Ενότητα: Μερικοί Γραμμομοριακοί Όγκοι Διδάσκοντες: Σογομών Μπογοσιάν, Καθηγητής Αλέξανδρος Κατσαούνης, Επίκουρος Καθηγητής Δ. Σωτηροπούλου, Εργαστηριακό.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ενότητα: Ταπείνωση του Σημείου Πήξης Διδάσκοντες: Σογομών Μπογοσιάν Καθηγητής Αλέξανδρος Κατσαούνης, Επίκουρος Καθηγητής Δ. Σωτηροπούλου, Εργαστηριακό.
Advertisements

1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εταιρείες Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Ενότητα: Διάγραμμα φάσεων Διδάσκοντες: Σογομών Μπογοσιάν, Καθηγητής Αλέξανδρος Κατσαούνης, Επίκουρος Καθηγητής Δ. Σωτηροπούλου, Εργαστηριακό Διδακτικό.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Ενότητα: Αγωγιμομετρικές Τιτλοδοτήσεις Διδάσκοντες: Σογομών Μπογοσιάν, Καθηγητής Αλέξανδρος Κατσαούνης, Επίκουρος Καθηγητής Δ. Σωτηροπούλου, Εργαστηριακό.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 7: Mυϊκή ενδυνάμωση κορμού & άνω άκρων Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΦΥΤΩΝ Μεσογειακό κλίμα επικρατεί σε πέντε παραθαλάσσιες περιοχές της γης που βρίσκονται σε διαφορετικά σημεία, Μεσόγειος,
Τεχνολογία και ποιοτικός έλεγχος Σιτηρών & Αρτοσκευασμάτων Ενότητα 7: Λειτουργικά προϊόντα δημητριακών. Θεοφάνης Γεωργόπουλος, Kαθηγητής Εφαρμογών, Τμήμα.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Αγγέλα Καλκούνη1 Ξύλινα Δάπεδα Διαδικασία Κατασκευής Ξύλινων Καρφωτών Δαπέδων.
Ενότητα: Ηλεκτρανάλυση Διδάσκοντες: Σογομών Μπογοσιάν, Καθηγητής Αλέξανδρος Κατσαούνης, Επίκουρος Καθηγητής Δ. Σωτηροπούλου, Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ: ΓΡΑΒΑΝΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΑΙ ΜΥΡΣΙΑΔΗ ΕΙΡΗΝΗ.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 7: Σχιζοφρένεια - Διδασκαλία Αυτοφροντίδας. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 17: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 1: Γραμματικός και συντακτικός σχολιασμός στίχων 1-48 της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 9: Επικοινωνία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ (1) ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Αυλωνίτης Μάρκος ΕΞΑΜΗΝΟ Β ΄ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 16: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Στάδια Κατάρτισης των ΕΟΚ Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 3: Γενικές επισκοπήσεις για την επιχειρηματική δράση στην πράξη στην Ελλάδα. Από την ιδέα στην υλοποίηση: Το νομικό πλαίσιο.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 8: Mυϊκή ενδυνάμωση κοιλιακών και ποδιών Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
1 Λογιστική Εθνικών Λογαριασμών Διανεμητικές Συναλλαγές Διακομιχάλης Μιχαήλ Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 4: Κοστολόγηση Συνεχούς Παραγωγής
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ επεξεργασία θέματος 2015
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΔΥΝΑΜΕΙΣ αν.
Καταστάσεις του νερού – μορφές
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(6)
ΣΥΓΚΛΙΝΟΝΤΕΣ ΦΑΚΟΙ Εργαστηριακή Άσκηση 13 Γ′ Γυμνασίου
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ειδικό Νοσοκομείο Νοσημάτων Θώρακος Δυτικής Ελλάδος
ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διδακτική Μαθηματικών ΙΙ
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μήκος κύκλου & μήκος τόξου
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΥΛΙΚΩΝ
ΑΜΠΕΛΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μέτρηση εμβαδού Εργαστηριακή Άσκηση 1 B′ Γυμνασίου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ενότητα: Μερικοί Γραμμομοριακοί Όγκοι Διδάσκοντες: Σογομών Μπογοσιάν, Καθηγητής Αλέξανδρος Κατσαούνης, Επίκουρος Καθηγητής Δ. Σωτηροπούλου, Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό Τμήμα: Χημικών Μηχανικών

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Αναφορά, Απαγόρευση Εμπορικής Χρήσης και Διανομή.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

ΜΕΡΙΚΟΙ ΓΡΑΜΜΟΜΟΡΙΑΚΟΙ ΟΓΚΟΙ

ΣΚΟΠΟΣ Η μελέτη φαινομένων που σχετίζονται με τη μη ιδανική συμπεριφορά υγρών μιγμάτων. Ειδικότερα θα μελετηθεί η συστολή όγκου (volume contraction) που λαμβάνει χώρα κατά την ανάμιξη πραγματικών υγρών.

ΠΡΟΒΛΗΜΑ Ένας «απατεώνας» σερβιτόρος θέλει να υποκαταστήσει 100,00 cm 3 κάποιου ποτού αναμειγνύοντας 30,0 cm 3 αιθανόλης και 70,0 cm 3 νερού 25°C. Θα τα καταφέρει; Αν όχι, τότε επειδή ο συγκεκριμένος σερβιτόρος δεν θα μπορέσει να λύσει το πρόβλημα της συστολής όγκου, τότε εσείς οι φοιτητές θα πρέπει μετά το τέλος της άσκησης να βρείτε τους όγκους που θα πρέπει να αναμείξει για την παρασκευή ενός μείγματος με την ίδια σύσταση και τον απαιτούμενο όγκο. ?αιθανόλη?νερό 100 cm 3 μίγματος με τη ζητούμενη σύσταση

ΘΕΩΡΙΑ Στη περίπτωση ιδανικού μίγματος δύο συστατικών Α και Β, ο γραμμομοριακός όγκος V id του μίγματος, δίνεται από τη σχέση όπου v id o ιδανικός όγκος του μίγματος, n A και n B τα moles του μίγματος και x A και x B τα γραμμομοριακά κλάσματα και V A, V B οι γραμμομοριακοί όγκοι των καθαρών συστατικών. Για τα πραγματικά μίγματα ισχύει όπου και οι μερικοί γραμμομοριακοί όγκοι

O Mερικός Γραμμομοριακός Όγκος συστατικού Α δίνει το ρυθμό μεταβολής του όγκου, όταν η ποσότητα της ουσίας Α αυξηθεί, ενώ η πίεση, η θερμοκρασία και οι ποσότητες των άλλων συστατικών παραμένουν σταθερές. Οι Mερικοί Γραμμομοριακοί Όγκοι των συστατικών ενός μίγματος εξαρτώνται από τη σύσταση, διότι το περιβάλλον κάθε είδους μορίου είναι διαφορετικό όταν η σύσταση μεταβάλλεται από καθαρό συστατικό Α προς καθαρό συστατικό Β.

Ή Μερικός Γραμμομοριακός όγκος i σε ένα μίγμα είναι η μεταβολή του όγκου του συστήματος αν προστεθεί, υπό P,T σταθερά, 1 mole του συστατικού i σε τόσο μεγάλη ποσότητα του συστήματος, ώστε να μη λάβει χώρα μεταβολή της συγκέντρωσής του, δηλαδή είναι ο γραμμομοριακός όγκος του συστατικού i για τη συγκεκριμένη σύσταση του συστήματος.

Η διαφορά μεταξύ πραγματικού και ιδανικού γραμμομοριακού όγκου δίνει το Γραμμομοριακό Όγκο Ανάμιξης Δ Μ V και είναι μια εντατική ιδιότητα που εκφράζει την απόκλιση του μίγματος από την ιδανική συμπεριφορά. Δ Μ V = V r – V id =

Από τις προηγούμενες σχέσεις προκύπτουν οι ακόλουθοι τύποι για τους μερικούς γραμμομοριακούς όγκους των συστατικών Α και Β. V A, V B Δ Μ V Από αυτά τα μεγέθη και τις παραπάνω σχέσεις υπολογίζονται οι μερικοί γραμμομοριακοί όγκοι των συστατικών Α και Β.

ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΣΟΥ ΓΡΑΜΜΟΜΟΡΙΑΚΟΥ ΟΓΚΟΥ ΑΝΑΜΙΞΗΣ ΜΕ ΤΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΛΥΜΑΤΟΣ

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ Παρασκευή 9 διαλυμάτων αιθανόλης- νερού με διάφορες συστάσεις. Ακρίβεια στη μάζα gr. Ζύγιση 9 πυκνόμετρων. Γέμισμα των πυκνομέτρων με τα παραπάνω διαλύματα. Θερμοστάτηση των πυκνόμετρων στους 20 °C σε λουτρό εμβάπτισης για μισή ώρα. Ζύγιση εκ νέου των πυκνόμετρων. Παρασκευή 9 διαλυμάτων αιθανόλης- νερού με διάφορες συστάσεις. Ακρίβεια στη μάζα gr. Ζύγιση 9 πυκνόμετρων. Γέμισμα των πυκνομέτρων με τα παραπάνω διαλύματα. Θερμοστάτηση των πυκνόμετρων στους 20 °C σε λουτρό εμβάπτισης για μισή ώρα. Ζύγιση εκ νέου των πυκνόμετρων. Παρασκευή 9 διαλυμάτων αιθανόλης- νερού με διάφορες συστάσεις. Ακρίβεια στη μάζα gr. Ζύγιση 9 πυκνόμετρων. Γέμισμα των πυκνομέτρων με τα παραπάνω διαλύματα. Θερμοστάτηση των πυκνόμετρων στους 20 °C σε λουτρό εμβάπτισης για μισή ώρα. Ζύγιση εκ νέου των πυκνόμετρων. Για ποιο λόγο γίνεται η θερμοστάτηση; Επειδή δημιουργεί αρκετά προβλήματα πολλές φορές την παραλείπουμε. Πότε έχουμε σημαντικό λάθος;

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Προσδιορισμός της συστολής όγκου για τα 9 μίγματα αιθανόλης-νερού. Υπολογισμός των μερικών γραμμομοριακών όγκων της αιθανόλης και του νερού στα 9 διαλύματα. Για κάποιο διάλυμα προσδιορισμός του πραγματικού γραμμομοριακού όγκου του με δύο τρόπους και σύγκριση των δύο τιμών.

1.Υπολογισμός της σύστασης (γραμμομοριακών κλασμάτων) των 9 διαλυμάτων από τη μάζα των συστατικών. 2. Υπολογισμός των πυκνοτήτων των 9 διαλυμάτων από τα δεδομένα του πυκνόμετρου, όγκος πυκνομέτρου και μάζα περιεχόμενου υγρού. 3. Υπολογισμός πραγματικού όγκου v r διαλυμάτων από πυκνότητα και μάζα. ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ 4. Υπολογισμός του πραγματικού γραμμομοριακού όγκου V r

5. Yπολογισμός του ιδανικού γραμμομοριακού όγκου V id = V A x A + V B x B 6. Υπολογισμός του γραμμομοριακού όγκου ανάμιξης Δ Μ V = V r – V id 7. Γραφική απεικόνιση του Δ Μ V σε συνάρτηση με τη σύσταση του διαλύματος

8. Με τη βοήθεια της γραφικής παράστασης και των προαναφερθέντων σχέσεων υπολογίζονται οι μερικοί γραμμομοριακοί όγκοι της αιθανόλης και του νερού. 9. Για ένα διάλυμα υπολογίζεται ο γραμμομοριακός πραγματικός όγκος Vr από τις τιμές των μερικών γραμμομοριακών όγκων.

10. Συγκρίνεται η παραπάνω τιμή του Vr με την αντίστοιχη που υπολογίσθηκε με τη βοήθεια της πυκνότητας του διαλύματος.

Η2ΟΗ2Ο 1 mole H 2 O ( V=18 cm 3 ) H2OH2O V Τ = V α + 18 cm 3 αιθανόλη 1 mole H2O ( V=18 cm3) V Τ = V α + 14 cm3 18 cm 3 είναι ο γραμμομοριακός όγκος του καθαρού νερού 14 cm 3 είναι ο μερικός γραμμομοριακός όγκος του νερού σε καθαρή αιθανόλη Εν κατακλείδι !!!!!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 1.P.W. Atkins, «Φυσικοχημεία», Τόμος I, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ν. Κατσάνος, «Φυσικοχημεία-Βασική Θεώρηση», 2η έκδοση, Αθήνα Ν.Θ. Ρακιντζήs, «Φυσικοχημεία», 3η έκδοση, Αθήνα R.C. Reid, J.M. Prausnitz, B.E. Poling, “The properties of gases & liquids”, 4th edition, McGraw-Hill International Editions, Χημική Θερμοδυναμική, Θ. Γιαννακόπουλου, Physical Chemistry, N.J. Moore (Longman, 1981). 7.W. Schafer, J. Klunker, T. Schelenz, T. Meier, A. Symonds, in “laboratory Experiments Chemistry”, Phywe series of publications.

ΤΕΛΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ