ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5
Μία διαδικασία μάθησης και μεταβίβασης από γενιά σε γενιά των κανόνων και των αξιών που κάθε κοινωνία θεωρεί αποδεκτά Δυναμική Διαρκής Αλληλεπίδραση μεταξύ ατόμου-κοινωνίας
ΜΕΣΑΙΩΝΑΣΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ Η μεσαιωνική κοινωνία διαπαιδαγωγεί τα άτομα ώστε να θεωρούν πως η κοινωνική τους θέση είναι αμετάβλητη (στατική κοινωνία) Πίστη στην πρόοδο του ατόμου, στη διαρκή βελτίωση της κοινωνίας, αμφισβήτηση αυθεντιών
ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ Διαπαιδαγώγηση αυτόνομων ατόμων Διαπαιδαγώγηση με απώτερο σκοπό την υποταγή στο κράτος
ΑΣΤΙΚΗ ΤΑΞΗΕΡΓΑΤΙΚΗ ΤΑΞΗ Ατομική πρόοδος σε βάρος του κοινωνικού συμφέροντος Κοινωνικο συμφέρον υπεράνω του ατομικού
“αυτόματο διαζύγιο”, αποποινικοποίηση της μοιχείας, μερική αποποινικοποίηση των αμβλώσεων, καθιέρωση του πολιτικού γάμου παράλληλα με τον θρησκευτικό, υποχρεωτική διατήρηση του επωνύμου της γυναίκας, εξίσωση του άνδρα και της γυναίκας, αντικατάσταση της πατρικής εξουσίας με τη γονική μέριμνα
ΕΠΙΓΑΜΙΕΣΑΤΟΜΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ-ΔΙΚΑΙΩΜΑ
ΑΤΟΜΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΤΑΞΗΕΠΑΓΓΕΛΜΑ
ΠΙΚΑΣΟ (τέχνη) ΜΑΡΤΙΝ ΛΟΥΘΕΡ ΚΙΝΓΚ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣπολιτική ΝΕΛΣΟΝ ΜΑΝΤΕΛΑ ΑΛΜΠΕΡΤ ΑΪΝΣΤΑΪΝ ΙΣΑΑΚ ΝΕΥΤΩΝεπιστήμη
ΜΜΕΣΧΟΛΕΙΟΚΡΑΤΟΣΘΡΗΣΚΕΙΑΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΠΑΡΕΑ ΣΥΝΟΜΗΛΙ ΚΩΝ Σημαντικοί φορείς κοινωνικοποίησης
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΜΜΕ Πρωτογενής φορέας κοινωνικοποίησης Αγροτικές κοινωνίες:η οικογένεια επιτελούσε πολλαπλούς ρόλους Σύγχρονες κοινωνίες: μείωση λειτουργιών οικογένειας Απρόσωπη λειτουργία Τεράστια δύναμη (διαμόρφωση προτύπων συμπεριφοράς π.χ. καταναλωτισμός)
Σχολειο: βασικός φορέας κοινωνικοποίησης Μαζική εκπαίδευση από το 19 ο αιώνα (εκ/ση υπό την αιγίδα του κράτους για λόγους εθνικούς κλπ) Νέοι θεσμοί προστίθενται, για να ικανοποιήσουν σύγχρονες απαιτήσεις ( ΚΕΚ, Ανοιχτό Πανεπιστήμιο) Κράτος:επίδραση σε όλους τους τομείς της καθημερινής ζωής Επίδραση στην κοινωνικοποίηση που ασκούν οι υπόλοιποι φορείς Εκκλησία:καθορίζει τον τρόπο ζωής και σκέψης των ανθρώπων (ιδίως σε πιο συντηρητικές κοινωνίες) Διαμόρφωση κοσμοθεωρίας ατόμου
Ευαισθητοποίηση νέων γενεών σε θέματα περιβάλλοντος Απόκτηση γνώσεων, στάσεων, δεξιοτήτων απέναντι στο περιβάλλον Το σχολείο εκπαιδεύει τους αυριανούς πολίτες σε θέματα περιβαλλοντικής αγωγής, για να λειτουργούν κριτικά ως αυριανοί πολίτες και πιο υπεύθυνα ως καταναλωτές φυσικών πόρων
Τρόποι κοινωνικοποίησης Εντολές και συστάσεις Κοινωνική κριτική ταύτιση
Άτυπη π.χ. σχόλια, κουτσομπολιό Τυπική π.χ έπαινος/ποινή
Αίσθηση του «εμείς» Με άτομα Με ομάδες Με ρόλους
Σύνολο ποινών ή επιβραβεύσεων που στοχεύουν: Α) επιβράβευση συμπεριφοράς επιθυνητής Β) αποτροπή ανεπιθύμητης συμπεριφοράς Γ) πρόληψη μίας συμπεριφοράς
Γιατί υπάρχουν ως θεσμοί; επιβράβευση επιθυμητής συμπεριφοράς κολασμός ανεπιθύμητης συμπεριφοράς Τι συμβαίνει, όμως, όταν δεν αλλάζει η συμπεριφορά του ατόμου; Πότε είναι επιτυχημένη η κοινωνικοποίηση;
Πολλοί γονείς τάζουν στα παιδιά τους κάτι, για να κάνουν κάτι άλλο ή για να μη κάνουν. Μπορείτε να αναφέρετε παραδείγματα είτε από τη μία είτε από την άλλη περίπτωση; Συμφωνείτε με την τακτική των γονιών;
Εσωτερικός έλεγχος Η απόδειξη της επιτυχημένης κοινωνικοποίησης Το άτομο κάνει κάτι, όχι για να κερδίσει κάτι ή επειδή φοβάται μία ενδεχόμενη ποινή, αλλά γιατί το πιστεύει Π.χ. δεν συμπεριφέρομαι στην τάξη ώριμα γιατί φοβάμαι την αποβολή ή την επίπληξη, αλλά γιατί πιστεύω πως αυτή είναι η ενδεδειγμένη συμπεριφορά (σεβασμός συμμαθητών που έχουν δικαίωμα στη μάθηση κλπ)
Δε συμμετέχω σε ένα πρόγραμμα (π.χ. πολιτιστικό), επειδή υπάρχει το ενδεχόμενο μίας εκδρομής (εξωτερικό κίνητρο), αλλά επειδή με ενδιαφέρει το θέμα Δεν οδηγώ προσεκτικά επειδή φοβάμαι μήπως με σταματήσει η τροχαία και μου επιβάλλει κάποια ποινή (πρόστιμο χρηματικό ή αφαίρεση διπλώματος), αλλά γιατί σέβομαι τη ζωή μου και το δικαίωμα των συνανθρώπων μου να μοιραζόμαστε το δημόσιο αγαθό που λέγεται «οδικό δίκτυο»
Μορφές εξωτερικού ελέγχου Προληπτικός κατασταλτικός Τυπικός- άτυπος Θετικός- αρνητικός