Σπουδές και ανεργία των νέων, υπάρχουσα κατάσταση προοπτικές Εισηγητής: Κων/νος Αδριανουπολίτης Εκπαιδευτικός – Ερευνητής Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΑΥΣΤΡΙΑ ΟΛΛΑΝΔΙΑ ΔΑΝΙΑ ΜΑΛΤΑ ΛΟΥΞ/ΡΓΟ ΤΣΕΧΙΑ ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ ΡΟΥΜΑΝΙΑ ΒΕΛΓΙΟ Ε.Ε. 27 ΓΑΛΛΙΑ ΙΡΛΑΝΔΙΑ ΠΟΛΩΝΙΑ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ ΣΛΟΒΑΚΙΑ ΙΤΑΛΙΑ ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ ΙΣΠΑΝΙΑ ΕΛΛΑΔΑ 62,5 7,5 8,0 10,6 12,2 14,7 18,2 20,0 21,2 22,2 22,4 23,5 26,5 26,6 27,6 28,9 33,6 40,5 42,5 56,4 Η ΑΝΕΡΓΙΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΤΗΝ Ε.Ε. (EUROSTAT ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2013)
H ΑΝΕΡΓΙΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 25 ΕΤΩΝ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΕΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ 2001 ΠΗΓΗ:EUROSTAT 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% EUBDKDELEFIRLILNLAPFISUK ΑΝΕΡΓΟΙ ΑΝΕΡΓΟΙ ΝΕΟΙ
Το κύμα μετανάστευσης των νέων Έλληνες νέοι έχουν μεταναστεύσει κατά την περίοδο της κρίσης. Μεγάλος αριθμός από αυτούς είναι πτυχιούχοι Ανώτατης Εκπαίδευσης Έλληνες γιατροί έχουν μεταναστεύσει στη Γερμανία. Το κάθε πτυχίο ιατρικής κοστίζει στο ελληνικό κράτος περίπου €
Σπουδές και ανεργία των νέων στην Ελλάδα Η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών στην Ευρώπη (29,9%) όταν ο Μ.Ο. στην Ε.Ε. είναι 17,4%. (Ευρυδίκη, αριθμοί κλειδιά της εκπαίδευσης στην Ευρώπη, 2009) Στην Ελλάδα οι εισαγόμενοι από το Λύκειο στην Ανώτατη Εκπαίδευση αγγίζουν το 80%, όταν ο Μ.Ο. στην Ε.Ε. κυμαίνεται στο 40% Η τεράστια ανεργία των νέων και ειδικότερα των νέων πτυχιούχων οφείλεται, εκτός της κρίσης, στην αναντιστοιχία πτυχίων και θέσεων εργασίας
ΔΑΠΑΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ Η Ελλάδα διαθέτει το χαμηλότερο ποσοστό επί του ΑΕΠ για την παιδεία μεταξύ όλων των χωρών της Ε.Ε. Από το πενιχρό ποσοστό τα κονδύλια κατανέμονται, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της EUROSTAT, ως εξής: Ανώτατη εκπαίδευση Ελλάδα 1,44% Μ.Ο. Ε.Ε. των 27 1,15% Γερμανία 1,14% Η.Π.Α. 1,33% Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ελλάδα 1,14% Μ.Ο. Ε.Ε. των 27 2,25% !!! Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά η Δευτεροβάθμια ΤΕΕ είναι ο πλέον υποχρηματοδοτούμενος κλάδος της εκπαίδευσης
Από την Ε.Σ.Υ.Ε. ανακοινώθηκε ( ) ότι δαπανώνται περισσότερα από εκατομμύρια € ετησίως προκειμένου οι μαθητές να αποκτήσουν βασικές δεξιότητες και γνώσεις που σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. κατακτώνται μέσα και όχι έξω, από το εκπαιδευτικό σύστημα. Συγκεκριμένα 596 εκατομμύρια € περίπου δαπανώνται κάθε χρόνο στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση για την εκμάθηση ξένων γλωσσών, ενώ για τα ιδιαίτερα μαθήματα και τα φροντιστήρια δαπανώνται 805 εκατομμύρια €.
Προσφερόμενες θέσεις εργασίας στην Ε.Ε.
Προσφερόμενες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα
ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΑΝΩΤΕΡΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ISCED 3) KEY DATA ON EDUCATION 1999 (ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ) EUBDKDELEFIRLILNLAPFINSUK 42,53247, ,16744,480,928,73332,324,474,546,848,444,3 57,56452,676,232,93355,619,171,36767,775,625,553,251,655,7
Προοπτικές Για να υπάρξει επαγγελματική απορρόφηση θα πρέπει να υπάρξει οικονομική ανάπτυξη η οποία προϋποθέτει κατάλληλο επενδυτικό κλίμα, καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και διαφθοράς, εργασιακή ειρήνη και εκτός των άλλων κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό. Το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό σε επίπεδο ανώτερων στελεχών μηχανικοί, γεωπόνοι, οικονομολόγοι κλπ. γενικά υπάρχει στην Ελλάδα. Η έλλειψη παρατηρείται στα μεσαία στελέχη, ειδικευμένοι εργατοτεχνίτες, τεχνίτες και τεχνικοί. Στη σημερινή περίοδο οικονομικής κρίσης είναι απαραίτητη μια στροφή των νέων προς την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.
Για να υπάρξει στροφή προς την ΕΕΚ θα πρέπει το κράτος να ασχοληθεί σοβαρά με τη δημιουργία ενός ελκυστικού επαγγελματικού σχολείου ώστε το πανεπιστήμιο να μην φαντάζει σαν η μοναδική λύση για επαγγελματική αποκατάσταση. Εκτός της πρακτικής μέριμνας θα πρέπει να υπάρξει εκτεταμένη ενημέρωση των γονέων για τις προοπτικές και τις δυνατότητες που δίνονται στα παιδιά μέσω της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Οι γονείς έχουν και κατά νόμο την ευθύνη για τις σπουδές των ανήλικων παιδιών τους Οι γονείς είναι αυτοί που σε αρκετές περιπτώσεις κάνουν λανθασμένες επιλογές όχι γιατί δε θέλουν το καλό των παιδιών τους αλλά γιατί έχουν εσφαλμένη γνώμη γι αυτό.
Οι γονείς θα πρέπει να ενημερωθούν ότι όλοι οι κοινωνιολόγοι της εκπαίδευσης είναι κατηγορηματικοί σε ότι αφορά τις σπουδές των νέων Οι νέοι δεν έχουν όλοι ίδιες ευκαιρίες για σπουδές. Όλες οι κοινωνιολογικές έρευνες αποδεικνύουν ότι οι σπουδές των νέων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την κοινωνικο-οικονομική τους προέλευση και τη μορφωτικό επίπεδο των γονέων τους. Οι σχολικές επιδόσεις των παιδιών βάσει στατιστικών στοιχείων έρχονται σε δεύτερη μοίρα σε σχέση με τους παραπάνω παράγοντες.