ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ – ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟΣ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΣ Η Μικρά Ασία αποτελεί τη δυτικότερη προέκταση της Ασίας και αποτελεί στις μέρες μας το μεγαλύτερο μέρος της Δημοκρατίας της Τουρκίας. Η περιοχή ορίζεται από τη Μαύρη Θάλασσα στα βόρεια, τη Μεσόγειο Θάλασσα στα νότια και το Αιγαίο Πέλαγος στα δυτικά.
Πρόσφυγες της Μικράς Ασίας
Μικρασιατική Εκστρατεία και καταστροφή. Μετά το τέλος του Α’ Παγκόσμιου πολέμου αναπτερώθηκαν οι ελπίδες των Ελλήνων για απελευθέρωση των αλύτρωτων αδελφών της Μ. Ασίας. 2 Μάιου του 1919 αποβιβάστηκαν στο λιμάνι της Σμύρνης ελληνικά στρατεύματα που προχώρησαν νικηφόρα στο εσωτερικό της Μ. Ασίας.
Ο Ελληνικός στρατός ήρθε αντιμέτωπος με τον Κεμάλ και τους Τούρκους στρατιώτες του που επιθυμούσαν να διασώσουν ό,τι είχε απομείνει από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Δυστυχώς, τον Κεμάλ υποστήριζαν και οι μεγάλες δυνάμεις της εποχής (Σοβιετική Ένωση, Ιταλία). Ο Ελληνικός στρατός, ταλαιπωρημένος από τους συνεχείς πολέμους, τον Αύγουστο του 1922 αναγκάστηκε να υποχωρήσει.
Στα τέλη Αυγούστου οι Τούρκοι πυρπόλησαν τη Σμύρνη. Χιλιάδες πρόσφυγες σφαγιάστηκαν, ενώ άλλοι αγωνίζονταν να μπουν στα πλοία για να σωθούν υπό το αδιάφορο βλέμμα των Συμμάχων.
Η ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΗΣ ΛΩΖΑΝΝΗΣ Υπεγράφη μετά τη μικρασιατική καταστροφή, τον Ιούλιο του Έθεσε τα όρια της σύγχρονης Ελλάδας και Τουρκίας Η Ελλάδα χάνει ό,τι είχε αποκτήσει με τη συνθήκη των Σεβρών: Ανατολική Θράκη, Ίμβρο, Τένεδο, περιοχή Σμύρνης
Η Ελλάδα υποχρεώθηκε να πληρώσει στην Τουρκία πολεμικές αποζημιώσεις. Επίσης, αποφασίστηκε η υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών από τις δύο χώρες. Μετακινήθηκαν από τη Μικρά Ασία στην Ελλάδα Έλληνες χριστιανικού θρησκεύματος και από την Ελλάδα στην Τουρκία Τούρκοι μουσουλμανικού θρησκεύματος. Εξαιρέθηκαν από την ανταλλαγή οι Έλληνες κάτοικοι της Κωνσταντινούπολης, της Ίμβρου και της Τενέδου ( ), ενώ στην Ελλάδα παρέμειναν Μουσουλμάνοι στη Δυτική Θράκη.
Η ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Για τον αριθμό των προσφύγων δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία εκτός από εκείνα της απογραφής του 1928, στην οποία καταγράφονται πρόσφυγες. Οι γυναίκες και τα παιδιά αποτελούσαν το μεγαλύτερο τμήμα του προσφυγικού πληθυσμού, καθώς πολλοί άνδρες εξοντώθηκαν ή αιχμαλωτίστηκαν.
Η χώρα με πληθυσμό μόλις πέντε εκατομμύρια κατοίκους, με κλονισμένη οικονομία και αποδιοργανωμένη κρατική μηχανή, βρέθηκε αντιμέτωπη με τα τεράστια προβλήματα τα οποία συνεπαγόταν η άφιξη τόσων εξαθλιωμένων ανθρώπων.
Παραδοσιακοί χοροί Μικράς Ασίας Χασάπικος: έχει πολίτικη καταγωγή και ανάγεται στον βυζαντινό χορό των μακελάρηδων..
Χασαποσέρβικος Το χασαποσέρβικο αποτελεί μετασχηματισμένο και διευρυμένο χορευτικό μοτίβο τού ήδη γηγενούς χασάπικου και διαμορφώθηκε από τις επιδράσεις άλλων λαών της βαλκανικής και της Ανατολικής Ευρώπης
Ζεϊμπέκικος Τον χόρευαν αρχικά οι Ζεϊμπέκηδες, απ’ όπου και πήρε και το όνομά του. Οι Ζεϊμπέκηδες ήταν Έλληνες από την Θράκη που μετανάστευσαν στην Προύσα και τ΄ Αϊδίνι
Τσιφτετέλι Είναι ένας πεταχτός και αλέγρος ρυθμός, ο οποίος διαδόθηκε στην Ελλάδα μετά το Οι ρεμπέτες της Αθήνας το θεωρούσαν κατάλληλο για γυναίκες και θηλυπρεπείς άνδρες. Πρόκειται για χορό που παραπέμπει στη λαγνεία. Αυτός είναι ο βασικός λόγος που τα βήματα των ποδιών παίζουν ελάχιστο ρόλο.
Ήθη και έθιμα Μικρά Ασίας Βάφτιση στη Μικρά Ασία Μετά τις 40 ημέρες βάπτιζαν τα παιδιά.Οι γονείς του παιδιού δεν πήγαιναν στη βάπτιση. Έπρεπε να μείνουν σπίτι για να μην ξέρουν το όνομα του παιδιού. Μόλις ο παπάς έλεγε το όνομα, τα παιδιά έτρεχαν στους γονείς και έλεγαν το όνομα, ενώ οι γονείς τούς έδιναν χρήματα.
Τα Βάρβαρα – Η Αγία Βαρβάρα εθεωρείτο προστάτιδα των παιδιών από τις κακές παιδικές ασθένειες και ιδιαίτερα της ευλογιάς που προκαλούσε πολλούς θανάτους στον παιδικό πληθυσμό. Γι” αυτό καθιέρωσαν στη γιορτή της, για να τη γλυκάνουν, να μοιράζουν γλυκό κολυβόζουμο, που το ονόμασαν «βαρβάρα» ή «βάρβαρα».
Ο ΚΛΗΔΟΝΑΣ - ΕΘΙΜΟ ΣΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΪ ΓΙΑΝΝΗ Ο εορτασμός αρχίζει από την παραμονή με τις μεγάλες φωτιές που ανάβονται και τις πηδούν ακόμη και τα παιδιά.
Μικρασιατική κουζίνα
(Μικρασιάτικοι αλευροκεφτέδες)
(Μικρασιάτικη Κανελόπιτα)
(Μπουρανί σμυρναίικο)
Η ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Η ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Η ελληνική λογοτεχνία επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τη μικρασιατική καταστροφή του 1922 και από τις συνέπειές της στους πληθυσμούς που αναγκάστηκαν να αφήσουν τις εστίες τους. Πολλοί συγγραφείς που ήρθαν από την Τουρκία αναφέρθηκαν στο θέμα της χαμένης πατρίδας και της προσφυγιάς, με κυρίαρχο, ωστόσο, εκείνο της Μικρασιατικής Καταστροφής.
Ο Ηλίας Βενέζης είναι ένας από τους σημαντικούς συγγραφείς της γενιάς του ’30, ο οποίος έζησε την αιχμαλωσία και τον ξεριζωμό. Σχεδόν σε όλα του τα έργα γράφει για τις αναμνήσεις του από τη ζωή του στη Μικρά Ασία, για το τι είχανε και τι έχασαν. Αιολική Γη, Γαλήνη, Νούμερο 31328, Μικρασία, χαίρε. Ο Κοσμάς Πολίτης στο μυθιστόρημά του, Στου Χατζηφράγκου, που είναι εμπνευσμένο από τη Μικρασιατική Καταστροφή, αναπλάθει την παιδική ηλικία των ηρώων του στη Σμύρνη, τις ευτυχισμένες και ξέγνοιαστες στιγμές, αλλά και τη δραματική αλλαγή της ζωής τους κατά τη διάρκεια του πολέμου και αργότερα με τον ξεριζωμό.
Γνωστή σε όλους είναι και η Διδώ Σωτηρίου (Ματωμένα χώματα, Μέσα στις φλόγες) Ξεχωριστή είναι και η περίπτωση του ποιητή Γιώργου Σεφέρη (Σμύρνη, ). Σε πολλά του ποιήματα διακρίνεται η νοσταλγία για την πατρίδα που χάθηκε καθώς και τα επακόλουθα του πολέμου, η πίκρα και η δυστυχία.
Προσφυγικές Ομάδες Α.Ο. Ιωνικός Νίκαιας
Γ.Σ. Απόλλων Σμύρνης
Π.Α.Ο.Κ.
Πανιώνιος
Α.Ε.Κ.