Έδαφος, κυριαρχία, διακυβέρνηση: κράτη και έθνη Πολιτική γεωγραφία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Advertisements

ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Προσωπικές δεξιότητες
Οικιακή οικονομία Γιατί? Καθηγήτρια: Αποστολοπούλου Μαρία- Βενετία.
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Αναλύοντας τη Δημοκρατία
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Θρησκευτική ετερότητα και διαπολιτισμική εκπαίδευση
Από τους μαθητές της Ε΄ τάξης Ζώη Αραδιπιώτη Άρη Αριστέιδου.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΚΑΙ Η ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
 Με τον όρο θέατρο εννοούμε την παραγωγή απεικονίσεων και συμβάντων, παραδοσιακών ή φανταστικών, ανάμεσα σε ανθρώπους με σκοπό την τέρψη και την επιμόρφωση.
Ρατσισμός.
Κορκοβέλου Ρεγγίνα Κυπριανού Νεφέλη Εργασία για το μάθημα Νέα Ελληνικά και Λογοτεχνία Υπεύθυνη καθηγήτρια: Σπυροπούλου Ελένη Β’3 3 ου Γυμνασίου Βύρωνα.
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
ΑΡΙΣΤΕΑ ΓΙΑΝΝΟΥ ΣΩΣΩ ΚΑΤΣΕΛΗ ΑΣΠΑ ΙΑΚΩΒΟΥ
U.N.I.C.E.F. Οι συμμαθητές.
Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
1.4 Ο πολιτικός - Οι ιδιότητες του πολιτικού
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Οι σκέψεις των Σοφιστών για τους νόμους και το δίκαιο
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 37. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΥΜΝΟΠΟΥΛΟΥ 3122 ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014 ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ Δ. (2004). ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση. Δεκαετία 1960 Πολυάριθμες έρευνες σε πολλές δυτικές χώρες με στόχο να διαπιστωθεί αν το σχολείο προσφέρει.
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΦΑΣΙΣΜΟΣ - ΝΑΖΙΣΜΟΣ Αναστασάκης Κωνσταντίνος Αντωνάκη Φωτεινή Βούτουνα Χρυσούλα Μπαλή Ιωάννα Παναγιωτοπούλου Όλγα-Μαρία.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ.
Τα επαναστατικά κινήματα των ετών στην Ευρώπη Δημιουργία παρουσίασης: Βάσω Ραμπαούνη
Για τη Μακεδονία θα μιλήσουμε σήμερα. Όχι όμως για τη σημερινή Μακεδονία που είναι ελεύθερη και ζούμε σ’ αυτήν και είμαστε περήφανοι για το όνομά της,
2 η Εργασία «ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ» Πάνος Πλαγάκης Έφη Φλώρου.
Έδαφος, κυριαρχία, διακυβέρνηση: κράτη και έθνη
ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ RICHARD CLOGG Φοιτητριες: ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ.
Το αντιθετικό σχήμα Ευρώπη – Ασία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Κοινωνικό Ζήτημα
Οι νέες πολιτικές έννοιες
Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός
ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ Εργασία ιστορίας 2ου τετραμήνου
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Μάθημα 2: Το εθνικό κράτος
ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΜΟΥ!!! Είναι δικαίωμά μου;
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Ισότητα Mind Mosaic Από τις μαθήτριες: Καραγιωργάκη Κατερίνα, Κυπραίου Αγγελική, Πολίτη Κατερίνα, Τσαγκαράκη Μαρία.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Ανθρώπινα δικαιώματα.
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Το συνέδριο της Βιέννης
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
Το Δίκαιο.
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ- ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Εκπαίδευση και μειονότητες
28. Οι Έλληνες: Ένας λαός με μεγάλη και συνεχή ιστορία
ΑΠΟ ΤΗΝ 3η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1843 ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΞΩΣΗ ΤΟΥ ΟΘΩΝΑ (1862)
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου εν.2 κεφ. 1 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Έδαφος, κυριαρχία, διακυβέρνηση: κράτη και έθνη Πολιτική γεωγραφία

Αριστοτέλης «Πολιτικά»

Εισαγωγή: Φύση, κράτος, έθνος  Αριστοτέλης «Τα πολιτικά»  Απαρχές της πολιτικής επιστήμης/ σκέψης  H άνιση σχέση μεταξύ άνδρα/ γυναίκα, ελεύθερου/ δούλου ως φυσική, η έννοια της οικονομίας ως διακυβέρνησης των ατόμων  Η οικογένεια ως φυσική, τα σόγια ως φυσικά, τα χωριά ως φυσικά, η κοινότητα ως φυσική  Το κράτος/ πολιτεία/ πόλη ως φυσικό, ο άνθρωπος ως πολιτικό ζώων, «μόνο όποιος είναι κτήνος ή θεός» δεν χρειάζεται την κοινωνία/ πολιτεία  Η πόλη-κράτος ως εθνικά ομοιογενής αφού είναι φυσική και προέρχεται από την κοινότητα/ οικογένεια  Σκοπός του μαθήματος είναι να δημιουργήσουμε έναν προβληματισμό σχετικά με τη «φυσικότητα» του έθνους/ κράτους. Υπάρχει περίπτωση, σε ένα βαθμό, το «κράτος» και το «έθνος» ή καλύτερα το «έθνος-κρατος» να είναι μια αφήγηση μια ιστορικά διαμορφωμένη κατασκευή; Είναι πολύ δύσκολο να μην παίρνεις ως δεδομένα τα δεδομένα πάνω στα οποία έxεις «κατασκευάσει» τη ζωή σου.  Hommi Bhabha και η αφήγηση του έθνους

Υπηκοότητα

Η έννοια του κρατισμού  Κράτος στα αρχαία ελληνικά σήμαινε «δύναμη». Η πόλη κράτος ήταν εθνοτικά ομοιόμορφη.  Μια από τις πρώτες μορφές κρατισμού η ελληνική πόλη/κράτος, τα σύνορα ήταν εκεί που σταματούσαν οι καλλιέργειες  Αυτοκρατορίες (ελληνιστική, ρωμαϊκή), φυσικά σύνορα ως τρόποι διαφύλαξης της αυτοκρατορίας. Στο Βυζάντιο, οι ακρίτες και η οχύρωση στις πόλεις όταν γινόντουσαν επιδρομές.  Δεν υπάρχει ακόμα η αυστηρή έννοια των συνόρων, των εδαφών και η αυστηρή έννοια της διακυβέρνησης σε όλος το μήκος και πλάτος των εδαφών.  Ο τριακονταετής πόλεμος στην Ευρώπη τελειώνει με τη Συνθήκη της Βεστφαλίας. Η Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία (που οι γερμανοί αυτοκράτορες θεωρούν τους εαυτούς τους συνεχιστές της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και υπερασπιστές της Ρωμαιοκαθολικής πίστης) αποτελείται από πολλά μικρά πριγκιπάτα, δουκάτα, κομητείες κτλ. Η διακυβέρνηση του χώρου διαφορετική από τον επερχόμενο κρατισμό.  Συνθήκη της Βεστφαλίας «Η Ευρώπη είναι η ιστορία που λένε στη Γερμανία προκειμένου να αποποιηθεί την ιδέα της αυτοκρατορίας» M. Foucault. Raison De Etait  Reich-αυτοκρατορία, πρώτο Reich Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, δεύτερο Reich ενοποιημένη Γερμανία-Βίσμαρκ , τρίτο Reich Ναζισμός.  Η Γερμανική Ευρώπη ως τέταρτο Reich;

Το τέλος της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ή η αρχή της διακρατικής Ευρώπης

Κρατισμός  Παράγοντες διαμόρφωσης κρατισμού αντί πιο χαλαρών μορφών διακυβέρνησης: δημιουργία στρατών, η διατήρηση του στρατού απαιτεί φορολογία, η φορολογία απαιτεί κρατικό μηχανισμό, από τον 16 ο επαγγελματικοί στρατοί με αυστηρή ιεραρχία.  Η γέννηση της έννοιας του κυρίαρχου κράτους, με συγκεκριμένο έδαφος, τα σύνορα έχουν βγει μέσα από τα πεδία των μαχών, εκεί που σταμάτησαν οι στρατοί ξεκινούν τα εδάφη, η αυστηρή έννοια της εδαφικής κυριαρχίας, η ύπαρξη κυβέρνησης, η διακυβέρνηση του κράτους, το διπλωματικό σύστημα, το διακρατικό σύστημα και η αναγνώριση από άλλα κράτη.  Υπάρχουν ανταγωνισμοί στο κράτος, τι γίνεται με τις εθνικότητες που υποβόσκουν κάτω από το κράτος. M. Foucault ‘Society must be defended’ και η μάχη μεταξύ των φυλών του κράτους. Σάξονες και Νορμανδοί. Στη συνέχεια, αυτές οι εντάσεις του κράτους θα οδηγήσουν στην εποχή της αποικιοκρατίας στις ιδέες και πρακτικές της φυλετικής καθαρότητας. Το κράτος και ο κρατικός ρατσισμός.  Από το «δικαίωμα του μονάρχη να σκοτώνει στο δικαίωμα στη ζωή». Η γέννηση της βιοπολιτικής το 18 ο αιώνα. Οι άνθρωποι ως είδος και η άσκηση μιας τεχνολογία της δύναμης. Το κράτος ως η διαχείριση της ζωής. Η γέννηση της στατιστικής (γέννες, θάνατοι κτλ.). Η ευημερία του κράτους.  Από τη διακυβέρνηση των εδαφών στη διακυβέρνηση του πληθυσμού.  Η έννοια της διακυβέρνησης. Michel Foucault “Security, territory, population”. Η διακυβέρνηση προέρχεται από την ποιμενική φιλολογία, η διακυβέρνηση του εαυτού και συνακόλουθα η διακυβέρνηση των άλλων. Γρηγόρης Νανζιαζινός «οικονομία ψυχών»  Η έννοια της πολιτικής οικονομίας, ως η έννοια της διακυβέρνησης του πληθυσμού.  Αστυνομία/ δικαιοσύνη/ στρατός/ οικονομία: οι κρατικοί μηχανισμοί  Το κράτος ως ένα επεισόδιο στην ιστορία της διακυβέρνησης

Michel Foucault: διαλέξεις στο College de France

Thomas Hobbs Leviathan 1651

(Aν το κράτος δεν είναι φυσικό) Το κράτος ως κοινωνικό συμβόλαιο  Thomas Hobbs (1651) Leviathan, «ο ένας εναντίον του άλλου» και η ανάγκη για ένα ισχυρό κράτος ώστε η ζωή να μην είναι «μίζερη», αρνητικό κοινωνικό συμβόλαιο. Ο άνθρωπος ως εγωιστής και ηδονιστής με αποτέλεσμα την αλληλο-καταστροφή. Για να διατηρηθεί η κοινωνική ειρήνη, το κοινωνικό συμβόλαιο ως τέχνασμα που παράγει το Τέρας, το κράτος, το Λεβιάθαν. Το Τέρας (είτε μοναρχία είτε κοινοβουλευτισμός) έχει το μονοπώλιο στη Βία.  John Lock (1689), «Δυο δοκίμια στη διακυβέρνηση». Η ανθρώπινη φύση στηρίζεται στη λογική και την ανοχή. Οι άνθρωποι δημιουργούν κρατική/ πολιτιειακή δομή προκειμένου να επιλύουν τριβές. Ο λαός μπορεί να εξεγερθεί και να ακυρώσει το κοινωνικό συμβόλαιο άμα δεν συμφωνεί με τον τρόπο διακυβέρνησης, δικαίωμα/ υποχρέωση στην εξέγερση.  Rousseau (1762), η γενική θέληση του λαού, θετικό κοινωνικό συμβόλαιο, η γενική θέληση εξασφαλίζει ότι κανείς δεν επιβάλλεται σε κανέναν (σε αντίθεση με το συμβόλαιο του Hobbes) καθώς και ότι όλοι σέβονται τους νόμους καθώς είναι οι συγγραφείς των νόμων.  John Rawls (1971), Justice as Fairness, η βασική δομή της κοινωνίας, η δικαιοσύνη ως η «κόλλα» της κοινωνίας  Η θεωρία της «αρχικής θέσης» όπου τα μέρη της κοινωνίας διαπραγματεύονται το κοινωνικό συμβόλαιο πίσω από ένα «πέπλο άγνοιας». Κανείς δεν ξέρει τίποτα σε σχέση με τους παράγοντες που επηρεάζουν τη ζωή του (τάξη, φυλή, εθνότητα, φύλο κτλ.)  Οι δύο βασικές αρχές του συστήματος του Rawls: ελευθερία και ισότητα. Σε σχέση με την ισότητα: ισότητα ευκαιρίας και το αξίωμα της διαφοράς. Το αξίωμα της διαφοράς εξασφαλίζει ότι η ύπαρξη ανισοτήτων και μεταξύ στις ικανότητες των ανθρώπων δεν λειτουργεί σε βάρος των μη προνομιούχων. Η βασική θεωρία δικαίου των φιλελεύθερων δημοκρατιών.

Μπανάλ εθνικισμός ή το έθνος ως δεδομένο (Μ. Billig)

Τι είναι το έθνος; Ιωάννης Πολέμης Τι είναι η πατρίδα μας; Μην είν' οι κάμποι; Μην είναι τ' άσπαρτα ψηλά βουνά; Μην είναι ο ήλιος της, που χρυσολάμπει; Μην είναι τ' άστρα της τα φωτεινά; Μην είναι κάθε της ρηχό ακρογιάλι και κάθε χώρα της με τα χωριά; κάθε νησάκι της που αχνά προβάλλει, κάθε της θάλασσα, κάθε στεριά; Μην είναι τάχατε τα ερειπωμένα αρχαία μνημεία της χρυσή στολή που η τέχνη εφόρεσε και το καθένα μια δόξα αθάνατη αντιλαλεί; Όλα πατρίδα μας! Κι αυτά κι εκείνα, και κάτι που 'χουμε μες την καρδιά και λάμπει αθώρητο σαν ήλιου αχτίνα Τι είναι η πατρίδα μας; Μην είν' οι κάμποι; Μην είναι τ' άσπαρτα ψηλά βουνά; Μην είναι ο ήλιος της, που χρυσολάμπει; Μην είναι τ' άστρα της τα φωτεινά; Μην είναι κάθε της ρηχό ακρογιάλι και κάθε χώρα της με τα χωριά; κάθε νησάκι της που αχνά προβάλλει, κάθε της θάλασσα, κάθε στεριά; Μην είναι τάχατε τα ερειπωμένα αρχαία μνημεία της χρυσή στολή που η τέχνη εφόρεσε και το καθένα μια δόξα αθάνατη αντιλαλεί; Όλα πατρίδα μας! Κι αυτά κι εκείνα, και κάτι που 'χουμε μες την καρδιά και λάμπει αθώρητο σαν ήλιου αχτίνα

Τι είναι το έθνος;  Η λέξη έθνος προέρχεται από την λέξη εθνικός, όπως και η εθνότητα/ εθνοτικότητα, όλοι προερχόμαστε από κάπου, όλοι είμαστε μέλη μιας ομάδας  Η λέξη nation προέρχεται από το λατινικό ρήμα nasci, γεννιέμαι, γεννιέμαι σε κάτι  Ένας χαλαρός ορισμός: Έθνος μια ομάδα ανθρώπων με κοινά πολιτιστικά/ πολιτισμικά χαρακτηριστικά και κοινές ιστορικές αναφορές  Η δημιουργία του έθνους/κράτους τον 18 ο αιώνα. Η Αμερικάνικη Διακήρυξη (1787) «Εμείς ο λαός». Η δημιουργία της εθνικής ταυτότητας. Η σημασία της γλώσσας. Η σημασία του εδάφους, η πατρίδα. Από το σώμα του μονάρχη στο εδαφικό σώμα του έθνους.  1789 και η Γαλλική Επανάσταση ως η ‘μητέρα’ του εθνικισμού, η λαϊκή κυριαρχία και αργότερα το έθνος  Ελλάδα και κρίση: έθνος η λαϊκή κυριαρχία;

25 η Μαρτίου 2014

Αμερικάνικη Διακήρυξη της ανεξαρτησίας

Η γέννηση ενός έθνους (1915) και φυλετικός διαχωρισμός (από τον Griffith στον Κρούγκμαν)

Ομογενή έθνη ή το έθνος ως κράτος: πραγματικότητα ή μύθος;

Πολυεθνικά κράτη

Ανεδαφικά έθνη

Προσεγγίσεις ως προς το έθνος  Αρχέγονη: τα έθνη υπάρχουν από την αρχή του χρόνου, το να είσαι άνθρωπος σημαίνει να ανήκεις σε ένα έθνος, το έθνος είναι στο DNA σου, η εθνική ταυτότητα σχεδόν ως βιολογική  Η εθνό-συμβολική: οι πρότεροι εθνοτικοί δεσμοί παρέχουν τους δεσμούς δημιουργίας των εθνών-κρατών. Η εθνική ταυτότητα αναπτύσσεται με βάση εθνοτικούς δεσμούς. Η πατρίδα και το έθνος κατασκευάζονται με βάση τους εθνοτικούς δεσμούς. A.D. Smith Homi Bhabha (1994) nation and narration, “Τα έθνη, όπως οι αφηγήσεις, χάνουν τις απαρχές τους μέσα στους μύθους των χρόνων’ Homi Bhabha (1994) nation and narration, “Τα έθνη, όπως οι αφηγήσεις, χάνουν τις απαρχές τους μέσα στους μύθους των χρόνων’  Κατασκευή/ λόγος: τα έθνη είναι μια κατασκευή, είναι μια αφήγηση. Πριν από το έθνος-κράτος προϋπήρχε κάτι διαφορετικό. Benedict Anderson (1993) Imagined Communities, δεν μπορεί κάποιος να γνωρίζει προσωπικά όλο το έθνος Benedict Anderson (1993) Imagined Communities, δεν μπορεί κάποιος να γνωρίζει προσωπικά όλο το έθνος

Χώρα προέλευσης (2010)

“Η Ελλάδα είσαι εσύ” «Η Ακαδηµία στο πρόσωπό µου παρασηµοφορεί τη φιλοπατρία και τη διαµόρφωση κυρίως της εθνικής συνείδησης στους µαθητές µου. Το µετάλλιο ανδρείας αποτελεί για µένα ηθική δέσµευση να συνεχίσω µε µεγαλύτερη πίστη τον αγώνα µέχρι την τελική δικαίωση του έθνους». (Τα Νέα, 29/12).

Η ταυτότητα είναι θέμα επιλογής  Ταυτότητα ως η ιστορία που λέμε στον εαυτό μας, για εμάς και τους άλλους  Η εθνική ταυτότητα ως σημαντική ταυτότητα, (μεταξύ άλλων)  Ο Gilroy σε σχέση με τη «φυλή» και οι τρεις προσεγγίσεις. Μπορούμε να ισχυριστούμε κάτι τέτοιο για το έθνος; Ουσιοκρατική (αρχέγονη) Αντί-ουσιοκρατική (κατασκευή/ λόγος) Αντί-αντί-ουσιοκρατική (εθνό-συμβολική)