Β’τετράμηνο, Γ’ Λυκείου, Έκφραση – Έκθεση ΕΠΑΛ Ζακύνθου
Είδος γραπτού λόγου Μέσης έκτασης κείμενα, απόπειρα προσέγγισης ποικίλων θεμάτων Μεγάλες διαφορές ως προς τους στόχους, τη γλώσσα- ύφος και τη δομή
προσεγγίζει, δεν αναλύει διεξοδικά, τίποτα τετελεσμένο σύντομο κατανοητό – εύληπτο - εκλαϊκευμένο Συμμετοχή αναγνώστη με το νου και την καρδιά του (συνομιλία)- γέφυρα επικοινωνίας με αναγνώστη μεγάλη ποικιλία θεμάτων Προσωπικό ρεσιτάλ εμπειριών και ιδεών δοκιμιογράφου
Αποδεικτικό Στοχαστικό ( σε γενικές γραμμές το είδος του δοκιμίου καθορίζει και διαμορφώνει τις επιλογές στη γλώσσα και στη δομή του)
Να πληροφορήσει, να πείσει, να προβληματίσει, να «διδάξει», να αποδείξει, να ερμηνεύσει, να αναλύσει σύντομα, να προτείνει λύσεις Να συγκινήσει, να τέρψει, να καλλιεργήσει την ευαισθησία του αναγνώστη, να μεταφέρει προσωπικά βιώματα και συναισθήματα δημιουργού
Με βάση τα παρακάτω: την πρώτη μορφή γλώσσας παρατηρούμε συνήθως στο αποδεικτικό δοκίμιο και τη δεύτερη στο στοχαστικό. Δεν ξεχνάμε ότι ειδικά για το ύφος είτε αυστηρό είναι είτε άμεσο και οικείο δεν παύει ποτέ να είναι προσωπικό! Με βάση τα παρακάτω: την πρώτη μορφή γλώσσας παρατηρούμε συνήθως στο αποδεικτικό δοκίμιο και τη δεύτερη στο στοχαστικό. Δεν ξεχνάμε ότι ειδικά για το ύφος είτε αυστηρό είναι είτε άμεσο και οικείο δεν παύει ποτέ να είναι προσωπικό!
ποιητική - συνυποδηλωτική οικείο και εξομολογητικό ύφος πλήθος μεταφορών, παιχνίδια με λέξεις εικονοπλαστικός λόγος έντονη προφορικότητα και ευθύς λόγος
Αυστηρή, λογική οργάνωση με πρόλογο, κυρίως θέμα και επίλογο, μεγάλη συνοχή και συνεκτικότητα Χαλαρότερη δομή με συνειρμούς, ελεύθερο πέρασμα από τη μια σκέψη στην άλλη, καθόλου καθαρό διάγραμμα ιδεών Και στην περίπτωση της δομής φαίνεται πως το πρώτο στυλ υιοθετείται στο αποδεικτικό ενώ το δεύτερο στο στοχαστικό δοκίμιο.
πραγματ εία Διεξοδική μελέτη, μεγάλης έκτασης διευρευνητικό κείμενο ημερολό γιο – επιστολή Παρατηρούνται αρκετές ομοιότητες κυρίως με τα στοχαστικά δοκίμια ρητορεία – διδαχές - κηρύγματα Ο χαρακτήρας αυτών είναι έντονα σωφρονιστικός και δογματικός σε αντίθεση με το δοκίμιο άρθρο η κύρια διαφορά είναι η επικαιρότητα στα θέματα του άρθρου σε αντίθεση με αυτά του δοκιμίου