ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 20 ου ΑΙΩΝΑ. Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ « ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ » ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΑΚΗΣ. Φωτεινή Τσιμπιρίδου … Καθηγήτρια : Τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών Γνωστικό αντικείμενο : Οικονομική και Πολιτική Ανθρωπολογία στην ΝΑ Ευρώπη Ακαδημαϊκοί τίτλοι : ΔΡ. Εθνολογίας - Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales [ Ανώτατη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών ] Παρίσι, Γαλλία Ερευνητικά Ενδιαφέροντα : Μελέτη των σχέσεων εξουσίας και της πολιτικής οικονομίας, πολιτικές της θρησκείας ( Ισλάμ ) εθνοτικές, έμφυλες ταυτότητες και κοινωνικά κινήματα. A σχολείται με ζητήματα κουλτούρας του κράτους και εμπειριών του πολίτη έχοντας κάνει έρευνα στην Ελλάδα και στη Μέση Αναπολή ( Σουλτανάτο του Ομάν ), και συνεχίζοντας στην Τουρκία ( Πόλη ). ¨ εχει κάνει ή συμμετέχει στην παραγω γή εθνογραφικών ντοκυμαντέρ.
Μουσουλμανική Μειονότητα Θράκης Η ετερότητα της περιοχής διακρίνεται από : Τη γλώσσα Τη θρησκεία ( Χριστιανοί - Μουσουλμάνοι ) Τις πολιτικές συγκυρίες και τον δημόσιο λόγο τόσο των πλεινοτικών όσο και των μειονοτικών. Η Πολυπολιτισμικότητα δηλώνει την συνύπαρξη των ετεροτήτων στον ίδιο πληθυσμό, στον ίδιο χώρο με διαφορετικές ιδιότητες. Διαχωρισμός ανάμεσα στους κατοίκους της Θράκης σε Κυρίαρχους / πλειονοτικούς Υποδεέστερους / μειονοτικούς
Όροι : « Πολιτικές του τόπου » : χρησιμοποιείται στο κείμενο για να δηλώσει τις ηγεμονικές σχέσεις της κάθε πλευράς στο θέμα της ετερότητας στη Θράκη. Εσωτερικές και εξωτερικές πολιτικές ( Ελλάδα – Τουρκία ) Εγκαθίδρυση αποικιακού τύπου νοοτροπία ως προς τους υποδεέστερους. Οι παραπάνω πολιτικές πλαισιώνονται από τα συμφέροντα της εκάστοτε πλευράς κάθε φορά. Οι πολιτικές αυτές έχουν την τάση να αποκλείουν ή να ενσωματώνουν άτομα της κάθε πλευράς ( κυρίως μειονοτικοί )-> πολιτισμικές ταυτότητες.
Το Τοπίο : Η Θράκη θεωρείται « ευαίσθητη περιοχή » διότι συνορεύει με τη Βουλγαρία και την Τουρκία. Ενσωμάτωσή της στο Ελληνικό Κράτος το Στον χαρακτηρισμό αυτό οφείλεται και η παρουσία του Άλλου με τα ετερόκλιτα χαρακτηριστικά του. Όροι στην περιοχή της Θράκης : ‘ Μειονότητα ’: περιλαμβάνει όλους τους μουσουλμάνους. ‘ Μουσουλμανική μειονότητα ’: διαχωρισμός σε χριστιανούς και μουσουλμάνους.
Σχέσεις μεταξύ Χριστιανών και Μουσουλμάνων Στα αστικά κέντρα γίνονται με βάση την οικονομία, στην ύπαιθρο πλαισιώνονται στην ιδιωτική σφαίρα. Όχι μικτοί γάμοι εντός Θράκης. Η ετερότητα του Άλλου δημιουργεί σύνορα στις σχέσεις ακόμη και ανάμεσα στα παιδιά. Η ελλιπής εκπαίδευση και η γλώσσα καθιστούν την επικοινωνία πιο δύσκολη.
Η πολιτική στο χώρο της Θράκης Οι πολιτικές στρατηγικές οδηγούν τους μειονοτικούς κατοίκους στη σιωπή, φοβούμενοι μη χάσουν τα ‘ προνόμια ’ που τους προσφέρονται. Δεν υπάρχει ουσιαστικό κράτος για τη μουσουλμανική μειονότητα. Η επιστημονική παρέμβαση σε αντίθεση με την πολιτική δημιουργεί νέες σχέσεις. Δημιουργία σωματείων και συλλόγων και από τις δύο πλευρές ( πλεονοτικούς - μειονοτικούς ) Στόχος ο σχηματισμός πολιτισμικών, εθνοτικών ταυτοτήτων στο χώρο της Θράκης.
Βιώνοντας την ετερότητα - Χριστιανοί Η Θράκη ως περιθωριοποιημένη από το ελληνικό κράτος Ένας τόπος με δύο κόσμος Οι Θρακιώτες προσλαμβάνουν τον εαυτό τους μέσα από τις αντιλήψεις των Ελλήνων εκτός Θράκης Οι Θρακιώτες ως υποδεέστεροι σε σχέση με τους υπόλοιπους Έλληνες Στιγματίζονται από την παρουσία την μειονότητας
Βιώνοντας την ετερότητα - Μουσουλμάνοι Αποκλεισμός της μειονότητας : Βασικό στοιχείο η γλώσσα Δεύτερον η ετερότητα στη μειονότητα ( γυναίκες – περιθωριακοί της μειονότητας ) Μουσουλμανική ενδυμασία Η εργασία ( αστικά κέντρα - ύπαιθρος )
Διακρίσεις και « εσωτερικοί οριενταλισμοί » Διακρίσεις στο εσωτερικό της μειονότητας : Υποκατηγορίες των μουσουλμάνων -> Πομάκοι, Τσιγγάνοι, Τούρκοι, κλπ ) Γυναίκες και περιθωριακοί « Εσωτερικός οριενταλισμός » η διαφορετικότητα στο εσωτερικό της διαφορετικότητας. Διακρίσεις ανάμεσα στους Έλληνες της Θράκης : Σε νέους και παλιούς, όπου οι νέοι είναι οι πρόσφυγες ( Πόντιοι, Ρωσοπόντιοι, Σαρακατσάνοι, κλπ ) Δεν θεωρούνται όμοιοι ως προς το κράτος.
Πομάκοι και νεωτερικότητα Μετακινούνται στα αστικά κέντρα -> νεωτερικότητα με οικονομικούς όρους Όρος « επανισλαμισμός » προσπάθεια ενσωμάτωσης ή διαφοροποίησης των ομάδων μεταξύ τους ( πχ Πομάκοι από Τούρκους ) Επιδιώκουν την δημιουργία ταυτότητας με τα δεδομένα της σημερινής εποχής Ωστόσο παραμένουν στο περιθώριο
Πρόσφυγες Πρόσφυγες ως ετερότητα στο χώρο της Θράκης Οι νεοφερμένοι ελληνοποιούνται, αλλά τοποθετούνται στο χώρο της Θράκης Θεωρούνται υποδεέστεροι τόσο από τους πλειονοτικούς όσο και από τους μειονοτικούς Αντιμετωπίζονται σαν ο Άλλος, ο ξένος Η τμηματοποίηση της Θράκης δεν έγκειται μόνο στους αλλόθρησκους αλλά και στους ομόθρησκους. Στοιχείο διαφοροποίησης η γλωσσική διάλεκτος κάθε ομάδας.
Νέες διαφορές της Πολυπολιτισμικότητας Ανάδυση εθνικιστών και από τις δύο πλευρές, τόσο εντός όσο και εκτός Θράκης Ο εθνικισμός ή ο πατριωτισμός σήμερα γίνεται μέσα από τον γραπτό λόγο αλλά και τον προφορικό ( εφημερίδες, σύλλογοι Η Πολυπολιτισμικότητα παίρνει τη μορφή πολιτικού λόγου Οι υποδεέστεροι κάθε κατηγορίας επανέρχονται στο προσκήνιο μέσα από πολιτιστικά δρώμενα ( παραστάσεις, χοροί, κλπ ) Στόχος η εξάλειψη της ετερότητας μέσα στην ετερότητα.
Ένα ζήτημα που έγκειται στην περιοχή της Θράκης είναι η παρουσία των νεοφερμένων ελλήνων χριστιανών προσφύγων ( Πόντιοι, Ρωσοπόντιοι, Σαρακατσάνοι, Καπαδόκες, κλπ ), οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στην περιοχή οικειοθελώς πριν την υποχρεωτική ανταλλαγή που επέβαλλε η συνθήκη της Λωζάννης. Οι ίδιοι αυτοί κάτοικοι αντιμετωπίζονται ως υποδεέστεροι τόσο από τους πλειονοτικούς όσο και από τους μειονοτικούς κατοίκους της Θράκης, γιατί πιστεύεται ότι συμβαίνει αυτό ; Οι μειονοτικές ομάδες της Δυτικής Θράκης ( τόσο οι μουσουλμάνοι όσο και οι χριστιανοί ) παραμένουν υποδεέστεροι παρόλες τις προσπάθειες εκσυγχρονισμού τους και διαφοροποίησης τους από το μόρφωμα της μειονότητας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι προσλαμβάνονται ως « ξένοι » ή οφείλεται στην κοινωνική τους διάταξη στο χώρο της περιοχής της Θράκης ; ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ : Τέλος ….