Γλωσσική επιμέλεια: επιλογή ή αναγκαιότητα; Άννα Ιορδανίδου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Advertisements

Βάλια Παυλίδου Ψυχολόγος, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας
Αθήνα, Ιούνιος 2014 Nέο Πρόγραμμα 2 Το «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» σήμερα  Από τον Οκτώβριο του 2010 δημοσιεύονται στο όλες οι πράξεις.
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ INSTITUTE FOR LANGUAGE & SPEECH PROCESSING Τεχνολογία Ορθογραφικής Διόρθωσης Κειμένων Ν.Γλάρος Δρ. Ηλ/γος Μηχανικός.
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
Γιάννα Αντωνίου Δρ Γλωσσολόγος - Ερευνήτρια ΙΕΛ Τεχνολογίες λογισμικών πολυμέσων για εκπαίδευση και πολιτισμό Δράσεις και Προοπτικές ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ.
Γ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ.
EPublishing 6/ Βικτωρία Τσουκαλά, PhD Ιούνιος 2013 Η Πράξη “Εθνικό Πληροφοριακό Σύστημα Έρευνας και Τεχνολογίας/Κοινωνικά Δίκτυα – Περιεχόμενο Παραγόμενο.
Θεμελιώδη Στοιχεία για Ατομική & Επαγγελματική Ανάπτυξη Τραγέα Γιώτα, Φυσικοθεραπεύτρια ΜSc (Pain Management)
Μετρήσεις στη γλώσσα και ανάλυση του λόγου Γ. Μικρός, Γ. Ταμπουρατζής, Σ. Μαρκαντωνάτου ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ INSTITUTE FOR LANGUAGE & SPEECH.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ 1ο ΒΗΜΑ  Διαβάζουμε ανάγνωση όλο το κείμενο, για να καταλάβουμε την άποψη του συγγραφέα.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ Επιμορφώτρια Δρ. Αταλόγλου Θ.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Λεξικά στο Διαδίκτυο Άννα Ιορδανίδου και Έλενα Μάντζαρη
O έλεγχος της διαφήμισης
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΠΕΡΙΛΗΨΗ. ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΠΕΡΙΛΗΨΗ Όταν θέλουμε να καταγράψουμε κάποια στοιχεία από το σύνολο ή τα επιμέρους στάδια μιας πράξης (επιστημονικό.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Γραφείο Διασύνδεσης Βιογραφικό Σημείωμα
Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Διοίκηση Επιχειρήσεων» Παρασκευή 18 Ιανουαρίου Εισαγωγή στην τεχνική της παρουσίασης.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Λεξικολογία-Λεξικογραφία
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Η μεγαλογράμματη ελληνική γραφή
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
Το κειμενικό είδος της επιστολής Σκεύη Στυλιανού – Χατζηαναστάση
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
ΠΜΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ The Digital Library and Computational Philology: The BAMBI Project Γόντικα Ειρήνη.
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
ΣΥΝΟΛΑ.
Οδηγός Αναζήτησης Ιδρυματικού Αποθετηρίου
Αξιοποίηση – αξιολόγηση δικτυακών χώρων Ιστοσελίδες – ιστοχώροι - πύλες.
Παρουσίαση της νέας Γραμματικής της Νέας Ελληνικής Γλώσσας
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Α.Β. Μουμτζάκης, η δράση και το έργο του κατά την πρώτη δεκαετία της μεταρρύθμισης Δίον, 4-6 Νοεμβρίου : 35 χρόνια από τη γλωσσοεκπαιδευτική.
1Κεφάλαιο 4 Κανόνες Σύνταξης HTML Όλες οι ετικέτες εσωκλείονται μεταξύ των χαρακτήρων “ “. Κάθε τι που βρίσκεται μεταξύ των χαρακτήρων “ ”, αποτελεί σχόλιο.
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Μάθημα 6: Γλώσσα και περιεχόμενο Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων» 1 Εργασία Οδηγίες για τη συγγραφή εργασιών Δρ. Πόπη Κονιδάρη.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
1: μεγαλογράμματη γραφή
Ο μύθος της ομοιογένειας
Πρακτικές Σχεδιασμού Μαθήματος. Πρακτικές καλού σχεδιασμού μαθήματος Η συγκέντρωση του εκπαιδευτικού υλικού και η οργάνωση στο eclass γίνεται πλέον σε.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Η Δομή του Εκπαιδευτικού Υλικού Για τη διδασκαλία της Γλώσσας στην Γ΄ τάξη του Δημοτικού χρησιμοποιείται το παρακάτω υλικό: Βιβλίο του Μαθητή, 3 τεύχη.
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Δούκα Ανθίππη Υπ. Δρ. Γλωσσολογίας Πανεπιστημίου Πατρών
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Σάββατο, 03/12/2016 Ελένη Παπαϊωάννου
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ (QUALITY SYSTEM)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Θέματα κοινωνικής γλωσσολογίας
Ανάλυση λόγου Discourse Analysis.
ΝΕΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟ ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Δ΄Ομάδα Ματθαίος Λιλικάκης Γιώργος Λαμπάκης Δέσποινα Κουφηδάκη Μαρία.
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Εισαγωγή στην μέθοδο του κοινωνικού σχεδιασμού
Ψηφιακοί, γλωσσικοί περίπατοι στην πόλη μου
έκθεση – έκφραση α΄ λυκείου
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γλωσσική επιμέλεια: επιλογή ή αναγκαιότητα; Άννα Ιορδανίδου

Γλωσσική επιμέλεια // Διαμόρφωση και οργάνωση κειμένου Η γλωσσική επιμέλεια αφορά τη γλωσσική μορφή και το περιεχόμενο, ενώ η διαμόρφωση και οργάνωση κειμένου ορίζεται στο έγγραφο «Οδηγίες συγγραφής» στον ιστότοπο του Κάλλιπου: Το κείμενο θα πρέπει να ακολουθεί συγκεκριμένη δομή και μορφή, σύμφωνα με τις οδηγίες του παρόντος εγγράφου, ώστε να είναι δυνατή η απρόσκοπτη μετατροπή του σε κείμενο μορφότυπου (format) Epub 3, Epub 2 ή HTML 5.)

Γλωσσική επιμέλεια // Διαμόρφωση και οργάνωση κειμένου Γλωσσική επιμέλεια : «Οδηγός γλωσσικής επιμέλειας για συγγραφικές ομάδες», Επικεντρώνεται σε «καλές πρακτικές»: ορθογραφία (γενικά, το τελικό -ν, μεταγραφή κύριων ονομάτων ξένης προέλευσης, συντομογραφίες, αρκτικόλεξα, κεφαλαία-πεζά, μετρικό σύστημα, λίστες και απαρίθμηση), στίξη [τελεία, κόμμα, άνω τελεία, διπλή τελεία, παρένθεση, αγκύλες, εισαγωγικά, ενωτικό, παύλα μεσαίου μεγέθους, μεγάλη παύλα (διπλή ή μονή), αποσιωπητικά, κάθετος], γραμματική και σύνταξη. Επίσης, περιέχει τις προδιαγραφές της Δράσης σχετικά με τη βιβλιογραφία και τα γλωσσάρια επιστημονικών όρων. Γλωσσική επιμέλεια : «Οδηγός γλωσσικής επιμέλειας για συγγραφικές ομάδες», Επικεντρώνεται σε «καλές πρακτικές»: ορθογραφία (γενικά, το τελικό -ν, μεταγραφή κύριων ονομάτων ξένης προέλευσης, συντομογραφίες, αρκτικόλεξα, κεφαλαία-πεζά, μετρικό σύστημα, λίστες και απαρίθμηση), στίξη [τελεία, κόμμα, άνω τελεία, διπλή τελεία, παρένθεση, αγκύλες, εισαγωγικά, ενωτικό, παύλα μεσαίου μεγέθους, μεγάλη παύλα (διπλή ή μονή), αποσιωπητικά, κάθετος], γραμματική και σύνταξη. Επίσης, περιέχει τις προδιαγραφές της Δράσης σχετικά με τη βιβλιογραφία και τα γλωσσάρια επιστημονικών όρων.

Γλωσσική επιμέλεια και τυποποίηση Η γλωσσική επιμέλεια προϋποθέτει τον ορισμό του σωστού και του λάθους, άρα προϋποθέτει αναφορά στην τυποποιημένη (standard) ποικιλία της γλώσσας, δηλαδή στην επίσημη, καθιερωμένη και θεσμικά αναγνωρισμένη.

Η τυποποίηση της γλώσσας Η τυποποιημένη γλώσσα αποτυπώνεται σε γραμματικές και σε λεξικά και διαδίδεται από φορείς όπως η εκπαίδευση και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Νεοελληνική Σχολική Γραμματική θέτει το πλαίσιο για την περιγραφή και τη ρύθμιση του γλωσσικού κώδικα ορίζει τις γραπτές (κυρίως) συμβάσεις, όπως την ορθογραφία

Πού στηρίζεται η ρύθμιση Η ρύθμιση δεν μπορεί να στηρίζεται σε νεφελώδεις υποκειμενικές απόψεις αλλά σε διεξοδική και με επιστημονική μέθοδο περιγραφή του γλωσσικού συστήματος της ποικιλίας που χαρακτηρίζει τη γλωσσική πρακτική

Η ρύθμιση δεν καταργεί την ιδιαιτερότητα της έκφρασης «Προσωπική έκφραση» δε σημαίνει ακύρωση των γραμματικών συμβάσεων αλλά αξιοποίηση και εφαρμογή για διευκόλυνση της (γραπτής κυρίως) γλωσσικής παραγωγής.

Η «δική μου άποψη» Η πρακτική της «δικής μου άποψης», π.χ. για το μονοτονικό, δυσχεραίνει τόσο την εκμάθηση όσο και τη χρήση και κατανόηση της γλώσσας Για παράδειγμα, ποιο μπορεί να είναι το «προσωπικό σύστημα» τονισμού ενός χρήστη της γλώσσας;

«Οδηγίες» και «Οδηγοί» για τη χρήση της γλώσσας Μπορεί να είναι: συμπλήρωμα της γραμματικής περιγραφής μιας γλώσσας, π.χ. Οδηγός της νεοελληνικής γλώσσας, εκδόσεις Πατάκη για τα αγγλικά (ενδεικτικά): Hart’s Rules, Oxford University Press

«Οδηγίες» και «Οδηγοί» για τη χρήση της γλώσσας Μπορεί να είναι: «συλλογές» λαθών, με αφοριστικές και αποσπασματικές οδηγίες για «ορθή χρήση», π.χ. Λάθη στη χρήση της γλώσσας μας, εκδόσεις Σμίλη

«Οδηγίες» και «Οδηγοί» για τη χρήση της γλώσσας Μπορεί να είναι: εξειδίκευση σε συγκεκριμένους τομείς γραπτής παρουσίασης κειμένων, π.χ. Διοργανικό εγχειρίδιο σύνταξης κειμένων, Λουξεμβούργο: Υπηρεσία Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 2011

Η ορθογραφία γραμματική ρύθμιση: α) τηρείται η ιστορική ορθογραφία για τις λέξεις που προέρχονται από τα αρχαία ελληνικά β) μεταγράφονται φωνητικά όσες λέξεις προέρχονται από ξένες γλώσσες

Ορθογραφία και κλίση – προβληματικές περιπτώσεις καταχωρίζω ή καταχωρώ; παρεισφρέω ή παρεισφρύω; ορθότητα με βάση την ετυμολογία – καθιέρωση μέσω χρήσης

Επί του πρακτέου υιοθέτηση διπλής γραφής σε περιπτώσεις όπως συγγνώμη/συγνώμη επιλογή γραφής με κριτήριο ευκολίας εκμάθησης σε περιπτώσεις όπως κτίριο/κτήριο

Μεταγραφή ξένων κύριων ονομάτων Προβληματική η προτεινόμενη από τη «Μεγάλη Γραμματική» Τριανταφυλλίδη διάκριση μεταξύ καθιερωμένης και μη καθιερωμένης γραφής Προβληματική η αρχή της «αντιστρεψιμότητας»: Σαίξπηρ => Shakespeare

Μεταγραφή ξένων κύριων ονομάτων Δικαιολογημένη η τάση επικράτησης της απλοποιημένης γραφής (σε δημοσιογραφικούς και εκδοτικούς οργανισμούς): Σαίξπηρ => Σέξπιρ Αναγκαιότητα ρύθμισης

Κλίση Λόγιοι σχηματισμοί σε περιπτώσεις όπως συνελήφθη – συνελήφθησαν Στη γλωσσική πρακτική έχουν καθιερωθεί παρόμοιοι σχηματισμοί για ορισμένα ρήματα: εισήχθη – εισήχθησαν, επενέβη – επενέβησαν, παρέστη – παρέστησαν κτλ.

Κλίση Η χρήση λόγιων συμφωνικών συμπλεγμάτων στον παθητικό αόριστο εξαρτάται από τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του ρήματος και δηλώνει επισημότητα ύφους: Η ανανέωση της οπτικής εμπειρίας εξελίχθηκε μαζί με την επιστημονική αναζήτηση.

Κλίση Οι λόγιες μετοχές δεν εντάσσονται στο ρηματικό σύστημα της νέας ελληνικής: στόχος του προγράμματος είναι οι συμμετέχοντες να κατανοούν τον τρόπο συμπεριφοράς των εχόντων διαφορετική νοοτροπία... => αντικατάσταση με αναφορική πρόταση

Στίξη Διάκριση αναφορικών προσδιοριστικών και μη προσδιοριστικών προτάσεων: Το πρόγραμμα απευθύνεται σε υπαλλήλους οι οποίοι ενδιαφέρονται να βελτιώσουν τις ικανότητές τους στη γραπτή επικοινωνία. Εισήχθησαν και νέες ρυθμίσεις, οι οποίες δεν προβλέπονταν στον προϋπολογισμό, που αφορούσαν...

Στίξη Απουσία κόμματος μεταξύ Υποκειμένου – Ρήματος – Αντικειμένου: Διευκρινίζεται ότι θα τηρηθεί η ίδια σειρά παρουσίασης. Επισημαίνεται ότι η παράδοση των σημειώσεων τουλάχιστον 3 ημέρες πριν από την ημερομηνία έναρξης θα συμβάλει...

Απόδοση ορολογίας με παράλληλη αναφορά του ξένου όρου, π.χ. Πρώιμη Αναγέννηση (Quattrocento/Κουατροτσέντο) χωρίς αναφορά του ξένου όρου, π.χ. εμπορικός συμψηφισμός [σε Ν.Ε. λεξικά «κλίριγκ» ή «εμπορικός συμψηφισμός»]

Συμπερασματικά Η γλωσσική επιμέλεια δεν είναι επιλογή αλλά αναγκαιότητα και πρέπει να λαμβάνει υπόψη: τη ρύθμιση της τυποποιημένης γλώσσας τη γλωσσική πρακτική την ιδιαιτερότητα των κειμενικών συμφραζομένων