Άστρα και Κβάντα σε ένα Σχετικιστικό Σύμπαν Νίκη Μαματσή-Φυσικός Msc Φυσικής Περιβάλλοντος Ζάννειο Πειραματικό Λύκειο Πειραιά
Μάθημα: διερευνητική εργασία Β΄ Λυκείου Μάθημα: διερευνητική εργασία Β΄ Λυκείου Θεματική ενότητα: Αστροφυσική, Κοσμολογία Θεματική ενότητα: Αστροφυσική, Κοσμολογία
Η σύγχρονη Φυσική αποτελεί στις μέρες μας ένα συναρπαστικό γνωστικό χώρο για τους μαθητές.
Ωστόσο η προσέγγιση του, όταν γίνεται με δασκαλοκεντρική μέθοδο διδασκαλίας, καθιστά τους μαθητές παθητικούς και αμέτοχους ακροατές που αργά ή γρήγορα βαριούνται και χάνουν το ενδιαφέρον τους.
Για το λόγο αυτό προτείνεται μία μέθοδος διερευνητικής μάθησης που αξιοποιεί το δράμα και την τεράστια παιδαγωγική του αξία στην εκπαίδευση.
Το δράμα ενισχύει τη δημιουργικότητα των μαθητών…
Προωθεί τη διαθεματικότητα…
ενισχύει την ομαδικότητα και τη συλλογικότητα.
συμβάλει στο να αποκτήσουν οι μαθητές ενσυναίσθηση
βοηθά στην ανάπτυξη δημιουργικών και κριτικών δεξιοτήτων…
ωθεί τους μαθητές να διερευνήσουν και να ανακαλύψουν
εμπνέει ισχυρές αξίες για τη ζωή
Ερευνητική εργασία Άστρα και Κβάντα σε ένα Σχετικιστικό Σύμπαν A World, Αngeles Santos Torroella
Αρχικά οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες με τρόπο ώστε σε κάθε ομάδα να αντιπροσωπεύονται όλες οι ικανότητες, οι κλίσεις και τα ενδιαφέροντα (καλλιτεχνικά, επιστημονικά, νέες τεχνολογίες κλπ) Αρχικά οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες με τρόπο ώστε σε κάθε ομάδα να αντιπροσωπεύονται όλες οι ικανότητες, οι κλίσεις και τα ενδιαφέροντα (καλλιτεχνικά, επιστημονικά, νέες τεχνολογίες κλπ) Διαδικασία υλοποίησης
Κάθε ομάδα επέλεξε το επιστημονικό θέμα που επιθυμούσε να διερευνήσει. Τα θέματα επιλέχθηκαν από την Κοσμολογία και την Αστροφυσική. Κάθε ομάδα επέλεξε το επιστημονικό θέμα που επιθυμούσε να διερευνήσει. Τα θέματα επιλέχθηκαν από την Κοσμολογία και την Αστροφυσική. Σκοτεινή ύλη Σκοτεινή ύλη Η γέννηση και ο θάνατος των άστρων Η γέννηση και ο θάνατος των άστρων Το καθιερωμένο πρότυπο Το καθιερωμένο πρότυπο Το ηλιακό σύστημα Το ηλιακό σύστημα Διαδικασία υλοποίησης
Οι μαθητές ερεύνησαν το θέμα τους, μέσα από κατάλληλη βιβλιογραφία (έντυπη και ηλεκτρονική),Οι μαθητές ερεύνησαν το θέμα τους, μέσα από κατάλληλη βιβλιογραφία (έντυπη και ηλεκτρονική),
Διαδικασία υλοποίησης Άκουσαν εξειδικευμένους επιστήμονες και συζήτησαν μαζί τους. Άκουσαν εξειδικευμένους επιστήμονες και συζήτησαν μαζί τους.
Διαδικασία υλοποίησης Επισκέφθηκαν τα αστεροσκοπεία Πεντέλης και λόφου ΝυμφώνΕπισκέφθηκαν τα αστεροσκοπεία Πεντέλης και λόφου Νυμφών
Διαδικασία υλοποίησης Στη συνέχεια κάθε ομάδα έγραψε και επεξεργάστηκε ένα μικρό σενάριο, ώστε να παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνας με μορφή θεατρικού δρώμενουΣτη συνέχεια κάθε ομάδα έγραψε και επεξεργάστηκε ένα μικρό σενάριο, ώστε να παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνας με μορφή θεατρικού δρώμενου
Διαδικασία υλοποίησης Αφού μοίρασαν τους ρόλους, οι μαθητές ξεκίνησαν τις πρόβες και συνέθεσαν τα σενάρια τους σε ένα ενιαίο θεατρικό έργο. Αφού μοίρασαν τους ρόλους, οι μαθητές ξεκίνησαν τις πρόβες και συνέθεσαν τα σενάρια τους σε ένα ενιαίο θεατρικό έργο. Τέλος συμπληρώσαν το δρώμενο τους με μουσική, χορό, ηλεκτρονικές προβολές και μικρά βίντεο που έφτιαξαν οι ίδιοι. Τέλος συμπληρώσαν το δρώμενο τους με μουσική, χορό, ηλεκτρονικές προβολές και μικρά βίντεο που έφτιαξαν οι ίδιοι.
Δράση: «Μαθαίνοντας Επιστήμη μέσα από το Θέατρο» Science View Science View Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής Ψυχολογίας, του ΕΚΠΑ Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής Ψυχολογίας, του ΕΚΠΑ
Παρουσίαση στο σχολείο Παρουσίαση στο σχολείο
3/5/2015 Παρασκήνια 3/5/2015 Παρασκήνια
3/5/2015 τελική παρουσίαση 3/5/2015 τελική παρουσίαση
3/5/2015 συνέντευξη 3/5/2015 συνέντευξη
Βραβείο καλύτερης διασκευής σεναρίου και διάκριση πρωτότυπης χορογραφίας
15/9/2015 Θέατρο Πέτρας 15/9/2015 Θέατρο Πέτρας
Αξιολόγηση η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας των μαθητών δεν έγινε με τους καθιερωμένους τρόπους που συχνά κάνουν τόσο τους μαθητές που παρουσιάζουν όσο και τους μαθητές- ακροατές να βαριούνται και να αδιαφορούν.
Αντίθετα οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με μεγάλη χαρά στη καινοτόμο δράση, δούλεψαν με μεράκι, προσέγγισαν ευχάριστα δύσκολες επιστημονικές έννοιες, απέκτησαν γνώσεις, δεξιότητες, εμπειρίες. Αξιολόγηση
Αξιολόγηση Επιπλέον κατά τη διάρκεια της τελικής παρουσίασης συναντήθηκαν με 500 περίπου μαθητές από όλη την Αττική, είδαν και κατέγραψαν διαφορετικές προσεγγίσεις, και αντάλλαξαν εμπειρίες δημιουργώντας έτσι μια ώσμωση ιδιαίτερα εποικοδομητική
«Μόνο ότι δέχτηκες με τη ψυχή σου, αυτό μόνο μαθαίνεις και αυτό ενσωματώνεις στη ζωή και το χαρακτήρα σου» J. Dewey