Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

11. ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "11. ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 11. ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ
ΜΑΡΙΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Π.Τ.Ν. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

2 Ένα παλιό ανέκδοτο για τον Αμερικανό φιλόσοφο John Dewey λέει ότι: κάποτε τον προσέγγισε ένας φιλόδοξος μεταρρυθμιστής της εκπαίδευσης και του είπε: «κ. Καθηγητά εργαζόμαστε σκληρά εδώ και χρόνια για τη βελτίωση του αμερικανικού σχολείου, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Πείτε μου, πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε το είδος του σχολείου που χρειάζονται τα παιδιά μας; Ο Dewey σκέφθηκε για λίγο και μετά ρώτησε: «Λοιπόν υπάρχει ένας τρόπος φυσιολογικός και ένας που έχει να κάνει με τα θαύματα. Ποιόν θέλεις;» Ο μεταρρυθμιστής απάντησε: «Πρώτα τον φυσιολογικό». Πολύ καλά είπε ο Dewey. «Θα έπρεπε ο Θεός να στείλει ταξιαρχίες αγγέλων σε κάθε σχολείο και να το αναμορφώσουν, έτσι που να γίνει τόπος πραγματικής μάθησης για τα παιδιά». «Μα για όνομα του Θεού! Και τότε ποιος είναι ο θαυματουργός τρόπος;» «Α! Αυτό θα ήταν να το αποφασίσουν και να το πετύχουν οι άνθρωποι μόνοι τους!» 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

3 Εισαγωγικά Σχόλια Η Κοινωνία της Πληροφορίας χαρακτηρίζεται από μια δυναμική διαδικασία οικονομικής, κοινωνικής, πολιτικής και πολιτισμικής παγκοσμιοποίησης, με βασικό συντελεστή την πληροφορία και τη γνώση Συγκροτείται από ένα νέο πλέγμα κοινωνικο-οικονομικών, πολιτικών και πολιτισμικών παραγόντων, δομών και σχέσεων που τη διαφοροποιούν από το έως πρόσφατα αναγνωρίσιμο κοινωνικό μόρφωμα, σε εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο . 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

4 Οι βασικές διεργασίες που συνέτειναν και εξακολουθούν να προσδιορίζουν την Κοινωνία της Πληροφορίας είναι οι διεργασίες παγκοσμιοποίησης Την παγκοσμιοποίηση σε μια γενικότερη οριοθέτηση μπορούμε να την προσδιορίσουμε ως μια δομική και σφαιρική αλλαγή προς την πλήρη απελευθέρωση των διαδικασιών παραγωγής και διανομής αγαθών και υπηρεσιών, καθώς και της διακίνησης ανθρώπων, στα πλαίσια της παγκόσμιας οικονομίας Οι διεργασίες παγκοσμιοποίησης ήταν και συνεχίζουν να είναι εφικτές λόγω ανάπτυξης και αξιοποίησης προηγμένων Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ-ICT) 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

5 Οι πραγματικά επαναστατικές εξελίξεις στην ανάπτυξη τόσο των υπολογιστών/ μικροϋπολογιστών (hardware), όσο και στην ανάπτυξη των λογισμικών (software) έχουν μετατρέψει ριζικά τον τρόπο συναλλαγής και παραγωγής, τον τρόπο επικοινωνίας, τον τρόπο διαβίωσης στον πλανήτη Για το λόγο αυτό μιλάμε πλέον για τη μετάβαση από τη βιομηχανική και τη μεταβιομηχανική εποχή, στην εποχή της Κοινωνίας της Πληροφορίας 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

6 Οι αλλαγές που επέφεραν οι διαδικασίες της παγκοσμιοποίησης, και τα επακόλουθα χαρακτηριστικά που έχουν προσλάβει η Κοινωνία της Πληροφορίας, έχουν καταστήσει αναγκαία και την αναμόρφωση των εκπαιδευτικών συστημάτων Ένα μεγάλο μέρος των αλλαγών αυτών έχει ήδη συντελεστή, τόσο σε διεθνές, όσο και σε εθνικό επίπεδο Συνήθως όμως σχεδιάζονται και υλοποιούνται σπασμωδικά και χωρίς ιδιαίτερο προγραμματισμό ή / και γνώση και επίγνωση, τόσο των δομικών αιτιών, όσο και των κοινωνικών, οικονομικών και πολιτισμικών επιπτώσεων 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

7 Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένες από τις αλλαγές αυτές:
1. Αλλαγές στη δομή των εκπαιδευτικών συστημάτων - π.χ. πόροι και φορείς χρηματοδότησης, τυπικές και άτυπες μορφές εκπαίδευσης και κατάρτισης 2. Αλλαγές στη λειτουργία της εκπαίδευσης - π.χ. εναλλακτικοί τρόποι υλοποίησης από απόσταση, ηλεκτρονική μάθηση 3. Αλλαγές στις διδακτικές προσεγγίσεις – σημαντικότερη εκ των οποίων είναι η «επαναφορά» και εδραίωση των εποικοδομιστικών(constructivist) μεθοδολογιών, όπως η διαθεματικότητα, η μέθοδος project, η ομαδική εργασία, κ.α. 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

8 4. Αλλαγές στα Aναλυτικά Προγράμματα,
με χαρακτηριστικότερη την εισαγωγή νέων γνωστικών αντικειμένων, με ιδιαίτερη έμφαση στις νέες τεχνολογίες, την περιβαλλοντική εκπαίδευση και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση 5. Αλλαγές στις υποδομές των σχολείων με σημαντικότερη την αναβάθμιση και ενίσχυση του τεχνολογικού εξοπλισμού και ιδιαίτερα των υπολογιστών 6. και τέλος αλλαγές στον προσδιορισμό των γνώσεων και των δεξιοτήτων που είναι πλέον αναγκαίες για το διδακτικό έργο Δίνουμε έμφαση στη δια βίου εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, στην επιμόρφωση και αυξημένη κατάρτιση των στελεχών, στην αύξηση των τυπικών προσόντων για κατάληψη θέσεων κ.α. 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

9 Ορισμένες από τις σημαντικότερες διαστάσεις της παγκοσμιοποίησης
Στην παρούσα εισήγηση, επιθυμώντας να προσδιορίσουμε το σύγχρονο σχολείο στην κοινωνία της πληροφορίας θα σκιαγραφήσουμε με αδρές γραμμές: Ορισμένες από τις σημαντικότερες διαστάσεις της παγκοσμιοποίησης Ορισμένα από τα ειδοποιά στοιχεία της Κοινωνίας της Πληροφορίας και της Γνώσης Ορισμένες από τις κυριότερες αλλαγές που καθίστανται αναγκαίες για το σχολείο, έτσι ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες και απαιτήσεις του υφιστάμενου και συνεχώς εξελισσόμενου κοινωνικο-οικονομικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος. 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

10 Βασικές Διαστάσεις της Παγκοσμιοποίησης
Η παγκοσμιοποίηση δεν είναι μια συντελεσμένη κατάσταση, αλλά μια αέναη διαδικασία αλλαγών και αλληλεπίδρασης των επιμέρους διαστάσεών της, οι οποίες ανατροφοδοτούν περαιτέρω αλλαγές σε όλα τα επίπεδα Και ως διαδικασία και ως διαμορφωμένη σε κάθε περίπτωση συνθήκη, έχει και θετικές και αρνητικές εκφάνσεις και κυρίως επιπτώσεις 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

11 Η αναγνώριση και κατανόηση τόσο των διαστάσεων της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας της πληροφορίας, όσο και των επιπτώσεών της είναι καθοριστικής σημασίας για την επιστημονική μελέτη του σχολείου, αλλά και για την άσκηση του εκπαιδευτικού έργου καθαυτού μέσα στο σχολείο Ιδιαίτερα για τους εκπαιδευτικούς είναι καίριο να γνωρίζουν και να αναγνωρίζουν τα καίρια τουλάχιστον χαρακτηριστικά της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας, για να μπορέσουν καλύτερα να συσχετίσουν τις αλλαγές που έχουν επέλθει ή επέρχονται στο εκπαιδευτικό σύστημα 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

12 Ορισμένες από τις σημαντικότερες διαστάσεις της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας σε οικονομικό επίπεδο είναι οι ακόλουθες: Η πλήρης απελευθέρωση των αγορών, προϊόντων και υπηρεσιών και η επιβολή της «οικονομίας της αγοράς» σε παγκόσμιο επίπεδο Η αποδέσμευση από εθνικά νομοθετημένους περιορισμούς και αντίστροφα, η απελευθέρωση του διεθνούς εμπορίου, με την επακόλουθη αύξηση του ανταγωνισμού σε παγκόσμια πλέον κλίμακα, τόσο ως πρακτική όσο και ως επικρατούσα ιδεολογία 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

13 3. Η διαμόρφωση διεθνών οικονομικών συνασπισμών – Ευρωπαϊκή Ένωση, G8,κ.α. – και η αντίστοιχη εξασθένιση της ισχύος και του αυτοπροσδιορισμού των εθνικών οικονομιών και των πολιτικών τους σε όλους τους τομείς 4. Η αναδόμηση του χώρου εργασίας, με την κατάργηση των παραδοσιακών ιεραρχιών και εξειδικεύσεων, τη συγκρότηση ομάδων εργασίας, με πολλαπλότητα γνώσεων, δεξιοτήτων και δραστηριοτήτων 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

14 Σε πολιτισμικό επίπεδο, ορισμένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της παγκοσμιοποίησης είναι:
Η διαμόρφωση και η επιβολή ομογενοποιημένων καταναλωτικών προτύπων – γνωστή και ως «Μακντοναλντοποίηση», μέσω των παγκοσμιοποιημένων, μονοπωλιακά ελεγχόμενων μέσων πληροφόρησης- δορυφορική τηλεόραση ,CNN, internet,κ.α. Η διακίνηση των πολιτισμικών αγαθών και προϊόντων- λογοτεχνία , θέατρο, κινηματογράφος, μουσική , κ.α.- σε παγκόσμια κλίμακα, με την επικράτηση των πολιτισμικών προϊόντων των πλέον τεχνολογικά και οικονομικά προηγμένων χωρών , κυρίως των Η.Π.Α. 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

15 3. Η περιχαράκωση και συρρίκνωση της επιρροής των τοπικών, πολιτισμικών χαρακτηριστικών και εκφάνσεων, ιδιαίτερα στις νέες γενιές πολιτών 4. Η αναγκαιότητα για αποδοχή της πολυπολιτισμικότητας, καθώς η αναγκαιότητα επικοινωνίας και οικονομικής ανταλλαγής σε διαφοροποιημένα πολιτισμικά περιβάλλοντα επιβάλει την αποδοχή της διαφορετικότητας, στο βαθμό πάντα που δεν προσκρούει στις ανάγκες των οικονομικών συναλλαγών 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

16 Σε πολιτικό επίπεδο, οι σημαντικότερες αλλαγές που έχουν παρατηρηθεί και που μερικώς προκύπτουν από τα παραπάνω, είναι: Η συρρίκνωση των αρμοδιοτήτων, των οικονομικών πόρων, και γενικότερα της αυτονομίας άσκησης της πολιτικής εκ μέρους των εθνικών κρατών, έναντι των πολιτικών και υπερεθνικών οργάνων και φορέων, καθώς και των πολυεθνικών επιχειρήσεων. Αυτό βέβαια ισχύει για τις πολιτικές γενικότερα, αλλά και ειδικότερα για τις πολιτικές που ακολουθούνται σε σχέση με την εκπαίδευση Ο επαναπροσδιορισμός της έννοιας και του περιεχομένου της εθνικής ταυτότητας και κυρίως της ταυτότητας του πολίτη 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

17 2. Η Κοινωνί@ της Πληροφορί@ς
2. Η της Η «Κοινωνία της Πληροφορίας» (ΚτΠ) συνήθως εκλαμβάνεται ως τεχνολογικό φαινόμενο Είναι όμως πρωτίστως κοινωνικο-οικονομικό φαινόμενο που προσδιορίζεται από τον κυρίαρχο ρόλο της πληροφορίας και των διεργασιών που σχετίζονται με αυτήν, που είναι κυρίως η απόκτηση, η επεξεργασία, και η διάχυσή της 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

18 Στα πλαίσια της δήλωσης αρχών της παγκόσμιας διάσκεψης για την ΚτΠ (World Summit on the Information Society-WSIS), η ΚτΠ περιγράφηκε ως μια κοινωνία όπου όλοι θα μπορούν να δημιουργούν, να έχουν πρόσβαση, να χρησιμοποιούν και να μοιράζονται με άλλους την πληροφορία και τη γνώση, δίνοντας τη δυνατότητα σε άτομα και κοινωνίες να επιτύχουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους με ένα βιώσιμο (sustainable) τρόπο( I.T.U,2003). 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

19 Η «Κοινωνία της Γνώσης» κατ’επέκταση ορίζεται ως
μια κοινωνία που έχει την ικανότητα και τη δυναμικότητα να δημιουργεί νέα γνώση και μηχανισμούς πρόσβασης σε αυτή, ενσωματώνοντας, διαμοιράζοντας και χρησιμοποιώντας αποτελεσματικά την πληροφορία, τα ψηφιακά δεδομένα (data), τις επικοινωνίες και τις καλύτερες πρακτικές 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

20 Στα πλαίσια αυτά, μαζί με τις μορφές πληροφορίας που σχετίζονται με την τεχνολογία, τις υποδομές και την οικονομία, οι κοινωνίες πρέπει να διαχειριστούν πληροφορίες που σχετίζονται με τις κοινότητες των ανθρώπων, την κουλτούρα και την κοινωνική φύση Όλα δε τα στοιχεία αυτά πρέπει αφενός μεν να περάσουν ως προβληματική μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα, αφετέρου δε, το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να καταστεί το κατ’ εξοχήν εργαστήριο παραγωγής και μετάδοσης της πληροφορίας και της γνώσης. 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

21 Διαπιστώνουμε ότι η Κοινωνία της Γνώσης είναι ως έννοια πιο καθολική από αυτή της Πληροφορίας και αντανακλά την ανάγκη παραγωγής και αποτελεσματικής διαχείρισης της πληροφορίας για την επίτευξη οικονομικών, κοινωνικών, πολιτιστικών κ.α. στόχων Στα πλαίσια της Κοινωνίας της Γνώσης, η πληροφορία, λόγω της ψηφιακής τεχνολογίας , είναι πλέον άφθονη, είναι προσβάσιμη στιγμιαία, και είναι ιδιαίτερα χαμηλού κόστους 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

22 Στον εντοπισμό της κατά περίπτωση αναγκαίας πληροφορίας
Από την άλλη, ο εκπαιδευόμενος, και γενικότερα ο πολίτης κατακλύζεται από πληροφορίες για όλα τα θέματα και από αναρίθμητες πηγές. Έτσι πλέον το ζητούμενο δεν είναι τόσο η «απόκτηση γνώσης», αλλά η απόκτηση ικανοτήτων και δεξιοτήτων που στοχεύουν: Στον εντοπισμό της κατά περίπτωση αναγκαίας πληροφορίας Στην καλύτερη οργάνωση της πληροφορίας αυτής Στην αποτελεσματικότερη διαχείριση της γνώσης που προκύπτει προκειμένου αυτή να καταστεί αληθινό εργαλείο που θα διευκολύνει την προσωπική, κοινωνική και επαγγελματική πρόοδο. 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

23 Στα πλαίσια αυτά οι προδιαγραφές, οι στόχοι και τα αποτελέσματα του εκπαιδευτικού συστήματος είναι προφανώς αναγκαίο να αναδιατυπωθούν. Η αναδιατύπωση αυτή πρέπει να περιλαμβάνει: Την κατανόηση Την κριτική αποτίμηση Την αξιοποίηση Τη μετάδοση γνώσης Την εφαρμογή των προδιαγραφών που τίθενται για την εκπαίδευση στην Κοινωνία της Πληροφορίας και της Γνώσης 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

24 3. Το Σύγχρονο Σχολείο στην Κοινωνί@ της Πληροφορί@ς
3. Το Σύγχρονο Σχολείο στην της Η αναδόμηση της οικονομίας και οι συνακόλουθες κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές, έχουν εμφανώς εξαιρετικές επιπτώσεις στη διαμόρφωση των καίριων στόχων και σκοπών , καθώς και των δομών και διαδικασιών υλοποίησης της εκπαίδευσης. Το σχολείο χρειάζεται να επανεξετάσει έναν από τους κύριους στόχους του, που είναι η προετοιμασία για τον χώρο της παραγωγής Τα άτομα που εξέρχονται από το εκπαιδευτικό σύστημα, εισερχόμενα στη νέα παγκοσμιοποιημένη αγορά εργασίας χρειάζονται πλέον νέες γνώσεις και νέες δεξιότητες, χρειάζονται να διαθέτουν ευελιξία και δυνατότητα αναπροσαρμογής στις συνεχώς διαφοροποιούμενες απαιτήσεις του χώρου δουλειάς 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

25 Χρειάζονται να λάβουν προσόντα, αλλά και στάσεις που θα τους επιτρέπουν να προσαρμόζονται στην άσκηση μιας πλειάδας επαγγελμάτων κατά τη διάρκεια της ενήλικης ζωής τους, να αντιμετωπίζουν τον αέναο ανταγωνισμό εργαζομένων από όλο τον πλανήτη και όχι μόνο από την τοπική ή εθνική αγορά Το σχολείο δεν προετοιμάζει μόνο «παραγωγούς» για την αγορά εργασίας, αλλά κοινωνικοποιεί και τους νέους «καταναλωτές» και τους νέους «πολίτες» της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας Το σχολείο καλείται να κοινωνικοποιήσει τους πολίτες της νέας εποχής, διαμορφώνοντας ταυτότητες και εμφυσώντας σε αυτούς/ές αξίες, πρότυπα, αντιλήψεις και συμπεριφορές 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

26 Στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, όπου οι νεαροί μαθητές κατακλύζονται από πολλαπλές και ανεξέλεγκτες κοινωνικοποιητικές επιδράσεις από φορείς εκτός σχολείου και οικογένειας, και ιδιαίτερα από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας ο κύριος στόχος της κοινωνικοποίησης δεν μπορεί να είναι η απλή μετάδοση της τοπικής ή εθνικής «συνείδησης» και η διαμόρφωση της αντίστοιχης ατομικής και συλλογικής ταυτότητας, όπως παραδοσιακά γινόταν 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

27 Προβάλλει ως σημαντικότερη η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και της αξιολόγησης της πληροφορίας και της γνώσης σχετικά με τα συνθετικά στοιχεία της ταυτότητας του ατόμου , αλλά και του πολίτη και των συνθηκών μέσα στις οποίες αυτή διαμορφώνεται Χρειάζεται πάνω από όλα η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης για να μπορέσουν σε κάθε μια από τις επόμενες φάσεις της ζωής τους να αντιμετωπίζουν κριτικά τις συνθήκες διαβίωσής τους και τη λειτουργία του κοινωνικού συστήματος στο σύνολό του να μπορούν να αποτιμούν τις θετικές και αρνητικές επιπτώσεις του, να δρουν ατομικά και συλλογικά προς την κατεύθυνση της βελτίωσης των συνθηκών ζωής, τόσο της δικής τους, όσο και των παγκόσμιων συμπολιτών τους 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

28 Προκύπτει ότι τα προαναφερθέντα τουλάχιστον χαρακτηριστικά της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας της πληροφορίας είναι καθοριστικά για την συνεχώς εξελισσόμενη διαδικασία αναδόμησης και επαναπροσδιορισμού της λειτουργίας του σχολείου στην κοινωνία της πληροφορίας και της γνώσης Κωδικοποιούμε επιγραμματικά ορισμένες από τις σημαντικότερες διαστάσεις του επαναπροσδιορισμού αυτού, διαστάσεις που σε γενικές γραμμές παρατηρούνται στα διάφορα εκπαιδευτικά συστήματα των οικονομικά και τεχνολογικά προηγμένων χωρών, άσχετα από τον συγκεκριμένο τρόπο δόμησης και λειτουργίας τους 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

29 Ικανότητα πρόσληψης και αξιοποίησης της Γνώσης και της Πληροφορίας
Ο στόχος του σχολείου δεν μπορεί πλέον να είναι η απλή μετάδοση ενός όγκου γνώσεων Έτσι κι αλλιώς κανείς πλέον δεν μπορεί να κατακτήσει την πληροφορία και τη γνώση που το σύστημα παράγει Το σχολείο πρέπει να αλλάξει την τακτική της συνεχούς προσθήκης «περισσότερων σελίδων», τη μετάδοση περισσότερης πληροφορίας ή /και την προσθήκη νέων γνωστικών αντικειμένων στο περιεχόμενο των σπουδών 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

30 Πρέπει να επαναπροσδιορίσει τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα και να στοχεύσει στη διαμόρφωση ατόμων που μπορούν να εξασφαλίζουν την πρόσβαση, να αξιολογούν, να προσαρμόζουν και να εφαρμόζουν τη γνώση που τους είναι σε κάθε περίπτωση αναγκαία 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

31 Στα πλαίσια αυτά επαναπροσδιορίζεται και ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού, που αντί να μεταδίδει έναν όγκο καθιερωμένης γνώσης χρειάζεται πλέον να καθοδηγεί και να συνεπικουρεί τους μαθητές στην ανακάλυψη της γνώσης και στην εξασφάλιση ικανοτήτων, δεξιοτήτων και κριτηρίων που χρειάζονται για να αποκτούν και να αξιοποιούν τη γνώση 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

32 Ολιστικές Προσεγγίσεις
Η διαίρεση των γνωστικών αντικειμένων, αλλά και των ερευνητικών πεδίων ταυτίζονταν με το Τεϊλοριστικό μοντέλο της βιομηχανικής παραγωγής, που χαρακτηριζόταν από ιεράρχηση και εξειδίκευση Η παγκοσμιοποιημένη όμως κοινωνία της πληροφορίας απαιτεί μια σφαιρική προσέγγιση και μια ολιστική κατανόηση τόσο του συνόλου, όσο και των επιμέρους συστημάτων 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

33 Για το λόγο αυτό βλέπουμε σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, από την πρωτοβάθμια ως την τριτοβάθμια, τη μετάδοση της γνώσης και την έρευνα να προχωρούν με γνώμονα τις διεπιστημονικές προσεγγίσεις και αναλύσεις Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εισαγωγή / επαναφορά των διαθεματικών προσεγγίσεων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

34 Ικανότητα επίλυσης προβλήματος
Τα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα έως σήμερα προσέφεραν και σε αρκετές ακόμη περιπτώσεις συνεχίζουν να προσφέρουν στους μαθητές προκαθορισμένα προβλήματα με αντίστοιχες έτοιμες λύσεις Οι πραγματικές όμως συνθήκες, ιδιαίτερα στην περίπλοκη και ραγδαία μετασχηματιζόμενη κοινωνία της πληροφορίας, κάθε άλλο παρά σαφή προβλήματα θέτουν 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

35 Για την αποτελεσματική ένταξη και λειτουργία μέσα στην κοινωνία αυτή είναι πάνω από όλα απαραίτητη η ικανότητα εντοπισμού προβλημάτων, συλλογής απαραίτητης πληροφορίας, κριτικής αξιολόγησης και αξιοποίησης της πληροφορίας αυτής για τη λήψη αποφάσεων και την επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν σε όλα τα επίπεδα 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

36 Ανάπτυξη της Δημιουργικότητας
Η βασική «μορφή ενέργειας» που τροφοδοτεί την κοινωνία της γνώσης είναι η καινοτομία Αυτό καθιστά αναγκαία την καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της πρωτοτυπίας της σκέψης και της κρίσης Η εξερεύνηση, η αυτόνομη διερεύνηση, η καταγραφή και κυρίως η πρωτότυπη σύνθεση γνώσεων σε ένα νέο παράγωγο, αποτελεί το κύριο ζητούμενο της νέας εκπαιδευτικής διαδικασίας που πρέπει πλέον να προετοιμάζει τα μέλη της νέας γενιάς, όχι για την αναπαραγωγή του υφιστάμενου πλαισίου, όπως συνέβαινε στην εκπαίδευση έως σήμερα, αλλά για τη δημιουργία του νέου, του καινοτόμου, του δημιουργικού 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

37 Εργασία σε Ομάδες Η απλή επιδίωξη της ατομικής επίδοσης που σχετίζεται και με την εξατομικευμένη προσφορά εργασίας που χαρακτήριζε τη βιομηχανική κοινωνία, δεν μπορεί πλέον να ισχύει. Οι νέες εργασιακές συνθήκες καθιστούν αναγκαία την συνεργασία Η αναγκαιότητα εργασίας σε ομάδες στα πλαίσια της πολύπλοκης και πολυσύνθετης οικονομικής πραγματικότητας, καθιστά αναγκαία την καλλιέργεια ικανοτήτων απόκτησης και αξιοποίησης της γνώσης στα πλαίσια συνεργατικών ομάδων 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

38 Οι μαθητές θα πρέπει να αναπτύσσουν μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία δεξιότητες για τη δυναμική των ομάδων, την παρουσίαση επιχειρημάτων και την ανταλλαγή απόψεων, την ανάπτυξη και διαχείριση του εποικοδομητικού διαλόγου, την ανάληψη ηγετικού ρόλου και τη διαχείριση της ομάδας για την επίτευξη των εκάστοτε στόχων 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

39 Ανάπτυξη των Νέων Τεχνολογιών
Το σχολείο καλείται από τα πρώτα κιόλας χρόνια να εντάξει τόσο στο περιεχόμενο των σπουδών, όσο και στις μαθησιακές διαδικασίες, τις νέες τεχνολογίες Αυτό βέβαια, ιδιαίτερα για την πρωτοβάθμια και ακόμα και για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν σημαίνει «διδασκαλία» συστημάτων και λογισμικών Σημαίνει ευαισθητοποίηση και εξοικείωση με τα εργαλεία και τους τρόπους αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών για την επίτευξη της μάθησης, για την απόκτηση της πληροφορίας και την κατάκτηση της γνώσης 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

40 Η εξειδίκευση στους υπολογιστές ή/και στα λογισμικά αποτελεί πεδίο εκπαίδευσης για μια ορισμένη ομάδα ανθρώπων Η δυνατότητα αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών ως εργαλείων αποτελεί βασική προϋπόθεση για την υλοποίηση οποιασδήποτε πλέον εργασίας ή δραστηριότητας, τόσο μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα, όσο και έξω από αυτό Και προς τις δύο αυτές κατευθύνσεις το σχολείο έρχεται να παίξει πρωταρχικό και καθοριστικό ρόλο 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

41 Αναγνώριση της «Διαφορετικότητας»
Στα πλαίσια της ΚτΠ επανακαθορίζεται το περιεχόμενο της ταυτότητας του ατόμου, από κοινωνική ταυτότητα προσδιοριζόμενη από περιχαρακωμένα τοπικά, εθνικά και πολιτισμικά στοιχεία, σε ταυτότητα του «πολίτη του κόσμου» ταυτόχρονα σε πολλαπλές ταυτότητες, σε σύνολα ή οντότητες που δεν υπόκεινται σε στενούς τοπικούς χρονικούς περιορισμούς – διεθνείς οργανώσεις, παγκόσμιους φορείς, ενώσεις προσώπων κατά επάγγελμα ή ενδιαφέρον ή δραστηριότητα ανά τον κόσμο κ.α. Όλες αυτές οι διαστάσεις συνεπάγονται την αναγνώριση της διαφορετικότητας των λοιπών μελών ή κατηγοριών που ανήκουν στους παραπάνω φορείς 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

42 Για να τα επιτύχει όλα αυτά το σχολείο πρέπει να κοινωνικοποιήσει τους νέους στην αποδοχή και στην εποικοδομητική αντιμετώπιση της πολυπολιτισμικότητας Καταλήγουμε ότι η Κοινωνία της Πληροφορίας και της Γνώσης ορίζεται εξ’ ορισμού ως Κοινωνία της Πολυπολιτισμικότητας 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

43 Το Σχολείο στην Κοινωνία αυτή έρχεται να αποτελέσει το πεδίο μέσα στο οποίο η νέα γενιά θα μάθει να μετατρέπει την πληροφορία σε γνώση και να την χρησιμοποιεί για το καλό το «ανθρώπου» 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

44 Αν και οι νέες κοινωνίες γεννιούνται στον αστερισμό του Ερμή, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Προμηθέας είναι εκείνος που διαχρονικά προκαλεί τους θεούς και ανάβει στη γη των ανθρώπων, φωτιές πάντοτε πρώτες 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

45 Στην εποχή της μετανεωτερικότητας αξίζει να ονειρευτούμε καλύτερα σχολεία… σε έναν καλύτερο κόσμο
Ο Έλληνας εκπαιδευτικός είναι πάντα εδώ, στις Θερμοπύλες, μάχιμος και ρομαντικός 4/12/2017 SAKELLARIOU MARIA

46 ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!!!


Κατέβασμα ppt "11. ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google