Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Advertisements

Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
Πρόληψη επιθετικότητας Πρόληψη επιθετικότητας ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ : ΘΕΜΑ Παρουσιάζουν οι Μαθήτριες του τμήματος ΑΥ1 – Ε.Π.Α.Λ Γλυφάδας •Κιουστελίδη Δανάη.
Α. Δρίβας 3ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου
Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ-ΠΘ
Χαρακτηριστικά και Ταξινόμηση των Ψυχολογικών Τεστ
Η τέχνη βασίζεται στην εμπειρία και στο ταλέντο. Αποτελεί έναν ευρύτερης ερμηνείας όρο που χρησιμοποιείται για να περιγράψουμε την διαδικασία, της οποίας.
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Α.Π.Θ. Π.Τ.Δ.Ε. Π.Μ.Σ Επιστήμες της Αγωγής-Κατεύθυνση Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες Διερεύνηση εφαρμογής.
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Στατιστική Ι Παράδοση 9 Ο Δείκτης Συσχέτισης.
3 α. Η αξιολόγηση ως παιδαγωγική πράξη σε σχέση με το μαθητή (μορφές, κριτήρια, τεχνικές κ.λπ.) Ιωάννα Κομνηνού.
ΤΟ ΡΙΣΚΟ ΣΤΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ : ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΑΣΕΜΙ ΤΖΕΝΗ.
Γνωστική προσέγγιση: Μελέτη στην αφετηρία της νόησης
ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Διατύπωση Αναπτυξιακών Ερωτημάτων
Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο. Διαφορετικές ερμηνείες (θεωρίες) για τις αιτίες τους μηχανισμούς τον κοινωνικό ρόλο των εκπαιδευτικών.
Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ορισμός, δομή, μοντέλα, μέσα αξιολόγησης
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση. Δεκαετία 1960 Πολυάριθμες έρευνες σε πολλές δυτικές χώρες με στόχο να διαπιστωθεί αν το σχολείο προσφέρει.
ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΝΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΑΠΟΨΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΝΟΥ ? Ικανότητα Ερευνητική τάση.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο Η θεωρία του πολιτισμικού κεφαλαίου.
Το τεστ (test) Ο όρος τεστ (test) είναι αγγλικός. Παράγεται από τη λατινική λέξη testis (=μάρτυρας) και σημαίνει λεπτομερή δοκιμασία και εξέταση, αξιόπιστη.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ Δειγματοληψία
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 10 : ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc,
1 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Μουντάκης Κώστας Ομ. Καθηγητής Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου Πρώην σύμβουλος του Παιδ. Ινστιτούτου ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Ανάλυση- Επεξεργασία των Δεδομένων
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Φοιτήτρια: Γιάου Ευαγγελία
Το τεστ (test) Ο όρος τεστ (test) είναι αγγλικός
Βασικές έννοιες της κληρονομικότητας
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Διδάσκουσα: Αλεξάνδρα Βασιλοπούλου
«Η ανάπτυξη της τριαρχικής νοημοσύνης»
Α) Κριτική Θεωρία.
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Βασικές θέσεις της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας του Vygotsky ( )
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
Θέμα: Επιλέξτε μια προτεινόμενη δραστηριότητα από τη θεματική περιοχή των Στοχαστικών Μαθηματικών (Πιθανότητες, Στατιστική) από το έγγραφο «Μαθηματικά.
Μεταβλητές με φυσική υπόσταση και κατασκευασμένες
Εκτίμηση αναγκών & Κοινωνικός Σχεδιασμός Μάθημα 1ο - Εισαγωγή
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Στοιχεία θεωρίας σφαλμάτων
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Στοιχεία θεωρίας σφαλμάτων
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Μεταμνήμη και Επιδόσεις Μνήμης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση

Τι είναι η στατιστική συνάφεια ανάμεσα στη σχολική επίδοση και την κοινωνική καταγωγή; Ποιο είναι το μεθοδολογικό ερώτημα που προκάλεσε η ερευνητική ανακάλυψη της συνάφειας ανάμεσα στη σχολική επίδοση και την κοινωνική καταγωγή;

Διάψευση της πεποίθησης ότι οι άνθρωποι γεννιούνται προικισμένοι με διανοητικές ή χειρωνακτικές ικανότητες (ατομικές διαφορές ως προς την ευφυΐα) Αμφισβήτηση της κυρίαρχης ερμηνείας του κοινωνικού καταμερισμού εργασίας με όρους φυσικά καθορισμένων ικανοτήτων

Ερωτήματα για διερεύνηση Πώς ορίζεται η νοημοσύνη (ευφυΐα); Κληρονομείται ή δημιουργείται; Μπορεί να μετρηθεί;

Πολυσημία του όρου «νοημοσύνη» Δυνατότητα κάποιου να γνωρίζει, να κατανοεί, να φαντάζεται, να νιώθει… Ικανότητα να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις, να ανακαλύπτει λύσεις Albert Jacquard, Εγώ και οι άλλοι

Henri Wallon Αλληλεξάρτηση ανάμεσα σε: -Νοημοσύνη της κατάστασης στην οποία βρισκόμαστε (γνωρίζουμε την πραγματικότητα μέσω πολλών πληροφοριών που μεταδίδονται από τις αισθήσεις, τις οποίες πρέπει να ταξινομήσουμε, να επιλέξουμε και να συνθέσουμε για να αντιδράσουμε αποτελεσματικά).

-Νοημοσύνη της έκφρασής μας για την πραγματικότητα: την αναπαριστούμε με σύμβολα (γλώσσα), επινοούμε μεγέθη που χαρακτηρίζουν τα διάφορα στοιχεία της (πχ τα χρώματα, τη μάζα, τη θερμοκρασία) ανακαλύπτουμε σχέσεις μεταξύ τους

Τι είναι η νοημοσύνη; «Η νοημοσύνη δεν είναι κάποιο απόκρυφο πράγμα, κρυμμένο στον καθένα μας, το οποίο θα έπρεπε να ανακαλύψουμε, για να το περιγράψουμε και να το μετρήσουμε… Βρισκόμαστε μπροστά σε μια ιδέα που ορίζεται αυθαίρετα ως το συνονθύλευμα πολλών συμπεριφορών, ικανοτήτων, δυνατοτήτων.»

Μπορεί να μετρηθεί η νοημοσύνη; Τεστ νοημοσύνης Επιτρέπουν να φανούν κάποιοι χαρακτήρες των εξεταζόμενων ατόμων. Ενδείξεις δυνατοτήτων, χρήσιμες για να προσδιοριστούν πχ αιτίες σχολικών προβλημάτων

Τα τεστ μετρούν τη νοημοσύνη; «Τα τεστ επιτρέπουν να χαρακτηρίσουμε με έναν αριθμό την ταχύτητα, λόγου χάρη, με την οποία κάποια μέρα, υπό κάποιες συνθήκες, κάποιο πρόσωπο κατόρθωσε να λύσει ένα πρόβλημα, κατασκευασμένο έτσι ώστε να φανούν συγκεκριμένες ικανότητες».

Ο Δείκτης Νοημοσύνης (IQ) Καταχρηστική χρήση των τεστ νοημοσύνης: στόχος η μέτρηση της ίδιας της νοημοσύνης στο σύνολό της. Αποτελέσματα: τα άτομα από κατώτερα κοινωνικά στρώματα (και οι μαύροι Αμερικανοί έναντι των λευκών) εμφανίζουν χαμηλότερο δείκτη νοημοσύνης από ό,τι τα άτομα που ανήκουν στα ανώτερα κοινωνικά στρώματα.

Μεθοδολογικά ερωτήματα Πώς ορίζεται το «φυσιολογικό» επίπεδο νοημοσύνης; Τι είδους ικανότητες μετράνε τα τεστ (εγγενείς ή κοινωνικά καθορισμένες); Αμφισβήτηση των εργαλείων μέτρησης

Τα τεστ νοημοσύνης είναι χρήσιμα για τον εντοπισμό αδυναμιών που εμφανίζουν τα παιδιά στο σχολείο. Η χρησιμότητα κρίνεται από τον τρόπο ερμηνείας τους. Κίνδυνος να αντιμετωπιστεί ο ΔΝ όχι ως ένδειξη δυνατότητας αλλά ως απόδειξη κάποιας εγγενούς ικανότητας ή ανικανότητας.

«Ο ΔΝ καθορίζει τη σχολική επιτυχία». Κατά τον Jacquard αυτός ο ισχυρισμός είναι ένα μνημειώδες λογικό σφάλμα. Συσχέτιση Αιτιότητα

Η νοημοσύνη είναι γενετικά καθορισμένη; Κληρονομείται; Το φυσικό υπόβαθρο της νοημοσύνης είναι ένα εξαιρετικά πολύπλοκο δίκτυο νευρώνων. Η κατασκευή αυτού του δικτύου εξαρτάται από τη γενετική μας κληρονομιά (τα γονίδια). Η δομή του (οι συνδέσεις) όμως διαμορφώνεται ανάλογα με τα περι- βαλλοντικά δεδομένα.

Φύση- Εμπειρία Για ένα τόσο πολύπλοκο σύστημα, όπως η νοημοσύνη, είναι αδύνατον να διαχωρίσουμε την επίδραση των γονιδίων από την επίδραση του περιβάλλοντος.

Θεωρίες για το γενετικό καθορισμό της νοημοσύνης 1969 Α. Τζένσεν «Πόσο είναι δυνατόν να αυξήσουμε το ΔΝ και τη σχολική επίδοση;» Η ανθρώπινη νοημοσύνη είναι κατά 80% γενετικά καθορισμένη.

1994 Ρίτσαρντ Χερνστάιν και Τσαρλς Μιούρεϊ, The Bell Curve «Οι μαύροι Αμερικανοί υστερούν 15 μονάδες κατά μέσο όρο στο ΔΝ από τους λευκούς Αμερικανούς. Οι διαφορές δεν οφείλονται στον σχεδιασμό των τεστ νοημοσύνης… Αν ληφθεί υπόψη η κοινωνικοοικονομική κατάσταση, η διαφορά μεταξύ λευκών και μαύρων μειώνεται κατά 37%. Η διαφορά στην νοημοσύνη οφείλεται σε μεγάλο βαθμό, αλλά όχι αποκλειστικά, σε γενετικά αίτια. Εκτιμήσεις από ψυχομετρικούς μελετητές για την κληρονομικότητα του ΔΝ κυμαίνονται από 40% μέχρι 80%.»

Τα στοιχεία που περιέχει το γενετικό μας σύστημα (ως δυνατότητες) είναι πολύ περισσότερα από όσα θα αναπτύξουν στη ζωή τους και οι πιο «ευφυείς» άνθρωποι Ποιες συνθήκες υποβοηθούν την «ευφυή» συμπεριφορά και ποιες την εμποδίζουν;

«Στην προσπάθεια να κατανοήσουμε τον κόσμο η αποφασιστικότερη πρόοδος, αντίθετα με ό,τι νομίζουμε ευκολόπιστα, δεν συναρτάται με τις απαντήσεις που βρίσκουμε στις ερωτήσεις μας, αλλά με την καλύτερη ή ευφυέστερη διατύπωση των ερωτήσεων».

Ανθεκτικότητα της πεποίθησης για τον γενετικό καθορισμό της ευφυΐας. Η ερμηνεία των κοινωνικών διαφορών και της ανισότητας μεταξύ κοινωνικών ομάδων με αναγωγή στη «φύση» νομιμοποιεί τις κοινωνικές ιεραρχίες.