Πτυχιακή εργασία: Δημιουργία επιχειρηματικού σχεδίου (business plan) Μελέτη περίπτωσης «Παντοπωλείο Κομνηνών» Ελένη Σαλίου-Καλακώνα (8144) Επιβλέπων: Νικόλαος Καρανάσιος, Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΕΡΡΩΝ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Το «Παντοπωλείο Κομνηνών» Το κατάστημα θα παρέχει προϊόντα από όλη την Ελλάδα, στον δήμο του Πανοράματος με τις παρακάτω ενέργειες: o πώληση ελληνικών εκλεκτών τροφίμων o ειδών καθημερινής χρήσης o διοργάνωση ημερίδων γαστρονομίας, σεμινάρια μαγειρικής, ζαχαροπλαστικής & γευσιγνωσίας o κατ’οίκον διανομή
Executive summary Ιδέα: o Παντοπωλείο και ντελικατέσεν o Αυθεντικά, εκλεκτά, σπανίου είδους προϊόντα o Δίκαια (σχέση τιμής-ποιότητας) o Προμηθευτές από όλη την Ελλάδα Στοχοι: o Η αναβίωση της αίσθησης ενός παλιού τοπικού παντοπωλείου o Ο καταναλωτής να νιώσει μια ξεχωριστή εμπειρία o Ο καταναλωτής να γνωρίσει τα προϊόντα της Ελλάδας
Executive summary Όραμα: o Να συμβάλλει στην αλλαγή της διατροφικής συνήθειας o συνδυασμό ποιότητας, αυθεντικότητας και προσφοράς δυσεύρετων o Προμηθευτές από όλη την Ελλάδα Αποστολή: o Δικαία και υπεύθυνα κέρδη o Iκανοποιημένοι πελάτες o Kατάρτιση των εργαζομένων
Το κλειδί της επιτυχίας (ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα) Ικανοποιημένοι πελάτες Φήμη Ικανοποιημένο προσωπικό Τοποθεσία Προϊόντα- Σχεδιασμός Καταστήματος Προσβασιμότητα
Προϊόντα και υπηρεσίες Προμηθευτές: Δυσέυρετα & εκλεκτά προϊόντα από όλη την Ελλάδα π.χ. λάδια, τυροκομικά, αλλαντικά, όσπρια, ζυμαρικά, αλίπαστα, σάλτσες, κονσερβοποιημένα προϊόντα, μαρμελάδες, γλυκίσματα κ.ά Κατ΄οίκον διανομή: Δυνατότητα παράδοσης κατοίκον χωρίς ελάχιστη παραγγελεία στις ώρες λειτουργίας Ωράριο: Ώρες λειτουργείας καθημερινά από τις 9.00 το πρωί εώς τις 2.00 το βράδυ, Σαββατοκύριακα εώς τις 3.00 το βράδυ
Ιδιοκτησία-Μέτοχοι -Οργανόγραμμα Κεφαλαιουχική (ΙΚΕ) εταιρία Μέτοχοι: o Ελένη Καλακώνα o Λίκα Μαρία Γενική Διευθύντρια Καλακώνα Ελένη Οικονομική Διαχείρηση Εμπορική Διεύθυνση Διεύθυνση αγορών και εντοπισμός προμηθευτών Υποδιευθύντρια Μαρία Λίκα Διεύθυνση λειτουργίας καταστήματος Διαχείρηση αποθεμάτων Δεύθυνση ανθρώπινου δυναμικού
Χρηματοδότηση και κόστος έναρξης (Start – up summary) ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟ ΣΧΗΜΑ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ Ίδια κεφάλαια Επιχορήγηση δημοσίου Μακροπρόθεσμος τραπεζικός δανεισμός Γενικό Σύνολο Είδος Δαπάνης ΕπένδυσηςΚόστος Επένδυσης Ανακατασκευή εγκαταστάσεων Εξοπλισμός (μηχανολογικός εξ/μός – έπιπλα) Προλειτουργικές δαπάνες (άδειες, ενοίκια, ασφάλιστρα) Αγορές υλικών παραγωγής (Α & Β ύλες) Αποθεματικά για έκτακτες δαπάνες Γενικό Σύνολο
Στρατηγική marketing Η αγορά στόχος (target market) καταναλωτές που επιθυμούν: o Υψηλή ποιότητα στην διατροφή τους o Ελληνικά προϊόντανα o Μεσογειακή διατροφή Market positioning: «Εκλεκτά αλά Ελληνικά» o Ποιότητα o Αρίστη σχέση τιμής -ποιότητας o Οικονομία χρόνου o Εξυπηρέτηση Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα: o Τοποθεσία o Ευκολία Πρόσβαση o Υψηλή ποιότητα
Ανάλυση του εξωτερικού μακροπεριβάλλοντος (PEST): ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ (P)ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ (E) Ασταθές περιβάλλον στην ελεύθερη αγορά Πολιτική αύξησης ή επιβολής νέων φόρων σε όλους τους τομείς Πολιτική συρρίκνωση του δημόσιου τομέα Κοινοτικά προγράμματα επιχορηγήσεων και κινήτρων για επιχειρήσεις Οικονομία σε ύφεση Μείωση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτικού κοινού Αύξηση Φ.Π.Α. στην μαζική εστίαση (τρόφιμα, απορρυπαντικά, οπωροκηπευτικά, γλυκίσματα, κρεατικά κλπ 13% ενώ τα αναψυκτικά και οι χυμοί με 23%) Ανεργία 25,4% (με τάση αύξησης) Πληθωρισμός 2,1 % (με τάση μείωσης) Δανειστικά επιτόκια 3,61 – 5,43% ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ (S)ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ (T) Περιορισμένη δημογραφική αύξηση με τάση αναστροφής της ηλικιακής πυραμίδας Ισχυρή είσοδος οικονομικών μεταναστών από τρίτες χώρες Τάση για μετανάστευση (κυρίως των νέων) προς άλλες χώρες ή στην Ελληνική περιφέρεια Τάση για κατανάλωση οικονομικών προϊόντων και υπηρεσιών Αύξηση των χρηστών του internet Αύξηση των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce) Προγράμματα διαχείρισης και ελέγχου επιχειρήσεων Συστήματα ποιότητας
Το νέο προφίλ του Έλληνα καταναλωτή Η έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) το 2011 υπό τον καθηγητή Γιώργο Μπαλτά σκιαγραφεί: Πρώτη φορά τη στάση των καταναλωτών έναντι των ελληνικών προϊόντων με : Το 87% προτιμά «Made in Greece» Σημαντικο παραγοντα παιζει η τιμή (54%) Τάση των καταναλωτών για ελληνικά προϊόντα (ραγδαία αυξανόμενη) Τάση του κοινού για υγιεινή διατροφή (συνεχώς αυξανόμενη) Ανάγκη για οικονομία και διαχείριση του χρόνου (σταθερή συμπεριφορά).
Ανάλυση εσωτερικού περιβάλλοντος (SWOT) : ΔΥΝΑΜΕΙΣ (STRENGTHS)ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ (WEAKNESSES) Απουσία αντίστοιχης επιχειρηματικής ιδέας στην εγχώρια αγορά - διαφοροποίηση Ποιοτικά - υγιεινά προϊόντα Οικονομικά προϊόντα Οικονομία χρόνου για τον πελάτη Καταρτισμένο, ενημερωμένο, φιλικό ανθρώπινο δυναμικό Έλλειψη αναγνωρισιμότητας στην αγορά Μέρος των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών μας προσφέρεται και από άλλα καταστηματα Έλλειψη έμπειρου προσωπικού ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ (OPPORTUNITIES)ΑΠΕΙΛΕΣ (THREATS) Τάση των νέων για υγιεινό, ποιοτικό, τρόπο διατροφής Η οικονομική κρίση υποβοηθά τις οικονομικές καταναλωτικές επιλογές Γρήγορη ανάπτυξη της επιχείρησης λόγω γρήγορης αναγνώρισης σε μικρή περιοχή Κίνδυνος αντιγραφής και αντιδραση των ανταγωνιστών μας Αντίδραση από αλυσίδες γρήγορης εξυπηρέτησης και παροχη παρόμοιων προϊόντων υπηρεσιών Αστάθεια στην οικονομία την περίοδο έναρξης της επιχείρησης
Ανάλυση του ανταγωνισμού Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήσαμε, διαπιστώθηκε πως οι βασικοί μας ανταγωνιστές στις αλυσίδες super market είναι: Grand Μασούτης Μασούτης super market ΑΒ Βασιλόπουλος Mini Market Βασούλα
Βραχυπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι στόχοι Βραχυπρόθεσμοι στόχοι: o Πλήρης εγκατάσταση και λειτουργία στις αρχές του 2016 o Ετήσιες πωλήσεις άνω των € o Break Even στο τέλος του 3ου χρόνου Μακροπρόθεσμοι στόχοι: o Να καθιερωθούμε ως το πρώτο παντοπωλείο με παραδοσιακά και ποιοτικά προϊόντα o Να διατηρήσουμε χαμηλό το κόστος των προι ̈ όντων και των υπηρεσιών o Εξέλιξη του «Παντοπωλείου Κομνηνών» ως “ο απόλυτος προορισμός για τους λάτρεις των γεύσεων και της μεσογειακής διατροφής
Στόχος ετήσιου τζίρου και πρόβλεψη πωλήσεων Λαμβάνοντας υπόψιν και τις δυο έρευνες του 2011 (ερευνα Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών & ICAP) που αναφέρονται στα μηνιαία έξοδα ανά νοικοκυριό προβλέψαμε τις μέγιστες ετησιες πωλήσεις Μηνιαία δαπάνη σε μικρά Καταστήματα307€ Μηνιαία δαπάνη στην Κλίμακα Εισοδήματος <3.000€ 448€ Αναμενόμενος μέσος όρος εξόδων377€ 20% του μερίδιου αγοράς στους κατοίκους3.400 κάτοικοι 35% ως μεγιστο ποσοστο καλυψης του μεριδίου μας1190 κάτοικοι Μέγιστα μηνιαία προβλεπόμενα έσοδα (35%) € (Κανόνας ότι οι 4 μεγαλύτεροι ανταγωνιστές μας καλύπτουν το 80% του μερίδιου στης αγοράς)
Νεκρό σημείο (Break - even analysis) Ο μηνιαίος τζίρος που απαιτείται για το «νεκρό σημείο» είναι €, ποσό που θα καλύπτει τα πάγια εξοδα (4.666€). Ο ετήσιος τζίρος που απαιτείται για το «νεκρό σημείο» είναι € Το Break – even point θα επιτευχθεί την πρώτη τριετία
Προβλεπόμενος Λογαριασμός Αποτελεσμάτων Χρήσης ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΣ ΠΩΛΗΘΕΝΤΩΝ ( )( )( ) ΜΕΙΚΤΟ ΚΕΡΔΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΕΞΟΔΩΝ (56.000)(60.000)(79.000) ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΡΔΗ Χρεωστικοί τόκοι και συναφή έξοδα (2.695)(2.390)(2.121) ΟΛΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Αποσβέσεις ενσώματων στοιχείων (10%) Αποσβέσεις ενσωματομένες στο κόστος πωληθέντων (3.500) ΚΕΡΔΗ ΜΕΤΑ ΑΠΟΣΒΕΣΕΩΝ Αποθεματικά (2.840)(3.505)(3.418) ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΚΕΡΔΗ ΦΟΡΟΙ (27%) (14.570)(17.983)(17.539) ΚΕΡΔΗ ΠΡΟΣ ΔΙΑΘΕΣΗ ΧΡΕΩΛΥΣΙΑ (3.850) Χρηματοροές μετά φόρων, Χρηματοι/κων εξόδων & χρεολυσίων
Ευχαριστώ πολύ