Σχολικό έτος 2011 – 2012
Aυτοκίνητο ονομάζεται κάθε τροχοφόρο επιβατικό όχημα με ενσωματωμένο κινητήρα Τα αυτοκίνητα σχεδιάζονται ώστε να κινούνται στους αυτοκινητοδρόμους, να έχουν καθίσματα για ένα ως έξι άτομα, έχουν συνήθως τέσσερις τροχούς και κατασκευάζονται κυρίως για τη μεταφορά ανθρώπων. Γενικότερα, ο όρος αυτοκίνητο καλύπτει και άλλα οχήματα όπως φορτηγά, λεωφορεία κτλ.
Η αρχή - η ιστορία 1/5 Nicolas Jοseph Cougnot – «Fardier»
Η ιστορία του αυτοκινήτου απεικονίζει μια εξέλιξη που πραγματοποιήθηκε παγκοσμίως και υπολογίζεται ότι πάνω από διπλώματα ευρεσιτεχνίας δημιούργησαν το σύγχρονο αυτοκίνητο. Αρχίζοντας από τα πρώτα θεωρητικά σχέδια για ένα μηχανοκίνητο όχημα που ήταν καταρτισμένο και από το Leonardo Da Vinci και από το Isaac Newton. Η θεωρία έγινε πράξη στην Γαλλία, το 1769, ο Nicolas Jοseph Cougnot, δημιουργώντας το πρώτο αυτοκίνητο όχημα, ένα αυτοκινούμενο αμάξι, το «Fardier». Το ασταθές αυτό όχημα ανετράπη και χτύπησε σε ένα τοίχο, αποτελώντας έτσι και το πρώτο ατύχημα με αυτοκινούμενο όχημα στην ιστορία
Siegfried Marcus Το 1770, ο Γερμανο-Αυστριακός εφευρέτης Siegfried Marcus συναρμολόγησε ένα μηχανοκίνητο αμαξίδιο. Το όχημα του Marcus έχει ήδη ξεπεράσει το μηχανικό κινητήρα του Cougnot σε μηχανική ενέργεια. Η αρχή - η ιστορία 2/5
Etienne Lenoir 92 χρόνια αργότερα, το 1862 ο Etienne Lenoir έφτιαξε το πρώτο αυτοκίνητο με μηχανή εσωτερικής καύσης και ένα χρόνο αργότερα ο Lenoir πραγματοποίησε το 1ο ταξίδι με αυτοκίνητο στον κόσμο καλύπτοντας κυκλική διαδρομή 19,3 χλμ. με μέση ταχύτητα 6,4 χλμ/ώρα και ισχύ μόλις 0,5 ίππους (η ιπποδύναμη είναι η δύναμη που δίνει ένα άλογο για να σηκώσει ένα βάρος 75 κιλών σε ύψος 1 μέτρου).
Το 1885 το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα του Nikolaus Otto εσωτερικής καύσης και καύσιμο τη βενζίνη παρήχθη στη Γερμανία από τον Karl Benz και κατέθεσε τα σχέδια αυτού του αυτοκινήτου στο Mannheim της Γερμανίας. Το 1886 πήρε την άδεια ευρεσυτεχνίας και έτσι του αποδόθηκε η εφεύρεση του αυτοκινήτου (κακώς αφού ο Lenoir το είχε εφεύρει). Συγχρόνως και άλλοι Γερμανοί, Γάλλοι και άλλων εθνικοτήτων μηχανικοί προσπαθούσαν να κατασκευάσουν παρόμοια οχήματα την ίδια εποχή. Η αρχή - η ιστορία 3/5
Nikolaus Otto - Karl Benz Αργότερα, τα αυτοκίνητα εξελίχτηκαν και πλέον μπορούσαν να καλύπτουν μεγαλύτερες αποστάσεις σε λιγότερο χρόνο.
Αν θα μπορούσαμε με κάποιον τρόπο να χωρίσουμε χρονολογικά αλλά και τεχνολογικά την ιστορία του αυτοκινήτου, αυτό θα γινόταν σε τέσσερις περιόδους: την εποχή των αυτοκινήτων με κίνηση λόγω του ατμού, την εποχή των πρώτων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα πρώτα βενζινοκίνητα και τέλος τα εκσυγχρονισμένα αυτοκίνητα Η αρχή - η ιστορία 4/5
Οι συνεχείς βελτιώσεις στον κινητήρα και στο αμάξωμα έκαναν φανερά από πολύ νωρίς τα τεράστια πλεονεκτήματα του αυτοκινήτου απέναντι στα άλλα μεταφορικά μέσα. Με το πέρασμα του χρόνου τα αυτοκίνητα έχουν αλλάξει πολύ. Η ραγδαία εξέλιξη του αυτοκινήτου σημειώθηκε το 1920 και η τελειοποίησή του επέτρεψε στις φίρμες της εποχής εκείνης να κατασκευάσουν αυτοκίνητα πολυτελείας, τα οποία κυκλοφορούσαν κατά χιλιάδες στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές πόλεις. Παρόλα αυτά οι σύγχρονες εταιρίες δαπανούν πολλά λεφτά του προϋπολογισμού τους για αύξηση της ασφάλειας των αυτοκινήτων, μείωση των ρυπογόνων αερίων στην εξάτμιση και μείωση του όγκου του αυτοκινήτου. Η αρχή - η ιστορία 5/5
Η παραγωγή του αυτοκινήτου 1/2 “Benz & Sie” model 1894 Ο Karl Benz το πρώτο όχημα εξ ολοκλήρου σχεδιασμένο και κατασκευασμένο ως αυτοκίνητο και όχι ως μετατροπή μιας άμαξας ή ενός κάρου. Μεταξύ άλλων, ο Benz εφηύρε ένα σύστημα ρύθμισης της ταχύτητας γνωστό ως επιταχυντή, την ανάφλεξη, χρησιμοποιώντας σπινθήρα από μπαταρία, τον αναφλεκτήρα (μπουζί), τον συμπλέκτη, το σύστημα επιλογής ταχυτήτων και το ψυγείο νερού.
Το 1888, άρχισε η πρώτη παραγωγή αυτοκινήτου στην ιστορία, από την εταιρεία "Benz & Sie". Κατασκευάστηκαν περίπου 25 οχήματα μέχρι το 1893, οπότε και παρουσίασε το πρώτο τετράτροχο αυτοκίνητο, το οποίο κινούνταν από έναν τετράχρονο κινητήρα, που είχε σχεδιάσει ο ίδιος. Στη Γαλλία, επίσης, εμφανίζονται ακόμη οι κατασκευαστές Panhard και Levassor και Armand Peugeot. Ο Armand Peugeot ήταν, παράλληλα, ο κατασκευαστής που κέρδισε τον πρώτο αγώνα αυτοκινήτου στη Γαλλία το Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1895 κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ μόλις 4 αυτοκίνητα, ενώ το 1920 η παραγωγή τους εκεί έφτασε τα
Η παραγωγή του αυτοκινήτου 2/2 Ένας ακόμη σταθμός στην ιστορία της αυτοκίνησης σημειώνεται το Είναι το έτος που ο Rudolf Diesel κατασκευάζει τον πρώτο κινητήρα εσωτερικής καύσης με καύσιμο το πετρέλαιο. Αρχικά ο κινητήρας του δεν χρησιμοποιήθηκε στα αυτοκίνητα, καθώς ήταν αρκετά βαρύς, αλλά το 1898 κινητήρες ντίζελ χρησιμοποιούνταν σε εργοστάσια, για να κινούν αντλίες σε υδρευτικά και αρδευτικά δίκτυα, σε θαλάσσια οχήματα κτλ. Με τη συνεχή βελτίωσή του, ο κινητήρας ντίζελ άρχισε να χρησιμοποιείται σε φορτηγά αυτοκίνητα και, αργότερα, σε λεωφορεία. Rudolf Diesel
Οι μέθοδοι παραγωγής Στην αρχή τα αυτοκίνητα κατασκεύαζονταν ένα κάθε φορά. Το αυτοκίνητο ήταν ακίνητο στο πάτωμα καθ‘ όλη τη διάρκεια της κατασκευής και ενώ οι μηχανικοί και οι ομάδες τους έφερναν τα εξαρτήματα και τα συναρμολογούσαν στο πλαίσιο από κάτω προς τα πάνω. Αργότερα, τα αυτοκίνητα συναρμολογούνταν σε πάγκους που μπορούσαν να μετακινούνται από την μία ομάδα εργατών στην άλλη. Αυτό επιτάχυνε την διαδικασία παραγωγής μέχρι ενός σημείου, αλλά ο Ford χρειαζόταν ακόμα εξειδικευμένες ομάδες εργατών για να συναρμολογήσουν το "χειροποίητο“ αυτοκίνητο. Έτσι τα επίπεδα παραγωγής ήταν ακόμα χαμηλά και η τιμή του αυτοκινήτου χρειαζόταν να είναι υψηλή για να καλύπτει το κόστος των μηχανικών. Το πρώτο βήμα προς την αυτοματοποίηση έγινε όταν ο Ford και οι μηχανικοί του εφηύραν μηχανές για να παράγουν μεγάλες ποσότητες από τα επιμέρους τμήματα που χρειάζονται για το κάθε αυτοκίνητο. Βρήκαν ακόμα μεθόδους ώστε να συναρμολογούν τα επιμέρους τμήματα με την ίδια ταχύτητα που αυτά κατασκευάζονταν.
. Η μαζική παραγωγή 1/4 Βασικό πρόβλημα της παραγωγής του αυτοκινήτου ήταν το υψηλό κόστος. Αυτό ίσχυε μέχρι το 1908, οπότε και σημειώνεται ο πρώτος μεγάλος σταθμός στην ιστορία του αυτοκινήτου. Ο Henry Ford, πήρε μια σημαντική απόφαση: Να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο, που ο μέσος πολίτης θα μπορούσε να αποκτήσει και να χρησιμοποιήσει σε καθημερινή βάση. Η πρόθεση του Henry Ford ήταν να κατασκευάσει τον μεγαλύτερο αριθμό αυτοκινήτων με τον πιο απλό σχεδιασμό και με το μικρότερο δυνατό κόστος.
FORD Model T Το 1908 παράγεται και διοχετεύεται στην αγορά το αυτοκίνητο - ιστορικός σταθμός της αυτοκίνησης: Είναι το Ford Model-T, το οποίο στοίχιζε μόνο 950 δολάρια. Το όχημα έγινε ανάρπαστο, ενώ η τιμή του μειωνόταν συνεχώς. Τo Ford πέτυχε αυτό το εγχείρημα οργανώνοντας την κατασκευή σε γραμμή παραγωγής και καθετωποιώντας την εταιρεία του. Το Model-T χρειαζόταν μόλις 90 λεπτά για να συναρμολογηθεί. Η μαζική παραγωγή 2/4
Η μαζική παραγωγή 3/4 Για την επίτευξη των αυξημένων ρυθμών παραγωγής επινοήθηκαν τρόποι αύξησής της. Έτσι η εργασία, στο πλαίσιο του συστήματος αυτού, διαιρείται σε πολλά και μικρά καθήκοντα και διεκπεραιώνεται με βάση τη συγκεκριμένη γραμμή παραγωγής, η οποία τελεί υπό αυστηρή ιεραρχία και εντατικό έλεγχο. Προκειμένου να επιτύχει το στόχο της μαζικής κατανάλωσης μέσω της μαζικής παραγωγής, ο Henry Ford έπρεπε να αυξήσει ακόμα περισσότερο την παραγωγικότητα. Οι εργάτες στο εργοστάσιο του Ντητρόιτ στο Μίσιγκαν, ΗΠΑ,τη τοποθετημένοι σε συγκεκριμένους σταθμούς και ένα δυνατό σκοινί ήταν συνδεδεμένο με το αμάξωμα. Έτσι γινόταν η μετακίνηση του υπό κατασκευή αυτοκινήτου κατά μήκος μιας ευθείας γραμμής, σταματώντας σε κάθε σταθμό μέχρι η κατασκευή του αυτοκινήτου να ολοκληρωθεί. Αυτός ο συνδυασμός ακρίβειας, συνέχειας και ταχύτητας έφερε την μαζική παραγωγή σε όλο τον κόσμο. Στο Χάιλαντ Παρκ, η παραγωγή του Model T έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ με ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο να αφήνει τη γραμμή παραγωγής κάθε δέκα δευτερόλεπτα σε κάθε εργάσιμη μέρα.
Η μαζική παραγωγή 4/4 Η γραμμή συναρμολόγησης στο πρώτο εργοστάσιο Ford στο Hailand Park, στο Michigan των ΗΠΑ, έγινε το σημείο αναφοράς στις μαζικές μεθόδους παραγωγής σε όλο τον κόσμο.
Η Ιστορία του Ελληνικού αυτοκινήτου Ο Νίκος Θεολόγου, μηχανικός αυτοκινήτων στην Αμερική (που βρίσκεται εκεί σαν μετανάστης), επιστρέφει στην Ελλάδα και δημιουργεί την εταιρεία του. Μεταξύ 1918 και 1920, σχεδιάζει και κατασκευάζει ένα ελαφρύ όχημα, που χρησιμοποιεί κινητήρα μοτοσυκλέτας τύπου PIERCE 750cc.
Στα μέσα της δεκαετίας του '20 αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από τους «ΤΟΥΡΝΙΚΙΩΤΗ» στην Αθήνα και την «BOUHAGIER» στην Πάτρα, που επίσης κατασκευάζουν φορτηγά και λεωφορεία και μη αντέχοντας κλείνει.
Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων Α.Β.Ε. ιδρύθηκε το 1972 ως Στάγιερ Ελλάς Α.Β.Ε. με σκοπό την παραγωγή και διάθεση φορτηγών, γεωργικών ελκυστήρων και σταθερών κινητήρων. Το 1986, μετά από μεταβίβαση της Αυστριακής συμμετοχής στο Ελληνικό Δημόσιο, η εταιρεία μετονομάσθηκε σε Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων Α.Β.Ε. (ΕΛ.Β.Ο. Α.Β.Ε.).
Αυτοκίνητο και Τέχνη Η Zωγράφος Μίνα Παπαθεοδώρου – Βαλυράκη, μαθήτρια του Γιάννη Μόραλη, έγινε γνωστή για τους πίνακες της που απεικονίζουν αυτοκίνητα. Τον Ιούλιο του 1998 άρχισε συνεργασία με την εταιρία Automobili Lamborghini στην Ιταλία, στη Σάντ' Αγκάθα της Μπολόνια όπου της ανατέθηκε το μνημειώδες έργο (Ιστορία της Lamborghini – 35 χρόνια) 18 τ.μ., το οποίο αναρτήθηκε στο εργοστάσιο και κοσμεί μόνιμα την είσοδο του στην Ιταλία.
Οδικό δίκτυο Περιφερειακό Οδικό δίκτυο Αθηνών. Επαναφορά της Πλατείας Ομόνοιας ως κυκλικού κόμβου. Καθιέρωση των ''Κυριών Οδικών Αρτηριών'' και των προδιαγραφών τους έκαστη τρεις λωρίδες σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Στο σημείο της διαχωριστικής γραμμής να υπάρχει νησίδα η οποία θα μειώνει τις απώλειες σε περίπτωση που αυτοκίνητο από το ένα ρεύμα βγει στο αντίθετο. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
-Πεζογέφυρες στις σημερινές διαβάσεις πεζών στις λεωφόρους. -Κατασκευή νέων στάσεων λεωφορείων οι οποίες θα διαθέτουν παρακάμψεις, ώστε να μην παύει η κυκλοφορία λόγω της στάσης του λεωφορείου.
-Αύξηση των προδιαγραφών: Πλάτος πεζοδρομίων: να αυξηθεί σε δύο μέτρα. Αυλές οικημάτων: να έχουν πλάτος ίσο με το εν τέταρτο του ύψους του κτηρίου. Απαγόρευση κυκλοφορίας των ποδηλάτων στους προαναφερθέντες ''κύριους οδικούς άξονες'' και κατασκευή ποδηλατοδρόμων παρά αυτών.
Απαγόρευση κυκλοφορίας ποδηλάτων σε πεζοδρόμια εφ' όσων υπάρχει αναβάτης, δηλαδή αν ο αναβάτης δεν είναι πάνω στο ποδήλατο και το κινεί με τα χέρια από το πλάι θα επιτρέπεται η κίνηση του.
Ο άνθρωπος μπορεί να βρήκε έναν τρόπο για γρήγορες μεταφορές, αλλά έχει να λύσει πολλά περισσότερα προβλήματα που γεννήθηκαν μετά από αυτό. Για αυτόν τον λόγο, τα αυτοκίνητα έχουν αλλάξει πολύ με το πέρασμα του χρόνου.