Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Η φωνολογική επίγνωση.
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Κατανόηση προφορικού λόγου Ι
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Νόηση-γλώσσα-κόσμος Η γλώσσα είναι ένα σύνολο σημασιών και μορφών, που δηλώνουν έννοιες, με τις οποίες αναφερόμαστε στα όντα, στα πράγματα. Η γλώσσα, ως.
Το παιδικό παιχνίδι Εισαγωγικά σχόλια και ερμηνευτικές υποθέσεις
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Μια διδακτική παρέμβαση για τις Α΄ και Β΄ Τάξεις ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2013.
Οι γνώσεις των μικρών παιδιών για την ανάγνωση
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Σχεδίαση Αλγορίθμων. Διεργασίες (1/2) Μία διεργασία αλληλεπιδρά με το περιβάλλον της δεχόμενη είσοδο και παράγοντας έξοδο.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Ο ρόλος της τρισδιάστατης Ψηφιακής Μοντελοποίησης στη διδασκαλία του Προγραμματισμού: υλοποιώντας ένα μοντέλο του DNA – μια διαθεματική προσέγγιση Β. Ρεπαντής.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Ο Saussure (1979) πραγματοποίησε τη διάκριση ανάμεσα:  Στην αφηρημένη πλευρά της γλώσσας, δηλαδή στη δομή της γλώσσας (langue), το γλωσσικό σύστημα.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας στο Γλωσσικό Μάθημα (Ελληνικά): Εισηγήσεις για Χρήση και Αξιοποίηση Σταυρούλα Κοντοβούρκη Λέκτορας, Διδακτική Γλωσσικού.
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
J. Piaget Γνωστική εξελικτική θεωρία Παρδαλού Χριστίνα 4N-EΡΜ11.
Θεοδοσίου Φίλιππος Κουζέλη Αικατερίνη Λανάι Όλτα.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Παραδόσεις Μαθήματος (1) Νεκτάριος Στελλάκης
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Διαβάζοντας με το παιδί μου: οφέλη και στρατηγικές
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
Ο λογοθεραπευτής και η λογοθεραπεία
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Τι είναι η σχολική γραμματική;
Η ανάπτυξη του παιδιού Καλαϊτζίδης Αγάπιος.
Μάθημα 6: Φωνολογία Η φωνολογία εξετάζει πώς οι φθόγγοι μια γλώσσας συγκροτούν σύστημα, πώς συνδυάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία συλλαβών (φωνοτακτική.
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΠΑΙ 150 Προφορικός και γραπτός λόγος παιδιών προσχολικής ηλικίας
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Επανάληψη μαθημάτων 1-3.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ Μεταπτυχιακης Διπλωματικης Εργασιας « Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ – ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ».
«Διγλωσσία και αφασία»
Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας
Κεφάλαιο 2ο: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη βάση της γενίκευσης και της αφαίρεσης Μία λέξη δεν αναφέρεται σε μεμονωμένο αντικείμενο αλλά σε ομάδα ή κατηγορία = γενίκευση ταυτόχρονα όμως Αισθάνομαι πόνο (στη συγκεκριμένη πρόταση) = αφαίρεση 1

Μέσω της γλώσσας ο άνθρωπος αποδεσμεύεται από την κυριαρχία των αισθήσεων – της άμεσης εμπειρίας και έχει τη δυνατότητα να περιγράφει και να αναφέρεται στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον Κατάκτηση γλώσσας = να καταλάβει το παιδί ότι οι γλωσσικές ακολουθίες αντιπροσωπεύουν ιδέες, αντικείμενα και γεγονότα Πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί τους κανόνες που διέπουν τα διάφορα γλωσσικά επίπεδα (φωνολογία, σύνταξη, μορφολογία, σημασιολογία, πραγματολογία) 2

Μηχανισμός κατάκτησης της γλώσσας (language acquisition device, Chomsky) Το παιδί είναι σε θέση να αναλύει τα γλωσσικά δεδομένα που δέχεται από το περιβάλλον του και να εξάγει από αυτά τα κύρια χαρακτηριστικά της γλώσσας, αξιοποιώντας βιολογικές καταβολές, γενετική προδιάθεση Ο εγκέφαλος του ανθρώπου έχει εγγεγραμμένες λειτουργίες που αφορούν την εκμάθηση της γλώσσας του περιβάλλοντος. Γενετικά δοσμένες πληροφορίες που σχετίζονται με τη γενική δομή της γλώσσας, που ενεργοποιούνται από συνθήκες και περιβάλλον 3

Στάδια κατάκτησης της γλώσσας Πρώτο εξάμηνο: επαναλαμβάνει γλωσσικούς ήχους από το περιβάλλον του Πρώτο έτος: παράγει τόσο φωνηεντικούς όσο και συμφωνικούς ήχους, διατάσσοντάς τους σε συλλαβές (βάβισμα). Σταδιακά οι ηχητικές εκφορές έχουν τη δομή φωνημάτων και συλλαβών (προ-γλωσσικό στάδιο). Εμφανίζονται οι πρώτες αναγνωρίσιμες λέξεις (τουτού) = πρωτο-γλώσσα Εκφωνούνται όταν υπάρχει αντίστοιχο ερέθισμα. Αποτελούν λέξεις – προτάσεις ή ολοφράσεις Συνήθως ουσιαστικά Πρωτογενής σήμανση της γλώσσας 4

Προϋποθέσεις ανάπτυξης για το πέρασμα στο χώρο της γλώσσας Κατάκτηση της έννοιας του σταθερού αντικειμένου Έλεγχος των σφιγκτήρων και της αφόδευσης Βάδιση – αυτόνομη κίνηση Στους δεκαοκτώ μήνες περίπου: εμφανίζεται στο λόγο του νηπίου και δεύτερη λέξη (τουτού τρέχει) = ενέργεια και αντικείμενο διαχωρίζονται (αφαίρεση) Πέρασμα από την πρωτογλώσσα στην προτασιακή γλώσσα 5

Ο λόγος περιλαμβάνει ουσιαστικά, ρήματα, επίθετα, καταδεικνύει έτσι ότι κάποιες γλωσσικές μονάδες πιο βασικές από άλλες = τηλεγραφικός λόγος Ηλικία περίπου τριών ετών: ραγδαία ανάπτυξη λεξιλογίου Ηλικία τεσσάρων ετών: κατάκτηση βασικών γραμματικών και συντακτικών κανόνων Πέντε ετών: αύξηση πολυπλοκότητας γλωσσικών δομών 6

Ανάπτυξη ικανότητας να χρησιμοποιεί στρατηγικές για τη γλωσσική κατανόηση και παραγωγή Περίπου στο έβδομο έτος: ξεπέρασμα του εγωκεντρισμού Πριν το τέλος της προσχολικής ηλικίας : κατάκτηση μεγαλύτερου μέρους γραμματικής (σύνταξης και μορφολογίας), σημασιολογίας και μεγάλου μέρους της φωνολογίας Εκκρεμεί η επιτυχής προσαρμογή σε επικοινωνιακές περιστάσεις – διάκριση των διαφόρων μορφών λόγου 7

Παιδί προσχολικής, πρωτοσχολικής ηλικίας: υστερεί στη γλωσσική ικανότητα – αποτελεσματικότητα επικοινωνίας Συνέπεια: γονείς και δάσκαλοι πρέπει να έχουν μια πληρέστερη εικόνα των ικανοτήτων και των ελλείψεων για να σχεδιάζουν χρήσιμες και αποτελεσματικές γλωσσικές δραστηριότητες Οι σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις αποδίδουν μεγάλη σημασία στις γνώσεις και ικανότητες του παιδιού κατά τη είσοδό του στο σχολείο 8