Ιστορία της φιλοσοφίας: Σωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης Σ. Σταυριανέας Τμήμα Φιλοσοφίας Παν/μίου Πατρών 14/10/2015.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΥΠΑΡΞΗ.
Advertisements

ΑΡΜΟΝΙΑ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΝΟΥ –ΨΥΧΗΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΓΙΟΓΚΑ
Μάθημα 2ο 20/10/2012.
Δεξιότητες Επιστημονικής Μεθόδου
Η ΠΕΙΘΩ ΕΙΔΗ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΩΝ.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Μέσα επικοινωνίας Αιμιλία Αριστείδου.
Διερευνητική Μέθοδος Διδασκαλίας
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
Η σημασία της αυτογνωσίας στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ «ΔΙΑΛΟΓΟ»
O Σωκράτης και το τεστ του φιλτραρίσματος
Λέμε ΌΧΙ Στο Σχολικό Εκφοβισμό
Ανθρώπινα προβλήματα Καταστροφές - Κατακλυσμοί Από τον Διδάσκαλο Paramahansa Yogananda.
ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Παιδαγωγική θεωρία και χριστιανική θεολογία ΕΡΩΤΗΜΑ: Υφίστανται σχέσεις μεταξύ παιδαγωγικών αρχών και χριστιανικών πεποιθήσεων;
Από την Ιστορία στη Φιλοσοφία Ηθική και Πολιτική
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ
Ένας φιλόσοφος του κοινού νου
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Επιβλεπων καθηγητησ:γεωργιοσ καπετανακησ
ΤΟ ΡΟΜΑΝΤΖΟ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
1.4 Ο πολιτικός - Οι ιδιότητες του πολιτικού
ΙΛΙΑΔΑ ΔΙΑΛΟΓΟΣ.
ΕΠΙΚΥΡΩΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ (περί επαγωγής) Ευαγγελία Α. Φτάκα Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Σχολή Ε.Μ.Φ.Ε. Σεμινάριο Φυσικής 2009 Υπεύθυνος: Α. Αραγεώργης.
Η Βούληση του Ανθρώπου για Διάκριση και Δύναμη
Το πάθος του θυμού και τρόπος ελέγχου του Ο Πλούταρχος αναφέρει ότι ο Σενέκας ήταν εκείνος ο παιδαγωγός που κατάφερνε να μετριάζει την οργή του Νέρωνα,
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 11: Το δίκαιο ως επιστήμη Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Ιστορία της φιλοσοφίας: Προσωκρατικοί Σ. Σταυριανέας Τμήμα Φιλοσοφίας Παν/μίου Πατρών 14/10/2015.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ - ΔΥΣΗ. Περίοδοι της Δυτικής Φιλοσοφίας Πέντε μεγάλες ενότητες Από τον 1ο ως τον 5ο αιώνα, όπου ορίζονται η χριστιανική πίστη και.
Εργασία στο μάθημα της Φιλοσοφίας
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Σωκρατησ: βιοσ και η Διδασκαλια Ενοσ Μεγαλου Φιλοσοφου
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία-Ηθική Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Παράθυρο Johari.       Ψυχοδυναμική των σχέσεων βοήθειας και ανάπτυξης οικογενειακών σχέσεων (Παράθυρο Johari)
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Η εκπαίδευση στην πολιτική σκέψη του Αριστοτέλη
ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
ΖΑΝ-ΖΑΚ ΡΟΥΣΣΩ.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Οι μεγάλες Θεωρίες Ηθικής
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενθαρρύνοντας την ανταπόκριση στη Βιβλική Αλήθεια
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Ο ΕΥΚΛΕΊΔΗΣ ΣΕ ΛΕΠΤΟΜΈΡΕΙΑ ΑΠΌ ΤΗ ΣΧΟΛΉ ΤΩΝ ΑΘΗΝΏΝ ΤΟΥ ΡΑΦΑΉΛ
Ολυμπιακή παιδεία και Αθλητική Ηθική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία Αθλητισμού Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
ΕΙΔΗ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΩΝ της Αναστασίας Κάλφα, Mst Φιλόλογος
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
ΑΡΧΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Γονείς και Πανελλήνιες Εξετάσεις
Τσιάμαλος Ηρακλής, Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Καρδίτσας - Μαγνησίας
Η 1η από τις 12 Προτροπές 1. Να υπακούω στην Ανάγκη.
ΗΘΙΚοσ προβληματισμοΣ & ηθικη επιστημη
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Ο χώρος και τα όρια της Φιλοσοφίας
Τεχνολογία και Επιστήμη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ιστορία της φιλοσοφίας: Σωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης Σ. Σταυριανέας Τμήμα Φιλοσοφίας Παν/μίου Πατρών 14/10/2015

Σωκράτης Περιεχόμενο: στροφή στα ηθικά ερωτήματα Αναζήτηση του καθολικού, δηλαδή του γενικού μέσω ορισμών Μέθοδος: Έλεγχος και απορία

Σωκράτης Περιεχόμενο: στροφή στα ηθικά ερωτήματα Αναζήτηση του καθολικού, δηλαδή του γενικού μέσω ορισμών Μέθοδος: Έλεγχος και απορία

Σωκρατική μέθοδος 1 Σωκρατικός έλεγχος: (α) λήψη ενός ορισμού μιας έννοιας (β) Κατάδειξη παράλογων συνεπειών, ή αντιφάσεων ή ανεπάρκειας του ορισμού (γ) απορία Αρνητική μέθοδος. Κάθαρση από τις λανθασμένες πεποιθήσεις. Αναζήτηση της αλήθειας.

Σωκρατική μέθοδος 2 Πριν τον Έλεγχο: οι συνομιλητές θεωρούν ότι έχουν γνώση για κάτι ενώ δεν έχουν (διπλή άνγοια) Μετά τον Έλεγχο: συνειδητοποιούν την άγνοιά τους (σωκρατική ή απλή άγνοια) Η φιλοσοφία είναι μια αναζήτηση της αλήθειας με βάση λογικά επιχειρήματα, όχι ένα πλήρες σύστημα γνώσεων.

Σωκρατικές θέσεις Η αρετή είναι γνώση (του ορισμού της αρετής: δηλαδή του στοχείου που κάνει τα πράγματα να είναι ενάρετα). Κανείς δεν πράττει το κακό με τη θέλησή του (όλοι θέλουν να πράξουν το καλό) Η ηθική αποτυχία οφείλεται στην άγνοια

Σωκράτης & Πλάτων Σωκρατικοί διάλογοι: Απορητικοί διάλογοι. Σωκρατικά ερωτήματα: Τι είναι η ανδρεία; Τι είναι η αρετή; (Τι είναι το Χ;) Πλατωνικές απαντήσεις: ποια είναι τα αναγκαία και επαρκή χαρακτηριστικά για να έχει κάτι την ιδιότητα να είναι Χ; Ποια είναι η φύση των πραγμάτων;

Σωκράτης & Πλάτων Σωκρατικοί διάλογοι: Απορητικοί διάλογοι. Σωκρατικά ερωτήματα: Τι είναι η ανδρεία; Τι είναι η αρετή; (Τι είναι το Χ;) Πλατωνικές απαντήσεις: ποια είναι τα αναγκαία και επαρκή χαρακτηριστικά για να έχει κάτι την ιδιότητα να είναι Χ; Ποια είναι η φύση των πραγμάτων;

Αριστοτέλης: η φιλοσοφική δραστηριότητα 1 Γιατί όπως συμβαίνει και τώρα οι άνθρωποι άρχισαν να φιλοσοφούν από θαυμασμό και περιέργεια. Στην αρχή θεώρησαν άξια θαυμασμού τα παράξενα της καθημερινής ζωής και προσωρόντας σιγά σιγά με αυτόν τον τρόπο, άρχισαν να προβληματίζονται και ια τα πιο σημαντικά, λ.χ. Για τη γέννηση του σύμπαντος. Αυτός όμως που απορεί και θαυμάζει, αντιλαμβάνεται ότι άγνοεί ( γι ᾽ αυτό και ό π οιος αγα π ά τους μύθους είναι α π ό μια ά π οψη και φιλόσοφος, γιατί οι μύθοι συντίθενται από γεγονότα θαυμάσια ). ( Αριστοτέλης, Μετά τα Φυσικά Α β 12 κ. ε.)

Αριστοτέλης: η φιλοσοφική δραστηριότητα 2 Εφόσον λοιπόν οι άνθρωποι φιλοσόφησαν για να ξεφύγουν από την άγνοια τους, είναι φανερό ότι επιζήτησαν την επιστήμη για την ίδια τη γνώση και όχι χάριν κάποιας χρησιμότητας. Αυτό φαίνεται και από την πορεία των γεγονότων. Μόνο όταν όλες σχεδόν οι άμεσες ανάγκες τους ικανοποιήθηκαν, και το ίδιο συνέβη με την άνεση και την απόλαυση, μόνο τότε οι άνθρωποι στράφηκαν σε αυτού του είδους την πνευματική αναζήτηση. Είναι λοιπόν φανερό ότι τη γνώση αυτή δεν την επιζητούμε για να καλύψει άλλη ανάγκη, αλλά, όπως λέγεται ότι ελεύθερος είναι εκείνος ο άνθρωπος που υπάρχει για τον εαυτό του και όχι για κάποιον άλλον, έτσι επιζητούμε και αυτήν ως τη μόνη ελεύθερη επιστήμη. ( Αριστοτέλης, Μετά τα Φυσικά Α β20 κ. ε.)

Αριστοτέλης: αλήθεια Η θεώρηση της αλήθειας είναι α π ό τη μία κάτι δύσκολο και α π ό την άλλη κάτι εύκολο. Τεκμήριο γι ᾽ αυτό είναι ότι κανείς δεν καταφέρνει να την α π οκτήσει α π όλυτα, ούτε όμως όλοι α π οτυχγάνουν, αλλά ο καθένας λέει κάτι για τη φύση της... Ε π ομένως εάν η αλήθεια είναι σαν την π όρτα της π αροιμίας, στην ο π οία κανείς δεν α π οτυχγάνει να χτυ π ήσει, είναι κάτι εύκολο να το αγγίξουμε, με αυτήν την έννοια. ( Αριστοτέλης, Μετά τα Φυσικά α α 30 κ. ε.)

Αριστοτέλης: Απορίες Σε σχέση με την γνώση την ο π οία αναζητούμε είναι αναγκαίο να διατρέξουμε π ρώτα εκείνα για τα ο π οία π ρώτα π ρέ π ει να διατύ π ωσουμε α π ορίες. Αυτά π εριλαμβάνουν τόσο τις γνώμες π ου άλλοι έχουν διατυ π ώσει για αυτά τα θέματα, και ε πί π λέον ό, τι άλλο έχουν τυχόν εκείνοι π αραλείψει. Γιατί εκείνοι π ου θέλουν να ευ π ορήσουν είναι α π αραίτητο να διατυ π ώσουν τις α π ορίες με τον σωστό τρό π ο. Πράγματι η ευ π ορία είναι λύση των α π οριών π ου π ροηγούνται, και είναι αδύνατον για κά π οιον να λύσει έναν κόμ π ο π ου δεν γνωρίζει [ να δένει ]. ( Αριστοτέλης, Μετά τα Φυσικά Β β 30 κ. ε.)

Πως δένει και λύνει ο φιλόσοφος;