Ή ΚΑΛΛΙΕΡΓΩΝΤΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΒΑΣΙΛΟΥΔΗ, Δρ ΤΕΕΠΗ, ΔΠΘ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΕΜΨΥΧΩΣΕΙΣ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ [ προτάσεις φιλαναγνωστικών εμψυχώσεων ] magikokapelo.blogspot.gr ( ιστολόγιο της Έλενας Αρτζανίδου )
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Αρτζανίδου, Έλενα, Γουλής Δημήτριος, Γρόσδος Σταύρος, Καρακίτσιος Ανδρέας. Παιχνίδια Φιλαναγνωσίας και Αναγνωστικές Εμψυχώσεις, Αθήνα : Gutenberg - Γιώργος και Κώστας Δαρδανός, Αρτζανίδου Γουλής Γρόσδος Καρακίτσιος Gutenberg - Γιώργος και Κώστας Δαρδανός Κατσίκη – Γκίβαλου, Άντα Καλογήρου Τζίνα, Χαλκιαδάκη Άβα. Φιλαναγνωσία και Σχολείο. Αθήνα : Πατάκης, Κατσίκη - Γκίβαλου Άντα, Πολίτης Δημήτρης. Καλλιεργώντας τη φιλαναγνωσία. Πραγματικότητες και προοπτικές. Αθήνα : Διάδραση, 2013 Μπρασέρ, Φιλίπ.1001 Δραστηριότητες για να Αγαπήσω το Βιβλίο, Αθήνα : Μεταίχμιο, 2005.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Νόρτον Ε. Ντόνα, Μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. Εισαγωγή στην Παιδική Λογοτεχνία. Θεσσαλονίκη : Επίκεντρο, Παπαδάτος, Γιάννης Σ. Παιδικό Βιβλίο και Φιλαναγνωσία : Θεωρητικές Αναφορές και Προσεγγίσεις - Δραστηριότητες, Αθήνα : Πατάκης, Παπαδάτος, Γιάννης Σ. Το παιδικό βιβλίο στην εκπαίδευση και στην κοινωνία. Αθήνα : Παπαδόπουλος, Το παιδικό βιβλίο στην εκπαίδευση και στην κοινωνία Παπαδόπουλος Ροντάρι, Τζιάννι. Η Γραμματική της Φαντασίας. Αθήνα : Τεκμήριο, 1994.
Διά Βίου Αναγνώστες Η διά βίου μάθηση στηρίζεται πρώτα και κύρια στη διά βίου ανάγνωση Ευρωπαϊκό πλαίσιο για την προώθηση της φιλαναγνωσίας από εκπαιδευτικούς, βιβλιοθηκονόμους και διευθυντές Φιλαναγνωσία συνδέεται με την αισθητική απόλαυση και τις παιγνιώδεις δραστηριότητες Εργαλεία για την προώθηση της φιλαναγνωσίας
Στρατηγικές προώθησης της φιλαναγνωσίας – δημιουργία αναγνωστικών κοινοτήτων και ενίσχυση φιλαναγνωστικής κουλτούρας Παιγνιώδεις δραστηριότητες φιλαναγνωσίας Έρευνες για την ανάγνωση (PIRLS 2006, EURIDICE 2011, PISA 2000, OECD) → έμφαση στην έννοια του αναγνωστικού κινήτρου (reading engagement)
FVR (Free Voluntary Reading)→Ελεύθερη Εθελοντική Ανάγνωση Ένα περιβάλλον πλούσιο σε έντυπο υλικό και ένας εκπαιδευτικός-αναγνωστικό πρότυπο ενισχύουν την ΕΕΑ Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε τη γωνιά ανάγνωσης ή τη βαλίτσα του αναγνώστη (χρήση μασκότ που θα διαλέγεται με τα παιδιά π.χ. τι τραβάει η όρεξή σας σήμερα; Η σπεσιαλιτέ της ημέρας είναι ένα εικονοβιβλίο χωρίς λόγια …) Σημασία των ελαφρών αναγνωσμάτων (κόμικς, περιοδικά)
ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2011 Καθιερώνεται μία ώρα φιλαναγνωσίας στα σχολεία ΕΑΕΠ (Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα) Αποσυνδέεται η λογοτεχνία από το Ανθολόγιο στο οποίο η προσέγγιση ήταν αποσπασματική Προκρίνεται η ανάγνωση ολόκληρων έργων Δημιουργία κινήτρων – νοηματοδοτικό περιβάλλον το οποίο δημιουργεί ερωτήματα που μπορούν να απαντηθούν μέσα από την ΑΝΑΓΝΩΣΗ
Σκοπός της λογοτεχνίας στο σχολείο «η κριτική αγωγή στον σύγχρονο πολιτισμό» - Πώς νοηματοδοτείτε εσείς αυτήν τη διατύπωση; Συγκρότηση αναγνωστικών κοινοτήτων δημιουργία έθνους αναγνωστών Ένταξη λογοτεχνικών βιβλίων στην καθημερινή πρακτική του σχολείου Δεν γίνεται κανείς πετυχημένος αναγνώστης με μία ώρα φιλαναγνωσίας στο σχολείο – οι γονείς οι κύριοι φορείς «άτυπης εκπαίδευσης» πριν το παιδί ενταχθεί στις δομές της τυπικής εκπαίδευσης Απώτερος σκοπός η καλλιέργεια της συνήθειας να διαβάζουν σε προσωπικό χρόνο, καθώς η ανάγνωση είναι κατά κανόνα μοναχική συνήθεια η οποία ωστόσο σε συνδέει με τον Άλλο
Καλλιέργεια αναγνωστικής κουλτούρας και ανάδειξή της (visibility) Αναγνωστικές προτάσεις από μαθητή σε μαθητή Όμιλος βιβλιοθήκης – απόγευμα για καφέ στη βιβλιοθήκη «Ραντεβού στα τυφλά» με βιβλία στη βιβλιοθήκη
ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΕΜΨΥΧΩΣΕΙΣ Αφήγηση με βάση σειρά εικόνων (η μέθοδος του ζαριού) Αλλαγή στοιχείων της ιστορίας: αλλαγή τόπου, τέλους, αλλαγή αφηγητή, αφαίρεση ή πρόσθεση επεισοδίων Αλλαγή αφηγητή με βάση το φύλο ή την ηλικία (αλλάζει συγχρόνως και η οπτική γωνία) Συγγραφή κειμένου για οπισθόφυλλο Εικονογράφηση νέου εξώφυλλου Υπόδυση ρόλων Μετατροπή αφήγησης σε κόμικ, κουκλοθέατρο ή θέατρο σκιών
Σύνθεση ποιημάτων: συλλέγουμε ποιήματα γύρω από ένα θέμα και στη συνέχεια ψαλιδίζουμε τους στίχους, τους αναμειγνύουμε και δημιουργούμε ένα νέο ποίημα Ένας ήρωας γράφει στο ημερολόγιό του …, στέλνει ανταποκρίσεις από τα ταξίδια του ή καρτ ποστάλ Πινακοθήκη αγαπημένων ηρώων Συνέντευξη από έναν ήρωα
Οι ήρωες διαφορετικών βιβλίων ή κινουμένων σχεδίων ή κόμικς συναντιούνται ξαφνικά … Τι συμβαίνει στη συνέχεια; Προβολή ταινίας και σύγκριση με το πρωτότυπο έργο (τι αλλάζει; τι παραμένει ίδιο;) Κατασκευή γιγαντοαφίσας για προβολή βιβλίου ή μικροσκοπικής αφίσας Παρουσίαση με 20, 10 ή 6 λέξεις - διαγωνισμός
Περίγραμμα χαρακτήρα (σκέψεις, συναισθήματα, συμβουλές, ευχές, γράμματα) Μαγνητοφώνηση ανάγνωσης για ραδιοφωνική εκπομπή Η αφήγηση με «το γάντι» (κάθε δάχτυλο αντιστοιχεί και σε ένα στοιχείο της αφήγησης) Το κάστρο της αφήγησης με κάρτες
Κυνήγι θησαυρού στη βιβλιοθήκη Δημιουργία πινακίδας με βιβλιοπροτάσεις Πεντάλεπτες βιβλιοπαρουσιάσεις Ιστορία σε «δόσεις» 5 λεπτά φιλαναγνωσίας DEAR=Drop Everything And Read – Σκεφτείτε πώς θα μπορούσαμε να αποδώσουμε τον όρο στα ελληνικά
Τρίπτυχο ταυτότητας (φωτογραφία-επώνυμο-διεύθυνση) Το βιβλίο ως αντικείμενο - Κατασκευή βιβλίου μεγάλου – λιλιπούτειου – με τη μορφή απλού κυλίνδρου – με τη μορφή διπλού κυλίνδρου, ως βεντάλια – σε λωρίδες δεμένες όπως τα στόρια Ιστορία σε βεντάλια: κάθε μαθητής απαντά σε μια ερώτηση σε φτερό της βεντάλιας, χωρίς να βλέπει τι προηγήθηκε Μακέτα βιβλίου με φυσικά ή άχρηστα υλικά Γιαπωνέζικο θέατρο με εικόνες
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
DOODLES …
Σελιδοδείκτες από βιβλιοπωλεία για παιδικά βιβλία ή κατάλογοι παιδικών βιβλίων και δημιουργούμε ένα κολλάζ σχετικό Κατασκευές ηρώων με πηλό Ανταλλακτική βιβλιοθήκη, κάρτα δανεισμού για τον καθένα