεις, οι οποίες μπορούν να αυξήσουν την ευπάθεια του ατόμου στην ασθένεια

10 ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΟΥ ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ ΤΟ STRESS ΩΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗ - RESPONSE BASED MODELS  Ο Selye όρισε το stress ως ¨ μη ειδική απάντηση του σώματος σε οποιοδήποτε είδος απαίτησης εφαρμόζεται σε αυτό¨  Ο Schafer όρισε το stress ως ¨ διέγερση του μυαλού και του σώματος σε οποιοδήποτε είδος απαίτησης εφαρμόζεται σε αυτά¨

11 Το μοντέλο του Selye ονομάζεται Σύνδρομο Γενικής Προσαρμογής ( General Adaptation Syndrome - GAS) και εκδηλώνεται σε τρεις φάσεις : 1. Της αντίδρασης συναγερμού z 2. Της αντίστασης z 3. Της εξάντλησης

12 ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΟΥ ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ ΤΟ STRESS ΩΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗ TRANSACTION – BASED MODELS zΤα θεωρητικά μοντέλα που ερμηνεύουν το stress ως συναλλαγή βασίζονται στη θεωρία του Lazarus zΟ Lazarus υπογραμμίζει ότι άνθρωποι και ομάδες ανθρώπων διαφέρουν στην ευαισθησία και στην ευπάθεια σε συγκεκριμένους τύπους γεγονότων, καθώς επίσης και στην ερμηνεία που δίνουν σε αυτά τα γεγονότα και στον τρόπο αντίδρασης. zΤο μοντέλο του Lazarus λαμβάνει υπόψη τις γνωσιακές διεργασίες που μεσολαβούν ανάμεσα στο ερέθισμα και στην αντίδραση.

13 Γνωσιακή εκτίμηση z Περιλαμβάνει την αναγνώριση των διαθέσιμων πηγών και επιλογών, οι οποίες θα βοηθήσουν το άτομο να διαπραγματευτεί με τις δυνητικές ή πραγματικές απαιτήσεις.

14 ΔΕΙΚΤΕΣ ΤΟΥ STRESS Οι δείκτες του stress που βιώνει ένα άτομο μπορεί να είναι : zΒιολογικοί, zΨυχολογικοί, zΓνωσιακοί.

15 ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ STRESS z η αυξημένη παραγωγή ιδρώτα z η ταχυσφυγμία - η ταχυκαρδία z η αυξημένη καρδιακή παροχή z η αύξηση του αριθμού και του βάθους των αναπνοών z η ξηρότητα του στόματος z η μείωση ή η αύξηση των περισταλτικών κινήσεων του εντέρου z η αυξημένη διανοητική επαγρύπνηση z ο αυξημένος μυϊκός τόνος z η αυξημένη ποσότητα γλυκόζης στο αίμα

16 ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ Οι ψυχολογικοί δείκτες του stress περιλαμβάνουν : zτην ανησυχία z το φόβο z το θυμό z την κατάθλιψη z τους μηχανισμούς άμυνας του εγώ

17 Ανησυχία  Η ανησυχία βιώνεται ως φόβος ή ως προαίσθημα ή συναίσθημα ανικανότητας  Σ χετίζεται με ένα επικείμενο ή προσδοκώμενο απειλητικό γεγονός, το οποίο μπορεί να επηρεάσει το άτομο ή τις σχέσεις του με τους σημαντικούς άλλους.

18 Η Peplay περιέγραψε τέσσερα επίπεδα ανησυχίας και την επίδραση καθενός στην αντίληψη, τη μάθηση και τη συμπεριφορά Τα επίπεδα αυτά είναι: 1.Ήπια ανησυχία 2.Μέτρια ανησυχία 3.Έντονη ανησυχία 4.Πανικός

19 Φόβος Είναι ένα αίσθημα ανησυχίας που προκαλείται από έναν επικείμενο κίνδυνο, πόνο ή άλλη αντιληπτή απειλή Μπορεί να είναι η αντίδραση του ατόμου σε κάτι που υπάρχει ήδη, σε μια άμεση και τρέχουσα απειλή ή η αντίδραση σε κάτι που το άτομο θεωρεί ότι θα συμβεί. Το αντικείμενο του φόβου μπορεί είναι πραγματικό ή φανταστικό.

20 Ασυνείδητοι Μηχανισμοί Άμυνας του Εγώ  Σύμφωνα με τον Freud (1946) είναι ¨μηχανισμοί οι οποίοι αναπτύσσονται καθώς το άτομο προσπαθεί να προασπίσει τον εαυτό του, να εγκαταστήσει συμβιβασμούς μεταξύ αντικρουόμενων ορμών και να καθησυχάσει τις εσωτερικές εντάσεις¨

21 Οι μηχανισμοί άμυνας του εγώ έχουν τα εξής χαρακτηριστικά: z· Λειτουργούν ασυνείδητα z· Δημιουργούν κάποιο βαθμό παρερμηνείας ή παραμόρφωσης της πραγματικότητας. z· Ελαττώνουν τη συναισθηματική συμμετοχή στην απειλητική κατάσταση με κόστος την παρεμπόδιση της λύσης του προβλήματος. z· Η υπερβολική χρήση τους ελαττώνει την προσωπική ψυχολογική ανάπτυξη και προκαλεί διαστροφή της πραγματικότητας. z· Χρησιμοποιούνται από όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους σε άλλοτε άλλο βαθμό.

22 Συνηθέστεροι Μηχανισμοί Άμυνας zΑναπλήρωση (compensation) zΆρνηση ( denial ) zΜετάθεση (displacement) z Ταυτοποίηση ( identification) zΕνδοβολή ( introjection ) zΠροβολή ( Projection ) zΜόνωση (isolation) zΕκλογίκευση (rationalization) zΑντισταθμιστική συμπτωματολογία ( reaction - formation ) zΠαλινδρόμηση ( regression) z Απώθηση (repression) zΕξιδανίκευση ( sublimation ) z Μετατροπή (conversion)

23 ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ zH αντιμετώπιση περιγράφεται ως η επιτυχής διαχείριση των προβλημάτων και των στρεσσογόνων καταστάσεων. zΗ στρατηγική αντιμετώπισης (μηχανισμός αντιμετώπισης) είναι ένας έμφυτος ή επίκτητος τρόπος απάντησης σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον ή σε ένα συγκεκριμένο πρόβλημα ή σε μια κατάσταση.

24 Έχουν περιγραφεί δύο τύποι στρατηγικών αντιμετώπισης: zΗ αντιμετώπιση που έχει επίκεντρο το πρόβλημα ( problem-focused coping) zΗ αντιμετώπιση που έχει επίκεντρο το συναίσθημα ( emotion – focused coping)

25 Οι στρατηγικές αντιμετώπισης διακρίνονται επίσης σε : zμακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες zπροσαρμοστικές ή δυσπροσαρμοστικές

26 ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΠΟΥ ΒΙΩΝΟΥΝ STRESS zη σωματική άσκηση zη σωστή διατροφή zη ξεκούραση και ο ύπνος z η σωστή διαχείριση του χρόνου z η χρήση τεχνικών μεθόδων χαλάρωσης

27 Σωματική Άσκηση zΠροάγει τη βιολογική και συναισθηματική υγεία. zΤα βιολογικά οφέλη είναι βελτίωση του μυϊκού τόνου, βελτίωση της καρδιοαναπνευστικής λειτουργίας και έλεγχος του σωματικού βάρους. zΤα ψυχολογικά οφέλη είναι ανακούφιση από την ένταση και χαλάρωση

28 Διατροφή zΑυξάνει το βαθμό αντίστασης του οργανισμού στο stress. zΠρέπει να αποφεύγονται ουσίες όπως καφεΐνη, αλάτι, ζάχαρη και λίπος και να προσλαμβάνονται αρκετές βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία.

29 Ξεκούραση και Ύπνος zΌταν ο οργανισμός ξεκουράζεται ανακτά τα επιθυμητά ενεργειακά επίπεδα

30 Διαχείριση του Χρόνου zΤα άτομα που διαχειρίζονται σωστά το χρόνο τους βιώνουν λιγότερο stress επειδή έχουν την αίσθηση ότι όλα είναι υπό έλεγχο zΟ έλεγχος των απαιτήσεων που έχουν οι άλλοι είναι σημαντικό στοιχείο στη σωστή διαχείριση του χρόνου z Τα άτομα που είναι πολύ πιεσμένα πρέπει αν επανεξετάζουν ¨τι πρέπει να κάνω;¨ - ¨τι οφείλω να κάνω; ¨ - ¨τι είναι αναγκαίο να γίνει;¨ και να διαχειρίζονται τις καταστάσεις αναπτύσσοντας μόνο ρεαλιστικές προσδοκίες.

31 Χρήση Τεχνικών Μεθόδων Χαλάρωσης z  Ασκήσεις αναπνοής z  Μασάζ z  Προοδευτική χαλάρωση z  Φαντασίωση z  Βιοανατροφοδότηση z  Γιόγκα z  Θεραπευτικό άγγιγμα z  Μουσικοθεραπεία z  Χιούμορ και γέλιο z  Περισυλλογή