ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 20 ου ΑΙΩΝΑ. Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ « ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ » ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΑΚΗΣ. Φωτεινή Τσιμπιρίδου …  Καθηγήτρια.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Μετανάστευση - Ένταξη των μεταναστών Βασίλειος Πανταζής Μετανάστευση, Διαδικασίες Ένταξης των Μεταναστών και των Παιδιών των Μεταναστών στην Ελληνική.
Advertisements

3. Η Σύμβαση της Λοζάνης και η ανταλλαγή των πληθυσμών
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Από το έθνος στην εθνολογία: η μελέτη της ετερότητας στη δεκαετία του 1920 Γιώργος Αγγελόπουλος Παρουσίαση στο συνέδριο του Τμήματος Κοιν. Ανθρωπολογίας.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Τμήμα Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών Πτυχίο Δημοσιογραφίας Πανεπιστήμιο Κύπρου.
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Το προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα
Η δυναμική της ελληνικής γλώσσας εκτός Ελλάδας σε περίοδο κρίσης Στόγιος Νικόλαος.
Ο ρόλος της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Η ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ
ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ Βασικές έννοιες: μητρική γλώσσα Μητρική γλώσσα Η γλωσσική μορφή με την οποία έρχεται σε επαφή το παιδί.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Ο διωγμός του 1914 (ο πρώτος διωγμός)
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
Ε. Η ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1. Η ενσωμάτωση των προσφύγων
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
Οι οικονομικές συνθήκες κατά την περίοδο
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΠΕΡΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ Γ’3.
Πως είναι διαμορφωμένη η κοινωνία του τόπου μου
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Εμμέλεια!. Αυτόχθονες ή ιθαγενείς  Αυτόχθονες ή ιθαγενείς ονομάζονται στις μέρες μας οι μειονοτικοί πληθυσμοί ενός κράτους, στην περίπτωση που κατοικούσαν.
1 Ενότητα 5: Ταυτότητες στη Διασπορά – Η περίπτωση εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο Διδάσκων: Χρήστος Γκόβαρης Τμήμα: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Για το μάθημα των Θρησκευτικών Μητσάνη Ιωάννα Γ2
3. Οι οικονομικές συνθήκες κατά την περίοδο
Άτομα με ειδικές ανάγκες, άτομα με ψυχικές διαταραχές. Άτομα εξαρτημένα από ουσίες, αλκοολικοί. Άτομα που βιώνουν την φτώχεια, άστεγοι. Μετανάστες,
ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ Η ΕΝΤΑΞΗ; ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΙ Πέτρος ΣΤ’1 P[y.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΜΑΘΗΜΑ.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 5 η Θεματική ενότητα Διγλωσσία, πολυγλωσσία, επαφή γλωσσών Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Οι οικονομικές εξελίξεις κατά τον 20 ο αι.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
Σχολική επίδοση και μειονότητες
Το αντιθετικό σχήμα Ευρώπη – Ασία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
Ρατσισμός Πολυπολιτισμικότητα και Ελληνικό Σχολείο:
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ Θ.Α.
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ
ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΛΑΟΙ Χριστίνα Φανή.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΝΔΙΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: Άννα Σαββατοπούλου Νάτσιος Σταύρος Παπαχαρίτων Στάθης Χατζηστυλλή Στεφανία.
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Η κατάκτηση της ελληνικής Χερσονήσου
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ : ΣΎΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΈΣ ΕΤΕΡΌΤΗΤΑΣ
Πιέρ Μπουρντιέ Ο Πιέρ Μπουρντιέ ( 1 Αυγούστου  Ιανουαρίου 2002) ήταν Γάλλος φιλόσοφος, κοινωνιολόγος και κοινωνικός επιστήμονας.
Λέανδρος Αγιοργιωτάκης
Εκπαίδευση και μειονότητες
ΣΜΥΡΝΗ.
ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟ-ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ Θ.Α.
Η οικονομική ζωή
Οι συνθήκες ζωής των υποδούλων. Εν.2 κεφ.2 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 20 ου ΑΙΩΝΑ. Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ « ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ » ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΑΚΗΣ. Φωτεινή Τσιμπιρίδου …  Καθηγήτρια : Τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών Γνωστικό αντικείμενο : Οικονομική και Πολιτική Ανθρωπολογία στην ΝΑ Ευρώπη  Ακαδημαϊκοί τίτλοι : ΔΡ. Εθνολογίας - Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales [ Ανώτατη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών ] Παρίσι, Γαλλία  Ερευνητικά Ενδιαφέροντα : Μελέτη των σχέσεων εξουσίας και της πολιτικής οικονομίας, πολιτικές της θρησκείας ( Ισλάμ ) εθνοτικές, έμφυλες ταυτότητες και κοινωνικά κινήματα. A σχολείται με ζητήματα κουλτούρας του κράτους και εμπειριών του πολίτη έχοντας κάνει έρευνα στην Ελλάδα και στη Μέση Αναπολή ( Σουλτανάτο του Ομάν ), και συνεχίζοντας στην Τουρκία ( Πόλη ). ¨ εχει κάνει ή συμμετέχει στην παραγω γή εθνογραφικών ντοκυμαντέρ.

Μουσουλμανική Μειονότητα Θράκης  Η ετερότητα της περιοχής διακρίνεται από : Τη γλώσσα Τη θρησκεία ( Χριστιανοί - Μουσουλμάνοι ) Τις πολιτικές συγκυρίες και τον δημόσιο λόγο τόσο των πλεινοτικών όσο και των μειονοτικών.  Η Πολυπολιτισμικότητα δηλώνει την συνύπαρξη των ετεροτήτων στον ίδιο πληθυσμό, στον ίδιο χώρο με διαφορετικές ιδιότητες.  Διαχωρισμός ανάμεσα στους κατοίκους της Θράκης σε Κυρίαρχους / πλειονοτικούς Υποδεέστερους / μειονοτικούς

Όροι :  « Πολιτικές του τόπου » : χρησιμοποιείται στο κείμενο για να δηλώσει τις ηγεμονικές σχέσεις της κάθε πλευράς στο θέμα της ετερότητας στη Θράκη.  Εσωτερικές και εξωτερικές πολιτικές ( Ελλάδα – Τουρκία )  Εγκαθίδρυση αποικιακού τύπου νοοτροπία ως προς τους υποδεέστερους.  Οι παραπάνω πολιτικές πλαισιώνονται από τα συμφέροντα της εκάστοτε πλευράς κάθε φορά.  Οι πολιτικές αυτές έχουν την τάση να αποκλείουν ή να ενσωματώνουν άτομα της κάθε πλευράς ( κυρίως μειονοτικοί )-> πολιτισμικές ταυτότητες.

Το Τοπίο :  Η Θράκη θεωρείται « ευαίσθητη περιοχή » διότι συνορεύει με τη Βουλγαρία και την Τουρκία.  Ενσωμάτωσή της στο Ελληνικό Κράτος το  Στον χαρακτηρισμό αυτό οφείλεται και η παρουσία του Άλλου με τα ετερόκλιτα χαρακτηριστικά του.  Όροι στην περιοχή της Θράκης : ‘ Μειονότητα ’: περιλαμβάνει όλους τους μουσουλμάνους. ‘ Μουσουλμανική μειονότητα ’: διαχωρισμός σε χριστιανούς και μουσουλμάνους.

Σχέσεις μεταξύ Χριστιανών και Μουσουλμάνων  Στα αστικά κέντρα γίνονται με βάση την οικονομία, στην ύπαιθρο πλαισιώνονται στην ιδιωτική σφαίρα.  Όχι μικτοί γάμοι εντός Θράκης.  Η ετερότητα του Άλλου δημιουργεί σύνορα στις σχέσεις ακόμη και ανάμεσα στα παιδιά.  Η ελλιπής εκπαίδευση και η γλώσσα καθιστούν την επικοινωνία πιο δύσκολη.

Η πολιτική στο χώρο της Θράκης  Οι πολιτικές στρατηγικές οδηγούν τους μειονοτικούς κατοίκους στη σιωπή, φοβούμενοι μη χάσουν τα ‘ προνόμια ’ που τους προσφέρονται.  Δεν υπάρχει ουσιαστικό κράτος για τη μουσουλμανική μειονότητα.  Η επιστημονική παρέμβαση σε αντίθεση με την πολιτική δημιουργεί νέες σχέσεις.  Δημιουργία σωματείων και συλλόγων και από τις δύο πλευρές ( πλεονοτικούς - μειονοτικούς )  Στόχος ο σχηματισμός πολιτισμικών, εθνοτικών ταυτοτήτων στο χώρο της Θράκης.

Βιώνοντας την ετερότητα - Χριστιανοί  Η Θράκη ως περιθωριοποιημένη από το ελληνικό κράτος  Ένας τόπος με δύο κόσμος  Οι Θρακιώτες προσλαμβάνουν τον εαυτό τους μέσα από τις αντιλήψεις των Ελλήνων εκτός Θράκης  Οι Θρακιώτες ως υποδεέστεροι σε σχέση με τους υπόλοιπους Έλληνες  Στιγματίζονται από την παρουσία την μειονότητας

Βιώνοντας την ετερότητα - Μουσουλμάνοι  Αποκλεισμός της μειονότητας : Βασικό στοιχείο η γλώσσα Δεύτερον η ετερότητα στη μειονότητα ( γυναίκες – περιθωριακοί της μειονότητας ) Μουσουλμανική ενδυμασία Η εργασία ( αστικά κέντρα - ύπαιθρος )

Διακρίσεις και « εσωτερικοί οριενταλισμοί »  Διακρίσεις στο εσωτερικό της μειονότητας : Υποκατηγορίες των μουσουλμάνων -> Πομάκοι, Τσιγγάνοι, Τούρκοι, κλπ ) Γυναίκες και περιθωριακοί  « Εσωτερικός οριενταλισμός » η διαφορετικότητα στο εσωτερικό της διαφορετικότητας.  Διακρίσεις ανάμεσα στους Έλληνες της Θράκης : Σε νέους και παλιούς, όπου οι νέοι είναι οι πρόσφυγες ( Πόντιοι, Ρωσοπόντιοι, Σαρακατσάνοι, κλπ ) Δεν θεωρούνται όμοιοι ως προς το κράτος.

Πομάκοι και νεωτερικότητα  Μετακινούνται στα αστικά κέντρα -> νεωτερικότητα με οικονομικούς όρους  Όρος « επανισλαμισμός » προσπάθεια ενσωμάτωσης ή διαφοροποίησης των ομάδων μεταξύ τους ( πχ Πομάκοι από Τούρκους )  Επιδιώκουν την δημιουργία ταυτότητας με τα δεδομένα της σημερινής εποχής  Ωστόσο παραμένουν στο περιθώριο

Πρόσφυγες  Πρόσφυγες ως ετερότητα στο χώρο της Θράκης  Οι νεοφερμένοι ελληνοποιούνται, αλλά τοποθετούνται στο χώρο της Θράκης  Θεωρούνται υποδεέστεροι τόσο από τους πλειονοτικούς όσο και από τους μειονοτικούς  Αντιμετωπίζονται σαν ο Άλλος, ο ξένος  Η τμηματοποίηση της Θράκης δεν έγκειται μόνο στους αλλόθρησκους αλλά και στους ομόθρησκους.  Στοιχείο διαφοροποίησης η γλωσσική διάλεκτος κάθε ομάδας.

Νέες διαφορές της Πολυπολιτισμικότητας  Ανάδυση εθνικιστών και από τις δύο πλευρές, τόσο εντός όσο και εκτός Θράκης  Ο εθνικισμός ή ο πατριωτισμός σήμερα γίνεται μέσα από τον γραπτό λόγο αλλά και τον προφορικό ( εφημερίδες, σύλλογοι  Η Πολυπολιτισμικότητα παίρνει τη μορφή πολιτικού λόγου  Οι υποδεέστεροι κάθε κατηγορίας επανέρχονται στο προσκήνιο μέσα από πολιτιστικά δρώμενα ( παραστάσεις, χοροί, κλπ )  Στόχος η εξάλειψη της ετερότητας μέσα στην ετερότητα.

 Ένα ζήτημα που έγκειται στην περιοχή της Θράκης είναι η παρουσία των νεοφερμένων ελλήνων χριστιανών προσφύγων ( Πόντιοι, Ρωσοπόντιοι, Σαρακατσάνοι, Καπαδόκες, κλπ ), οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στην περιοχή οικειοθελώς πριν την υποχρεωτική ανταλλαγή που επέβαλλε η συνθήκη της Λωζάννης. Οι ίδιοι αυτοί κάτοικοι αντιμετωπίζονται ως υποδεέστεροι τόσο από τους πλειονοτικούς όσο και από τους μειονοτικούς κατοίκους της Θράκης, γιατί πιστεύεται ότι συμβαίνει αυτό ;  Οι μειονοτικές ομάδες της Δυτικής Θράκης ( τόσο οι μουσουλμάνοι όσο και οι χριστιανοί ) παραμένουν υποδεέστεροι παρόλες τις προσπάθειες εκσυγχρονισμού τους και διαφοροποίησης τους από το μόρφωμα της μειονότητας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι προσλαμβάνονται ως « ξένοι » ή οφείλεται στην κοινωνική τους διάταξη στο χώρο της περιοχής της Θράκης ; ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ : Τέλος ….